Ik ben op zoek naar een behuizing om een RPi4, compleet met voeding etc.. in te bouwen.
In principe zoals in de bijlage, die heb ik van marktplaats getoverd.
Volgens de advertentie is het een Custom made behuizing.
Is dat zo, of zijn er amateurs die deze behuizing herkennen en weten waar ik dit kan bestellen?
Behuizing voor Raspberry Pi
Behuizing voor Raspberry Pi
- Bijlagen
-
- RPI-enclosure.jpg (23.27 KiB) 5357 keer bekeken
-
- Roepletters: pa3abk
Re: Behuizing voor Raspberry Pi
Ik zou gaan voor een behuizing met een SATA drive.
Dat scheelt enorm veel ergernis ipv de SD card, die is retetraag en eigenlijk ongeschikt voor veel "write/read" acties.
Uiteindelijk eindigt dat in een drama dat je alles opnieuw kunt installeren. Op zich niet erg maar... kost weer tijd.
Ik heb zelf een ARGON ONE/M2 in gebruik icm met een HERMES LITE 2 en FT-710 digital modes onder Debian Linux.
Echter die set-up maakt gebruik van de externe 5VDC adapter.
Door de grote schijfruimte en de snellere access is het wel zo, dat je de "feeling" hebt van een snelle computer.
Je kunt daardoor ook veel meer programma's kwijt dan de die "krappe" SD card.
Je offert wel een USB3 port hiervoor op.
Stel voor dat je ook eens kijkt op een bekende webshop in tijdzone UTC+8 met "RASPBERRY PI4 CASE PSU INCLUDED".
Ik kon zo snel geen "case" vinden inclusief de 5VDC PSU. Bij de RPI is die geintegreerd in de "stekker" en wat men meestal aanbied qua behuizing, gaat men ervan uit dat je die USB-C voeding daarvoor gebruikt.
Jan/pa3abk
Dat scheelt enorm veel ergernis ipv de SD card, die is retetraag en eigenlijk ongeschikt voor veel "write/read" acties.
Uiteindelijk eindigt dat in een drama dat je alles opnieuw kunt installeren. Op zich niet erg maar... kost weer tijd.
Ik heb zelf een ARGON ONE/M2 in gebruik icm met een HERMES LITE 2 en FT-710 digital modes onder Debian Linux.
Echter die set-up maakt gebruik van de externe 5VDC adapter.
Door de grote schijfruimte en de snellere access is het wel zo, dat je de "feeling" hebt van een snelle computer.
Je kunt daardoor ook veel meer programma's kwijt dan de die "krappe" SD card.
Je offert wel een USB3 port hiervoor op.
Stel voor dat je ook eens kijkt op een bekende webshop in tijdzone UTC+8 met "RASPBERRY PI4 CASE PSU INCLUDED".
Ik kon zo snel geen "case" vinden inclusief de 5VDC PSU. Bij de RPI is die geintegreerd in de "stekker" en wat men meestal aanbied qua behuizing, gaat men ervan uit dat je die USB-C voeding daarvoor gebruikt.
Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250
Hallo, Jan.Jan pa3abk schreef: ↑02 apr 2024, 02:25 Ik zou gaan voor een behuizing met een SATA drive.
...
...
meestal aanbied qua behuizing, gaat men ervan uit dat je die USB-C voeding daarvoor gebruikt.
Jan/pa3abk
Bedankt voor je info.
Ik gebruik vanaf dat het kan een SSD, werkt inderdaad veel beter en sneller.
Echter in de kast die ik liet zien, past de SSD ook goed in, ruimte genoeg.
Waar ik namelijk vanaf wilde is het inpluggen direct op de print, in plaats daarvan op connectors op de kast.
Ik ga eens kijken naar de Argon, de Hermes Lite, maar het liefste had ik een behuizing waar ik de voeding etc... in kwijt kon.
Misschien bouw ik zelf wel iets in elkaar mbv een H1 of H2 19-inch behuizing.
Jan,
Ik heb eens gekeken naar de Argon One.M2 .
Maar dat is inderdaad ook een leuke case.
Ook dat de GPIO's bereikbaar zijn is voor mij wel een pré.
Ik denk dat ik er 1 gaan bestellen.
Groot voordeel is ook de grote HDMI-aansluitingen ipv die kleine connectors.
De aan/uit knop is ook zeer welkom.
Bedankt voor de info.
Hier kan ik zeker wat mee.
Ik heb eens gekeken naar de Argon One.M2 .
Maar dat is inderdaad ook een leuke case.
Ook dat de GPIO's bereikbaar zijn is voor mij wel een pré.
Ik denk dat ik er 1 gaan bestellen.
Groot voordeel is ook de grote HDMI-aansluitingen ipv die kleine connectors.
De aan/uit knop is ook zeer welkom.
Bedankt voor de info.
Hier kan ik zeker wat mee.
-
Ja die HDMI was een ook de reden dat ik daartoe ben overgegaan...
Kostte me iedere keer een kabeltje als de plug er weer "bijhing" beyond repair.
De kabel ervan was dikker dan de plug.
Op de een of andere manier herinnert dat me aan de tijd van de homecomputers.
Met name de ZX-80 & C64 dat werd een "kerstboom" van doorgeschakelde pluggen en even stoten en je programma viel weg...
Die SD kaartjes zijn eigenlijk ontworpen voor foto toestellen en niet voor intensief lees en schrijf werk.
ARGON heeft ook een ingebouwde fan waarvan je de activiteit met een script kunt beinvloeden.
Je bestaande SD card kun je moeiteloos overzetten naar de SSD met de SD-copier.
Bij de herstart (SD card verwijderen!) moet je wel aangeven dat je vanaf NU van de SSD wil starten in het bootmenu.
Als het goed is "expand" hij de hele SSD schijf automatisch. Een balzaal aan ruimte ineens!
Er hangt hier ook een TRX en de Linux software "ziet" die gelijk.
Geluidskaarten (plughw:CARD=DEVICE,DEV=0) en CAT (dev/ttyUSB0).
Via de USB kabel had ik wel op sommige plekken "ruisbulten".
Die kreeg ik wel enigszins weg met ferriet maar de echte oplossing kwam met een "geisoleerde" USB2.
Zoek naar "ADUM3160". Een website met "UTC+8uur" zal je wel kunnen helpen "voor weinig".
Er gaat wel iets qua snelheid verloren maar dat is marginaal.
Laat je keyboard en muis via BT lopen, dat scheelt in de beschikbaarheid van de USB poorten.
Je offert 1 USB3 op aan de SSD schijf, je hebt dan nog 1x USB3 & 2x USB2 over.
Op 1 heb ik een splitter hangen voor 4x USB2 en 1 poort hangt aan de TRX via de ADUM3160.
Vwb de GPIO is dat zeker een pre. Plattegrond van de uitgangen staat op het deksel.
Je kunt moeiteloos allerlei experimenten doen zonder de hele behuizing open te schroeven.
Er is ook een IR sensor aanwezig, die is met name bedoeld als je hem als videoserver oid wilt gebruiken.
Tip: Installeer "PI-APPS" daarin hangen allerlei programma's die redelijk actueel worden gehouden.
https://pi-apps.io/
Jan/pa3abk
Kostte me iedere keer een kabeltje als de plug er weer "bijhing" beyond repair.
De kabel ervan was dikker dan de plug.
Op de een of andere manier herinnert dat me aan de tijd van de homecomputers.
Met name de ZX-80 & C64 dat werd een "kerstboom" van doorgeschakelde pluggen en even stoten en je programma viel weg...
Die SD kaartjes zijn eigenlijk ontworpen voor foto toestellen en niet voor intensief lees en schrijf werk.
ARGON heeft ook een ingebouwde fan waarvan je de activiteit met een script kunt beinvloeden.
Je bestaande SD card kun je moeiteloos overzetten naar de SSD met de SD-copier.
Bij de herstart (SD card verwijderen!) moet je wel aangeven dat je vanaf NU van de SSD wil starten in het bootmenu.
Als het goed is "expand" hij de hele SSD schijf automatisch. Een balzaal aan ruimte ineens!
Er hangt hier ook een TRX en de Linux software "ziet" die gelijk.
Geluidskaarten (plughw:CARD=DEVICE,DEV=0) en CAT (dev/ttyUSB0).
Via de USB kabel had ik wel op sommige plekken "ruisbulten".
Die kreeg ik wel enigszins weg met ferriet maar de echte oplossing kwam met een "geisoleerde" USB2.
Zoek naar "ADUM3160". Een website met "UTC+8uur" zal je wel kunnen helpen "voor weinig".
Er gaat wel iets qua snelheid verloren maar dat is marginaal.
Laat je keyboard en muis via BT lopen, dat scheelt in de beschikbaarheid van de USB poorten.
Je offert 1 USB3 op aan de SSD schijf, je hebt dan nog 1x USB3 & 2x USB2 over.
Op 1 heb ik een splitter hangen voor 4x USB2 en 1 poort hangt aan de TRX via de ADUM3160.
Vwb de GPIO is dat zeker een pre. Plattegrond van de uitgangen staat op het deksel.
Je kunt moeiteloos allerlei experimenten doen zonder de hele behuizing open te schroeven.
Er is ook een IR sensor aanwezig, die is met name bedoeld als je hem als videoserver oid wilt gebruiken.
Tip: Installeer "PI-APPS" daarin hangen allerlei programma's die redelijk actueel worden gehouden.
https://pi-apps.io/
Jan/pa3abk
Jan,
Ik heb de Pi's al draaien met een gewone SSD, SATA-naar-USB3-converter, en dat werkt goed.
Dat deze case met een M.2 werkt vind ik ook prima, en weet daar dan ook wel weg mee.
Vwb de USB-poorten: ik heb er een Dell monitor aanhangen met 4 USB-poorten die door de monitor zelf worden gevoed.
Daarmee ontlast ik ook de voeding en hoef ook geen zwaardere te gebruiken.
Ik ben wel benieuwd of de WIFI op de RPi in de case nog redelijk te benaderen is.
Momenteel heb ik hem los met een zo'n groot aluminium koelblok met 2 fans erop, ik merk dat ik daar in signaalsterkte wat in moest boeten.
Ondertussen heb ik 1 exemplaar besteld bij The Pihut.
Ik kijk er rijkhalzend naar uit en zal tzt mijn bevindingen hier nog achter schrijven.
Bedankt in ieder geval.
Ik heb de Pi's al draaien met een gewone SSD, SATA-naar-USB3-converter, en dat werkt goed.
Dat deze case met een M.2 werkt vind ik ook prima, en weet daar dan ook wel weg mee.
Vwb de USB-poorten: ik heb er een Dell monitor aanhangen met 4 USB-poorten die door de monitor zelf worden gevoed.
Daarmee ontlast ik ook de voeding en hoef ook geen zwaardere te gebruiken.
Ik ben wel benieuwd of de WIFI op de RPi in de case nog redelijk te benaderen is.
Momenteel heb ik hem los met een zo'n groot aluminium koelblok met 2 fans erop, ik merk dat ik daar in signaalsterkte wat in moest boeten.
Ondertussen heb ik 1 exemplaar besteld bij The Pihut.
Ik kijk er rijkhalzend naar uit en zal tzt mijn bevindingen hier nog achter schrijven.
Bedankt in ieder geval.
Nou, mijn Argon is afgelopen vrijdag, na zeker 3 weken bij PostNl te hebben gelegen na betaald te hebben voor de inklaring, dan eindelijk in huis verschenen.
Ik had het besteld in Engeland en hield uiteraard wel rekening met inklaring etc...
Degelijk aluminium kastje, duidelijke uitleg hoe te assembleren.
Script geinstalleerd en alles werkt. En met een aan/uit knop wat toch iets beter werkt dan stekker eruit/erin of de knop tussen de voedingskabel beroeren...
Dat het meer dan 3 weken mag duren eer het pakketje wordt afgeleverd terwijl alles betaald is en afgeleverd bij PostNl, is wel een farce.
Helaas had ik geen invloed op de keuze wie het pakketje verder ging afleveren.
Goede aanbeveling van Jan, PA3ABK.
Ik had het besteld in Engeland en hield uiteraard wel rekening met inklaring etc...
Degelijk aluminium kastje, duidelijke uitleg hoe te assembleren.
Script geinstalleerd en alles werkt. En met een aan/uit knop wat toch iets beter werkt dan stekker eruit/erin of de knop tussen de voedingskabel beroeren...
Dat het meer dan 3 weken mag duren eer het pakketje wordt afgeleverd terwijl alles betaald is en afgeleverd bij PostNl, is wel een farce.
Helaas had ik geen invloed op de keuze wie het pakketje verder ging afleveren.
Goede aanbeveling van Jan, PA3ABK.
-
Ik vermoed dat je hem in de UK hebt besteld vanwege "leverproblemen" via NL winkels.
Toen ik hem bestelde was dat namelijk zo.
Heb hem via Ali naar binnen geroeid en stond binnen 7 dagen hier op tafel.
De BREXIT heeft voor het vervoer van personen en goederen geen positieve gevolgen gehad als men handel wil drijven met het VK.
Bloemen die daar aankomen kunnen gelijk door naar de "groene bak".
Jan/pa3abk
Toen ik hem bestelde was dat namelijk zo.
Heb hem via Ali naar binnen geroeid en stond binnen 7 dagen hier op tafel.
De BREXIT heeft voor het vervoer van personen en goederen geen positieve gevolgen gehad als men handel wil drijven met het VK.
Bloemen die daar aankomen kunnen gelijk door naar de "groene bak".
Jan/pa3abk