Jumpstarter ( portable accu auto)

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Jumpstarter ( portable accu auto)

#1 Bericht door andreph5c »

Vraag wie heeft ervaring met de zogenaamde jumpstarters voor auto's?
Is het wat en hoe gaat het opladen etc?
Bij onze locale bouwmarkt hebben ze die dingen in de aanbieding ( Black en dekker 12v-350 ampere ) voor 70 pleurie's.
Nu denk ik leuk voor mijn portabele 20 meter station ( mfj 9420 ) om echt portabel te gaan werken vanuit de bossen etc zonder dat ik in de auto moet blijven zitten voor de nodige spanning.
Maar is zo'n jumpstarter wel wat en geschikt voor mijn doel?

andre ph5c
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#2 Bericht door PD0MV »

andreph5c schreef:Vraag wie heeft ervaring met de zogenaamde jumpstarters voor auto's?
Is het wat en hoe gaat het opladen etc?
Bij onze locale bouwmarkt hebben ze die dingen in de aanbieding ( Black en dekker 12v-350 ampere ) voor 70 pleurie's.
Nu denk ik leuk voor mijn portabele 20 meter station ( mfj 9420 ) om echt portabel te gaan werken vanuit de bossen etc zonder dat ik in de auto moet blijven zitten voor de nodige spanning.
Maar is zo'n jumpstarter wel wat en geschikt voor mijn doel?

andre ph5c
Hallo andre

ik heb die dingen ook gezien, naar zegge weet ik alleen dat die 350 ampere in 1 keer, als start hulp is bedoeld voor de auto, maar ze leveren continu iets minder kwa ampere ik schat zo'n beetje de helft, maar volgens mij zou zo'n ding wel geschikt kunnen zijn voor het gene wat je wilt.

en die MFJ 9420 , weet ik niet precies wat voor set het is, daar ben ik nog niet zo thuis in.
maar die jump starter zit volgens mij ook een overspanning beveiliger op, met een zekering van 20 ampere geloof ik, maar ik weet het niet zeker :?: , misschien kun je daar wat over zeggen
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#3 Bericht door PA9X »

Je kan misschien beter investeren in een kleine semi-tractie accu van 50Ah. Daar kan ik namelijk met 25W een hele dag op werken. Zo'n accu koop je voor 60-70 euro, maar dan moet je er wel een degelijke lader bijkopen (merk CTEK o.i.d.), geen bouwmarktlader want die krijgt een accu nooit vol geladen.

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#4 Bericht door pa1bjs »

Ik gebruik meestal gewoon loodaccu's en dat werk ook prima,
Voor 50 euro bij de halfords, en een black and decker ladertje erbij.

Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#5 Bericht door PD0MV »

pa1bjs schreef:Ik gebruik meestal gewoon loodaccu's en dat werk ook prima,
Voor 50 euro bij de halfords, en een black and decker ladertje erbij.

Groet
Bas

50 euro bij de halfords, leuke tip voor lood accus
zal ik ook is even kijken bij de halfords :mrgreen:
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#6 Bericht door PA3DAT »

andreph5c schreef:Bij onze locale bouwmarkt hebben ze die dingen in de aanbieding ( Black en dekker 12v-350 ampere ) voor 70 pleurie's.
Er zit een kleine accu in, die in staat is om in heel korte tijd veel stroom te leveren.
Als starthulp dus, want een startmotor lust meerdere honderden amperes!
Zo'n ding heeft meestal een ingebouwd ladertje, en een 230 Volt-aansluiting.
Soms zit er ook nog een lamp in, en een klein elektrisch pompje. Handig voor op de
camping, luchtbedden en rubberboten opblazen... :mrgreen:

Voor de hobby minder geschikt. Koop een mooi accu'tje, zoals sommigen hierboven
al adviseerden. Let op: een loodaccu kun je ca. 50% ontladen, dan is ie "leeg".
Dus een 50A loodaccu levert je 25A aan stroom, daarna zakt de spanning in. Een
semi-tractie accu echter, kun je tot ca. 80% ontladen. Dan haal je uit eenzelfde accu
(50A) dus netto bijna 40A aan stroom! Dit geldt ook voor gel-accu's. De semi-tractie
accu, net als de gel-accu, is wel duurder.

Het ligt er dus een beetje aan wat je er mee wilt gaan doen: wil je SOTA, bergtoppen
activeren en moet de accu mee in de rugzak? Dan nam ik een kleine semi-tractie of
gel-accu, en ging ik niet sjouwen met een loodaccu! :D

Er zijn nog een paar types accu's, zeer geschikt voor onze hobby. Die zijn in een ander
topic besproken. Moet je even zoeken...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#7 Bericht door pa5cal »

Ik zou niet te veel waarde hechten aan de term "semi-tractie" accu's Deze bestaan namelijk helemaal niet, het is een term meer niet. In de pleziervaart wordt dat ook vrij veel gebruikt. Een loodaccu kan wel degelijk tot 80% ontladen worden maar dan issie toch wel echt leeg-leeg en dat vele malen doen verminderd de levensduur van de accu. Het is de semi-tractie die juist niet verder dan 50% ontladen moet worden.

De loodaccu's in auto's en de "semi-tractie" variant zijn zogeheten start accu's. Deze hebben vrij dunne platen waardoor ze een hele grote oppervlakte hebben. Door die hele grote oppervlakte kunnen ze heel even een grote stroom leveren. Er is een princiepe die hier plaatsvind maar ik ben de naam even kwijt. Iig als je langer dan kortstondig grotere stromen afneemt van een accu als deze dan ga je fors in de platen vreten. Dan gaat ie dus stuk.

Bij semi-tractie hebben we het over het algemeen over grote jongens van 200ah ofzo. Meestal vrachtwagen accu's ed. Deze hebben iets dikkere platen en zijn daardoor beter geschikt om langduriger hogere stromen te leveren.

Affijn, als je 25 watt wilt maken (en er zitten verliezen in je set enz.) dan is een startaccu niet zo'n best idee omdat de stroom toch wat te hoog uit zal vallen bij een kleine accu (meer dan 5-10% van zijn capaciteit). Accu's die geschikter zijn om langduriger hogere stromen te leveren zijn meestal echter niet geschikt voor het leveren van kortstondig grote stromen. (dus wel continue een ampere of 10, maar even 30 kom je niet mee weg).

Uiteindelijk is denk ik voor amateur doeleinden geen van beide accu's uitermate geschikt, thans niet als je met 100watt uit zou komen of met een ts-48-HX met zelfs 200 watt. Een lifepo of ander soort accu is dan veel verstandiger alleen de lader is weer wat duurder enz.

Eender hoe, de originele vraag of de jump-starter nuttig kan zijn: hier zit gewoon een 7ah 12V gesloten lood-gel accu in in de regel. Deze kan best nuttig zijn, als je maar QRP draait (hoewel doorgangen wellicht kort genoeg zijn voor het hogere vermogen) en niet verwacht dat het lang mee gaat :)

-P

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#8 Bericht door Ron01 »

Misschien nog een kleine toevoeging:
Ik werk dagelijks met loodaccu`s (repareer elektronische rolstoelen)
Loodaccu`s kun je niet met een autolader opladen. Het gaat wel maar de accu zal geen lang leven hebben.
Beter is een gestabiliseerde voeding of een speciaal daarvoor ontworpen lader.
De maximale laadstroom is 0,15 tot 0,2 x de capaciteit. Dus bij een accu van 25Ah maximaal 5A laden.
De maximale laadspanning is bij een 12V accu 14,7V hoger kan maar ook dit zal de levensduur bekorten.
Ook diepontladen (beneden 10,5V) zal de accu snel om zeep helpen.
Dit zijn de waarden die wij in ons bedrijf handhaven. De praktijk heeft bewezen dat dit het beste werkt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#9 Bericht door Thijzer »

Accu's worden ook elders beschreven.

Ik heb een 7Ah accu met behuizing er omheen van de Lidl. Kostte 25 euri en is compleet met draagriem, lader en diverse plugjes. Aan de voorzijde zitten allemaal spannings-aansluitingen en op de achterkant 4mm bananenpluggen.

Ontladen beneden 11V zal niet snel gebeuren daar moderne sets daar al vaak stoppen met werken. Spanningsregelaar 14V en een dikke weerstand om de stroom te beperken of een lader kopen bij een modelbouwzaak.

hendrik jan
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2011, 13:12
Roepletters: pd2pch

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#10 Bericht door hendrik jan »

zo'n jumpstarter is goedkoop, redelijk snel op te laden en werkt gewoon goed. Ik kan met mijn ft-897 een hele dag werken. Gebruik nooit meer dan 25 watt. Voor 't gemak heb ik er 2. Dat komt altijd goed. Schoon, licht en makkelijk mee te nemen. Prima oplossing voor mobiel maar ook in de shack.
Ik heb hier bv een 12V Novid van de Gamma staan van 13 Au. Reken maar uit hoe lang dat meegaat bij 25 watt en hoe lang gebruik je feitelijk de tx? Dat is relatief maar weinig dus.
De 897 is nog niet uitgegaan als ie ooit onder 11,7V zou duiken, maar dat is nog niet voogekomen. Kostte meen ik 50 Euro en gaat lang mee.


Vr. gr. Jan pd2pch.

Wiebe
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:25
Roepletters: pd0jp

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#11 Bericht door Wiebe »

Er zit vaak een 7ah accu in dat klopt .
Ik had zelf ook zoon kassie gesloopt en er een 12 ah lipo in gestopt .
Maar toch weer gewoon de accu er uit gehaald .
Ik denk dat je beter gewoon een 7ah accu kunt kopen dan die hele starthulp .

Of deze lader
http://www.hobbyking.com/hobbycity/stor ... ories.html

Met deze accu.
http://www.hobbyking.com/hobbycity/stor ... duct=16225

Groeten Wiebe.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#12 Bericht door PA2OLD »

Ook ik ben al een tijdje aan het bekijken welke soort accu ik zal nemen.
Ik vond een 12 volt 12Ah lood-gel accu die 46 Euro kost.
Maar welke goede lader moet ik daar voor hebben, iemand een tip?
Laatst gewijzigd door PA2OLD op 23 apr 2012, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#13 Bericht door pa5cal »

Uit mijn hoofd is lood gel hetzelfde als een gewone lood accu qua laad regime, dus gewoon een standaard lader voor lood accu's.

-P

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#14 Bericht door PA3DAT »

Oeps, dit lees ik nu pas (2 jaar later):
pa5cal schreef:Ik zou niet te veel waarde hechten aan de term "semi-tractie" accu's Deze bestaan namelijk helemaal niet, het is een term meer niet. In de pleziervaart wordt dat ook vrij veel gebruikt. Een loodaccu kan wel degelijk tot 80% ontladen worden maar dan issie toch wel echt leeg-leeg en dat vele malen doen verminderd de levensduur van de accu. Het is de semi-tractie die juist niet verder dan 50% ontladen moet worden.
Semi-tractie bestaat wel degelijk. En loodaccu's tot 20% ontladen? Dan werk je wel een groot deel van de
tijd met spanningen van minder dan 11 Volt!
Maar ik bedoelde dus eigenlijk tractie-accu's.
Volgens Wikipidia:
Er worden de volgende typen loodaccu's onderscheiden, afhankelijk van het beoogde gebruik en daarmee de bouw van de accu:

- startaccu's: deze kunnen korte tijd hoge stroom leveren. Autoaccu's zijn startaccu's. Aanbevolen wordt om een startaccu niet verder dan 20% te ontladen. In auto's met een verbrandingsmotor wordt daaraan voldaan: na de hoge stroom om de automotor te starten wordt de accu snel weer opgeladen. Startaccu's hebben relatief veel en dunne loden platen. De capaciteit van een startaccu gaat sterk achteruit door sterk ontladen en weer laden, ten gevolg van sulfatering. Bij sulfatering ontstaat een harde, onoplosbare laag op de elektroden, die niet elektrisch geleidend is. Dit type accu's is de goedkoopste soort.

- stationaire accu's of semi-tractie accu's: leveren een lagere stroom dan startaccu's, maar kunnen dieper ontladen worden, tot 50%. Deze accu's zijn beter tegen sulfatering bestand dan startaccu's.

- (vol-)tractie-accu's: kunnen tot 80% ontladen worden, en hebben een langere levensduur (uitgedrukt in ontlaad-laad-cycli) dan stationaire accu's. Echter, vol-tractie accu's zijn aanmerkelijk duurder dan stationaire accu's.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Jumpstarter ( portable accu auto)

#15 Bericht door pa5cal »

Oke genuanceerd, semi tractie bestaat wel als term maar in de praktijk zie je heel weinig accu's die ook echt zo zijn opgebouwd. Heel vaak worden gewoon vrachtwagen startaccu's gebruikt en verkocht als zijnde semitractie. Beetje beflikkerij dus waar ik voor probeerde te waarschuwen.

-P

Plaats reactie