Als je een apparaat kunt bouwen dan kan de bediening denk ik niet een groot probleem zijn, maar aan de andere kant, zonder gebruiksaanwijzing kun je met veel apparate toch niet zoveelPullu5 schreef: ↑06 mei 2026, 08:46 Weer bedankt voor deze informatie. De aanleiding voor mijn vraag was een gesprek dat ik op mijn scanner opving. Het ging er over dat een zender wel werd gehoord, maar dat hij geen reacties hoorde die door anderen wel werden gehoord. Dit was op de 70cm.
Ik heb die qrm eliminator opgezocht en zag enkele exemplaren tot 30mHz. Die is dus ws ongeschikt voor de 2m en de 70cm banden in de N-licentie?
Ik heb verder even in het cursusmateriaal gezocht en het hoofdstuk Storing en Immuniteit gevonden. Veel info over wat er allemaal kan storen, maar concrete maatregelen als de qrm eliminator niet gevonden.
Ik begrijp de noodzaak van de vele theorie in de cursussen vanuit de historie wel. Voor zelfbouw van antenne installatie, zendontvangers en overige randapparatuur natuurlijk stiknoodzakelijk. Maar als je geïnteresseerd bent alleen in het maken van verbindingen met aan te schaffen apparatuur heb ik moeite met al dat gereken aan componenten en schakelingen. Ik had gehoopt in de cursus ook info aan te treffen over hoe je een (eerste?) set mn voor de N-frequenties aan de praat krijgt/bedient.
Ik heb nog een hoop te leren en heb veel aan jullie reacties. Nogmaals bedankt.
De reden dat we zoveel banden hebben is simpelweg door de historie die we hebben van experimenten. Communiceren zou op drie of vier banden ook kunnen. Het is nogal wat om je apparatuur zelf te mogen bouwen (of aanpassen want dat hoort er ook bij), en om dat verantwoordelijk te doen moet je enige kennis hebben. De banden die we hebben zijn wereldwijd vele miljarden waard als die aan het bedrijfsleven zouden worden verkocht.
Met N mag je op vijf banden zenden, drie onder 30 MHz en twee daarboven. Het werken op 7 MHz, 14 MHz en 29 MHz is erg leuk door de veel grotere afstanden die je kunt overbruggen. Het is pas een jaar of vijftien dat mensen met een N-licentie ook deze banden mogen gebruiken, en veel recenter dat dat met het huidige grotere zendvermogen mag.(2m en 70 cm is max 25W en onder 30 MHz is 100W). Ook voor het gebruik van dat hogere zendvermogen is het redelijk dat je wat meer kennis moet hebben dan met 10 of 25 watt. Je maakt daar makkelijker "ongelukken" mee, bijvoorbeeld dat je kabel of antenne doorbrandt (met brandgevaar voor de woning) en ook overtreed je veel sneller de maximaal toegestane niveau's van elektromagnetische straling waar mensen aan blootgesteld kunnen worden.
De kans op 70 cm en 2m dat er dit soort storing is, is minder groot. Storing komt vaak niet zo hoog in frequentie, is op die hogere frequenties minder sterk en zit dan vaak ook niet op alle frequenties zodat er nog lege,storingvrije stukken overblijven. En op die hoge banden kun je makkelijker met richtantennes werken die dan ook een groter richteffect hebben wat ook flnk tegen stoorbronnen kan helpen. Storing op die banden komt relatief vaak doordat er bijv. een heel sterke zender zit, sterk doordat hij dichtbij zit. Dat is op de kortegoilf minder vaak.
QRM eliminators zijn te koop tot en met 50 MHz. Op hogere frequenties werkt het principe ook, maar de afstemming komt veel preciezer en met name op 70 cm is het ook gevoelig voor reflecties, waardoor een instelling soms ineens niet meer zou kunnen werken, bijv. als er op een paar honderd meter een hijskraan staat die draait of iets vergeljkbaars.