Beter zenden dan ontvangen?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

Re: Beter zenden dan ontvangen?

#16 Bericht door PA0ETE »

Pullu5 schreef: 06 mei 2026, 08:46 Weer bedankt voor deze informatie. De aanleiding voor mijn vraag was een gesprek dat ik op mijn scanner opving. Het ging er over dat een zender wel werd gehoord, maar dat hij geen reacties hoorde die door anderen wel werden gehoord. Dit was op de 70cm.

Ik heb die qrm eliminator opgezocht en zag enkele exemplaren tot 30mHz. Die is dus ws ongeschikt voor de 2m en de 70cm banden in de N-licentie?

Ik heb verder even in het cursusmateriaal gezocht en het hoofdstuk Storing en Immuniteit gevonden. Veel info over wat er allemaal kan storen, maar concrete maatregelen als de qrm eliminator niet gevonden.

Ik begrijp de noodzaak van de vele theorie in de cursussen vanuit de historie wel. Voor zelfbouw van antenne installatie, zendontvangers en overige randapparatuur natuurlijk stiknoodzakelijk. Maar als je geïnteresseerd bent alleen in het maken van verbindingen met aan te schaffen apparatuur heb ik moeite met al dat gereken aan componenten en schakelingen. Ik had gehoopt in de cursus ook info aan te treffen over hoe je een (eerste?) set mn voor de N-frequenties aan de praat krijgt/bedient.

Ik heb nog een hoop te leren en heb veel aan jullie reacties. Nogmaals bedankt.
Als je een apparaat kunt bouwen dan kan de bediening denk ik niet een groot probleem zijn, maar aan de andere kant, zonder gebruiksaanwijzing kun je met veel apparate toch niet zoveel :)

De reden dat we zoveel banden hebben is simpelweg door de historie die we hebben van experimenten. Communiceren zou op drie of vier banden ook kunnen. Het is nogal wat om je apparatuur zelf te mogen bouwen (of aanpassen want dat hoort er ook bij), en om dat verantwoordelijk te doen moet je enige kennis hebben. De banden die we hebben zijn wereldwijd vele miljarden waard als die aan het bedrijfsleven zouden worden verkocht.

Met N mag je op vijf banden zenden, drie onder 30 MHz en twee daarboven. Het werken op 7 MHz, 14 MHz en 29 MHz is erg leuk door de veel grotere afstanden die je kunt overbruggen. Het is pas een jaar of vijftien dat mensen met een N-licentie ook deze banden mogen gebruiken, en veel recenter dat dat met het huidige grotere zendvermogen mag.(2m en 70 cm is max 25W en onder 30 MHz is 100W). Ook voor het gebruik van dat hogere zendvermogen is het redelijk dat je wat meer kennis moet hebben dan met 10 of 25 watt. Je maakt daar makkelijker "ongelukken" mee, bijvoorbeeld dat je kabel of antenne doorbrandt (met brandgevaar voor de woning) en ook overtreed je veel sneller de maximaal toegestane niveau's van elektromagnetische straling waar mensen aan blootgesteld kunnen worden.

De kans op 70 cm en 2m dat er dit soort storing is, is minder groot. Storing komt vaak niet zo hoog in frequentie, is op die hogere frequenties minder sterk en zit dan vaak ook niet op alle frequenties zodat er nog lege,storingvrije stukken overblijven. En op die hoge banden kun je makkelijker met richtantennes werken die dan ook een groter richteffect hebben wat ook flnk tegen stoorbronnen kan helpen. Storing op die banden komt relatief vaak doordat er bijv. een heel sterke zender zit, sterk doordat hij dichtbij zit. Dat is op de kortegoilf minder vaak.

QRM eliminators zijn te koop tot en met 50 MHz. Op hogere frequenties werkt het principe ook, maar de afstemming komt veel preciezer en met name op 70 cm is het ook gevoelig voor reflecties, waardoor een instelling soms ineens niet meer zou kunnen werken, bijv. als er op een paar honderd meter een hijskraan staat die draait of iets vergeljkbaars.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#17 Bericht door PA0ETE »

QRM eliminators zijn overigens niet zo heel bekend, vandaar dat ze niet in het cursusmateriaal voorkomen. Het is een uitvinding van de jaren 30 al. In WW2 waren ze bekend als "moffenzeef" omdat ze het mogelijk maakten de Duitse stoorzenders weg te filteren bij het luisteren naar Radio Oranje. Daarna zijn ze jarenlang in de vergetelheid geraakt, totdat bij zendamateurs de stoorniveaus veel groter werden.

Er zijn ook moderne SDR-varianten van. Die zijn momenteel nog vrij duur. Daarbij zitten er meerdere identieke ontvangers in een apparaat, (twee of drie of meer) en die krijgen elk een eigen antenne waarbij het wegrekenen van de storing in de software gebeurt en niet in analoge componenten.

Software die dat ondersteunt is bijvoorbeeld https://www.openhpsdr.org/

En o.a. Apache Labs maakt daarvoor de hardware. De ontvangers bestaan uit een soort moederbord, net als bij een desktop-PC, en daar kun je dan naar keuze twee of meer ontvangerprinten op het moederbord steken.

https://apache-labs.com/

Informatie over de "moffenzeef":

https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Moffenzeef

Bouwpakketten voor een QRM eliminator bij HAJÉ Electronics:

https://www.haje.nl/advanced_search_res ... eliminator

En een kant-en-klare bij Wimo in Duitsland:

https://www.wimo.com/en/qrm-eliminator
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pc1mb
Roepletters: PC1MB

#18 Bericht door pc1mb »

Pullu5 schreef: 04 mei 2026, 19:50 Dank voor de reacties. Ben wel geschrokken. We hebben ook zonnepanelen liggen. En onze buren ook…
Vraag me nu wel af of ik de cursus moet afmaken. Want als het zonnetje schijnt zou ik dus slecht(er) kunnen ontvangen.
Hoe vaak schijnt de zon nou in Nederland :wink: Maar serieus, zelfs ALS het wat minder wordt (een goeie PV installatie stoort niet!) zijn er vaak wel mouwen aan te passen, zoals anderen al schreven. Bij de zendamateur verenigingen zijn ook EMC commissies die je daarbij kunnen helpen.

En globaal komt het erop neer... hoe lager de frequentie, hoe meer lokale storing een dingetje kan zijn. Op 70cm eigenlijk heel zeldzaam en daarom zijn de meeste QRM eliminators ook alleen voor HF (tot 30 MHz)

Waar het op 70cm aan ligt dat een station jou wel hoort maar vice versa niet... dat is niet zo eenvoudig te zeggen. Juist omdat het stoorniveau zo laag is op die hoge frequenties, maar de propagatie mogelijkheden op lange afstand ook, zijn de signalen vaak erg zwak. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat het ene station wel een antenneversterker in de mast heeft voor de ontvangst, en de ander niet. Hoe hoger de frequentie, hoe vaker je een antenneversterker in de mast gaat zien (een LNB van een satellietschotel is een voorbeeld!). Dat heeft ook met kabelverliezen te maken, die ook groter worden op de hoogste frequenties.

En als de kabel dan ook nog lang is, kan het bijvoorbeeld zijn dat jouw zendsignaal de antenne van het tegenstation wel bereikt, maar ergens halverwege de kabel, of zelfs in de ontvanger, alsnog in de ruis wegzakt.

Dat is maar een voorbeeld van hoe divers de hobby is, dat elke band weer zo z'n specifieke eigenschappen heeft.
Niet alles kunnen we in een paar woorden uitleggen en je hoeft ook niet meteen alles te weten voor de N, maar er is een hoop te ontdekken in elk geval.

pc1mb
Roepletters: PC1MB

#19 Bericht door pc1mb »

Pullu5 schreef: 06 mei 2026, 08:46 Ik begrijp de noodzaak van de vele theorie in de cursussen vanuit de historie wel. Voor zelfbouw van antenne installatie, zendontvangers en overige randapparatuur natuurlijk stiknoodzakelijk. Maar als je geïnteresseerd bent alleen in het maken van verbindingen met aan te schaffen apparatuur heb ik moeite met al dat gereken aan componenten en schakelingen. Ik had gehoopt in de cursus ook info aan te treffen over hoe je een (eerste?) set mn voor de N-frequenties aan de praat krijgt/bedient.
Dat wordt natuurlijk wel veel gezegd over de lesstof, met name door degenen die geen andere ambities hebben dan met koopdozen te werken.

Tegelijk stel je vragen die best technisch zijn, en waar een beetje electronische basis erg bij helpt om het antwoord te begrijpen. Misschien niet precies DIE details, maar toch. Die basiskennis gaat je vooral helpen als het een keer niet helemaal volgens het boekje gaat. Onder andere om te voorkomen dat je dure apparatuur onnodig kapotgaat. We kunnen je bijvoorbeeld wel vertellen dat je niet zomaar (zonder speciale splitter) twee antennes parallel aan een zender kunt hangen, maar als je rekensommetjes met weerstanden parallel gedaan hebt, en met impedanties, dan begrijp je ook waarom. En dat is evengoed van toepassing op kant en klaar gekochte apparatuur.

Hoe je de set bedient, dat staat in de handleiding van de set, dus dat hoeft verder niet in de lesstof. Bovendien voor elke set verschillend. Dingen die altijd wel hetzelfde zijn, zoals een volumeknop en een afstemknop, die hoeven niet uitgelegd te worden denk ik... maar de rest zitten juist weer te veel verschillen in om het in lesstof te kunnen vatten.

Dingen als bandplannen (welke frequentie voor wat) komen dan weer wel in de lesstof voor.

on4avt

#20 Bericht door on4avt »

Niet te ver gaan zoeken. Niet geschoten is altijd mis.
Doe zoals wij,experimenteer, leer, los op. We zijn allemaal amateurs. En leven mee met de evolutie.
30 jaar geleden geen storing van zonnepanelen. Nu gaan die ook op de verbetertoer. Beleef he hobby en hall uit wat er uit te halen is. Hengelen is hetzelfde. Van alles proberen om toch maar iets te vangen. Al vang je een klein visje, het genot is groot. Ga door met de cursus vooral. Dat is moeilijker dan storing problrmen oplossen.

Pullu5

#21 Bericht door Pullu5 »

Goed allemaal om te onthouden. Ik ga de teksten hierboven maar eens netjes (met bronvermelding) printen.

Heb onlangs een CB radio aangeschaft met een Antron antenne. Veel van jullie zijn ook zo begonnen is me ooit verteld, dus goed voorbeeld etc.
Daar kan de eliminator wel van pas komen (heb ik hier geleerd).
Bij geen modulatie hier toch tegen een kleine s8. In de avond rond de s7…

Pullu5

#22 Bericht door Pullu5 »

Door de alle info hierboven ben ik wat achterdochtig geworden…
Ik heb daarom m’n Uniden 780 ns nagelopen en heb het idee dat mijn ontvangst op 70cm ook slechter is geworden. Zou het kunnen dat ik m’n kabel heb beschadigd?

Na het onweer van vorige week plaatste ik m’n Diamond50 weer terug, maar legde vlak onder de antenne een kleine lus (10-15com) in de aircell7 draad. Idee was het gewicht aan de stekker te verminderen.
Ik heb de lus er net uitgehaald, maar geen verandering in ontvangst. Heb ik de kabel beschadigd?

Kan dat de oorzaak van de verminderde ontvangst zijn?

Plaats reactie