Beter zenden dan ontvangen?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Pullu5

Beter zenden dan ontvangen?

#1 Bericht door Pullu5 »

N-student hier…
Ik weet dat je met een slechte bekabeling/antenne vaak nog wel kan ontvangen, maar dat zenden dan (swr) slecht of zelfs niet kan.
Maar is het omgekeerde ook mogelijk?
Wel goed zenden maar slechte ontvangst?
Hoe kan dat?

pc1mb
Roepletters: PC1MB

Re: Beter zenden dan ontvangen?

#2 Bericht door pc1mb »

Jazeker kan dat. Als je bijvoorbeeld lokale storing hebt, van zonnepanelen, sommige LED lampen of dat soort zaken.

Die storing overstemt dan het zwakke signaal wat jij op je antenne binnenkrijgt, terwijl het veel sterkere uitgezonden signaal er geen last van heeft.

En er zijn inderdaad soorten antennes en bekabeling die gevoeliger voor storing zijn dan andere.

Om een heel globaal voorbeeld te noemen... vaak heeft een lus of andere symmetrische antenne minder last van lokale storing dan bijvoorbeeld een spriet op een aardvlak.

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#3 Bericht door TheoP »

Als jij in een omgeving zit waar een hoog stoor niveau is, dan 'hoor' je niet zo veel.
Een andere mogelijkheid is dat er veel meer zendvermogen wordt gebruikt dan wat de ontvangst kwaliteit niet aangepast is.
Maar een deel van de amateurs willen je niet horen, vaak om reden omdat ze vinden dat jij niet de moeite waard bent om te werken.
Je grid hebben ze al of de prefix wordt niet gezocht, en als je ik heb alles gewerkt beloning wilt hebben, dan past dat niet.

Theo

pe2aab
Moderator
Roepletters: PE2AAB
Contacteer:

#4 Bericht door pe2aab »

Of een technisch defect. Iets in de ontvangstlijn van je zendontvanger defect bijvoorbeeld.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Pullu5

#5 Bericht door Pullu5 »

Dank voor de reacties. Ben wel geschrokken. We hebben ook zonnepanelen liggen. En onze buren ook…
Vraag me nu wel af of ik de cursus moet afmaken. Want als het zonnetje schijnt zou ik dus slecht(er) kunnen ontvangen.
Op welke (N-) frequenties speelt dit het meest of maakt dat niet uit?
Kun je er iets tegen doen?

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#6 Bericht door TheoP »

Zou kunnen, en dan de handdoek al in de ring willen gooien? :mrgreen:
Er is meer dan kortegolf waar je wereld wijde verbindingen kunt maken.

Theo

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#7 Bericht door PA4WK »

Pullu5 schreef: 04 mei 2026, 19:50 Dank voor de reacties. Ben wel geschrokken. We hebben ook zonnepanelen liggen. En onze buren ook…
Vraag me nu wel af of ik de cursus moet afmaken. Want als het zonnetje schijnt zou ik dus slecht(er) kunnen ontvangen.
Niet ontmoedigt raken, het is helemaal niet gezegd dat je storing hebt van de PV instalatie.
Mocht het wel zo zijn kun je kijken of er wat aan te doen is.
Mocht er niets aan te doen zijn heb je 's-avonds natuurlijk geen of veel minderstoring omdat dan de zon niet schijnt.
Mocht je wel onwerkbaar veel last van storing hebben, kun je altijd nog zoals zo velen je plezier in de hobby zoeken in POTA, SOTA, BOTA of een andere variant op het zelfde, namelijk je spullen mee naar buiten nemen.
Verder kun je door een goed doordacht ontwerp van je antenne instalatie, dus antenne + bekabeling ook de storing verminderen.
Mocht na het behalen van je N blijken dat je storing ondervind, wees je erdan van bewust dat het niet altijd weg te nemen is, maar vaak kun je het wel verminderen.
Dus zeker doorgaan met je F
Succes Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

on4avt

#8 Bericht door on4avt »

Slechter ontvangen of storing. Of slechter ontvangen door storing. Of slechter ontvangen door het antenne systeem? Wat bedoel je eigenlijk. Storing kan je weg werken. Een slecht ontvangst systeem kan je verbeteren.

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#9 Bericht door PA4WK »

on4avt schreef: 05 mei 2026, 06:31 Slechter ontvangen of storing. Of slechter ontvangen door storing. Of slechter ontvangen door het antenne systeem? Wat bedoel je eigenlijk. Storing kan je weg werken. Een slecht ontvangst systeem kan je verbeteren.
Ik vind dat een beetje kort door de bocht, zoals je kan lezen is TS nog aan het leren voor N, je kunt dan redelijkerwijs niet van iemand verwachten dat hij de kennis in huis heeft om de maatregelen te nemen die jij voorsteld.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#10 Bericht door PA0ETE »

TheoP schreef: 04 mei 2026, 20:41 Zou kunnen, en dan de handdoek al in de ring willen gooien? :mrgreen:
Er is meer dan kortegolf waar je wereld wijde verbindingen kunt maken.

Theo
Ik dacht even dat je ging schrijven dat je een handdoek op de zonnepanelen van de buren zou moeten gooien. Beter maar van niet, maar het helpt misschien wel :lol:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0ETE
Contacteer:

#11 Bericht door PA0ETE »

Pullu5 schreef: 04 mei 2026, 19:50 Dank voor de reacties. Ben wel geschrokken. We hebben ook zonnepanelen liggen. En onze buren ook…
Nee, je moet gewoon doorgaan hoor. En er zijn redenen genoeg om dat te doen. De storing zit om te beginnen doorgaans niet op alle banden en er zijn verschillende dingen die je kunt doen. Heel effectief, maar enigszins omslachtig is het gebruik van een x-phase QRM-eliminator. Te koop voor tussen de 50 en 150 euro. Dat werkt supergoed, maar er is een beetje een leercurve in het gebruik en je moet ook wat met de extra antenne die ervoor nodig is experimenteren (overgens geen dure of ingewikkelde antenne) voor het beste resultaat.

Er zijn antennes die minder last hebben van bepaalde storingen (bijvoorbeeld een magnetische loop).

Verder kun je kiezen voor een antenne die hoger staat of verder weg dan tot waar de storing komt, en je kunt ook nog een antenne met een smalle, maar diepe dip gebruiken in de richting waar de storing vandaan komt.

Het beste, en het mooiste in de zomer is echter je zendapparatuur meenemen naar een plek, bijv. in de natuur en aan het water en daar je QSO's maken. De apparatuur van nu is daar zeker klein genoeg voor en er zijn ook kleine accu's met voldoende capaciteit.

PA0ETE
Contacteer:

#12 Bericht door PA0ETE »

Dit filmpje laat goed zien hoe effectief een x-phase QRM eliminator kan werken. De storing is weg, en het gewenste signaal wordt niet zachter. Hij schakelt het apparaat telkens in en uit. Deze apparaten werken ook tegen de storing van zonnepanelen.
.

youtu.be/yryjUpXK5fA

PA0ETE
Contacteer:

#13 Bericht door PA0ETE »

Het is verder lastig te zeggen welke banden. Meest denk ik wel de lage kortegolf, bijvoorbeeld bij een N-call 40 meter. In principe kan de storing overal zitten, met name als een controller wel ontstoord is, maar dat is niet goed gebeurd waardoor het niet effectief is. In de meeste gevallen storen zonnestroominstallaties niet. 10 meter bij mijn antenne vandaan zitten van twee buren zonnepanelen. Ik heb daar in het geheel geen last van, en ik heb zelf een zelfgemaakte experimentele opstelling met zonnepanelen, en ook daar heb ik geen enkele last van.

De huidige hoge stoorniveaus zijn wel een grote uitdaging, maar het is niet dat de zendhobby erdoor onmogelijk wordt. Het is als het je overkomt wel extreem vervelend. Maar in de meeste gevallen krijg je in elk geval een deel er wel van weg, en in andere gevallen ook het overgrote deel of alles.

Maatregelen die ik hierboven noemde kun je als amateur zelf nemen. Dat heeft als voordeel dat je niet je buren ermee hoeft lastig te vallen. Maar tegelijk als de relatie met je buren goed is, en zeker ook als het je eigen installatie is die de storing veroorzaakt, dan kun je de storing ook daar aanpakken. Dat is het meest effectief namelijk. En vaak is het niet superingewikkeld, bijvoorbeeld heeft een fabrikant er in een aantal gevallen al een oplossing voor, of iemand anders (een amateur of een installateur van de panelen) er al iets op verzonnen dat werkt.

PD2EW
Roepletters: PD2EW

#14 Bericht door PD2EW »

.

@Pullu5

Ik weet niet waar vandaan je je radiohobby wilt gaan bedrijven, maar ik werk bij veel zonnepanelengeweld (het wordt zomer... jawel..!) als N gelicenseerde als volgt, als ik last heb van die storingellende.

De plek waar ik mijn zender heb staan is ongeveer 35 km van de U-Twente. Dat geeft mij de mogelijkheid (áls die zich al voordoet..) om daarop eerst te luisteren en op mijn eigen ICOM 706 te zenden. Immers, die afstand is bijna verwaarloosbaar voor contacten op HF banden.

Het werken op die manier geeft echter wel aanzienlijke vertraging in het luister/zend proces en daardoor kan je ook niet direct reageren op een oproep, maar het is wel leuk om zo ervaring op te doen.
Luister hier maar eens op zo'n WebSDR, als het station in de lucht is.
Het is Twente Gold (in C-QUAM stereo): http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/?tune=1008am

Meestal ben ik te vinden op 20m, want daar heb ik mijn Ground Plane antenne ook op aangepast.
Luisteren doe ik in de avondschemer en in de nacht, de meeste zonnepanelen zijn dan in 'ruste'.
Vaak luister ik met een SDR-achtige ontvanger en de zwengelknoppen blijven tegenwoordig stil. Het maakt elkaar qua ontvangst niet erg veel en ik ben sneller met de muis dan dat 'gezwengel met de draaiknop'.
Mijn 20m antenne is de enige die ik voor een ontvangstbereik van VLF tot en met HF gebruik en die werkt 'als de brandweer'. Zeker, alles kan beter en preciezer, 100% mee eens, maar ik ben tevreden.

Laat je bij het zenden dus niet beinvloeden door het zonnepanelengeweld, want als je zendt dan heeft zo'n paneel in de buurt daar geen effect op. Dat merk ik wel aan de resultaten die ik trouw in mijn logboek noteer. Daarin staat o.a. dat ik zo-al gewerkt heb met USA, Canada, Indonesië (Ferry!), noord Noorwegen, zuid Spanje. Zo erg vaak ben ik ook weer niet actief en ook gebruik ik veelal maar 1/2 tot 3/4 van het vermogen dat de ICOM 706 idealiter kan afgeven. Ik ben al heel tevreden met een een paar contacten of gesprekken per avond.

Vaak begin ik dus met het ontvangen op een WebSDR in de buurt, bij mij is dat die van de U-Twente.
Als het daar interessant wordt, dan probeer ik de ontvangst op mijn eigen SDR.
Wordt het serieus of valt de conversatie met anderen stil, dan pas val ik in met een aanroep.
Je wordt er vanzelf handig in en geduld is een schone zaak.

Dat die zonnepanelen wel op de ontvangst kunnen storen, dat kan je zelfs op de WebSDR van de U-Twente nog ervaren. Overdag heeft dat ontvangststation ook last van de zonnepaneleninstallatie op hun daken, maar op de amateurbanden valt het reuze mee. Ook merk je daar, dat er nog veel meer is dat kan 'storen'.
Ik noem: apparaten, machines, piraten, pagers enz....

SDR verzamelsites zijn er in overvloed op internet te vinden, gebruik eventueel een zoekmachine
http://websdr.org en KiwiSDR http://kiwisdr.com/public/

Kortom, alle buren rondom mij (naast/voor/achter) hebben ook van die ellende op hun daken staan.
Ikzelf doe er ook vrolijk aan mee met wat stekkerklare, voor het compenseren van het sluipverbruik.
Storing van mijn eigen panelen heb ik nog niet gevonden in het spectrum (geluk, het was maar een gokje bij aanschaf..) en ze staan een meter of 10 van mijn antenne. Die installaties van de buren, waar ik wel ontvangststoringen van ervaar, staan op daken tussen de 40 en 80 meter van mijn antenne. Veelal lijken het budgetinstallaties... :shock:

Ik wens je succes met de studie.
Doe je best want je kan het vast wel, anders begon je er niet aan... toch..? :D
Laat hier maar horen hoe het verder gaat en als je er aan toe bent.. :wink:

.

Pullu5

#15 Bericht door Pullu5 »

Weer bedankt voor deze informatie. De aanleiding voor mijn vraag was een gesprek dat ik op mijn scanner opving. Het ging er over dat een zender wel werd gehoord, maar dat hij geen reacties hoorde die door anderen wel werden gehoord. Dit was op de 70cm.

Ik heb die qrm eliminator opgezocht en zag enkele exemplaren tot 30mHz. Die is dus ws ongeschikt voor de 2m en de 70cm banden in de N-licentie?

Ik heb verder even in het cursusmateriaal gezocht en het hoofdstuk Storing en Immuniteit gevonden. Veel info over wat er allemaal kan storen, maar concrete maatregelen als de qrm eliminator niet gevonden.

Ik begrijp de noodzaak van de vele theorie in de cursussen vanuit de historie wel. Voor zelfbouw van antenne installatie, zendontvangers en overige randapparatuur natuurlijk stiknoodzakelijk. Maar als je geïnteresseerd bent alleen in het maken van verbindingen met aan te schaffen apparatuur heb ik moeite met al dat gereken aan componenten en schakelingen. Ik had gehoopt in de cursus ook info aan te treffen over hoe je een (eerste?) set mn voor de N-frequenties aan de praat krijgt/bedient.

Ik heb nog een hoop te leren en heb veel aan jullie reacties. Nogmaals bedankt.

Plaats reactie