Hoe weet ik dat ik een dx-stn gewerkt heb?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0MM
Roepletters: PA0MM

Hoe weet ik dat ik een dx-stn gewerkt heb?

#1 Bericht door PA0MM »

Hoi allemaal!
Bovenstaande lijkt een rare vraag, want dat zie je toch aan de callsign van het station?
Nou, en als deze OM nu via een remote station werkt?
Ik heb al eens gehad dat ik een W6 call werkte en ik dacht: joepie California!
Echter hij werkte via zijn remote station in NY. :shock: :evil:
Wat nou als een Australieër via een remote werkt die in de EU staat?
Formeel moet hij dan (b.v.) VK1XYZ/PA roepen. Maar als hij dat niet doet? :shock:

Is hier al eens iets over gezegd/geschreven?
73, Martin, PA0MM. (ex PA0MJM)
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-7300, 100W, ant: inverted V

PA4WK
Roepletters: PA4WK

Re: Hoe weet ik dat ik een dx-stn gewerkt heb?

#2 Bericht door PA4WK »

Ja, daar zeg je wat, een idee zou kunnen zijn om achter de call /R te vermelden, maar hoe ga je dat over de hele wereld regelen dat ook iedereen dat doet.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#3 Bericht door PA0ETE »

De wetgeving hierover verschilt, maar in één opzicht moet het wel kloppen: iemand die in Nederland werkt moet PA/ voor zijn call zetten. En het land waar je werkt is waar het signaal je antenne verlaat. Vermaard is het geval van meerdere stations met zowel een PD- als een DO-call die pal aan de Nederlands/Duitse grens woonden en die hun 80 meterantenne op Duits grondgebied hadden staan, en hun 40 meterantenne op Nederlands gebied, maar die voor beide banden (een verschillende call) maar dezelfde transceiver konden gebruiken.

Remote is (nog) niet overal toegestaan. En het land waar het signaal vandaan komt moet dus remote toestaan. Daarnaast gelden aanvullende regels. Als Nederlander mag je in de VS gewoon met je eigen call uitkomen met een aanduideing van waar je ongeveer in de VS zit in de prefix die ervoorkomt, dat mag in de VS echter niet via een remote station. Een paar jaar geleden kon je in Nederland het Amerikaanse zendexamen doen, met als doel dat je daar dan zo n zendontvanger en locatie kon huren. Daar moet je in tegenstelling tot wanneer je daar zelf werkt dus ook echt een Amerikaanse callsign voor hebben.

Maar het hangt af van de eerlijkheid van de persoon. Bij het zenden is er nog de stok achter de deur, dat is er bij luisterrapporten niet. Ik heb daar vaak mee te maken, ik zend wekelijks een kort item over de zend-/luisterhobby uit in de VS op de zenders van een kortegolfstation (WRMI) in Miami. Nagenoeg alle luisterrapporten die daar binnenkomen zijn met een WebSDR of een KiwiSDR. Je moet er daar maar op vertrouwen dat mensen dat er eerlijk bij vertellen. Ik doe die uitzendingen inmiddels een jaar of 15 en je zag dat langzaam verschuiven van de fysieke ontvangers naar de internetontvangers. Op zich is daar niets mis mee, zolang mensen daar maar eerlijk in zijn.

Dit is een voorbeeld van zo'n luisterrapport van SSTV en data die ik afgelopen weekend uitzond van 2 dagen geleden op Youtube van een vaste luisteraar. Hij gebruikt ieder rapport een andere internetontvanger. Dit keer eentje in de staat Wisconsin. Hij zit volgens mij zelf in een van de zuidelijke staten.

https://www.youtube.com/watch?v=dRwpfO0FZQw

(Hij staat er doelbewust als link, en niet embedded, dan kun je de beschrijving van de KiwiSDR-ontvanger ook zien)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

#4 Bericht door PA0BAK »

Misschien ontgaat mij iets, maar volgens mij moet een amateur de roepnaam gebruiken van het land waar de zender is opgesteld.
PA0ETE zegt hetzelfde, zie ik nu. :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
TRX: FTDX-10, FT-710, Xiegu G-90.

PA0ETE
Contacteer:

#5 Bericht door PA0ETE »

Twee zielen, geen gedachten (citaat van de Laurel en Hardy-films volgens mij) :lol:

Het grote probleem is natuurlijk wanneer je iemand uit Noord-Korea hoort, of het die ene Poolse meneer is die daar wel eens heel kort vergunning heeft gehad, of een nepperd. Ik zou bij Noord-Korea overigens maar uitgaan van een nepperd :)

Maar natuurlijk wel klote als je daardoor het DX-station van je hele amateurcarriere misloopt. Een bekende uitdrukking luidt niet voor niets: "Work him first, and worry later"....

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA0MM schreef: 04 mei 2026, 17:21 Hoi allemaal!
Bovenstaande lijkt een rare vraag, want dat zie je toch aan de callsign van het station?
Nou, en als deze OM nu via een remote station werkt?
Ik heb al eens gehad dat ik een W6 call werkte en ik dacht: joepie California!
Echter hij werkte via zijn remote station in NY. :shock: :evil:
Wat nou als een Australieër via een remote werkt die in de EU staat?
Formeel moet hij dan (b.v.) VK1XYZ/PA roepen. Maar als hij dat niet doet? :shock:

Is hier al eens iets over gezegd/geschreven?
Volgens mij moeten de regels gevolgd worden waar de zender staat opgesteld. Zo werkte ik een keer een bekende DJ. Zat remote vanuit Nederland via zijn zender in Spanje te werken. Hij gebruikte EA5/PD...
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl & NXDN Reflector http://nxdngnz.nl/

PF5X
Roepletters: PF5X
Contacteer:

#7 Bericht door PF5X »

Aan de roepnaam moet je kunnen zien vanuit welk land iemand zendt. Dus PA/W1XX als die in Nederland uitzend (ook als dat remote is).

Echter de Amerikanen interpreteren dit nogal ruim. Daar mag je met een roepnaam van een overzees Amerikaans gebiedsdeel gewoon uitkomen in de continentale USA. Een bekend en recent voorbeeld is KH7XS die gewoon in Florida zit, dat niet zegt en dus dikke pile-ups heeft. Recentelijk was ook NH8S in de WPX SSB te horen. Was niet Swains Island maar gewoon W9 (station van K9CT). Daar was veel kritiek op en terecht vind ik, maar van de FCC mag het gewoon.
Check in geval van twijfel dus even QRZ.COM, of kijk op de bekende DX websites (dx-world.net etc.).
Enno, PF5X

Yaesu FTdx101D, Yaesu FTdx10, Icom IC-7100, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities, PE6A for contests. CWops #2531, NTC #40.

PA0ETE
Contacteer:

#8 Bericht door PA0ETE »

PF5X schreef: 05 mei 2026, 12:04 Aan de roepnaam moet je kunnen zien vanuit welk land iemand zendt. Dus PA/W1XX als die in Nederland uitzend (ook als dat remote is).

Echter de Amerikanen interpreteren dit nogal ruim. Daar mag je met een roepnaam van een overzees Amerikaans gebiedsdeel gewoon uitkomen in de continentale USA. Een bekend en recent voorbeeld is KH7XS die gewoon in Florida zit, dat niet zegt en dus dikke pile-ups heeft. Recentelijk was ook NH8S in de WPX SSB te horen. Was niet Swains Island maar gewoon W9 (station van K9CT). Daar was veel kritiek op en terecht vind ik, maar van de FCC mag het gewoon.
Check in geval van twijfel dus even QRZ.COM, of kijk op de bekende DX websites (dx-world.net etc.).
Het was lange tijd niet zo, maar het was een heel geadministreer en de amateurs vonden het niet leuk als ze nieuwe kaarten moesten drukken. Volgens mij was het vooral bedoeld voor als je binnen de VS zou verhuizen, want ook daar kun (kon) je aan het cijfer zien waar iemand zit.

In Australië is het een paar jaar geleden ook afgeschaft, daar kan iemand met VK6 (West-Australië), tegenwoordig ook aan de oostkust zitten.

Plaats reactie