De wetgeving hierover verschilt, maar in één opzicht moet het wel kloppen: iemand die in Nederland werkt moet PA/ voor zijn call zetten. En het land waar je werkt is waar het signaal je antenne verlaat. Vermaard is het geval van meerdere stations met zowel een PD- als een DO-call die pal aan de Nederlands/Duitse grens woonden en die hun 80 meterantenne op Duits grondgebied hadden staan, en hun 40 meterantenne op Nederlands gebied, maar die voor beide banden (een verschillende call) maar dezelfde transceiver konden gebruiken.
Remote is (nog) niet overal toegestaan. En het land waar het signaal vandaan komt moet dus remote toestaan. Daarnaast gelden aanvullende regels. Als Nederlander mag je in de VS gewoon met je eigen call uitkomen met een aanduideing van waar je ongeveer in de VS zit in de prefix die ervoorkomt, dat mag in de VS echter niet via een remote station. Een paar jaar geleden kon je in Nederland het Amerikaanse zendexamen doen, met als doel dat je daar dan zo n zendontvanger en locatie kon huren. Daar moet je in tegenstelling tot wanneer je daar zelf werkt dus ook echt een Amerikaanse callsign voor hebben.
Maar het hangt af van de eerlijkheid van de persoon. Bij het zenden is er nog de stok achter de deur, dat is er bij luisterrapporten niet. Ik heb daar vaak mee te maken, ik zend wekelijks een kort item over de zend-/luisterhobby uit in de VS op de zenders van een kortegolfstation (WRMI) in Miami. Nagenoeg alle luisterrapporten die daar binnenkomen zijn met een WebSDR of een KiwiSDR. Je moet er daar maar op vertrouwen dat mensen dat er eerlijk bij vertellen. Ik doe die uitzendingen inmiddels een jaar of 15 en je zag dat langzaam verschuiven van de fysieke ontvangers naar de internetontvangers. Op zich is daar niets mis mee, zolang mensen daar maar eerlijk in zijn.
Dit is een voorbeeld van zo'n luisterrapport van SSTV en data die ik afgelopen weekend uitzond van 2 dagen geleden op Youtube van een vaste luisteraar. Hij gebruikt ieder rapport een andere internetontvanger. Dit keer eentje in de staat Wisconsin. Hij zit volgens mij zelf in een van de zuidelijke staten.
https://www.youtube.com/watch?v=dRwpfO0FZQw
(Hij staat er doelbewust als link, en niet embedded, dan kun je de beschrijving van de KiwiSDR-ontvanger ook zien)