De buren hebben KPN powerline tv
- PA0MM
- Roepletters: PA0MM
De buren hebben KPN powerline tv
En dat betekent, dat ik regelmatig hun tv-genot verbruid. Hun 230V net is een perfect open ontvangst netwerk. Met 100W van mij uit breng ik de boel bij hen aardig in het honderd.
Nu gaan we goed met elkaar om, dus komen we er vast wel uit.
Maar mijn vraag hierbij is:
Wat is bij KPN een goed alternatief, uitgaande van hun wens dat zij hun tv-toestel vrijelijk door de kamer kunnen schuiven. Een draadloos alternatief dus.
Is de KPN superwifi emc technisch "storingsdicht"? Is dit systeem gevoelig voor tvi?
Output power: 100W (icom 7300)
Mijn antenne setup:
●Een inverted V. Deze is bij mij thuis ook niet helemaal storingsvrij. Met deze krijg ik soms onze afzuigkap op standje 3. En via de Bose speaker hoor je soms de ft8 langskomen.
●Mag loop: deze geeft bij mij thuis geen enkele storing.
Nu gaan we goed met elkaar om, dus komen we er vast wel uit.
Maar mijn vraag hierbij is:
Wat is bij KPN een goed alternatief, uitgaande van hun wens dat zij hun tv-toestel vrijelijk door de kamer kunnen schuiven. Een draadloos alternatief dus.
Is de KPN superwifi emc technisch "storingsdicht"? Is dit systeem gevoelig voor tvi?
Output power: 100W (icom 7300)
Mijn antenne setup:
●Een inverted V. Deze is bij mij thuis ook niet helemaal storingsvrij. Met deze krijg ik soms onze afzuigkap op standje 3. En via de Bose speaker hoor je soms de ft8 langskomen.
●Mag loop: deze geeft bij mij thuis geen enkele storing.
73, Martin, PA0MM. (ex PA0MJM)
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-7300, 100W, ant: inverted V
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-7300, 100W, ant: inverted V
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Re: De buren hebben KPN powerline tv
Hoe is het met de storing bij jou van de power line (PLC)?
Ik heb het 3 jaar geleden door een netwerkkabel vervangen, een verbetering. Helaas niet de wens van je buren vermoed ik i.v.m de flexibele plaats van de TV.
Ik heb het 3 jaar geleden door een netwerkkabel vervangen, een verbetering. Helaas niet de wens van je buren vermoed ik i.v.m de flexibele plaats van de TV.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514
BQC: 461
NTC: 004
https://www.pa3gnz.nl & NXDN Reflector http://nxdngnz.nl/
PA3GNZ / NL-9514
BQC: 461
NTC: 004
https://www.pa3gnz.nl & NXDN Reflector http://nxdngnz.nl/
- PA0MM
- Roepletters: PA0MM
Tot nu ben ik me niet bewust van storingen door hen bij mij, Tjeerd.
De zee aan zonnepanelen overstemmen alles overdag (iig tot 17m/15m). En 's avonds ben ik zo blij dat ik wat kan horen, dat het restant ruisniveau zeer verteerbaar is.
Ik heb nog weleens weemoed naar de periode dat we ruisvrij in Twente woonden..
De zee aan zonnepanelen overstemmen alles overdag (iig tot 17m/15m). En 's avonds ben ik zo blij dat ik wat kan horen, dat het restant ruisniveau zeer verteerbaar is.
Ik heb nog weleens weemoed naar de periode dat we ruisvrij in Twente woonden..
73, Martin, PA0MM. (ex PA0MJM)
Dat heb ik elke dag Martin
Wat Wifi betreft: normaal gesproken is dat qua EMC geen probleem, maar soms produceren voedingen rommel. Power over ethernet (POE) stuurt de voedingsspanning over de netwerkkabel en die kan als een antenne werken. In Frankrijk (nog laag stoorniveau) heb ik mijn best moeten doen om de boel te ontstoren. Een switch met POE kreeg ik niet stil genoeg, uiteindelijk met losse POE voedingen een goed resultaat. Ook die voedingen waren niet allemaal goed, sommige typen stoorden meer dan de andere.
Thuis heb ik ook wat fluitjes hier en daar van het ethernet spul, maar dat is nog te doen. Maar PV inverters, PLC en joost-mag-het-weten-wat-niet-allemaal spullen maken ook hier veel kapot. S9+ overdag. Ook op 6 meter vreselijk. Ik had gehoopt de 200 entities te halen, maar dat was valse hoop. Afgelopen weekend nog even actief geweest op 70 cm (contest) en ook daar is het niet schoon meer. Inmiddels ben ik er wel grotendeels klaar mee en de lol is er ver van af. Het is dweilen met alle kranen open.
Wat de buren betreft: probeer ze vooral uit te leggen dat die PLC troep echt troep is en het principe ervan gegarandeerd vraagt om problemen. De EMC sticker zegt niks en die troep is echt totaal in strijd met de EMC richtlijnen.
Als ze perse met die TV door de hut willen reizen, dan kan Wifi goed werken, mits daarvoor goede spullen worden geselecteerd. Er zijn access points die je kunt koppelen (mesh) en dat werkt veel beter dan de Wifi in de meterkast uit het "kastje" van de provider.
Anders toch een kabel leggen... of de TV eruit
Hoi Martin
Wellicht eens proberen om een doos ferriet te slijten bij de buren . Die tv heeft iets van kabels nodig waar je kunt beginnen met plaatsen van ferriet
.
Doe dat ook op alle kabels in en uitgaand van het modem , misschien is dat voldoende.
En eenvoudig zonder grote technische aanpassingen en hoge kosten het proberen waard
Wellicht eens proberen om een doos ferriet te slijten bij de buren . Die tv heeft iets van kabels nodig waar je kunt beginnen met plaatsen van ferriet
Doe dat ook op alle kabels in en uitgaand van het modem , misschien is dat voldoende.
En eenvoudig zonder grote technische aanpassingen en hoge kosten het proberen waard
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Ik heb er geen ervaring mee, maar zou ferriet op de lichtnetkabel niet ook de powerline-communicatie tegenhouden?
En zoals ik elders op het forum daarnet al schreef: als je nog niet een QRM eliminator geprobeerd hebt is dat een aanrader. Het is omslachtig, als je naar een andere band gaat moet je opnieuw afstemmen, je moet een tijdje experimenteren voor de optimale tweede antenne (meest een stuk draad verticaal binnenshuis) en er is daarnaast een leercurve, maar je krijgt met zo'n ding in veel gevallen de storing absoluut weg.
Een x-phase QRM eliminator is een uitvinding uit de jaren 30. In de oorlog noemden ze het ding een moffenzeef, en werden ze gebruikt om de duitse stoorzenders van Radio Oranje weg te filteren. Voor vijf tientjes hadden ze ze jarenlang bij Hajé Electronics in Berg en Terblijt en waarschijnlijk nog steeds, en wil je een dure dan heb je er voor 150 euro eentje bij Wimo in Duitsland.
Zie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Moffenzeef
en zie eventueel het filmpje hier, bij mij werkt het ook zo effectief (met als tweede antenne de binnenader van de coax van de 2m-rondstraler):
viewtopic.php?p=319126#p319126
En zoals ik elders op het forum daarnet al schreef: als je nog niet een QRM eliminator geprobeerd hebt is dat een aanrader. Het is omslachtig, als je naar een andere band gaat moet je opnieuw afstemmen, je moet een tijdje experimenteren voor de optimale tweede antenne (meest een stuk draad verticaal binnenshuis) en er is daarnaast een leercurve, maar je krijgt met zo'n ding in veel gevallen de storing absoluut weg.
Een x-phase QRM eliminator is een uitvinding uit de jaren 30. In de oorlog noemden ze het ding een moffenzeef, en werden ze gebruikt om de duitse stoorzenders van Radio Oranje weg te filteren. Voor vijf tientjes hadden ze ze jarenlang bij Hajé Electronics in Berg en Terblijt en waarschijnlijk nog steeds, en wil je een dure dan heb je er voor 150 euro eentje bij Wimo in Duitsland.
Zie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Moffenzeef
en zie eventueel het filmpje hier, bij mij werkt het ook zo effectief (met als tweede antenne de binnenader van de coax van de 2m-rondstraler):
viewtopic.php?p=319126#p319126
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA0ETE
- Contacteer:
Zie:
https://www.haje.nl/advanced_search_res ... eliminator

De meeste zijn gemaakt volgens het onderstaande schema:
.
https://www.haje.nl/advanced_search_res ... eliminator
De meeste zijn gemaakt volgens het onderstaande schema:
.
- PD3E
- Roepletters: PD3E
- Contacteer:
Hey Martin,
Aangezien je zegt dat je zelf ook last hebt, zou ik toch ook al je eigen zaken even nalopen.
Wellicht straalt je voedingslijn ongewenst mee, zit een een plug niet helemaal lekker, een kabelbreuk, coax waarvan de afscherming niet zo best is... etc.
Ook het veranderen van je antenneopstelling zou kunnen helpen.
Succes!
Aangezien je zegt dat je zelf ook last hebt, zou ik toch ook al je eigen zaken even nalopen.
Wellicht straalt je voedingslijn ongewenst mee, zit een een plug niet helemaal lekker, een kabelbreuk, coax waarvan de afscherming niet zo best is... etc.
Ook het veranderen van je antenneopstelling zou kunnen helpen.
Succes!
73's PD3E, Erwin.
Goed bedoelde adviezen, dus daarop zeker geen kritiek.
Maar het is m.i. niet de bedoeling dat wij kilo's ferriet gaan distribueren in de wijk om problemen op te lossen die niet de onze zijn.
Als we een hoge veldsterkte produceren, dan kan het mis gaan bij op zichzelf correcte apparatuur en moeten wij misschien in actie komen. Maar voor haperende PLC troep zou ik nooit buigen. De buren (of de zendamateur) kunnen de producent benaderen, dat is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar niks is niks (zie ook onder).
Ik heb twee MFJ faseboxen ("QRM eliminators") en daarmee ruime ervaring. Maar die investering zou gewoon niet nodig moeten zijn, wanneer de industrie doet wat ze moeten doen.
Wat de faseboxen betreft: het werkt alleen goed bij een enkele, geconcentreerde storingsbron. Je moet ook in staat zijn om de storing zo goed mogelijk op te pikken. In Frankrijk heeft de buurman een warmtepomp en het lukt daar redelijk goed om de storing te reduceren. Ik heb daar een aparte ontvangantenne, een korte Beverage, die zeker 30 meter van de woning van de buren af begint en richtinggevoelig is van de huizen af. Maar toch nog hinderlijke storing zonder de fasebox. Omdat de zendantenne (2 x 16 m met ladderlijn en tuner) dichter bij de buren staat, is de storing daarop harder en werkt de fasebox.
Thuis krijg ik een van de vele stoorbronnen wat gereduceerd, maar de micro-inverters en optimisers liggen verspreid op de daken. Ook hoor ik verschillende installaties. Daardoor is het als het ware een heel orkest en dan werkt zo'n fasebox niet. Je kunt bij wijze van spreken de eerste violist onderdrukken, maar de rest niet.
Maar nogmaals: waarom moeten wij problemen oplossen die niet de onze zijn? Daarbij komt dat wanneer wij iets oplossen zonder dat de fabrikant daarvan iets weet, de fabrikant in elk geval gewoon doorgaat met rommel produceren.
Dus wanneer je eventueel bereid bent om toch iets te doen (en de buren willen meewerken), benader dan eerst verantwoordelijke partij (fabrikant of importeur, gegevens moeten op het product of in de handleiding staan!). Die moeten reageren! Doen ze dat niet, dan kun je daarover een klacht indienen bij de RDI (eventueel samen met de storingsklacht).
Plc troep zou ik vervangen door een goedkope wifi bridge. Wifi, zeker op 5 of 6ghz ipv 2.4 is relatief ongevoelig en draadloos. Afhankelijk van het al gebruikte merk bij de buren voor wifi zou je kunnen adviseren eenzelfde merk bridge (wifi->ethernet). Ga er even vanuit dat de tv rj45 aansluiting heeft ipv wifi.
- PD3E
- Roepletters: PD3E
- Contacteer:
@PA2S
"Goed bedoelde adviezen, dus daarop zeker geen kritiek."
"Maar het is m.i. niet de bedoeling dat wij kilo's ferriet gaan distribueren in de wijk om problemen op te lossen die niet de onze zijn."
Ik denk dat er ruimte is voor een kleine toelichting.
Je kunt pas zeggen dat het niet jouw probleem is als je dat goed onderzocht hebt. Slechts dat is de reden waarom ik heb aangeraden om ook de eigen apparatuur even te checken. Dat is toch niet erg? Overal kunnen (onbewust) mankementen optreden.
Uiteindelijk wil je er samen uitkomen en is een oplossing misschien veel eenvoudiger te realiseren dan je denkt.
Door je slechts te beroepen op je machtiging is wat kort door de bocht.
"Goed bedoelde adviezen, dus daarop zeker geen kritiek."
"Maar het is m.i. niet de bedoeling dat wij kilo's ferriet gaan distribueren in de wijk om problemen op te lossen die niet de onze zijn."
Ik denk dat er ruimte is voor een kleine toelichting.
Je kunt pas zeggen dat het niet jouw probleem is als je dat goed onderzocht hebt. Slechts dat is de reden waarom ik heb aangeraden om ook de eigen apparatuur even te checken. Dat is toch niet erg? Overal kunnen (onbewust) mankementen optreden.
Uiteindelijk wil je er samen uitkomen en is een oplossing misschien veel eenvoudiger te realiseren dan je denkt.
Door je slechts te beroepen op je machtiging is wat kort door de bocht.
73's PD3E, Erwin.
- PA0ETE
- Contacteer:
Dit is niet juist hoor. De tweede antenne pikt net als de hoofdantenne een groot aantal bronnen op. En als je erin slaagt in de woning exact datzelfde storingsbeeld op te pikken dat de antenne voor zijn kiezen krijgt, maar dan zonder de gewenste signalen, dan krijg je het totale stoorbeeld weg. Het maakt daarbij niet uit uit welke bron die signalen komen, de signalen komen tegelijk op de antennes binnen. Er is geen richtinginformatie aanwezig in zo'n signaal uit één enkele antenne.
Het is alleen een heel geëxperimenteer om die antenne te kiezen. De telescoopantenne die MFJ met zijn kastjes meelevert gaan dat in elk geval niet doen.
Het zou denk ik heel moeilijk zijn om de "faseboxen" op slechts één signaal of bron te laten werken. Dat lukt waarschijnlijk beter bij een stoorzender, maar ook dan pikken beide antennes een heel complex, cq. spectrum aan signalen op.
Wat bij mij in alle gevallen het beste bleek te werken was een verticale draad van boven naar beneden door het huis. Dat zal niet voor iedere situatie zo zijn natuurlijk.
Beste Erwin,PD3E schreef: ↑05 mei 2026, 12:11 Slechts dat is de reden waarom ik heb aangeraden om ook de eigen apparatuur even te checken. Dat is toch niet erg? Overal kunnen (onbewust) mankementen optreden.
Elkaar helpen juich ik alleen maar toe! Toen ik mijn machtiging kreeg (ruim 50 jaar geleden) was er sprake van een duidelijke "community" en er was altijd iemand die je kon helpen met een probleem. Dat principe huldig ik nog steeds!
Echter was mijn insteek anders en misschien had ik dat wat meer moeten verduidelijken.
Je wilt uiteraard de buren te vriend houden en het helpt in dat verband uiteraard om te proberen de storing te verhelpen en jouw suggesties zijn daarvoor waardevol.
Maar omdat de fabrikant of importeur niet wordt ingelicht, blijft een eventueel probleem (zoals in de apparatuur van de buren van PAoMM) buiten zicht van de fabrikant.
De Europese EMC richtlijn bepaalt dat de fabrikant of importeur verantwoordelijk is voor het voldoen aan de richtlijn. Daar hoort dus bij dat ze klachten moeten onderzoeken. Zeker wanneer een klacht goed wordt onderbouwd, bijvoorbeeld met metingen, dan zullen ze daar serieus mee om moeten gaan.
De zendamateur "community" heeft er m.i. belang bij dat fabrikanten merken dat producten problematisch zijn. Onze hinder moet dus ook hun hinder zijn! Misschien komt er dan ooit een keer verandering.
Ik hoop dat het nu duidelijk is waarop ik doelde.
Dat is uiteraard waar, maar het totale stoorbeeld krijg je alleen met de primaire antenne.PA0ETE schreef: ↑05 mei 2026, 13:46Dit is niet juist hoor. De tweede antenne pikt net als de hoofdantenne een groot aantal bronnen op. En als je erin slaagt in de woning exact datzelfde storingsbeeld op te pikken dat de antenne voor zijn kiezen krijgt, maar dan zonder de gewenste signalen, dan krijg je het totale stoorbeeld weg.
Als je dat signaal 180 graden in fase draait, is alles weg
Talloze experimenten gedaan, met tweede antennes vlak bij de primaire antenne, maar hoe dichter je die nadert, des te meer valt ook het gewenste signaal weg. Echt ongeveer alles geprobeerd, loops, dipolen, verticals, you name it, I did it
Als een draad in huis goed werkt, heb je waarschijnlijk last van eigen stoorbronnen. Maar die zou ik dan aanvallen met ferriet...
Een PV installatie met een klassieke enkele inverter (string configuratie) vormt een soort puntbron en dat kan wel werken, maar de micro inverters of optimisers geven een diffuus beeld, zoals het orkest.
- PA0ETE
- Contacteer:
Ik ben wel zo slim dat ik met de aardlekschakelaar op uit even gekeken heb of de storing dan weg is.
Ik heb momenteel geen storing meer, maar het is zo erg geweest dat het op de meeste HF-banden minsten 10 dB over 9 was, en de stoorbron was ook op VHF en UHF prominent aanwezig. Daar was het alleen geen "deken" van ruis, maar om de zoveel kHz paaltjes.
In eerste instantie ben ik alle activiteit buitenshuis gaan doen. Dus een kortegolfontvangertje in de binnenzak op de fiets etc, en thuis alleen nog maar over repeaters werken. Dit was voor ik een eliminator had.
De oorzaak bleken twee gamers te zijn, met extra snelle PLC's. Ik overwoog om die dingen te vergoeden, cq. vervangen door een type dat niet of minder stoorde, maar een van de twee kocht elke paar maanden eentje met nog meer snelheid en lagere latency die hij in Japan bestelde voor bedragen van boven de 500 euro. En die andere had ook een duur geval. Beide zijn inmiddels verhuisd. Maar zij waren niet de enige stoorbronnen in die tijd.
Die prut kreeg ik uiteindelijk allemaal weg. Op alle banden 50 MHz en lager ook vrijwel volledig. Op geen enkele band meer boven S3.
Wat belangrijk is dat is dat de tweede antenne zo veel mogelijk binnen zit, maar hij moet natuurlijk wel ook zoveel mogelijk hetzelfde stoorspectrum binnenkrijgen. Zodra je dichterbij de ontvangstantenne komt, met ook nog dezelfde polarisatie, dan ga je inderdaad het signaal zelf ook elimineren. De reden dat hij binnen moet is dus niet dat hij dan dichter bij de storing zit, maar vooral dat hij slechter werkt voor de signalen van veraf.
Verder moet je bij het instellen vooral ook het niveau van beide antennes gelijk stellen met één van de knoppen. Alleen als beide antennes een gelijk niveau hebben is de onderdrukking maximaal, Ik heb vaak gezien dat mensen maar twee van de knoppen bedienen (bij eentje met drie draaiknoppen). Kennelijk wordt dan gedacht dat dat niveau minder belangrijk is en dat vooral de fase-instelling ertoe doet.
Ik heb momenteel geen storing meer, maar het is zo erg geweest dat het op de meeste HF-banden minsten 10 dB over 9 was, en de stoorbron was ook op VHF en UHF prominent aanwezig. Daar was het alleen geen "deken" van ruis, maar om de zoveel kHz paaltjes.
In eerste instantie ben ik alle activiteit buitenshuis gaan doen. Dus een kortegolfontvangertje in de binnenzak op de fiets etc, en thuis alleen nog maar over repeaters werken. Dit was voor ik een eliminator had.
De oorzaak bleken twee gamers te zijn, met extra snelle PLC's. Ik overwoog om die dingen te vergoeden, cq. vervangen door een type dat niet of minder stoorde, maar een van de twee kocht elke paar maanden eentje met nog meer snelheid en lagere latency die hij in Japan bestelde voor bedragen van boven de 500 euro. En die andere had ook een duur geval. Beide zijn inmiddels verhuisd. Maar zij waren niet de enige stoorbronnen in die tijd.
Die prut kreeg ik uiteindelijk allemaal weg. Op alle banden 50 MHz en lager ook vrijwel volledig. Op geen enkele band meer boven S3.
Wat belangrijk is dat is dat de tweede antenne zo veel mogelijk binnen zit, maar hij moet natuurlijk wel ook zoveel mogelijk hetzelfde stoorspectrum binnenkrijgen. Zodra je dichterbij de ontvangstantenne komt, met ook nog dezelfde polarisatie, dan ga je inderdaad het signaal zelf ook elimineren. De reden dat hij binnen moet is dus niet dat hij dan dichter bij de storing zit, maar vooral dat hij slechter werkt voor de signalen van veraf.
Verder moet je bij het instellen vooral ook het niveau van beide antennes gelijk stellen met één van de knoppen. Alleen als beide antennes een gelijk niveau hebben is de onderdrukking maximaal, Ik heb vaak gezien dat mensen maar twee van de knoppen bedienen (bij eentje met drie draaiknoppen). Kennelijk wordt dan gedacht dat dat niveau minder belangrijk is en dat vooral de fase-instelling ertoe doet.