Wim, ik weet het niet helemaal zeker, dus als dat niet zo is leg het me uit, maar ik denk dat je het mis hebt door over vierkante meters te spreken.
Bij een (kleine) magnetische loop is het omsloten oppervlak van de antenne van belang. Daarom is de ronde vorm van een dergelijke antenne de optimale vorm: een cirkel omsluit van alle meetkundige figuren het meeste oppervlak.
Een full-size loop (of een antenne die daar in de buurt zit) is een totaal ander antennetype. Een quad-element is dezelfde antenne als een gevouwen dipool. Het omsloten oppervlak bij zo'n dipool of bij een quad-element doet er nauwelijks toe. Een gevouwen dipool is maar een heel klein beetje minder efficiënt dan een quad-element (uit mijn hoofd ergens tussen de 1,25 en 1,5 dB slechter).
Horizontale loop
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Re: Horizontale loop
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA0BAK
- Roepletters: PA0BAK
- Contacteer:
De totale lengte (omtrek dus) was 55 meter, te kort voor 80m, maar ook te groot voor de hogere banden, waardoor het resultaat m.i. onvoorspelbaar was.PA0ETE schreef: ↑28 apr 2026, 11:28 Even terug naar het begin, en niet om iemand aan te vallen maar puur voor mijn begrip en omdat het mogelijk goed is voor de discussie. Soms is het goed om even bij 'af' te beginnen met redeneren.
Hoe moet ik die 7 x 20 m zien? Wat is de totale lengte van de loop? En waarop is de verwachting gebaseerd dat deze op al die banden zou moeten werken?
Maar wanneer niemand kan vertellen hoeveel minder dit gaat werken, is er maar één manier om er achter te komen, gewoon proberen dus.
Het was wel enigszins voorspelbaar........
Ja, het was alleen een kwestie van de draad in het midden doorknippen en beide einde ongeveer 3 meter verplaatsen.
Het is dus dezelfde draad gebleven, met dezelfde ophangpunten.
Het was een experiment en niet alle experimenten geven goede resultaten, maar we leren er van en dat is het belangrijkste !
Er is veel te lezen over kattensnor antennes, multiband dipolen en multiband GP's (DX-Commander), magnetische loops e.d.
Helaas vrijwel niets over gewone loops, dus is proberen de enige oplossing.
De oude antenne (Z-dipool) was in eind februari gesneuveld door een omgewaaide schutting, dus dit was een moment om hiermee (vervroegd) te beginnen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
TRX: FTDX-10, FT-710, Xiegu G-90.
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Er zijn maar een paar elementaire antennevormen. De dipool is het meest voorkomend. Een quad is een vorm van een gevouwen dipool.
Verder is een inverted-V een (vrij handige) variant van een open dipool.
Plaats je een beetje vreemd, met één van de twee stralerhelften dan ontstaat wat voor 27 MHz te koop is een boemerang-antenne (kwartgolf omhoog, kwartgolf met 120 graden verschil tegenover de verticale straler omlaag). Op 27 MHz worden hiervoor vaak twee mobielantennes te koop, en in die vorm te koop.
Voeg je aan de boemerang nog twee of drie extra radialen toe, dan heb je een ground plane.
Sla je daarvan de straler plat, zodat het een schijf wordt, (hoe dikker de straler, hoe korter hij moet worden om nog te resoneren, en hoe breedbandiger hij wordt) dan heb je een discone-antenne, enzovoort. Maar het is allemaal een variant van dezelfde dipool-antenne. De horizontale schijf van een discone, in de praktijk vaak bestaand uit sprieten, straalt wel degelijk verticaal gepolariseerd.
De magnetische loop wijkt aarvan af, net als een sleufantenne (ook bekend onder de Engelse naam slot-antenne), waarbij niet de antenne zelf straalt, maar een veld binnen een opening in een metalen plaat (een reden waarom je bij een desktop-PC altijd de sluitplaatjes moet monteren bij onbezette slots op het moederbord, anders komt de ruis verstrerkt naar buiten op de resonantiefrequentie van de sleuf
) Dat zijn alletwee redelijk andere antennes, hoewel een sleufantenne wel veel op een dipool lijkt qua werking.
https://en.wikipedia.org/wiki/Slot_antenna
Verder is een inverted-V een (vrij handige) variant van een open dipool.
Plaats je een beetje vreemd, met één van de twee stralerhelften dan ontstaat wat voor 27 MHz te koop is een boemerang-antenne (kwartgolf omhoog, kwartgolf met 120 graden verschil tegenover de verticale straler omlaag). Op 27 MHz worden hiervoor vaak twee mobielantennes te koop, en in die vorm te koop.
Voeg je aan de boemerang nog twee of drie extra radialen toe, dan heb je een ground plane.
Sla je daarvan de straler plat, zodat het een schijf wordt, (hoe dikker de straler, hoe korter hij moet worden om nog te resoneren, en hoe breedbandiger hij wordt) dan heb je een discone-antenne, enzovoort. Maar het is allemaal een variant van dezelfde dipool-antenne. De horizontale schijf van een discone, in de praktijk vaak bestaand uit sprieten, straalt wel degelijk verticaal gepolariseerd.
De magnetische loop wijkt aarvan af, net als een sleufantenne (ook bekend onder de Engelse naam slot-antenne), waarbij niet de antenne zelf straalt, maar een veld binnen een opening in een metalen plaat (een reden waarom je bij een desktop-PC altijd de sluitplaatjes moet monteren bij onbezette slots op het moederbord, anders komt de ruis verstrerkt naar buiten op de resonantiefrequentie van de sleuf
https://en.wikipedia.org/wiki/Slot_antenna
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA3DJS
- Roepletters: PA3DJS
- Contacteer:
De vraag is of dat standhoudt als je een heel wilde impedantie hebt met grote Im(Z)/Re(Z) verhouding.
Wat AI betreft, die tegengestelde stromen heb je in heel veel antennes, en toch doen ze het. In een slotantenne (vanwege dat PA0ETE ze even noemt) lopen de stromen in de binnenrand van de slot heel erg tegengesteld aan elkaar, en toch straalt hij. Die tegengestelde stromen kunnen wel tot gevolg hebben dat impedantie vs frequentie wat wilder wordt.
PA0BAK schreef: ↑23 jan 2026, 16:53 > Wat voor impedantie aanpassing wil je gebruiken tussen kippenladder en transceiver?
Daar heb ik een externe tuner (mAT-Y200) voor, en een ferriet trafo met impedantie verhouding 1:1, 1:4 en 1:9
> Op welke plek wil je de kippenladder koppelen aan de (rechthoekige neem ik aan) loop (bv. midden lange zijde, midden korte zijde, of een hoek)?
In het midden van een lange zijde.
Om te proberen je experimentele resultaten te begrijpen, enkele extra vragen.
1) Wat was de lengte van je kippenladder?
2) Welke impedantie verhouding van de ferriet trafo heb je gebruikt?
3) Wat was de lengte van de (eventuele) coax kabel tussen ferriet trafo en mAT-Y200?
4) Wat was de lengte van de coax kabel tussen de mAT-Y200 en je transceiver?
5) Wat waren de velocity factor's van de coaxiaal kabels?
Patrick
- PA0BAK
- Contacteer:
Dan zal ik proberen ze één voor één te beantwoorden.
Buiten ongeveer 4 meter, binnen ongeveer 2 meter.
1:1 werkte op bijna alle banden.
Beide ongeveer 20 á 30cm, de tuner staat op de transceiver en de ferriet (ingeblikt) staat op de tuner.
Geen idee, het is gedaan met RG-58.
Hopelijk is deze informatie voldoende.
Ter aanvulling: Nu het een S-dipool is, toch met centraal Afrika en Zuid-Amerika gewerkt, met 10W (was wel FT-4/8)
Ik heb aan de hand van je loop/dipole/kippen-ladder afmetingen eens de stroomverdeling geplot (simpel sinusoidal model, met velocity factor 1.0) voor de helft van je antenne (daar de stroom verdeling op andere helft identiek is, houd echter wel rekening met de richting van de stroom), voor de 80m, 60m, 40m en 20m banden.
Het punt van 0m op de x-as is het punt waar jij je loop hebt doorgeknipt om er een dipool van te maken.
De verticale zwarte strepen zijn de hoekpunten/aansluitpunten van je loop.
Op 33.5m op x-as bevind zich de mAT-Y200 tuner.
Wat opvalt is dat de stroom verdeling er voor de 60m en 40m banden gunstig uitziet (zeker voor de 60m band), namelijk de stroom in beide lange loop zijdes zijn in fase, dus ze versterken elkaar. Je kan je 20m+7m+20m+7m loop namelijk versimpeld zien als een folded dipool.
Voor de 20m band is het omgekeerde waar, daar is de stroom in beide lange zijdes in tegenfase, waardoor ze het veld dat ze genereren onderling cancelen.
Voor de 80m band zie je dat eigenlijk alleen één lange zijde effectief is. Tevens is de elektrische hoogte van de antenne voor deze band het laagste, dus het meest problematisch.
De mAT-Y200 tuner zit niet in een stroom knoop of buik, dat is gunstig/benodigd voor een acceptabele impedantie.
Je experimentele bevindingen "Op 60m en 40m werkte dit best leuk, maar helaas op 80m werd ik nergens gehoord, op 30m t/m 10m kreeg ik ook geen poot aan de grond" komen dus aardig overeen met bovenstaande simpele analyse (voor de banden die ik geplot heb, de andere banden heb ik niet bekeken).
ps. De gestippelde lijnen geven de stroom verdeling voor je dipool.
Patrick
Het punt van 0m op de x-as is het punt waar jij je loop hebt doorgeknipt om er een dipool van te maken.
De verticale zwarte strepen zijn de hoekpunten/aansluitpunten van je loop.
Op 33.5m op x-as bevind zich de mAT-Y200 tuner.
Wat opvalt is dat de stroom verdeling er voor de 60m en 40m banden gunstig uitziet (zeker voor de 60m band), namelijk de stroom in beide lange loop zijdes zijn in fase, dus ze versterken elkaar. Je kan je 20m+7m+20m+7m loop namelijk versimpeld zien als een folded dipool.
Voor de 20m band is het omgekeerde waar, daar is de stroom in beide lange zijdes in tegenfase, waardoor ze het veld dat ze genereren onderling cancelen.
Voor de 80m band zie je dat eigenlijk alleen één lange zijde effectief is. Tevens is de elektrische hoogte van de antenne voor deze band het laagste, dus het meest problematisch.
De mAT-Y200 tuner zit niet in een stroom knoop of buik, dat is gunstig/benodigd voor een acceptabele impedantie.
Je experimentele bevindingen "Op 60m en 40m werkte dit best leuk, maar helaas op 80m werd ik nergens gehoord, op 30m t/m 10m kreeg ik ook geen poot aan de grond" komen dus aardig overeen met bovenstaande simpele analyse (voor de banden die ik geplot heb, de andere banden heb ik niet bekeken).
ps. De gestippelde lijnen geven de stroom verdeling voor je dipool.
Patrick
- PA0BAK
- Contacteer:
Bedankt voor je reactie en bevestiging.
De mAT-Y200 kan tot 1500 Ohm probleemloos tunen, tussen de TRX en de tuner zit maar een paar cm coax (tuner staat op de trx).
De antenne werd gevoed met een kippenladder.
De mAT-Y200 kan tot 1500 Ohm probleemloos tunen, tussen de TRX en de tuner zit maar een paar cm coax (tuner staat op de trx).