Oude protocollen (o.a. hamradio) verwijderd uit Linux kernel

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1hzg

Oude protocollen (o.a. hamradio) verwijderd uit Linux kernel

#1 Bericht door pe1hzg »

Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze dingen zelf ook al heel lang niet gebruikt heb, maar recent is aangekondigd dat ondersteuning van een heleboel legacy spul (oude hardware, zeer-weinig-gebruikte protocollen als ISDN en AX25) verwijderd zijn uit de Linux kernel: https://www.phoronix.com/news/Linux-7.1-Removes-Old-Net

Ik moet eerlijk zijn als ik zeg dat ik deze spullen weinig gebruikt zag. De code heeft heel lang "weinig gebruikt" in de linux kernel gezeten maar met het gebruik van AI om beveiligingsproblemen te vinden (om ze te misbruiken) was blijkbaar de moeite om deze spullen in leven te houden en te onderhouden, te groot bevonden.

Van alle dingen die Linux is, robuuste migraties naar "nieuws" is nooit de sterkste kant geweest en met name de introductie van nieuwe spullen heeft me regelmatig kopzorg gegeven (denk aan netplan, systemd, communicatie met PHY hardware) maar ik denk dat OS discussies niet op dit forum thuishoren. Hoe dan ook, als je iets met de oude AX.25 spullen en de oude hardware deed en "hee, na een upgrade is het weg???" dan weet je nu waarom.

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

Re: Oude protocollen (o.a. hamradio) verwijderd uit Linux kernel

#2 Bericht door PA0ETE »

Ik gebruik AX25 wel, maar of je daarvoor kernel-ondersteuning nodig hebt? Het is een verhoudingsgewijs (naar de stand der techniek nu) een heel eenvoudig protocol en bovendien zodanig langzaam. Oorspronkelijk werd het gedraaid met externe modems die dit alles deden.

Ik kan het niet helemaal inschatten, maar zou dit echt voor problemen kunnen zorgen? Ja, natuurlijk, abandonware zal hierna voor een deel niet meer werken, maar of het nog andere consequenties heeft?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PE1ICQ
Contacteer:

Re: Oude protocollen (o.a. hamradio) verwijderd uit Linux kernel

#3 Bericht door PE1ICQ »

Ik had al jaren niet meer op dit forum gekeken. En het eerste bericht wat ik na lange afwezigheid lees is dit.
Dank voor de heads up, maar wel een domper :(
Jammer, maar er is altijd nog de optie om een oudere Linux kernel te blijven gebruiken.
73 PE1ICQ
//Arno Verhoeven

Plaats reactie