Vossenjacht zenders

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

Re: Vossenjacht zenders

#16 Bericht door PA0ETE »

Verschillende afdelingen hebben zo hun eigen gebruiken wat dit betreft.

De hier gebruikte peilontvangers hadden zo'n S-meter gewoonlijk niet. Er waren wel enkele mensen die zoiets hadden. De afdeling Amersfoort heeft ergens in de jaren 80 een eigen ontwerp gepubliceerd dat daarna heel vaak gebruikt werd. Weinig knoppen en heel effectief.

Ik kan er zo snel niets over vinden, maar ik ben er redelijk zeker van dat er in het afdelingsblad nog wel iets over staat. Die ontvangers werden in clubverband gebouwd. Hoewel ik zelf het ding al klaar had ben ik daar toch geregeld bij geweest, bijv. om mensen te helpen.

Ik heb ooit een vrij serieuze meetontvanger grotendeels van eigen ontwerp gebouwd (daar zat bijv. een KVG-kristalfiter in dat toen tegen de 300 gulden kostte). Dat was dus het zware apparaat waar ik het in de uitzending van het linkje hierboven over heb). Een S-meter op 2 dB nauwkeurig en dat soort onnodige dingen. En het ding was zo gemaakt dat je de vele knoppen erop op gevoel kon bedienen. Dat waren allemaal wipschakelaartjes die in een driehoek rechts onderaan het frontje waren gemonteerd, telkens 90 graden gedraaid ten opzichte van de schakelaar ernaast. Hierdoor kon je direct voelen hoe alle schakelaars stonden. Maar het ding was zwaar en daardoor onhandig om ermee te lopen.

Ik had wel meer van die goede ideeën die na uitvoering toch iets minder goed bleken. Eentje was een bijzonder ontwerp quad-antenne om te peilen (ik heb hem nog steeds). De zijden daarvan waren een achtste golflengte, geen kwartgolf. Hij werkte erg goed, maar op 2 meter blijkt zelfs een quad met zijden van 25 cm bij het rijden onbruikbaar veel wind te vangen. Die heb ik dus maar één keer gebruikt ook :)

Momenteel is denk ik voor 2m een Moxon het best bruikbare ontwerp. In tegenstelling tot een HB9CV, indien goed uitgevoerd, niet een beetje 'scheel', en doordat er geen punten aan zitten blijf je minder snel in struikgewas hangen en bovenaal steek je minder snel mensen met de antenne in een oog :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA1FOX

#17 Bericht door PA1FOX »

PA0ETE schreef: 08 apr 2026, 07:42 Voor PA0MUS: vossenjachten op 70 cm zijn er zeer zelden. Dat is niet zonder reden: peilen op 430 MHz is zelfs voor de professionals zeer moeilijk. En er zijn zeker een aantal deelnemers aan zo'n jacht, met name de mensen die minder ervaren zijn die de vos helemaal niet gaan vinden.

De reden daarvan zijn de vele reflecties en de interferentie daartussen. Je weet gewoon niet of het signaal dat je zo sterk hoort rechtstreeks komt, of gereflecteerd tegen gebouwen. En het signaal dat tegen een hoog gebouw gereflecteerd wordt kan veel sterker zijn dan de zender, zelfs als je relatief dicht bij de vos bent.

Het is misschien iets voor een categorie "gevorderden" :)
Ik schaar mezelf danwel onder de categorie gevorderden, maar mijn ervaring op 70 cm is dat het uiteindelijk best veel lijkt op 2. Wat, naast reflecties, meer opvalt is dat bij het naderen van de vos het signaal maar heel langzaam sterker wordt, tot pakweg de laatste 100 a 150 meter, waarbij het ineens heel sterk oploopt. Dat heb ik meerdere keren gemerkt en is op dat moment dan ook een signaal voor jezelf dat je er bijna bent. Tegenwoordig zijn er elke maand wel jachten die ook op 70cm te doen zijn, er zijn inmiddels vrij veel jagers die daar standaard een ontvanger voor op de plank hebben liggen.

Overigens gaat dat peilen op 70 cm ook gewoon akoestisch met AM en in mijn geval een 5 elements yagi. Er zit geen S-meter op en ik kan me goed herinneren dat Ewout, PA0OKA, lang gelezen al zei dat een S-meter niet efficient is. Je hebt je ogen immers nodig naar het zoeken van de vos, alle tijd die je gebruikt om op een metertje te kijken is niet kijken naar of je een vos ziet. Peilen met je oren en de vos zoeken met je ogen kan wel parallel en is dus efficienter.

Zo af en toe wordt er ook een jacht op 23 cm georganiseerd, maar je merkt dat de demping daar wel erg hoog is. Voor die band heb ik ook een AM ontvanger maar dan met 10 elements richtantenne. Dat is meer model heggenschaar.:)

Een moxon antenne kan wel, maar zie je niet zo vaak. De meeste jagers op 2 gebruiken een 3 elements, vaak met rolmaatband gemaakt. Dan maakt het niet uit of je tussen de takken door loopt, het floept wel weer terug. Zoiets dus:

Afbeelding

PA0ETE
Contacteer:

#18 Bericht door PA0ETE »

De reden dat het oploopt zijn waarschijnlijk de vele reflecties. Het is daarnaast zo dat het signaal binnen de bebouwde kom vaak ophoudt, en zodra je tussen de bebouwing uit komt is het weer heel sterk. En dat blijft buiten de bebouwde kom ook lange tijd zo. Daarbinnen verdwijnt het signaal, afhankelijk van antenne(hoogte) en vermogen binnen een paar km.

PA0MUS
Roepletters: PA0MUS
Contacteer:

#19 Bericht door PA0MUS »

Ik heb net weer een batch met spul binnengekregen van Ali maar de tuimelschakelaartjes van de boodschappenlijst zijn echt prut. De behuizing smelt zodra je probeert een draadje aan een van de pinnetjes te solderen. Mijn advies bestel deze niet!!!

De rest van de spullen is vooralsnog prima!

Base : Kenwood TS-2000 (VHF/UHF), IC-7300mk2 (HF), Comet GP-98N - 80/40/20/15/10 EndFed - 40m dipool
Mobiel : ICOM IC-2730E, Comet CA-2x4SR

PA0MUS
Contacteer:

#20 Bericht door PA0MUS »

Daarnaast wil ik gaan experimenteren met de volgende antenne en regelbare verzwakkers op mijn portofoons:

Regelbare verzwakker: https://nl.aliexpress.com/item/10050087 ... in_prod%3A

Antenne (2m/70cm Moxon): https://www.youtube.com/watch?v=J44nEcISGXU

Base : Kenwood TS-2000 (VHF/UHF), IC-7300mk2 (HF), Comet GP-98N - 80/40/20/15/10 EndFed - 40m dipool

PE1CXO
Roepletters: PE1CXO

#21 Bericht door PE1CXO »

De ultieme verzwakker is het niveau van je LO te regelen. Dat deden we ook ooit in onze peil ontvangers.
Dat geeft een zodanige regelbare verzwakking dat we 10W tot op 1 m konden peilen.

Ik meen me zelfs te herinneren dat iemand in het Veron / VRZA blaadje een externe regelbare mixer had gemaakt voor een bestaande ontvanger.. Iemand weet dat vast nog wel. Je ontving het signaal met een 2e LO offset.

Wel opmerkelijk dat het concept van een acoustische S-meter nergens meer lijkt te bestaan (is dat zo?) - dat was de absolute topmethode om minuscule variaties in signaal op het oor te registreren. Samen met de mixer verzwakker was het ooit voor ons (in Hilversum overigens) de beste oplossing.

PA0ETE
Contacteer:

#22 Bericht door PA0ETE »

PE1CXO schreef: 08 apr 2026, 21:52Wel opmerkelijk dat het concept van een acoustische S-meter nergens meer lijkt te bestaan (is dat zo?) - dat was de absolute topmethode om minuscule variaties in signaal op het oor te registreren. Samen met de mixer verzwakker was het ooit voor ons (in Hilversum overigens) de beste oplossing.
Dergelijke ontwerpen werden ook door blinde amateurs gebruikt, gewoon voor thuis.

Op zich is het niet zo moelijk ten ontwerpen. Een RC-oscillator met twee condensatoren en één weerstand als frequentiebepalend element, en van de weerstand maak je een spanningsdeler die je met een transistor of een FETje regelt. Met twee of drie transistoren en dan komt er een halve volt uit. Waarschijnlijk heb je nog een opamp nodig om de variaties van de S-meer goed op de regelende transistor over te brengen. Met meerdere opamps gaat het natuurlijk ook, waarbij je een opamp als oscillator gebruikt.

PA0ETE
Contacteer:

#23 Bericht door PA0ETE »

Volgens mij heb ik er ook wel eens eentje net een NE555 gemaakt als astabiele VCO. Waarschijnlijk kun je die toepassing in de application notes van een fabrikant van de chip vinden.

Ik weet dat ze inderdaad in 't Gooi vaker gebruikt werden dan hier in de regio Amersfoort, hooguit 15 km verderop :)

Je kunt misschien wat mensen van de oude garde benaderen, bijv. Remco FYM of iemand als Hans CKK. Ik heb geen idee hoe goed deze mensen zijn met hun schema's goed archiveren. Er zal vast in het afdelingsblaadje ook wel wat staan.

Het verbaast me echt dat ik niet een schema kan vinden. Ik heb het ook nog even met de AI geprobeerd, maar zelfs dat leverde niks op.

PA0ETE
Contacteer:

#24 Bericht door PA0ETE »

Rob, ik kwam deze nog tegen bij mijn speurtocht naar ontwerpen voor ontvangers, je zult het schema wel kennen, maar een ontwerp voor een vossenjachtontvanger van je vader:

https://www.hvde.nl/electronica/vosseja ... us_en.shtm

CA3089 heb ik ook veel gebruikt voor dat soort dingen. Officieel alleen FM, maar het signaal van de AGC kun je prima voor AM gebruiken.

PA1FOX

#25 Bericht door PA1FOX »

PA0ETE schreef: 08 apr 2026, 12:08 De reden dat het oploopt zijn waarschijnlijk de vele reflecties. Het is daarnaast zo dat het signaal binnen de bebouwde kom vaak ophoudt, en zodra je tussen de bebouwing uit komt is het weer heel sterk. En dat blijft buiten de bebouwde kom ook lange tijd zo. Daarbinnen verdwijnt het signaal, afhankelijk van antenne(hoogte) en vermogen binnen een paar km.
De 70cm jachten van nu zijn meestal in een bossig gebied georganiseerd, zelden binnen de bebouwde kom.
PE1CXO schreef: 08 apr 2026, 21:52

Wel opmerkelijk dat het concept van een acoustische S-meter nergens meer lijkt te bestaan (is dat zo?) - dat was de absolute topmethode om minuscule variaties in signaal op het oor te registreren. Samen met de mixer verzwakker was het ooit voor ons (in Hilversum overigens) de beste oplossing.
Ik zie het juist steeds meer gebruikt worden, vaak in de versie van de DF1FO (al dan niet SMD), maar ook de oude Russische en Oekrainse ontvangers hadden die functie aan boord. Het gaat daarbij meestal niet om minuscule variaties, omdat de variatie van het signaal tijdens het lopen al veel groter is. Maar het helpt wel om bij ongemoduleerde signalen, bij CW tussen de pieptonen in, toch door te kunen peilen.

PE1CXO
Roepletters: PE1CXO

#26 Bericht door PE1CXO »

Acoustische S-meter:
Dat deden we veel simpeler - Een HEF4011 alle poortjes in serie, terugkoppelweerstend (1Meg?) en een Ctje naar aarde (paar nF?).
Ik geloof dat ongebufferde CMOS het beste werkte. Voeding op IC variëren, de toon kon je aftappen van de laatste poort.

Op eoa manier had je precies het logaritmische gedrag dat prettig was voor dit doel. En een enorm frequentie bereik.

De benodigde variabele spanning kon je wel ergens in het squelch circuit aftappen, mogelijk met een buffer torretje er tussen.

Ik heb het overigens niet bedacht, bet "bestond" gewoon. De absolute LO verzwakker was volgens mij een uitvinding van PE1CTC dacht ik.

Hans CKK kende ik overigens in die tijd, hij experimenteerde met buizen PA's waarbij de coax smolt als de SWR niet goed was. :lol:

PA0MUS
Contacteer:

#27 Bericht door PA0MUS »

PA0ETE schreef: 09 apr 2026, 00:02 Rob, ik kwam deze nog tegen bij mijn speurtocht naar ontwerpen voor ontvangers, je zult het schema wel kennen, maar een ontwerp voor een vossenjachtontvanger van je vader:

https://www.hvde.nl/electronica/vosseja ... us_en.shtm
Deze heb ik in mijn jeugd (toen ik een jaar of 16 was) ook gebouwd en de vossenjacht van Austerlitz mee gewonnen ;-) Was zelfs nog zonder richtantenne, gewoon met een stukje koperdraad als antenne...

PE4WJ
Roepletters: PE4WJ

#28 Bericht door PE4WJ »

Leuk project! Ik zoek nog wat vosjes zodat mijn QRP kan oefenen. De 2m RX die ik voor hem heb gebouwd heeft een Moxon met maatvoering naar PA3FYM, zoals John al zei: geen ogen prikken, en de antenne is minder breed dan een yagi. En, als je hem goed bouwt, heeft ie 2 diepe nulls op ongeveer 135 graden (schuin naar achteren), en kijkt hij niet scheef zoals een HB9CV. Dit peilt "als een scheermes".
De ontvanger zelf is het "klassieke" ontwerp met een TCA440, en een 4046 als audio VCO om zodoende op toon te kunnen peilen. Mijn QRP kijkt alweer uit naar de kinder spoetnik jacht op het VPK dit jaar :)

73,

Wouter Jan

pe1hzg

#29 Bericht door pe1hzg »

PA0MUS schreef: 08 apr 2026, 18:57 de tuimelschakelaartjes van de boodschappenlijst zijn echt prut. De behuizing smelt zodra je probeert een draadje aan een van de pinnetjes te solderen.
Kijkend naar de vorm en grootte van de aansluitlip vermoed ik dat deze bedoeld is voor kabelschoenen, niet om aan te solderen.
Screenshot 2026-04-09 at 12.46.23.png
Screenshot 2026-04-09 at 12.46.23.png (123.71 KiB) 658 keer bekeken

PA0MUS
Contacteer:

#30 Bericht door PA0MUS »

pe1hzg schreef: 09 apr 2026, 11:47
PA0MUS schreef: 08 apr 2026, 18:57 de tuimelschakelaartjes van de boodschappenlijst zijn echt prut. De behuizing smelt zodra je probeert een draadje aan een van de pinnetjes te solderen.
Kijkend naar de vorm en grootte van de aansluitlip vermoed ik dat deze bedoeld is voor kabelschoenen, niet om aan te solderen.

Screenshot 2026-04-09 at 12.46.23.png
Zijn deze die smelten als je ze soldeert: https://nl.aliexpress.com/item/10050083 ... pt=glo2nld

Plaats reactie