Al jaren is "maken van verbindingen" slechts een ding wat de kinderen bij ons doen. Het is belangrijk, het hoort erbij, maar hadden de JOTA-stations anno 1955 het alleenrecht op communicatie, dat is in 2026 niet zo en je moet je aanpassen en "ook andere dingen doen".
Voor de hogere speltakken heb ik een aantal ideeen die nog niet uitgekristalliseerd zijn. Ik kan al wel vertellen wat mijn plannen zijn voor de Bevers (5-7 jaar).
Op een winterkamp vertelde een Beverleidster me dat de JOTA voor de Bevers in 2025 niet zo leuk was. Ze zijn "ontheemd" (het lokaal waar de Bevers normaal draaien is het zendlokaal tijdens de JOTA), de omgeving is dus "anders", de tijden zijn "anders", en eerlijk gezegd had ik niet zo'n beeld op wat de speltakken precies doen en inhoudelijk vragen leerde dat een beetje bijsturen wellicht andere resultaten gaat geven. Bijgaande mijn aantekeningen van mijn plannen, die overigens nog niet goedgekeurd zijn door de Beverleiding dus YMMV.
Portofoonspel
Het plan is om te beginnen met (PMR) portofoons. Daarmee ontstaat altijd spontaan een spel. Wat ik wil bereiken dat Bevers leren dat ze op een knopje moeten drukken om te praten, en als ze zenden, dat ze niet tegelijk kunnen luisteren. Leren omgaan met "over", dus.
Deze skill hebben ze later vandaag nodig.
Domino-morse
Morse is voor een Bever onmogelijk want we gaan er vanuit dat nog niet iedereen kan lezen en schrijven. Cijfers hebben ze wel. Ik heb wat echt morse-sleutels op de kop getikt, wil twee stations maken en iets gaan doen met domino-stenen (een paar Euro op bol.com). Het cijfer zes zijn gewoon zes piepjes. De kinderen leren hoe ze correct met een seinsleutel omgaan is een belangrijk gedeelte van wat we gaan doen, dus niet met een wijsvinger drukken zoals op de film maar zoals Ur PA0GRE in de VERON CW cursus leert.
Dit doe ik vanwege "decorum" - het correct presenteren van wat mensen moeten doen is belangrijk voor hoe het ervaren wordt.
Hoe we dat precies gaan doen met Domino weet ik nog niet, en realiseer je dat er zes stenen zijn met nul doppen erop, maar ik hoop dat het idee duidelijk is.
Dierenspel met grote zendontvangers
Zoals gedocumenteerd in het onvolprezen JOTA handboek van PE1MEW
http://handboek.pe1mew.nl/ gaan we een spel doen met grote zendontvangers.
De Bevers moeten, met zo'n grote zendontvanger, met al die knoppen enzo (veilig aangesloten op een dummyload) een verbinding maken met een ander station wat de Bevers aanroept (elders in de blokhut). Daarbij moeten ze zelf afstemmen, zelf ervaren hoe dit werkt. En dat is best spannend!
Ze hebben inmiddels geleerd dat ze moeten zenden met een knopje en "over" moeten zeggen.
Zodra de verbinding staat gaan we een dieren-raadspel doen. Heeft het beest 4 poten? Heeft het een vacht? Heeft het een slurf? En dat dan communiceren met die grote spannende zendontvanger.
Dit spel staat beschreven op
http://handboek.pe1mew.nl/?Spelidee%C3% ... ggestie_HF
Muizenjacht
Ik heb jaren geleden een aantal storingzoekers van kitbuilding gekocht en omgebouwd met een IR diode zodat ze IR licht kunnen ontvangen en kunnen horen. Die dingen zitten in een stuk pijp voor "richtingseffect".
Ik heb een aantal ESP8266 arduino's met een IR led. Die dingen heb ik geprogrammeerd met het spelen van kinderliedjes. Die dingen verstoppen we op en rond de blokhut en de Bevers moeten ze met de IR ontvanger gaan "jagen" en gaan vinden. Zoeken met zo'n apparaat en met een koptelefoon, spannend hoor!
Weerstanden doorbranden
Ik heb een trits 10ohm weerstanden gekocht die we op gaan stoken. Rook maken, lekker laten stinken. Om te voorkomen dat ze dit thuis ook doen, doen ze dit samen met Professor Plof en met allerlei veiligheidsdingen: een hesje, een veiligheidsbril, bouwhelm, handschoenen.
Het schakelen van de laagspanning doen we met een grote zware machine-schakelaar.
Het gaat dus duidelijk om decorum.
Het blijkt dat 1W koolweerstanden hier goed geschikt voor zijn. En ja, het lokaal gaat stinken, dus naderhand even luchten.
Gebaseerd op de verhalen die ik hoor van cursisten van ons zendcursus op de afdeling (waar Klaas KLS dit ook eens "demonstreert") hebben ze 't hier jaren later nog over. Maar wel denken aan decorum, is belangrijk om dit goed te verkopen.
(Ik ben nog aan het nadenken of we ook elco's gaan doen. Ik maak me zorgen over de chemicalieen die vrijkomen met elco's; een weerstand stinkt alleen maar heel erg veel)
Een radioverbinding maken
Na dit alles, met alles wat ze meegemaakt hebben, wil ik ze een radioverbinding laten maken. Wij hebben het privilege dat Klaas PA0KLS de 80/40m band bij ons bedient en dat hij dat ook weer met de nodige decorum doet. Ze weten nu hoe een zender werkt, de spullen van Klaas zijn "wat groter" (daarover is elders op dit forum gecommuniceerd) en laat ze 't maar eens ervaren. Ze kunnen in ieder geval het een en ander vertellen...
Nogmaals, dit alles onder voorbehoud van goedkeuring van de Beverleiding maar de eerste reacties waren positief. Ik ben benieuwd of anderen ook hun spelideeen kunnen posten?
Geert Jan