Europese concurrent voor Starlink heet IRIS2

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9PE
Roepletters: PE9PE

Europese concurrent voor Starlink heet IRIS2

#1 Bericht door PE9PE »

Interessante video over IRIS2 de Europese concurrent van Starlink.
https://www.youtube.com/watch?v=ekQjOVFYx2c

Website van Europese Unie.
https://defence-industry-space.ec.europ ... ctivity_en

73 Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

sottezero

Re: Europese concurrent voor Starlink heet IRIS2

#2 Bericht door sottezero »

Ik weet nog dat galileo als gps alternatief werd gepost. Op de achtergrond wist ik dat de VS zei ‘leuk dat jullie dat willen maar #1 wij (VS) krijgen een killswitch of we schieten al jullie sats uit de lucht.

Ik heb nog geen sats uit de lucht geschoten zien worden, dus de VS heeft een galileo killswitch. Dus hebben we nog geen souvereiniteit. Wel heel veel geld uitgegeven.

pe1rea
Roepletters: PE1REA

#3 Bericht door pe1rea »

Nee, Galileo werkt en als GPS eruit ligt werkt oa Galileo.
En er zijn inmiddels meerdere GPS systemen, het Amerikaanse is niet meer alleenheerser.
Er is ook GLONASS en BeiDou, Russisch en Chinees.
Killswitch heeft dus geen nut.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

sottezero

#4 Bericht door sottezero »

De aarde 200 keer kunnen vernietigen heeft ook geen nut, maar toch heeft de VS 1600 kernkoppen uit het jaar kruik liggen. En ik wil niet eens weten hoe het met de franse of russische varianten zit.

Maar ik heb een stukje van Bush gezien waarin hij aangeeft dat hij , als president van de VS in 2004. Het niet zou toestaan als de Esa een gnss zouden bouwen die HIJ niet kon uitzetten.

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#5 Bericht door PA0ETE »

sottezero schreef: 08 mar 2026, 20:16 Ik weet nog dat galileo als gps alternatief werd gepost. Op de achtergrond wist ik dat de VS zei ‘leuk dat jullie dat willen maar #1 wij (VS) krijgen een killswitch of we schieten al jullie sats uit de lucht.

Ik heb nog geen sats uit de lucht geschoten zien worden, dus de VS heeft een galileo killswitch. Dus hebben we nog geen souvereiniteit. Wel heel veel geld uitgegeven.
Dit klopt feitelijk niet helemaal. De reden dat Galileo opgezet werd was een onafhankelijk systeem te krijgen, onafhankelijk van de Amerikanen. Frankrijk was de initiatiefnemer, en hoewel er al veel geld aan uitgegeven was, liep eigenlijk niemand er meer warm voor.

Het was meen ik tijdens de eerste Irak-oorlog, dat de Amerikanen GPS uitschakelden in een veel groter gebied dan Irak allen. Ook Iran zat zonder en andere landen zaten gedeelteljik zonder.

Dit maakte vervolgens iedereen wakker en daardoor kwam de vaart weer in het paradepaardje. Het plan was dat Galileo op dezelfde frequenties zou gaan werken als GPS. Dan namelijk zouden andere landen (waaronder de Amerikanen) het niet kunnen storen zonder ook hun eigen GPS te storen. Hier was de VS het niet mee eens, en er klonk dreigende taal. Een deel van de correspondentie daarover is bekend geworden, met name een brief van Paul Wolfowitz, . Het was heel simpel: als Europa dit plan zou doorzetten dan kwamen er een paar marineschepen naar de Nederlandse kust, en dan zouden mariniers heel Den Haag en omgeving bezetten.

Het gevolg was dat er andere frequenties gekozen moesten worden, wat dus de reden is dat Galileo een flink deel van onze 23 cm-band bezet. (En in navolging daarvan het Chinese systeem dit in mindere mate ook doet).

De reden waarom Galileo er kwam is er dus niet meer, maar het was een prestigeproject dat op dat moment niet meer zonder gezichtsverlies en grote politieke schade kon worden stopgezet, en dus is het er op frequenties die wel gestoord kunnen worden gewoon gekomen.

Er is dus niet echt een killswitch, maar het komt op hetzelfde neer.

Dit is een van de brieven van Wolfowitz, deze is aan de EU-ministers:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... Letter.png
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pe1hzg

#6 Bericht door pe1hzg »

Het verhaal rondom de "GPS killswitch" is in de loop van de jaren veranderd.

Bij de introductie was er sprake van selective availability, het aan en uit kunnen zetten van de civiele toegang.
Zelfs de neuwkeurigheid is permanent, ik herhaal permanent, ingeschakeld.

Inmiddels is het al vele jaren (tientallen jaren) zo dat gebleken is dat "site denial" veel effectiever is.
Denk aan het jammen en spoofen van GPS om een andere locatie te faken als waar je bent. Dat is wat militair gebeurt - het globaal uitschakelen van GPS is niet zo zinvol, het bleek veel effectiever om GPS te laten liegen om de vijand te misleiden en dat gebeurt dan ook op grote schaal.

Zou je met een GPS ontvanger in de buurt van het Witte Huis gaan lopen (dat is wellicht, anno 2026, een ongezonde activiteit, maar goed) dan zie je een goed voorbeeld daarvan.

Geert Jan

Snof

#7 Bericht door Snof »

Misschien is er over aantal jaren helemaal geen GPS meer als deze heren een beetje gelijk hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=levsYok2ttw&t=20s

https://www.youtube.com/watch?v=_o14caQGCMA&t=1438s

PA0ETE
Contacteer:

#8 Bericht door PA0ETE »

pe1hzg schreef: 08 mar 2026, 23:15Zou je met een GPS ontvanger in de buurt van het Witte Huis gaan lopen (dat is wellicht, anno 2026, een ongezonde activiteit, maar goed) dan zie je een goed voorbeeld daarvan.
Waarom? In ieder smartphone en in veel portofoons, fotocamera's etc zit zo'n ontvanger. Ik ga er toch vanuit die je die ook probleemloos in de hele federale Distict of Columbia kunt gebruiken.

Dat soort afwijkingen kun je in Nederland ook wel eens tegenkomen door fouten. Er zijn bedrijven waar veel voertuigen in een grote metalen loods staan. Daar is in een aantal gevallen een GPS-repeater gemonteerd. De ontvangstantenne daarvan staat op één plek op het dak, en als het goed is krijg je in het hele gebouw dus die plek als GPS-locatie te zien. Maar ik ken een paar voorbeelden waarbij het zendvermogen te hoog was ingesteld, waardoor je een paar honderd meter rondom dat gebouw ook die locatie te zien kreeg, met al die tijd de snelheid 0 km/h, hoe hard je ook reed. :)

(N.b. het voordeel van een dergelijke repeater is dat je direct bij het wegrijden al een fix hebt van de GPS-ontvanger terwijl het anders na het wegrijden enige tijd kan duren voordat er een fix is.)

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#9 Bericht door PE1PQX »

sottezero schreef: 08 mar 2026, 20:16 Ik weet nog dat galileo als gps alternatief werd gepost. Op de achtergrond wist ik dat de VS zei ‘leuk dat jullie dat willen maar #1 wij (VS) krijgen een killswitch of we schieten al jullie sats uit de lucht.

Bron???

En de VS heeft al eens een sat kapot geschoten:

youtu.be/10R8ciDBiv0
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

"We went to the moon 9 times. You're going to fake something, do it once and shut up." - Charlie Duke

PA0ETE
Contacteer:

#10 Bericht door PA0ETE »

Ik denk dat het verhaal van de video niet klopt.

De afbeelding is in elk geval van vrij zeker een ALASA. Dat is een stopgezet project om vanaf een F15 satellieten in een baan om de aarde te brengen. Als je foto's bekijkt lijken die identiek aan wat er onder deze F15 hangt.

https://www.darpa.mil/research/programs ... ace-access

Wat ik hierboven over Galileo heb geschreven komt van bronnen bij de ESA, en het grootste deel ervan heb ik ook gepubliceerd. Die feiten heb ik (ergens rond 2006/2007) ook dubbel gecheckt of ze kloppen. Daar was nooit sprake van een killswitch, maar wel een dwingend 'verzoek' om Galileo niet, zoals het plan was op dezelfde frequenties te laten werken als GPS. Zit het systeem op een andere frequentie, dan kunnen beide systemen afzonderlijk gejammed worden. Op dezelfde frequenties gaat dat niet.

Weggegooid geld klopt wel, want de hele opzet van Galileo was juist om daarmee niet meer gestoord te kunnen worden. Maar het was ook een prestige-object geworden. En die leg je niet zomaar in de mottenballen.

Plaats reactie