Windows 10

Hardware en software.
Bericht
Auteur
PA3FBO
Roepletters: PA3FBO

Re: Windows 10

#31 Bericht door PA3FBO »

Tijdje geleden juist van Linux teruggegaan naar Windows.
Bij het installeren van een programma op linux komen de dependencies niet mee, mag je lekker zelf uitzoeken.
Ik had een nieuwe (geen snap) versie geinstalleerd, toen kwam er een update, mijn nieuwe FF werd overschreven met een oudere snap versie waardoor Firefox en Thunderbird niet werkten.
Na dat ik ander programma's (o.a. Garmin) geprobeerd had om met Wine en Play-on-linux werkend te krijgen, wat niet lukte, was dat de druppel.
Momenteel wacht ik op de zaak op een reactie van SolidWorks of die een Linux versie gaan uitbrengen.
Voorlopig staat op de zaak de overgang van W11 en de update naar 2026 van SW in de planning.
BTW ik heb ook nog een W7 PC met een programma dat ik niet kan over zetten, maar daar liggen alle stekkers uit.

pe1rea
Roepletters: PE1REA

#32 Bericht door pe1rea »

De reden dat ik inmiddels distro's met Snap mijd.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pa3met
Roepletters: PA3MET
Contacteer:

#33 Bericht door pa3met »

PA3FBO schreef: 04 mar 2026, 17:02 Bij het installeren van een programma op linux komen de dependencies niet mee, mag je lekker zelf uitzoeken.
met package management heb je dat probleem helemaal niet.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

#34 Bericht door PA0BAK »

pe1rea schreef: 04 mar 2026, 17:04 De reden dat ik inmiddels distro's met Snap mijd.
Snap is inmiddels aardig volwassen.
Het grote voordeel is, dat de lib's gelijk meekomen, dus wanneer een lib veranderd, hoeft niet alles opnieuw gemaakt te worden, omdat ieder programma daarin zijn eigen lib's heeft.
Een ander voordeel hierbij is ook, dat een update eerder kan worden vrijgegeven, omdat er niet voor iedere distributie geschreven hoeft te worden.
Nadeel is wel, dat het meer ruimte inneemt, maar diskruimte was (tot nu toe) geen probleem.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
TRX: FTDX-10, FT-710, Xiegu G-90.

pe1rea
Roepletters: PE1REA

#35 Bericht door pe1rea »

Inmiddels heeft mijn partner mijn computer eens grondig onder handen genomen.
Hoop oude ellende opgeruimd en zowaar het werkt weer wat beter.
Ondanks Snap (wat achteraf de oorzaak niet bleek te zijn)
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pa3met
Roepletters: PA3MET
Contacteer:

#36 Bericht door pa3met »

IHA is het ongeveer zo:

je hoeft snap's, flatpaks, appimages niet te gebruiken.

De stelling is en blijft dat het meest verstandige is:

- gebruik een distro met een fatsoenlijke package management system
- geen bloedende rand software tenzij je weet wat je doet
- blijf weg van appimages, flatpaks snaps, zeker als er natiove packages zijn
- nieuwer is niet altijd beter.

de "makkelijk te installeren met eigen libs enzo" zaken zijn security-technisch ook niet echt de meest handige keus.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PD2EW
Roepletters: PD2EW

#37 Bericht door PD2EW »

.

Zo, weer een aantal (4) Windows 11 Home laptopjes klaar, nu staat er versie 25H2-26200-6584 op.
Daarvoor was het nog W10, 21H2 en daar stond de tijd inmiddels voor stil..

Ongeveer 2 uurtjes kost het (niet dat je er de hele tijd bij hoeft te blijven..) voor één volledig schone installatie.
Ben begonnen op iets van 17.00 uur en om 21.30 uur is de batch van 4 klaar. Tussendoor wel even gegeten en TV gekeken...

Daarna nog wat MS meuk eraf... en wat aanpassinkjes erop en een handjevol Intel drivers en.. hee dut't weer!
Het betreft hier 4 stuks 4-core N3700 systeempjes, 1,6 GHz, 4GB intern, 120GB SSD.
Dit zijn voormalige W8 systeempjes die op de school al tweedehands zijn aangekocht (refurbished) en een paar jaar geleden zijn vervangen.

Helaas duurt het installeren wel langer omdat de processor niet erg snel is, maar da's geen probleem, ik pak ondertussen weer de volgende.. en zo doorrr.
Oke, toegegeven, het is niet de installatieprocedure die MS graag van ons als consument wil zien en ook zijn er bijna geen MS services actief, ondanks dat ze ons telkens weer opgedrongen worden. Daar doen de jongelui ook helemaal niets mee en dus kunnen we die missen als kiespijn ().
Een complete installatie beslaat ongeveer 24 GB op de SSD, inclusief de software die we nodig hebben.

Ik ben d'r blij mee en de jongelui zijn dat straks vast ook wel, denk ik zo... ;-) , dus zaterdag nog een batch van 4 en dan is dat ook weer klaar.
Straks in totaal iets van 8 (met koffie en wat 'teuten' erbij, zeg maar 10) uur, da's omgerekend iets van ruim een uur per stuk.

Toegegeven, zonder die geïntegreerde MS meuk zou het veel eenvoudiger kunnen, maar ja, MS wil ook een centje bijverdienen.

.

ON5RKNRonny
Roepletters: ON5RKN

#38 Bericht door ON5RKNRonny »

TomNL schreef: 11 okt 2025, 12:28
andre schreef: 10 okt 2025, 12:37 laat je niet gek maken. Als je inderdaad alleen amateur software gebruikt op die laptop, lekker doorgaan met w10 en zorgen dat je overal een backup van hebt.
En als je pc dan opeens onderdeel uitmaakt van een botnet is het ook geen probleem?
Waarom? ik maak geen gebruik van DMZ, en ik heb DNS quad9, SMBv1 / remote registry uit. bekende poorten zoals 135, 445, 3389 etc uitgeschakeld.
sc config wuauserv start= disabled schtasks /change /tn "Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser" /disable schtasks /change /tn "Microsoft\Windows\Autochk\Proxy" /disable
Heel de evolutie van Windows heb ik gestopt. Laat MS maar doen.... Het is schadalig want eigenlijk zouden ze veel zuiniger moeten omgaan met grondstoffen, hoeveel miljoenen PC's zijn er zo niet onnodig op het containerpark beland.

Charles_

#39 Bericht door Charles_ »

Al geruime tijd geleden (een jaar of 7 schat ik) ben ik overgestapt van Windows naar Linux Mint. Ik heb dat ervaren als een best wel steile leercurve, maar terug naar Windows wil ik zeker niet meer. Ben ik heel tevree met Linux Mint.

Inmiddels aan het rondsurfen voor een leuke laptop voor weing. Bedoeling is dan om op daarop Dragon OS te installeren tbv amateurradio. Dan kan ik daar de bekende RTL-SDR stick inpluggen. Een alles-in-een pakket dus. Echter, ik lees ook dat dit gedateerd zou zijn en verouderde software bevat wat niet geüpdated kan worden. Klopt dat verhaal wel?
En verder kan ik niet gevonden krijgen wat de systeemeisen zijn voor Dragon OS.

Of? Is het beter/verstandiger om een reguliere versie van Linux Mint te installeren en die vervolgens aanvullen met een hele rits aan software tbv amateurradio?
En welke software zou dat dan moeten zijn?
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

PH7R
Roepletters: PH7R

#40 Bericht door PH7R »

Charles_ schreef: 04 mei 2026, 21:39 Of? Is het beter/verstandiger om een reguliere versie van Linux Mint te installeren en die vervolgens aanvullen met een hele rits aan software tbv amateurradio?
En welke software zou dat dan moeten zijn?
Of Andy's Ham radio linux - all-in one https://sourceforge.net/projects/kb1oiq-andysham/
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

#41 Bericht door PA0BAK »

Charles_ schreef: 04 mei 2026, 21:39 Is het beter/verstandiger om een reguliere versie van Linux Mint te installeren en die vervolgens aanvullen met een hele rits aan software tbv amateurradio?
Door Mint te gebruiken, houd je de bekende werkomgeving, dat kan een hoop zoekwerk schelen.
De Debian ham repositories zitten standaard ook in *buntu en Mint.
Het zal even zoeken zijn, maar ik zal lekker bij de bij jou bekende distributie blijven.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
TRX: FTDX-10, FT-710, Xiegu G-90.

Charles_

#42 Bericht door Charles_ »

PH7R schreef: 04 mei 2026, 21:44Of Andy's Ham radio linux - all-in one https://sourceforge.net/projects/kb1oiq-andysham/
Als ik het goed begrijp is dit een softwarepakket wat geïnstalleerd kan te worden op Linux Mint, het is geen OS zoals Dragon.

@PA0BAK
Ja, dat is de makkelijkste manier inderdaad en er is genoeg keuze in de repo.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#43 Bericht door PE1PQX »

PA0BAK schreef: 11 okt 2025, 09:51
Hans_QRP schreef: 10 okt 2025, 22:20 Windows 11 heeft TPM* versie 2.0 nodig om te kunnen werken op jouw laptop of PC.
Eigenlijk is dit een schoften streek.
Windows-11 kan ook werken op een computer zonder TPM-2, maar Microsoft heeft dit liever niet.
Het is een software maker die bepaalt met wat voor hardware jij kan werken.
Het alleen bij een advies laten (met argumenten) en de verantwoording bij de gebruiker neerleggen is blijkbaar te moeilijk :oops:

Windows gaat ook steeds meer richting SaaS, Software as a Service, waarmee je niet meer gebruikers rechten hebt (eigenaar word je nooit) maar alleen een abonnement hebt om de software te gebruiken.

Maar dit is mijn mening ..............
Ook die TPM kun je omzeilen.... zie https://www.youtube.com/watch?v=vfj1dSLGM9o
(Google op Rufus)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

"We went to the moon 9 times. You're going to fake something, do it once and shut up." - Charlie Duke

pa0nul

#44 Bericht door pa0nul »

PE1PQX schreef: 05 mei 2026, 15:21
Ook die TPM kun je omzeilen.... zie https://www.youtube.com/watch?v=vfj1dSLGM9o
(Google op Rufus)
Heb ik reeds met meerdere PC's gedaan, werkt uit de kunst en je kunt in Rufus de eis voor o.a. een online account uitschakelen.

Ik heb een paar dagen geleden een Windows 10 PC (4e generatie Intel i5 die zeker niet ondersteund wordt) op zeer eenvoudige wijze kunnen upgraden naar Windows 11.
1> Windows 11 ISO downloaden (via Google bij Microsoft)
2> Netwerkkabel eruit trekken
3> X:\sources\setupprep.exe /product server
4> next, next, next, finish

En dat was het. Systeem draait verrassend soepel en alle hardware wordt herkend. 10 minuutjes de tijd genomen om programma's te de-installeren die ik niet nodig heb en op de 120GB SSD waar Windows op geinstalleerd is, is nog ongeveer 40GB ruimte beschikbaar.

PS: Ik vind Linux echt schitterend en ik mag er ook heel erg graag mee werken, maar voor mijn familieleden, vrienden en mijzelf is Windows nu eenmaal zeer bekend terrein, vrijwel zonder leercurve te gebruiken en voor mij een stuk gemakkelijker te ondersteunen via basic communicatie zoals de telefoon/videobellen. Wat dat betreft vind ik het jammer dat de gebruiksvriendelijkheid van Linux vaak overschat wordt voor mensen die niet dagelijks hun PC gebruiken en redelijk eenvoudig hun Windows PC nog een aantal jaren zouden kunnen blijven gebruiken. Voorbeeld daarvan is ook dit topic; er wordt advies gevraagd over Windows 10/11 en binnen no-time is Linux heilig verklaard en voor alle situaties 'de verlosser'. Dat mag best wat genuanceerd worden wat mij betreft: "it's the tool that fits the job".

PG7VG

#45 Bericht door PG7VG »

@PA0NUL

Dat wordt dan een “schone” installatie? Geen upgrade van de bestaande Win10 en de programma’s die erop staan?
73, Peter.

Plaats reactie