werkt de Dares wel

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Ron01

Re: werkt de Dares wel

#16 Bericht door Ron01 »

Ongetwijfelt zullen alle radioamateurs in geval van nood ook hulp verlenen. Daar ben ik zeker van.
Veel Dares leden hebben ook de middelen om zonder netstroom toch te kunnen werken, zoals zonnepanelen of windgeneratoren, accupakketten ed.
Momenteel word er hard gewerkt om op/bij overheidsgebouwen installaties te plaatsen voor communicatie. Daarbij krijgen we ook hulp van gemeentes en bijv. de brandweer. Ook zij zien hier het belang van in.
Er blijven altijd mensen die het nut van Dares niet inzien, en dat is ook prima.
Ikzelf wil me graag inzetten om dit tot iets moois te maken waar we in geval van nood, bijstand kunnen verlenen.
* Bearcat UBC125XLT * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Bearcat UBC 785 * Quansheng UV-K5 * Diamond X510N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X510N * Diamond D-190 * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

pe1rxq

#17 Bericht door pe1rxq »

En dat is ook mooi. En ik heb zelf niks tegen Dares hoor. Ik verwacht alleen dat in een echte noodsituatie je bijna per definitie moet gaan improviseren. De Dares leden hebben dan mogelijk een voorsprong door hun voorbereiding en oefeningen en er licht al een draaiboek dat in ieder geval een basis geeft.

Maar dat voorbereid zijn kan vele aspecten hebben.
Iemand die veel contest zal mogelijk wat voorsprong hebben op het omgaan met een pile-up.
Iemand die regelmatig naar een velddag gaat of SOTA leuk vind zal ervaring hebben met het opzetten van een minimaal station op een gekke plek.
Iemand die QRP leuk vind zal op zo'n moment het maximale uit zijn accu's kunnen halen.
Enz. Enz.

TomNL

#18 Bericht door TomNL »

Ron01 schreef: 29 jan 2026, 17:28
Ikzelf wil me graag inzetten om dit tot iets moois te maken waar we in geval van nood, bijstand kunnen verlenen.
Jammer dat je niet ingaat op mijn vraag. Ik ben oprecht geïnteresseerd.

PA1WBU
Roepletters: PA1WBU

#19 Bericht door PA1WBU »

PA0JDF schreef: 29 jan 2026, 11:43
TheoP schreef: 29 jan 2026, 07:04 DARES gebruikt de beveiligde kanalen van de overheid.
Diepe zucht.........
Hele diepe zucht zelfs

elsinga
Moderator
Roepletters: PC5E
Contacteer:

#20 Bericht door elsinga »

[mod] Zullen we het zuchten nu even laten? We zijn tenslotte niet bij zwangerschapsgymnastiek. ;) [/mod]

Ik ben ook daadwerkelijk benieuwd welke overheidskanalen DARES dan gaat gebruiken, met name of ik dan (zal dan op uitnodiging zijn, gok ik) de apparatuur heb om aan te sluiten als dat nuttig is. Widebanded VHF/UHF heb ik voldoende, analoog of DMR maakt niet uit. Maar hier geen TETRA bijvoorbeeld. Maar dan weer wel een repeater op UHF verhuurfrequenties met de tientallen bijbehorende porto's (en mobilofoons) en een Powerstation met zonnepanelen.

En eens met pe1rxq, DARES gaat op sommig gebieden een voorsprong hebben, niet alleen door hun oefeningen maar ook doordat ze al (gespreks)partner zijn van de veiligheidsregio's. En iedereen die [J|S|P|*]OTA of velddagen doet kan ook een tijdelijk station in de lucht brengen.

Nuttig kunnen zijn zit in beschikbare spullen, ervaring en improvisatievermogen. Wat dat betreft zou DARES vaker kunnen oefenen met niet-DARES amateurs, zoals ze recent al hebben gedaan. Heeft iedereen wat aan.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#21 Bericht door TheoP »

Uit kranten berichten heb ik begrepen dat de overheid zijn eigen gesloten netwerkt heeft, bekabelt.
Dit netwerkt is voor nood situaties en er was iets mee met de kosten en software.
Ik weet het fijne er niet meer van.

(// HUMOR) Of ze daar als toegang code moeten zuchten, om er op te kunnen komen? :mrgreen: (//einde regel)

Theo

0402

#22 Bericht door 0402 »

Mooie club DARES.

Ik kijk even naar de jaarrekening 2024:

€ 351,45 aan hosting kosten (62% van de inkomsten uit giften)
€ 251,68 voor 3GB?
€ 36,29 Dares.eu en dan gewoon laten forwarden naar dares.nl
8% marge op je merchandise, want € 805,50 en € -742,27 is € 63,23

Nu wordt het duidelijk dat hier gemotiveerde en deskundige radiozendamateurs hun kennis en vaardigheden beschikbaar maken voor ondersteuning van professionele hulpdiensten, gemeentelijke en andere civiele organisaties bij rampen en grootschalige incidenten.
Ik kan goed begrijpen dat er een diepe zucht was en waar die € -116,33 vandaan komt.

Stichting DARES, ga zo door!

Ps Hoe groter de handtekening met apparatuur onder een bericht, hoe indrukwekkender het wordt.
Bijlagen
jaarrekening2024-986x1024.jpg

Aad_

#23 Bericht door Aad_ »

TheoP schreef: 30 jan 2026, 08:42 Uit kranten berichten heb ik begrepen dat de overheid zijn eigen gesloten netwerkt heeft, bekabelt.
Dit netwerkt is voor nood situaties en er was iets mee met de kosten en software.
https://nipv.nl/ondersteuning/noodcommu ... orziening/

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#24 Bericht door PA4WK »

TheoP schreef: 30 jan 2026, 08:42 Uit kranten berichten heb ik begrepen dat de overheid zijn eigen gesloten netwerkt heeft, bekabelt.

(// HUMOR) Of ze daar als toegang code moeten zuchten, om er op te kunnen komen? :mrgreen: (//einde regel)

Theo
Een krant moet je maar beter met een flinke korrel zout nemen, de gemiddelde journalist heeft meestal geen of weinig kennis van zaken op dit gebied. Ik denk dat hier de Noodcomminicatievoorziening (NCV) bedoeld word, wat de opvolger is van het Nationaal Noodnet is. lees hier meer https://nl.wikipedia.org/wiki/Noodcommu ... oorziening
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#25 Bericht door TheoP »

Ik denk dat het artikel akelig goed zat met het bericht.
Het is bekabelt en met de IP nummer toewijzing waren grote problemen.
Waar het mij om gaat is het deel, bekabelt.
Dus niet draadloos.
En laten zendamateurs nu veel dingen draadloos doen?
En zelfs dat kan op basis van IP toewijzing zo het noodnetwerk op.

Theo

PA0JDF

#26 Bericht door PA0JDF »

TheoP schreef: 29 jan 2026, 12:11
PA0JDF schreef: 29 jan 2026, 11:43
TheoP schreef: 29 jan 2026, 07:04 DARES gebruikt de beveiligde kanalen van de overheid.
Diepe zucht.........
En ik ga er van uit dat Ron naar waarheid spreekt, hij zit namelijk in deze organisatie.

Theo
Ik ook! 't Zal wel weer iets van de klok en de klepel zijn....

PA1WBU

#27 Bericht door PA1WBU »

Dat is de NCV.

Dit

https://nipv.nl/ondersteuning/noodcommu ... orziening/

Theo

PA1WBU

#28 Bericht door PA1WBU »

In Arnhem hebben we nog een practisch origineel ingerichte bunker liggen die onderdeel was van het voormalige Noodnet. Met open monumentendagen etc te bekijken. En hij heeft zelfs een zendmast, maar die was voor een heel ander doel, nl communicatie met de PTT/KPN monteurs die "im Ernstfall" het netwerk moesten gaan repareren. Heel interessant stuk Koude Oorlog geschiedenis.

Wilko
Bijlagen
IMG_9738.jpeg
IMG_9739.jpeg
IMG_9685.jpeg

PA1WBU

#29 Bericht door PA1WBU »

TETRA is er voor amateurgebruik in Nederland (nog?) maar zeer beperkt.
Regio Haaglanden en regio Arnhem hebben TMO dekking. Er zijn internationale koppelingen aan/via het TetraPack / Brandmeister netwerk, ook van/naar de DMR kant van Brandmeister

Voor de nieuwsgierigen:
- https://map.tetrapack.online/map
- https://www.repeaters-haaglanden.nl/pi6ztm-den-haag/
- https://www.pi4tta.nl/pi1anh-tetra/
- https://www.pi4tta.nl/tetra-ham-documents/

Have fun
Wilko
elsinga schreef: 30 jan 2026, 08:28 [mod] Zullen we het zuchten nu even laten? We zijn tenslotte niet bij zwangerschapsgymnastiek. ;) [/mod]

Ik ben ook daadwerkelijk benieuwd welke overheidskanalen DARES dan gaat gebruiken, met name of ik dan (zal dan op uitnodiging zijn, gok ik) de apparatuur heb om aan te sluiten als dat nuttig is. Widebanded VHF/UHF heb ik voldoende, analoog of DMR maakt niet uit. Maar hier geen TETRA bijvoorbeeld. Maar dan weer wel een repeater op UHF verhuurfrequenties met de tientallen bijbehorende porto's (en mobilofoons) en een Powerstation met zonnepanelen.

En eens met pe1rxq, DARES gaat op sommig gebieden een voorsprong hebben, niet alleen door hun oefeningen maar ook doordat ze al (gespreks)partner zijn van de veiligheidsregio's. En iedereen die [J|S|P|*]OTA of velddagen doet kan ook een tijdelijk station in de lucht brengen.

Nuttig kunnen zijn zit in beschikbare spullen, ervaring en improvisatievermogen. Wat dat betreft zou DARES vaker kunnen oefenen met niet-DARES amateurs, zoals ze recent al hebben gedaan. Heeft iedereen wat aan.

PD3E
Roepletters: PD3E
Contacteer:

#30 Bericht door PD3E »

Als antwoord op het topic denk ik dat het antwoord 'nee' moet zijn.
Hoe goed bedoeld het Dares initiatief ook is.

Wanneer er écht stront aan de knikker is moet je namelijk kunnen vertrouwen op een goed geoliede professionele organisatie.
Een organisatie die met grote regelmaat traint met alle ketenpartners zoals GHOR, meldkamer, politie, brandweer etc.
Dat doe je er niet eventjes voor de aardigheid bij, dat is serieuze business.
Essentieel bijvoorbeeld is dat je bekend bent met draaiboeken behorend bij het incident dat zich op het desbetreffende moment afspeelt.
Met alle respect, maar op dat vlak komt Dares tekort.

Je kunt je zelfs afvragen of ze geen onverantwoorde risico's nemen, bij gifwolken, overstromingen, mogelijke instortingen of andere dreiging.
Ze hebben en krijgen namelijk geen toegang tot cruciale info uit het LCMS, die andere hulpdiensten bij een alarmering wel meekrijgen en delen.
Met een beetje pech rijden ze dus goedbedoeld zo een wolk met gevaarlijke stoffen in.
Dat kan toch niet?

Het klinkt misschien negatief, maar het zijn wel de feiten.
Om op te kunnen treden tijdens een (grootschalige) crisis moet je namelijk beschikken over de juiste kennis, competenties en middelen.
Nu kan Dares dat helaas niet.
Pas wanneer álle veiligheidsregio's Dares accepteren en opnemen als volwaardige partner, kunnen ze een rol van betekenis gaan spelen.
Ik denk dat dat de grootste uitdaging is van deze op zich mooie en goedbedoelde organisatie.
73's PD3E, Erwin.

Plaats reactie