Voorstelling Ed, PA1EW

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1EW
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2023, 21:32
Roepletters: PA1EW

Voorstelling Ed, PA1EW

#1 Bericht door PA1EW »

Beste allemaal,

Na heel wat jaren vaker op dit mooie forum rondgeneusd te hebben nu maar besloten om me te registeren.

Mijn naam is Ed - PA1EW, 64 jaar alweer, geboren en nog steeds woonachtig in het diepe zuiden van Limburg.
In de jaren zeventig geboeid geraakt door wat er zich binnenin TV’s en radio’s bevond en in ’75 bij Rapeco in Maastricht een loodzware R107 buizenontvanger gekocht. Met de BFO kon ik met wat moeite die vreemd klinkende (SSB)signalen verstaanbaar krijgen, een fascinatie die me altijd is bijgebleven. Na een SWL periode heb ik in 1978 een C-machtiging behaald en als PE1CJP lange tijd op 2m SSB/FM gewerkt, later nog op 70cm met een eigenbouw transverter.
Na wat geploeter met CW-cursussen uiteindelijk in 2002 dan toch de A-machtiging behaald en als PA1EW verder. De HF-banden en 6m waren machtig interessant en ook hier is SSB mijn voorkeursmode gebleven. Op HF een tijd met langdraad en autotuner gewerkt en op 6m met eigenbouw transverter en dito 5 el beam.
Daarbij kon ik mooie RF-meetapparatuur van het QRL gebruiken en kwam er thuis ook steeds meer (meet)apparatuur bij.
Niet verbazend dat ik beroepsmatig in de radio-communicatie terecht ben gekomen en heb met veel plezier bij EHBK RLD-LVB (nu LVNL) en later bij EUROCONTROL-UAC Maastricht EDYY gewerkt in de voice-communication techniek.
Sinds begin vorig jaar ‘22 met pensioen kunnen gaan dus momenteel wat meer tijd voor allerlei radio amateur activiteiten en erg blij met de nu al goede propagatie i.v.m. het verwachte maximum in 2025.

Ik ben maart 2019 na de lancering van QO-100 hierop QRV geworden en heb dat een hele tijd graag gedaan totdat de opstelruimte voor de schotels plaats maakten voor een HF antenne-opstelling met momenteel een halvegolf endfed voor 40-20-10m op ca. 8m hoogte horizontaal. Meer antenne experimenten staan in de planning en werk ik ook graag portabel in het veld met diverse antenne uitvoeringen op of rond de auto. De HF uitrusting gaat ook vast mee op vakanties met de caravan en probeer deze steeds verder te optimaliseren.

Als tevreden Kenwood (o.a. TS-480SAT, -HX/ TS-590S) gebruiker ben ik uit nostalgie oogpunt jaren geleden begonnen met verzamelen van diverse Kenwood transceivers, zowel de Hybrids van rond 1980 als de latere modellen. Erg leuk om ze weer helemaal tiptop te maken en ook beurteling op de (HF)banden te gebruiken.
Dit laatste zal zeker de komende tijd nog vaak gebeuren, dus kan ik je misschien wel aantreffen op mijn favoriete 40m band. Naast de Kenwoods is hier tevens de IC-7300 of IC-705, al dan niet met Expert SPE lineair in gebruik.

Groeten, Ed
PA1EW Gronsveld
73 Ed PA1EW Loud-and-Clear...

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Voorstelling Ed, PA1EW

#2 Bericht door PA5COR »

Welkom Ed, leuk om te lezen, geniet van de vrije tijd :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Voorstelling Ed, PA1EW

#3 Bericht door PA3RIS »

Leuk om te lezen Ed. Veel plezier op dit forum en met de nieuw ontdekte hobby!

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Voorstelling Ed, PA1EW

#4 Bericht door pe1rea »

Welkom Ed..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie