Soldeerbout ergernis

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Soldeerbout ergernis

#1 Bericht door Paula Bean »

Ik zit me de laatste tijd enorm te ergeren aan m'n Antex XS25. Wordt niet op tijd heet, reageert niet op wanneer extra hitte weggeleid wordt, snoer is veels te stug in vergelijking tot het gewicht van de bout. Enfin, ik heb een Hakko FX-888D soldeerstation besteld, en daar verwacht ik veel meer van. :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Soldeerbout ergernis

#2 Bericht door PA3DJS »

Zo'n Antex is aardig als je een paar keer per jaar een warme bout nodig hebt, maar dan houdt het ook echt op.

Van die Hakko ga je echt plezier hebben. Ik hoop dat je er nog een paar punten bij hebt besteld met andere vorm.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Soldeerbout ergernis

#3 Bericht door Paula Bean »

Er zit een 'default' punt bij, maar ik heb verder (nog) geen extra punten bijbesteld. Eerst maar eens kijken waar ik behoefte aan heb.

Maar nog een vraagje. Is elke punt zomaar bruikbaar op de hakko soldeerbout (ik heb een aantal Antex punten), of zitten er 'actieve elementen' in de Hakko punten, zoals een thermokoppel?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Soldeerbout ergernis

#4 Bericht door PA1AIS »

Na ruim 40 jaar een weller magnestat toch maar over gestapt op JBC.

https://www.eleshop.nl/JBC-soldeerstations.html

Perfecte soldeerstation die alle verwachtingen vér te boven gaat als je het juiste stiften asorti hebt.
Een grote aanrader.

Kost ff wat, maar dan heb je de rest van leven lol en nooit meer ergernis!

Daarbij is een magnetstat een foltering.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Soldeerbout ergernis

#5 Bericht door pe1rea »

Ik heb nog steeds een Magnastat in mijn koffer, 24V, kan 'm overal aanklikken voor spanning en een dinrail geschakeld voedingkje van 50W trekt 'm ook gemakkelijk.
En weegt niks.
En ik kan 'm rustig een nacht vergeten boven een bilge..
Zwaar tevreden.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Soldeerbout ergernis

#6 Bericht door PA3DJS »

Paula Bean schreef: 11 sep 2022, 18:54 Er zit een 'default' punt bij, maar ik heb verder (nog) geen extra punten bijbesteld. Eerst maar eens kijken waar ik behoefte aan heb.

Maar nog een vraagje. Is elke punt zomaar bruikbaar op de hakko soldeerbout (ik heb een aantal Antex punten), of zitten er 'actieve elementen' in de Hakko punten, zoals een thermokoppel?
Je hebt vrijwel zeker punten van Hakko nodig. De punten lijken los te staan van het verwarmingselement:
https://eleshop.eu/hakko-t18-soldering-tips.html

@PA1AIS:
Met JBC heb je het over een andere prijs. Ik heb een HD station staan, en dat soldeert inderdaad super. In het product waar de bout voor werd gebruikt zaten boutjes van PEEK, en dan komt de prijs van de soldeerbout ook in een andere daglicht.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Soldeerbout ergernis

#7 Bericht door Thijzer »

Ik soldeer tegenwoordig alles met m'n TS100 soldeerboutje:

Afbeelding

Werkt op USB-C waardoor ik 'm met mijn powerbank overal kan gebruiken zonder verlengkabels. Met verwisselbare tips (die niet veel kosten) en flink wat power, genoeg om stevige dingen te solderen.

Toppertje.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Soldeerbout ergernis

#8 Bericht door Paula Bean »

Dankje voor de tip! Een soldeerbout die 'in het veld' te gebruiken is, lijkt me reuze handig.

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Soldeerbout ergernis

#9 Bericht door radioshack »

Paula Bean schreef: 11 sep 2022, 18:26 Ik zit me de laatste tijd enorm te ergeren aan m'n Antex XS25. Wordt niet op tijd heet, reageert niet op wanneer extra hitte weggeleid wordt, snoer is veels te stug in vergelijking tot het gewicht van de bout. Enfin, ik heb een Hakko FX-888D soldeerstation besteld, en daar verwacht ik veel meer van. :mrgreen:
Ik heb jaren gesoldeerd met deze Antex soldeerbout en ik ben ook overgestopt op een soldeerstation. Een soldeerstation warmt veel sneller op en is veiliger voor gevoelige elektronica. Als je gaat solderen aan een zendontvanger zijn er risico's op falen van bijvoorbeeld de cpu denkbaar. Een soldeerbout dat direct aan het lichtnet verbonden is, is mooi voor buizenversterkers en bedrading. Maar voor elektronica is een soldeerstation een must. Door de kosten ben ik gestart met een oud eenvoudig Weller station. Later ben ik overgestapt op een Weller met desoldeerbout eraan vast. Hakko ken ik van naam en schijnt erg goed te zijn; beter of vergelijkbaar met Weller dus een prima keus! Ik vermoed dat de Antex snel 'verbannen' wordt naar de garage omdat het station zo goed bevalt. 8)
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Soldeerbout ergernis

#10 Bericht door Thijzer »

Daarom is zo'n USB soldeerbout ideaal:

- draagbaar en in het veld te gebruiken
- geen lichtnet nodig, dus geen lekspanning
- goed te aarden tbv ESD
- warmt in 20 seconden op tot 400 graden (echt waar)
- prijs

Ik zou m'n geld no way meer zetten op zo'n soldeerstation hoor.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Soldeerbout ergernis

#11 Bericht door PA1AIS »

Totdat je batterij leeg is, of je een blikje tochtvrij wil solderen.....

Voor onderweg heb ik gewoon gassoldeerbouten, al 30 jaar. gebruik ze voor hele fijne draadjes , maar ook PL259 op een Ecoflex o.i.d.

https://pro-iroda.com/products/butane-s ... s/pro-120/

Goed regelbaar, snel warm en door de hete lucht ben je eventuele statische lading op je PCB ook kwijt.
Ik heb er meerdere, ook als hete lucht voor krimpkous.

En? binnen 10 seconden weer gevuld... :lol:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Soldeerbout ergernis

#12 Bericht door Paula Bean »

PA1AIS schreef: 15 sep 2022, 10:00En? binnen 10 seconden weer gevuld... :lol:
Welk merk/type gasfles gebruik jij om je bout bij te vullen? Ik heb bij de Gamma een flesje gekocht maar daar zitten hele onhandige en harde verloopnippels bij, bij het vullen komt de helft van het gas niet in de bout terecht.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Soldeerbout ergernis

#13 Bericht door Paula Bean »

Thijzer schreef: 14 sep 2022, 11:02 Ik soldeer tegenwoordig alles met m'n TS100 soldeerboutje.
Werkt op USB-C (...)
Nu ben ik in verwarring: op https://eleshop.eu/ts100.html lees ik: 'Can not be powered via USB'. Maar dat klopt dus niet?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Soldeerbout ergernis

#14 Bericht door PA1AIS »

Paula Bean schreef: 15 sep 2022, 11:09
PA1AIS schreef: 15 sep 2022, 10:00En? binnen 10 seconden weer gevuld... :lol:
Welk merk/type gasfles gebruik jij om je bout bij te vullen? Ik heb bij de Gamma een flesje gekocht maar daar zitten hele onhandige en harde verloopnippels bij, bij het vullen komt de helft van het gas niet in de bout terecht.
ik gebruik de standaard tipje wat op de gasfles zit, goed hard drukken. Na 5 seconden loopt het er uit en dat is vol.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Soldeerbout ergernis

#15 Bericht door Thijzer »

Paula Bean schreef: 15 sep 2022, 11:18
Thijzer schreef: 14 sep 2022, 11:02 Ik soldeer tegenwoordig alles met m'n TS100 soldeerboutje.
Werkt op USB-C (...)
Nu ben ik in verwarring: op https://eleshop.eu/ts100.html lees ik: 'Can not be powered via USB'. Maar dat klopt dus niet?
De nieuwe versie heeft USB-C en vind je bijvoorbeeld op Amazon.

Wat betreft de accu die leeg is, een soldeerstation heeft niet eens een accu dus dat is een rare vergelijking. Daarbij gaat een beetje powerbank uren mee dus dat is een beetje een bedacht probleem.
Nadeel van gassoldeerbouten is dat ze geen temperatuurregeling hebben. Ja, je kunt het gas open en dicht draaien maar je weet nog steeds niet hoe warm 'ie is. Dat is met deze TS100 wel, die is zeer nauwkeurig geregeld. De technische vooruitgang is in dit geval toch echt in het voordeel. En wat betreft tocht of wind, zelfs daarin blijft dit boutje prima op temperatuur, wat met een gassoldeerboutje toch echt wel anders is.

Plaats reactie