Kpn glasvezel vraag

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#31 Bericht door PE1PQX »

pe1rxq schreef: 10 mei 2022, 09:33 Er zijn echt wel een paar voordelen van zelf doen:
Ten eerste: niet steeds een ongewenst access point in de lucht met een vaag KPN ssid.
En wanneer je zelf een server of wil draaien hoef je niet elke keer te worstelen met een KPN box (en daarna hopen dat ze de settings niet ongewenst veranderen)
Ook dat nog eens ja... Als KPN de boxen vanaf WAN kunnen updaten, kunnen ze ook ongestraft in je LAN kijken. (En na iedere update -> factory reset)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kpn glasvezel vraag

#32 Bericht door pc1mb »

pe1rxq schreef: 10 mei 2022, 09:33 Er zijn echt wel een paar voordelen van zelf doen:
Ten eerste: niet steeds een ongewenst access point in de lucht met een vaag KPN ssid.
En wanneer je zelf een server of wil draaien hoef je niet elke keer te worstelen met een KPN box (en daarna hopen dat ze de settings niet ongewenst veranderen)
Ah die twee issues zijn misschien specifiek voor de experia. Heb ik met de ex-XS4ALL Fritz geen last van

Ook ben ik in geen jaren eigen instellingen kwijt geweest, ook niet na een update. Updates en factory reset configuratie haalt ie zelf op, die worden niet door KPNers actief geïnstalleerd. Hoewel ik het niet zéker weet, vraag ik me af of KPN engineers echt ín een Fritz (kunnen) kijken. Voor onderhoud of support is zo'n achterdeur niet nodig in elk geval - dat werkt anders.

Vroeger had ik een linux firewall áchter de Fritz, en dáár achter m'n eigen netwerk pas. Tegenwoordig zitten alleen apparaten die helemáál niet op internet mogen daar nog. De rest is vooral laptops en telefoons, die je sowieso zodanig wilt inrichten dat je ze ook op een "vreemde" Wi-Fi zou durven gebruiken. En dan maakt die KPN achterdeur ook niet meer uit, als ie er is. Ze zouden een spookprintje op m'n printer kunnen leggen, meer ook niet...

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#33 Bericht door elsinga »

Ik wilde een goed (betrouwbaar, beheerbaar, beheersbaar) intern netwerk met access points op plekken die ik gedekt wilde hebben. Dit was niet mogelijk met de Ziggo Connectbox. Die staat nu in bridge met mijn Ubiquity netwerk er achter. Kan nu netjes DHCP reservations maken, alle wifi goed configureren en meer. En daarbij dus niet afhankelijk van mijn provider.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#34 Bericht door PE1PQX »

Hier net zo, kwa hardware volledig onafhankelijk van de provider met ook een ubiquity netwerk.
Volledig customizable zoals jij het hebben wilt. Ik ben geen expert op LAN gebied, maar ook ik krijg mijn doel voor elkaar.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kpn glasvezel vraag

#35 Bericht door pc1mb »

Ja, hier ook Ubiquiti AP (AC Pro modelletje "vliegende schotel"). Achter de Fritz dus.
Mooi spul, maar wel omslachtig dat je voor een aantal apparaten (waaronder die) hun controller software nodig hebt om ze in te stellen.

Ik had liever gezien dat ze, naast die centrale mogelijkheid die heel nuttig is in grote omgevingen, ook een autonoom in te stellen webinterface hadden.
Ik vind het uiterst onhandig om ergens een device met daarop de controller software te moeten bijhouden, waar ik misschien eens per paar jaar gebruik van maak als er iets verandert.

Maargoed, dat dwaalt nogal af.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#36 Bericht door PE1PQX »

Die controller is bedoeld om je gehele LAN te kunnen beheren. Ubiquity heeft alleen maar managed switches en als je daarvan meerdere gebruiken moet kun je centraal alles instellen en bijhouden. Ik vind het wel een voordeel, heb mijn gehele LAN met dit merk opgebouwd.
I.d.d. is nadelig als je maar één device gebruikt zoals een AP. Dan is het advies om toch een ander merk te kiezen (vind ik!!)

Maar i.d.d.: off topic.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Kpn glasvezel vraag

#37 Bericht door sottezero »

pc1mb schreef: 12 mei 2022, 11:15 Ja, hier ook Ubiquiti AP (AC Pro modelletje "vliegende schotel"). Achter de Fritz dus.
Mooi spul, maar wel omslachtig dat je voor een aantal apparaten (waaronder die) hun controller software nodig hebt om ze in te stellen.

Ik had liever gezien dat ze, naast die centrale mogelijkheid die heel nuttig is in grote omgevingen, ook een autonoom in te stellen webinterface hadden.
Ik vind het uiterst onhandig om ergens een device met daarop de controller software te moeten bijhouden, waar ik misschien eens per paar jaar gebruik van maak als er iets verandert.

Maargoed, dat dwaalt nogal af.
Je zou een virtualisatie oplossing kunnen gebruiken. Ik gebruik Xen op mijn ubuntu server, parallels desktop en virtual box op appel, en VMware en virtual box op windows. Nu start ik gewoon een ubuntu server of desktop omgeving op die verschillende dingen voor mij kunnen doen. Ik heb er eentje met Kali, eentje met HAM radio software en nog wat losse dingen, vroeger ook een ubiquiti omgeving voordat ik dat iritante RJ45 dongle had en nu ben ik overgestapt op de uckg2 plus vanwege dat ik en beu was dat mijn uck-ck mijn config elke keer kwijt raakte en omdat ik toch bewakingscamera's gekocht had die mooi daar hun beelden konden wegschrijven. Heb maar 1 ap van hen omdat de rest al FortiAp en Cisco is.

Het vreet geen brood als virtual machine op de harde schijf/ssd... Desnoods move je het naar de NAS of doe je zelfs gek met iSCSI en draai je het als hdd op je NAS.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kpn glasvezel vraag

#38 Bericht door pc1mb »

Dat heb ik inderdaad gedaan, maar waar heb ik die VM nou ook al weer gelaten, hoe startte ik hem ook al weer op en wat was het wachtwoord ook al weer... Kortom het is waarschijnlijk sneller om opnieuw te beginnen, nu ik 4 jaar later wat wil veranderen :lol:

Ik begrijp de theorie van alles netjes documenteren en administreren, maar het schiet er vaak bij in.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Kpn glasvezel vraag

#39 Bericht door sottezero »

Herken het, daarom rij ik elke dag wanneer ik ergens naartoe ga een andere route (1), log ik elke week minstens 1 keer op al mijn devices en gebruik een speciale 'code' om mijn wachtwoorden in mijn hoofd te genereren zodat ik altijd het wachtwoord weet (2) (nouja, ik heb meestal 3 kansen en ik heb 3 verschillende codes om een wachtwoord te genereren in mijn hoofd, en het is altijd 1 van de 3). Op deze manier heb ik geen wachtwoord generator nodig of een password manager waar je dan ook weer op vertrouwt... En als je daar niet bij kan, kun je nergens meer bij, in je browser bewaren is net als je ww op de koelkast plakken en als alle eieren in 1 mandje liggen worden mandjes interessant voor ei-eters...

Gelukkig lekt het bij de loodgieter altijd..... :mrgreen:

(1) ooit wel eens op autopilot gereden omdat ik een route elke dag reed en per ongeluk door vuilniswagen gedwongen diezelfde route te nemen en ik kwam uit bij mijn oude kantoor.... aan de andere kant van Nederland waar ik moest zijn.
(2) ik was iemand die ww in de browser op sloeg, omdat het handig was... totdat ik #1 vier verschillende browsers moest gebruiken vanwege compatibiliteitsissues, #2 ik er vanuit ging dat een ww in de browser klopt en ik een van die mensen werd waarbij mijn browser altijd het verkeerde wachtwoord ging onthouden ?!!? #3, ooit een keer in een ver verleden in een red team zat (toen die naam nog niet bestond) en de browser helemaal leeg kon trekken met alle wachtwoorden van het blue team.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#40 Bericht door PE1PQX »

Voor dat wachtwoord verhaal: 2FA!
Ik heb een Yubikey, een leuk gadget dat aan je sleutelbos gehangen kan worden en i.c.m. een app in je smartphone de 6 cijferige pin-code genereert...

Zie voor info hierover https://www.youtube.com/watch?v=ybn9J4QCqK4

Maar goed, dit is (opnieuw) off topic...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Kpn glasvezel vraag

#41 Bericht door sottezero »

Ik heb een yubikey, twee eigenlijk, een blauwe en een zwarte. maar ik gebruik ze alleen voor mijn file-locker..

Plaats reactie