Geplukt amateurnieuws

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#61 Bericht door PA0ETE »

Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#62 Bericht door PA0ETE »

Niet beschikbaar en ook niet of het uitgewerkt zal worden, maar dit is D-STAR op een Android Smartwatch volgens een interpretatie van PA7LIM.


youtu.be/xgXqMZmDrbA
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#63 Bericht door PA0ETE »

Nota bene:

De SSTV-beelden vanuit het ISS zijn nog tot morgen (vrijdag 31/12) 17:05 UTC te ontvangen
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#64 Bericht door PA0ETE »

1 januari 2022 (0000-2359 UTC) is Straight Key Night

De jaarlijkse ARRL Straight Key Night (SKN) is er weer op oudejaarsavond en nieuwjaarsdag, 1 januari, 0000 - 2359 UTC.

Veel radioamateurs kijken uit naar SKN als een van de hoogtepunten van hun activiteit van het jaar. Het is geen wedstrijd, dus er is geen behoefte aan snelle uitwisselingen. Alles wat je nodig hebt is je favoriete seinsleutel of bug. Veel deelnemers stoffen hun oude zendontvangers en sleutels af en zetten ze elk jaar weer in, alleen voor SKN. Echter, alleen handsleutels, ongeacht hun leeftijd, zijn welkom.

Het aantal contacten dat je maakt is niet belangrijk. De beloning is dat je veel nieuwe vrienden ontmoet als je samen in de lucht bent. Stuur een lijst van de stations waar je verbinding mee hebt gemaakt en eventuele SKN verhalen en foto's, samen met je stemmen voor "Best Fist" en het Meest interessante QSO. Inzenden moet vóór 31 januari 2022.

Bron ARRL:

http://arrl.org/news/straight-key-night ... 1-2022-utc
800px-Morsetaste.jpg
Seinsleutel (uit 1900). Deze morse sleutel werd oorspronkelijk gebruikt door de Gotthard Spoorweg, later door een kortegolf radioamateur HB9BFM
Bron: Hp.Baumeler, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#65 Bericht door PA0ETE »

In de UK is een relletje dat eigenlijk geen relletje is uitgebroken rond hotspots.

Net als in Nederland is het in de UK niet toegestaan om anderen gebruik te laten maken van je privé-hotspot (eentje van 10 mW zonder repeatervergunning). Het eigen gebruik van dergelijke hostpots is toegestaan of wordt op zijn minst gedoogd.

Iemand heeft in de UK een Freedom of Information request ingediend (vergelijkbaar met een WOB-verzoek in Nederland alleen krijg je in de UK het antwoord sneller en is er niet heel erg veel onleesbaar gemaakt :) ). De vraag was van hoeveel amateurs de vergunning was ingetrokken omdat ze andere amateurs hun privé-hotspot lieten gebruiken.

Het antwoord van Ofcom was duidelijk (eigen vertaling):
Wij hebben uw verzoek onderzocht en kunnen bevestigen dat het antwoord 0 is. Ofcom heeft geen enkele amateurradiovergunning ingetrokken of radioamateurs met een vergunning gewaarschuwd omdat zij een derde partij toegang hadden gegeven tot een hotspot".
Het hele artikel hierover is hier te vinden:

http://southgatearc.org/news/2021/decem ... ations.htm

It's a storm in a teacup old chap...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#66 Bericht door PA0ETE »

Update: 3Y0J DX-peditie naar Bouvet-eiland

Twee nieuwe teamleden van de komende 3Y0J DXpeditie naar Bouvet zijn aan boord gekomen om, gedeeltelijk, drie operators te vervangen die hebben besloten dat ze er deze reis niet bij zullen zijn - Sandro Nitoi, VE7NY; Laci Radócz, HA0NAR, en Dimtry Zhikharev, RA9USU. De bemanning van 3Y0J zal worden aangevuld met Cezar Trifu, VE3LYC, en Otis Vicens, NP4G. Een derde vervanger is nog niet genoemd.

"Hun ervaring betekent een geweldige aanvulling op het team", aldus het DXpeditieteam in een persbericht waarin de personele veranderingen worden aangekondigd en het planningsproces van de DXpeditie wordt bijgewerkt.

Ken Opskar, LA7GIA; Rune Øye, LA7THA, en Erwann Merrien, LB1QI, delen samen de leidingover het project.

Het 3Y0J-team is ook druk bezig geweest met het selecteren van de uitrusting die ze nodig zullen hebben wanneer ze het subantarctische eiland bereiken. Arctic Lavvo uit Noorwegen zal het team zijn Venor Gamme tent leveren. "Arctic Lavvo levert op maat gemaakte tenten aan het project, [waaronder] drie tenten voor het maken van de verbindingen en voor slaapdoeleinden. De fabrikant, die zijn fabriek op 70° noorderbreedte heeft, heeft toegezegd om extra stappen te nemen om ervoor te zorgen dat hun producten van hoge kwaliteit het uiterst ruwe Bouvet-klimaat zullen doorstaan."

De tent, die toen hij werd getest in extreme omstandigheden op Spitsbergen bestand was tegen windsnelheden van 40 meter per seconde (bijna 90 MPH), zal verder worden verbeterd door extra afspanniveaus toe te voegen en door het aluminium frame te versterken.

Silcom uit Zuid-Afrika gaat aangepaste masten voor de Yagi-antennes leveren die geschikt zijn voor de Bouvet-omgeving. De aluminium mast zal worden gebruikt voor de driebanders, terwijl de kleinere, gegalvaniseerde stalen mast de tweeband yagi's zal dragen. "Alle masten hebben een gedetailleerde engineering ondergaan om de technische specificatie en maximale spec's te optimaliseren voor onze InnovAntenna/WiMo Yagi's," aldus het DXpeditieteam. De vierkante, telescopische masten hebben kantelfunctionaliteit en "kunnen gemakkelijk [winden van] 45 meter per seconde op een hoogte van 10 meter aan."

"We tillen onze voorbereiding naar een hoger niveau door een Zodiac Milpro opblaasbare boot aan te schaffen," vervolgde het team. "De strategische beslissing om de [boot] te kopen stelt ons in staat om in Noorwegen te trainen [voor] de kritieke strandlanding. Toegang hebben tot exact dezelfde Zodiac die we zullen gebruiken in Bouvet is een volgende stap die we hebben genomen om het succes van deze DXpeditie te verzekeren," zei het team.

Tot nu toe heeft het team meer dan 130.000 dollar van de totale geraamde kosten uitgegeven. "We hebben een niveau van 500.000 dollar aan budget bereikt, maar hebben nog steeds dringend 160.000 dollar extra steun nodig om het te kunnen bolwerken," aldus de DXpeditie. "Naar Bouvet gaan is financieel een enorme onderneming, aangezien al onze uitgaven vooraf al moeten plaatsvinden."

Volg de plannen van het team via de website http://www.3y0j.no/ of de 3Y0J Facebook-pagina https://www.facebook.com/groups/3093983840726129
.

youtu.be/YaMaR21075U
.
Video van de eerdere DX-peditie naar Bouvet van 28 dec. 1989 t/m 13 jan. 1990.
.

youtu.be/fPz_c5BcTUU
.
Deze tekst is een vertaling van een artikel van ARRL.org van 12/30/2021:

https://www.arrl.org/news/3y0j-dxpediti ... s-progress
Bouvet 3Y0J oval logo_2.jpg
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#67 Bericht door PA0ETE »

Iedereen een heel gelukkig nieuwjaar gewenst!!
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#68 Bericht door PA0ETE »

Verwoestingen op de Filippijnen:

Een supertyfoon, plaatselijk bekend onder de naam Odette (Rai), is op 16 december aan land gegaan en heeft daarbij een ongebruikelijke weg gevolgd die hem naar het eiland Siargo, een belangrijke toeristische bestemming, heeft geleid. Een groot deel van de archipel werd geteisterd door zware regenval en windstoten van meer dan 200 km per uur. Volgens een conceptrapport van de Filippijnse Amateur Radio Associatie, zijn er meer dan 300 levens verloren gegaan met [citaat] "verwoestingen die niet te beschrijven zijn." [In het rapport staat dat Romy DU1SMQ, voorzitter van het Nationaal Verkeerssysteem, er in de dagen voor het aan land gaan voor heeft gezorgd dat er dagelijks een lijst werd gemaakt van alle amateurdistricten om de paraatheid van de stations te meten. Het Bureau van de Civiele Verdediging Regio 7 en andere agentschappen hielden ook toezicht op de HERO-noodnetfrequentie op 40 meter. Leden van bij PARA aangesloten clubs verzorgden noodverkeer samen met gezondheids- en welzijnsberichten, zelfs toen hun eigen thuis QTH's door de tyfoon werden geteisterd.

Via SSTV werden waardevolle beelden op HF uitgezonden en informatie doorgegeven die niet via audio kon worden geverifieerd. Ondertussen zei PARA's directeur Thelma DU1IVT dat zelfs nadat leden van PARA's Ham Emergency Radio Operation zich hadden teruggetrokken, het verkeer op het HERO-netwerk op 7.095 MHz gewoon doorging. De wederopbouw zal naar verwachting maanden duren.

Bron: http://arnewsline.org
.
Rai_2021_track.png
Traject die de typhoon tussen 12 en 22 december volgde
Foto: public domain
.
Rai_2021-12-16_0159Z.jpg
Foto van Odette (Rai) op 16 december
Foto: NASA/public domain
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#69 Bericht door PA0ETE »

Door diverse redenen een paar dagen hier niets gepost.

Iedereen die mij ideeën voor onderwerpen gestuurd heeft nog mijn dank daarvoor! (Dat waren er meerdere en dat wordt gewaardeerd!)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#70 Bericht door PA0ETE »

De nieuwe Razzies is uit. Het leukste zelfbouwblad van Nederland, en het is nog gratis ook.

Onderwerpen in dit nummer onder andere: Het Armyloop XL project - Si473X_2.8_TFT Radio - Opa Vonk: OTH Radar - ATU-100 Tuner - PA3CNO's Blog.

Hier te downloaden: https://www.pi4raz.nl/razzies/
.
Screenshot 2022-01-05 at 08-16-34 razzies202201 pdf.png
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#71 Bericht door PA0ETE »

Allereerste Svalbard (Spitsbergen) QO-100 DX-peditie JW100QO

Een DXpeditie naar Svalbard (78° Noord) is gepland voor 19-26 april met de roepnaam JW0X. Naast de vijf HF stations (FT8/FT4/RTTY/SSB/CW) zal het team het eerste QO-100 satelliet DX-station, roepnaam JW100QO, activeren op 22-24 april.

http://southgatearc.org/news/2022/janua ... w100qo.htm
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#72 Bericht door PA0ETE »

Meer 5 MHz-frequenties voor alle EI-radioamateurs

ComReg is de nationale regelgevende instantie voor telecommunicatie in Ierland (zoals AT hier, red.) In het kader van haar opdracht beheert ComReg ook het radiospectrum en de nummervoorraad van Ierland en houdt zij raadplegingen over vroegere en voorgestelde spectrumstrategieën. Op 10 september 2021 publiceerde ComReg in document 21/90 hun voorgestelde strategie voor het beheer van het spectrum in de jaren 2022 tot 2024. IRTS en een aantal clubs alsook individuele houders van amateurvergunningen dienden hun commentaar op het voorstel in. ComReg publiceerde een beoordeling van deze commentaren vervolgens op 17 december 2021 in document 21/136a (punt 4.74, blz.55).

Een van de IRTS-voorstellen in reactie op dit document betrof beschikbare frequenties op 5 MHz/60 m voor Ierse amateurs. De IRTS verzocht om overbrenging van 5,280 MHz, 5,300 MHz, 5,332 MHz, 5,348 MHz, 5,400 MHz en 5,405 MHz van A1.4 naar A1.3 van de richtsnoeren voor vergunningen voor radioamateurstations 09/45 met de huidige gebruiksvoorwaarden. Dit zou meer flexibiliteit bieden om primaire diensten die in de band 5 351,5 - 5 366,5 kHz opereren, te vermijden.

De ComReg heeft met dit voorstel ingestemd en zal de richtsnoeren dienovereenkomstig aanpassen.

Dit komt bovenop de secundaire toewijzing voor amateurs van 5351,5 - 5366,5 kHz van de WRC-15.

Voorheen waren de bovengenoemde kanalen alleen beschikbaar via een speciale aanvullende vergunning tegen een vergoeding van 30 euro per jaar. Nu dus voor alle amateurs.

Zendamateurs in Ierland hebben sowieso heel uitgebreide mogelijkheden, met name in het gebied tussen 28 en 70,500 MHz. Sinds enkele jaren mogen de Ierse amateurs deels op secundaire basis het hele frequentiegebied gebruiken van 28,000 tot en met 70,500 MHz. Er zijn twee kleine stukjes van deze allocatie uitgesloten: 29,700 MHz - 30,000 MHz en op 49 MHz - 50 MHz mogen de Ierse amateurs niet gebruiken.

Niet alleen ideaal voor Ierse amateurs die legersurplus gebruiken. Ierland behoort hiermee ook tot slechts enkele landen waar de voorgestelde 8 meterband (40 MHz) al mag worden gebruikt. Hetzelfde geldt voor de voorgestelde 5 meterband (60 MHz), waar het bijna het enige land of zelfs het enige land is waar deze band al voor amateurs toegankelijk is.

(bovenstaande tekst is een vertaalde tekst van het artikel op de onderstaande URL, met een aantal eigen aanvullingen)

http://southgatearc.org/news/2022/janua ... ateurs.htm

Landen waar volgens Wikipedia 8 meter al toegestaan is:
June 1998: Slovenia (S5) allocates 40 kHz of spectrum to beacons from 40.66–40.7 MHz.
February 2005: South Africa (ZS) allocates 10 kHz of spectrum from 40.675 MHz and 40.685 MHz.
July 2013: Slovenia (S5) allocates 40.66–40.7 MHz to the amateur service.
April 2018: Ireland (EI) allocated much of the low VHF spectrum to Irish radio amateurs including 40 MHz.
Behalve in deze landen is de band volgens mij ook in Litouwen toegestaan.

Volgens Wikipedia zijn/waren er deze bakens actief:
27.07.2007 OZ7IGY Denmark beacon JO55wm at 40.071 MHz, 35W, PI4 mode.
13.08.2007 GB3RAL UK beacon IO91in at 40.050 MHz. Inactive from 2017.
April 2020 ZS6WAB S. Africa beacon KG46rc at 40.675 MHz, 30W, CW mode, 5 el. Yagi on EU.
active since 2020 EI1KNH Ireland beacon IO63ve at 40.013 MHz 35 W, CW/PI4 mode, vertical dipole.
active since May 2021 S55ZMS JN86cr at 40.670 CW and PI-4. 7W Omni Horizontal
active since 27.05.2021 EI1CAH West of Ireland beacon IO53ck at 40.016 MHz, runs PI4 every second minute as well as CW, 25W, antenna horizontal dipole running roughly NW/SE.
active since July 21, 2021. WL2XUP Experimental station transmissions are on 40.6635 MHz (USB dial Frequency of 40.662) FT8 and WSPR are followed by a Morse code identification.
5 meter-allocaties volgens Wikipedia:
In January 1949 the 5-meter Band is removed from the amateur service (in some countries a transitional period up to 1951 was applied).
1955.11.01 - 1962.06.01 56-60 MHz band allocated for radio amateurs in Australia (VK).
1956.06.01 - 1959.01.31 56-60 MHz band allocated for radio amateurs in New Zealand (ZL) and overseas territories (ZK, ZM).
In April 2018, Ireland (EI) allocated much of the low VHF spectrum to Irish radio amateurs including 60 MHz.
Bakens op 5 meter volgens Wikipedia:

In August 2007, the UK (G) approved the use of beacon at 60.050 MHz. Inactive from 2017.
2019.12.16 The Irish beacon EI1KNH started at 60.013 MHz 25 W, vertical dipole.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#73 Bericht door PA0ETE »

Het is misschien leuk om in de historie van deze nieuwe banden te duiken. Ik baseer me opnieuw op Wikipedia:

8 meter
De 8-meter band kwam rond 1925-1928 voor amateurexperimenteerders in het Verenigd Koninkrijk en in de toenmalige Vrije Ierse Staat beschikbaar. Een veel grotere, gecombineerde 8-10 meterband werd toegewezen aan amateurs in Australië en Duitsland. In 1927 vond een reeks van tests plaats met twee draagbare stations, die werd uitgevoerd in de periode juli-september, onder auspiciën van de Q.R.P. Transmitters Society, bediend door 6TA, de heer G. D. Abbott en 6LL, de heer J. W. Mathews.

Na de Tweede Wereldoorlog, gedurende enkele jaren (1955-1959), werd de 8-meter band (38 tot 40 MHz) toegewezen aan USSR amateurs in de voormalige Sovjet-Unie. 1957 - met behulp van een speciale licentie voerde Michał Kasia SP5AM experimenten uit in de 38-40 MHz band. Contacten met radioamateurs uit het verre Siberië braken een nieuw afstandsrecord op deze band.

Voor het Internationaal Geofysisch Jaar op 4 oktober 1957 lanceerde de Sovjet-Unie de eerste kunstmatige aardse satelliet Spoetnik 1 en deze zond uit op de frequenties 20 en 40 MHz. Het signaal werd ontvangen door wetenschappers en radioamateurs over de hele wereld. Een speciale toestemming van 38-40 MHz werd afgegeven aan Clubstation SP5PRG in Polen. Ook was er een baken van Yellowknife op 38,07 MHz.

In 1988 verleende het Department of Communications van Australië aan VK6RO een experimentele vergunning voor een jaar om uit te zenden op 2 spotfrequenties van 35,81 MHz en 41,75 MHz om propagatietests uit te voeren op paden met het oog op het vaststellen van de MUF tussen 30 en 50 MHz. In maart 1993 lanceerde het Europees Bureau voor Radiocommunicatie (nu ECC) van de CEPT fase II van een gedetailleerd spectrumonderzoek (DSI) dat het frequentiebereik 29,7-960 MHz bestreek. De resultaten werden in maart 1995 gepresenteerd. Wat de amateurradiodienst betreft, beval het DSI-beheersteam (onder andere) aan frequenties in de buurt van 40,68 MHz in aanmerking te nemen voor amateurpropagatiebakens. Een secundaire toewijzing aan de amateurdienst lijkt echter ook op zijn plek.

Tegelijkertijd publiceert NTIA U.S. National Spectrum Requirements: Projections and Trends. Toekomstige spectrumbehoeften voor de amateur- en de amateursatellietdiensten waren vervat in reacties op de mededeling van ARRL en AMSAT, waaronder toewijzingen van klein-spectrumbanden (b.v. vijf, 50 KHz slots) tussen 30 en 50 MHz. Zoals opgemerkt, moet het verzoek om aanvullende toewijzingen van smal spectrum voor propagatie-experimenten worden bestudeerd op technische compatibiliteit.

De Internationale Amateur Radio Unie (IARU) in Regio-1 moedigt momenteel de aangesloten verenigingen aan om te proberen propagatiebakenmachtigingen op 40 MHz en 60 MHz te verkrijgen. Iedere actie met betrekking tot een toewijzing door de CEPT of de ITU wordt echter voorbarig geacht en in dit stadium uitdrukkelijk uitgesloten.

(Tekst is deels met computersoftware vertaald).

https://en.wikipedia.org/wiki/8-meter_band#History
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#74 Bericht door PA0ETE »

5 meter

Opnieuw aan de hand van Wikipedia:
Op 10 oktober 1924 werd de 5-meter band (56-64 MHz) voor het eerst beschikbaar gesteld voor amateurs in de Verenigde Staten aan de hand van wat op de Derde Nationale Radioconferentie werd besproken. Op 4 oktober 1927 werd de band op wereldwijde basis toegewezen door de Internationale Radiotelegraafconferentie in Washington, D.C. 56-60 MHz werd toegewezen voor amateur- en experimenteel gebruik.

Op de Internationale Radiocommunicatieconferentie van 1938 in Caïro kregen televisie-uitzendingen voorrang in een deel van de 5- en 6-meterband in Europa. Televisie- en laagvermogenstations, d.w.z. stations met minder dan 1 kW vermogen, kregen 56-58,5 MHz toegewezen en amateurs, experimenteerders en laagvermogenstations kregen 58,5-60 MHz toegewezen in de Europese regio. De conferentie handhaafde de toewijzing van 56-60 MHz voor andere regio's en gaf de administraties in Europa speelruimte om amateurs toe te staan 56-58,5 MHz te blijven gebruiken.

In 1940 werd televisiekanaal 2 opnieuw toegewezen aan 60 MHz en werd televisiekanaal 1 verplaatst naar 50-56 MHz met behoud van een gedeelte voor de 5-meter amateurband. Toen de VS de Tweede Wereldoorlog inging, werden de uitzendingen van amateurradiostations voor de duur van de oorlog opgeschort. Na de oorlog werd de 5-meter band kort heropend voor amateurs van 56 tot 60 MHz tot 1 maart 1946. Britse en sommige Europese amateurs kregen de 5-meterband (58,5 MHz tot 60 MHz) toegewezen tot de periode van 1949 - 1951, omdat de 5-meterband tegen die tijd uitsluitend nog voor televisie-uitzendingen was bestemd.

Vanwege de toewijzing van TV-kanalen wezen de Australische en Nieuw-Zeelandse (kortere tijd) autoriteiten tussen 1955-1962 de band 56-60 MHz toe in plaats van 50 MHz, maar voor het Internationaal Geofysisch Jaar keerden ze bovendien weer terug naar het 50-54 MHz-bereik.

Ook werd rond deze tijd toestemming gegeven aan YA1AA voor 5-meter band in Afghanistan. In september 1957 (IGY) was 56.5-58 MHz band toegewezen voor lokale experimenten in Roemenië, en werden er enkele Britse stations daar ter plekke ontvangen.

Naar aanleiding van een verzoek om het verloop van de propagatie te kunnen volgen werd in DSI-rapport (CEPT fase II) van 1995 de mogelijkheid geopperd om de toewijzing van een baken op 60 MHz opnieuw te beoordelen wanneer er geen tv-omroep meer onder 68 MHz van VHF-band I actief was. Vanaf 2007 moedigt de IARU R1 lidmaatschappen aan om te proberen een kleine toewijzing te krijgen voor bakens op 60 MHz. In Viena Interim conferentie 2019 aanvaarde IARU om het 40 MHz en het 60 MHz Bandplan (gebruikt in sommige landen) toe te voegen in het VHF-Handboek als aparte speciale sectie. Deze kunnen als voorbeeld dienen voor toekomstig gebruik in andere landen van Regio 1.

(Tekst is deels met computersoftware vertaald)

https://en.wikipedia.org/wiki/5-meter_band#History
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geplukt amateurnieuws

#75 Bericht door PA0ETE »

IJslandse radioamateur maakte in 2021 meer dan 25.000 verbindingen

Brynjólfur Jónsson TF5B maakte in 2021 niet minder dan 25.237 contacten. Hij gebruikte daarvoor de populaire WSJT digitale modus FT8.
Zo luidt dus het begin van een artikel dat Southgatearc.org op basis van een IJslands artikel schrijft.

Even verderop in het artikel staat:
dit zijn iets minder contacten dan het jaar ervoor (2020) toen hij de grens van 30.000 contacten doorbrak.
Dat laatste wist ik niet, en misschien een beetje flauw maar als lezer vraag ik me wel af: hoe bijzonder is het dan dat hij dit jaar zoveel minder verbindingen maakt. Relevant is ook "hoe komt dat dan?" Maar dat meldt het verhaal dus niet.

Maar goed, het is wel degeljik een indrukwekkende hoeveelheid QSO's, zelfs al is het met een modus waar enige sprake is van een automatisme.

Waarschijnlijk had de titel van het artikel beter als volgt kunnen luiden:

"IJslandse radioamateur maakte in 2020 en 2021 samen meer dan 55.000 QSO's"

Afijn, nog even wat details over alleen 2021:

Aantal DXCC eenheden: 154.
Aantal CQ-area's: 39 (area 36 ontbreekt).
87,5% van de van de verbindingen werd gemaakt op 17, 20, 30 en 40 meter, en de verdeling over de continenten was als volgt: EU: 75.1%, NA: 12.6%, AS: 10.0%, OC: 1.1%, SA: 0.8%, AF: 0.4%.

Origineel artikel waarop dit gebaseerd is.

http://www.ira.is/tf5b-med-yfir-25-000-qso-2021/

Artikel waar ik het op gebaseerd heb:

http://southgatearc.org/news/2022/janua ... n-2021.htm
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gesloten