Een Newbie

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PC1B
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2021, 19:37
Roepletters: PC1B

Een Newbie

#1 Bericht door PC1B »

Beste zendamateurs,

Eind februari dit jaar heeft mijn interesse voor de de radiohobby een geweldige vlucht genomen, zo erg zelfs dat ik in korte tijd besloot de cursus radiozendamateur te volgen.

Een kennis tipte mij over de mogelijkheden van een 2 tientjes kostende RTL SDR dongel, deze kocht ik maar al snel was ik daar in zekere mate op uitgekeken. Nu is de zendhobby mij niet onbekend daar ik ooit op mijn 11 levensjaar reeds achter een "bakkie" zat te tetteren welke op mijn slaapkamer stond. Toen ik een jaar of 13, 14 was had ik mijn eerste SSB zendontvanger waarmee ik op de 11 mtr de meest fantastische verbindingen maakte met buitenlandse stations. Lachen natuurlijk want op die leeftijd spreek je nauwelijks een fatsoenlijk woord engels,......een map vol bevestigingen (qsl kaarten) uit die tijd ligt ter herinnering nog in de kast. En waar droomde ik als tiener al van: het hebben van een HF allbander natuurlijk, dat was het ultieme en tevens onmogelijke want toendertijd beschikten enkel geregistreerde zendamateurs over dergelijke apparaten. (althans naar mijn beleving)

Terug in de huidige tijd, die RTL dongel was het toch net niet en het kindse verlangen naar een HF allbander werd mij te machtig. Zo erg zelfs dat ik (eind februari) besloot om een Yaesu te kopen. Zenuwachtig pakte ik thuis het mooie apparaat uit (nieuw in de doos) en keek er glunderend naar. "Nu heb je eindelijk je allbander" zei mijn vrouw lachend,........dat wel, maar officieel mag ik het niet aansluiten en/of gebruiken want daar moet je een zendmachtiging voor hebben. Wat daarop volgde was: dan doe je de cursus en het examen radiozendamateur en dan ben je klaar. Zonder na te denken schreef ik me in voor N en F examen en volgde een online cursus (welke hier en daar best pittig te noemen is). Van de twee examens die ik op een zaterdag mocht doen kwam het F examen als eerst, na een korte pauze het N examen. De wonderen zijn kennelijke de wereld nog niet uit want ondergetekende slaagde voor beide.

Omdat ik feitelijk bij nul begin is er voor mij nog veel te leren (heel veel) en hoop ik met ondersteuning van dit forum (lees: vriendelijke, hulpbehoevende zendamateurs) mijn kennis naar een hoger niveau te tillen.

groeten

Bennie

PC1B
A fool may ask more questions in one hour than a wise man can answer in seven years.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Een Newbie

#2 Bericht door PH7R »

Welkom en veel plezier met het ontdekken en verwonderen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Een Newbie

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Bennie.

Welkom en mooi verhaal. Wat voor type is je allbander? Nu nog een geschikte antenne(s).
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PC1B
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2021, 19:37
Roepletters: PC1B

Re: Een Newbie

#4 Bericht door PC1B »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 02 jun 2021, 21:24 Hallo Bennie.

Welkom en mooi verhaal. Wat voor type is je allbander? Nu nog een geschikte antenne(s).
Hallo Tjeerd, het is de Yaesu FT2000,..niet 1 van het meest recente type zendontvanger maar die hebben mijn interesse ook niet, die grote kleurenschermen voldoen niet aan mijn (old skool) beeld van een allbander :lol: (Nieuw in de zin dat de doos ongeopend was en het apparaat nooit uit de verpakking is geweest)

Tja,..inderdaad nu nog een antenne, als ik eindelijk de tijd eens vind om es lekker te gaan prutsen begin ik maar es een draadantenne op te hangen.
A fool may ask more questions in one hour than a wise man can answer in seven years.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Een Newbie

#5 Bericht door PE2AAB »

Mooie voorstelronde Bennie! Herkenbaar ;-)
Welkom hier en veel plezier met deze mooie hobby.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Een Newbie

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Prima set de FT-2000. Ik heb jaren de FT-950 gebruikt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Een Newbie

#7 Bericht door PA3DAT »

Welkom Bennie, mooi verhaal! :D
En prutsen met draadantennes is leuk, probeer zelf eens dipool bijvoorbeeld, kopen kan altijd nog! Enorm veel info op internet.

Overigens: wanneer je direct op iemand reageert hoef je niet te quoten, kun je ook meteen antwoorden.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Een Newbie

#8 Bericht door pc1mb »

Ha, hier ook een 2000, na korte tijd zo'n touchscreen apparaat geprobeerd te hebben. Doe mij maar echte knoppen. Hier kan je voorlopig mee vooruit, voordat je alle functies nuttig kan gebruiken.

Grote zware kast met ingebouwde tuner - ook best handig natuurlijk.

Knap werk om gelijk voor de F te slagen. Is je licentie tenminste ook een allbander...

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Een Newbie

#9 Bericht door PA3RIS »

Welkom!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Een Newbie

#10 Bericht door PA3DJS »

Geslaagd voor F en N, je zou er bijna keuzestress door krijgen. Gelukkig zie ik dat je al een keuze hebt gemaakt.

Je hebt op CB gezeten, dus dan begin je niet helemaal vanaf nul. Ik val ook op veel knoppen, maar die FT 2000 zal wel even wennen zijn om blindelings de juiste knoppen te vinden. Mijn eerste All Banders was ee FT 7B.

Veel succes op de banden!

PC1B
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2021, 19:37
Roepletters: PC1B

Re: Een Newbie

#11 Bericht door PC1B »

Allen dank voor de reacties.

mvgr Bennie
A fool may ask more questions in one hour than a wise man can answer in seven years.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Een Newbie

#12 Bericht door Ton_O_E »

Ik begrijp dat je dus een oude zender hebt, die nog nooit 'aan' heeft gestaan? Misschien is het dan verstandig hem voorzichtig in te schakelen, ivm condensatoren e.d.
Ik kan je er alleen niet bij helpen, hoe dat dan zou moeten.
Voorheen PA3TON

PC1B
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2021, 19:37
Roepletters: PC1B

Re: Een Newbie

#13 Bericht door PC1B »

Uiteraard heb ik de zender destijds kort aan de spanning gehad om te controleren of deze uberhaupt "aan" kon. Voorts heb ik geen enkel idee hoe lang de zender in de doos heeft gezeten. Tja....als je doelt op het uitdrogen van de elco's...ik heb geen idee.

@PA3TON: "Ik kan je er alleen niet bij helpen, hoe dat dan zou moeten."...waar doelt u precies op?
A fool may ask more questions in one hour than a wise man can answer in seven years.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Een Newbie

#14 Bericht door Ton_O_E »

idd, doelde ik op de elco's, en hoe je de set dan zou moeten inschakelen, zonder dat het mis gaat. (daar kan ik je niet mee helpen, als ik een tip had, zou ik die zeker geven)
Voorheen PA3TON

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Een Newbie

#15 Bericht door pc1mb »

Ik begrijp dat ie al aan is geweest op de volle 230V, dus als er dan geen elco's geploft zijn, zal dat bij de tweede keer aanzetten ook wel niet gebeuren.

Vziw is het alleen zinvol om de variac-methode te gebruiken (spanning langzaam opvoeren) tijdens de éérste keer aanzetten na lange stilstand.

Plaats reactie