2M/70cm all-mode TX voor sat-communicatie

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Peter ON5US
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 apr 2009, 12:28
Locatie: Bredene

2M/70cm all-mode TX voor sat-communicatie

#1 Bericht door Peter ON5US »

Hallo,

ik ben op zoek naar een all-mode transceiver voor 2m/70cm om actief te zijn in FM en SSB. Bijkomend wil ik dat het toestel makkelijk hanteerbaar is om met satellieten te werken (QO-100 en LEO).
Hiervoor heb ik al uitvoerig gekeken naar de IC-9700 van Icom. Het ziet er een mooi toestel uit, maar een prijs van rond de 1800 euro is niet min.

Als Yaesu-fanaat hoop ik stilletjes dat Yaesu ook bezig is met het ontwerp van een gelijkaardig toestel.
Heeft er iemand een idee als Yaesu plannen heeft in die richting?

Ik denk dat er momenteel geen ander toestel op de markt is met de mogelijkheden van de IC-9700?
Andere tips zijn zeker ook welkom.

73,
Peter ON5US

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 2M/70cm all-mode TX voor sat-communicatie

#2 Bericht door PE2AAB »

Op de huidige markt weet ik zon even niet wat Yaesu heeft inderdaad. De 847 was altijd zo'n echte full duplex SAT set maar die zijn helaas niet meer beschikbaar. Volgens mij kom je inderdaad uit bij de IC9700. Mede omdat ook Kenwood na jaren is gestopt met de productie van de TS-2000 wat ook een mooie SAT radio was.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 2M/70cm all-mode TX voor sat-communicatie

#3 Bericht door PE1PQX »

Een oudgediende met die mogelijkheden is de FT-736r...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: 2M/70cm all-mode TX voor sat-communicatie

#4 Bericht door sottezero »

De Yaesu FT991 is lastig met satelliet.. ivm geen full duplex, ik gebruik mijn TS2k daarvoor. zodra ik weer weet hoe die werkt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 2M/70cm all-mode TX voor sat-communicatie

#5 Bericht door pc1mb »

Of twee 857's oid pakken. Dan heb je ook full duplex voor minder dan 1800 euro ;)

Ja, ICOM is momenteel een beetje monopolist op VHF/UHF all mode full duplex. Gek eigenlijk, nu die banden door QRM, antenneproblematiek en digimodes een stuk aantrekkelijker geworden zijn.

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: 2M/70cm all-mode TX voor sat-communicatie

#6 Bericht door pe1nil-cor »

Ik heb het vroeger ook met twee aparte olmode set's gewerkt die zijn hier en daar nog voor een redelijke
prijs te koop ik gebruik nu nog dagelijks een Yaesu FT-736 voor het sat werk.

73 PE1NIL

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: 2M/70cm all-mode TX voor sat-communicatie

#7 Bericht door Thijzer »

Je kunt 2 stuks FT-817 op de kop tikken, dan ben je een stuk goedkoper uit. Er zijn zat SAT-amateurs die hier twee van gebruiken. Zijn allmode en op die manier kun je zeker full duplex werken. Ik meen zelfs dat de software het prima vindt om 2 transceivers (dus feitelijk 1 RX en 1 TX) aan te sturen via de CAT aansluiting.

Sinds de introductie van de IC-705 (niet full-duplex helaas...) zijn die FT-817 en FT-818 radio's wat goedkoper geworden in de tweedehands markt.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 2M/70cm all-mode TX voor sat-communicatie

#8 Bericht door PC1L »

Beste manier om full duplex te werken is nog altijd twee aparte trx ( of zelfs een RX en een TX ) gebruiken waarbij deze op een professionele wijze aan elkaar gekoppeld worden via een PC ( laptopje is al genoeg ) .. tezamen geeft dat een UFB systeem. De prgr's die dit mogelijk maken zijn er volop verkrijgbaar. Je kunt bv via trx 1 ook volledig trx 2 besturen, reverse etc.

Soms kan het in het begin ietwat complex lijken bv de combinatie hamlib / gpredict maar de resultaten zijn ernaar.

Met aparte trx werken kun je een beetje vergelijken met de tijden van opkomst HiFi meubels en anderzijds alles in de keten apart : platenspeler - tape recorder - tuner - mengpaneeltje - stuurversterkers - eindversterkers etc.

ON4CJQ
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2017, 21:42
Roepletters: ON4CJQ

Re: 2M/70cm all-mode TX voor sat-communicatie

#9 Bericht door ON4CJQ »

Peter

Als ik u was, verspil geen geld aan low pwr trx'n, want met 5w kom je er niet, tenzij je véél geduld hebt, maar je gaat snel gefrustreerd geraken. Hier staat al 25j een ts790 van kenwood op de plank voor de sats, en koste destijds 3000€, incl alle toeters en bellen, dus 1800€ voor een IC-9700 is een koopje. Een extra ampli voor 2 en 70 bij een set 817's/818's en je zit al bijna aan dat bedrag. Heb 847 ook nog waarmee ik geregeld de sats werk.
Afwegen wat je plannen zijn en wat de geldbeugel aankan. Idem voor de antenne-keuze. Geloof niet in Eggbeaters en Turnstyles etc.

73's Jerry ON4CJQ

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: 2M/70cm all-mode TX voor sat-communicatie

#10 Bericht door on4cgw »

Hallo

Mijn Sat staton QO100 bestaat een TS2000X waar ik uiterst tevreden van ben.

73
Kurt ON4CGW

pe1nil-cor
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: 2M/70cm all-mode TX voor sat-communicatie

#11 Bericht door pe1nil-cor »

Beste Jerry
Ik geloof wel een eggbeater antenne of een turnstyl heb in het verleden er een aantal gebouwd en er mee gewerkt natuurlijk heeft dit soort antennes zijn beperkingen maar ik heb er vele ssb sat's er mee gewerkt
RS-10/11 AO-07 FO-29 welswaar met meer uplink vermogen als bij een yagi.
Wat het vermogen aangaat werk ik AO-07 met 5 watt erp met een yagi de wx sat's gaat dat ook prima.
Bij de FM sat's gaat dat wat moeilijker A het is drukker B er zijn een hoop amateurs die niet weten waar ze mee
bezig zijn ten aanzien van het satelliet gebruik.

Zoals ik al heb geschreven probeer een FT 736 op de kop te tikken voor het sat werk.

73 Cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 2M/70cm all-mode TX voor sat-communicatie

#12 Bericht door PC1L »

pe1nil-cor schreef: 31 mar 2021, 19:04Bij de FM sat's gaat dat wat moeilijker A het is drukker B er zijn een hoop amateurs die niet weten waar ze mee bezig zijn ten aanzien van het satelliet gebruik.
Heb je dat al gezien bij de AO-91 sinds de laatste ' FM repeater opstart' ? De sat lijkt willekeurig abrupt aan en uit te schakelen, en dat met een hoop pile ups van veel stations. Bovendien werken tamelijk veel stations met semi duplex of nog minder en dat geeft ook aan wat je schrijft over het niet weten waar mee bezig te zijn. Ze weten dan simpelweg niet dat er net zo'n uitschakelmoment optreedt etc. etc. Heb al vele malen geconstateerd dat uiteindelijk in de ontstane verwarringen twee stations beide met een ander station als bedoeld bezig waren ( dus niet in overname, dat is weer iets anders hi ).

Verder denk ik toch dat als je twee setjes liggen hebt je deze met groot voordeel voor ufb duplex verbindingen kunt toepassen. Alleen even beide met een laptopje verbinden :-) .. zo maak je meteen kennis met 'echte' duplex ( hoognodig voor bv die AO-91 en nog wat andere sats ) en hoef je geen kant en klare 'grote' of al oudere tweedehands ( met gebreken ? ) speciale sat trx aan te schaffen.

In technische zin zijn de systeem specs met aparte trx volgens deze nog steeds niet te kloppen door de kant en klare uitgebreide duplex dozen met alle toeters en bellen eraan en erop.

Uiteraard heb je gelijk aangaande het QRP gebeuren en zelf heb ik ongelooflijk leuke verbindingen erop zitten met heel lage ERP power. Maar makkelijk is het wel, meer vermogen, makkelijker over storingen heen uit te komen hi.

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: 2M/70cm all-mode TX voor sat-communicatie

#13 Bericht door PE1KXY »

Ik ga niet verder met sat comm, dus heb een 2 meter en een 70 cm eggbeater voor 120 euro te koop als je wil, 1 winter op t dak gestaan.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: 2M/70cm all-mode TX voor sat-communicatie

#14 Bericht door Thom PA9T »

Ik lees hier en daar over een dubbele TRX opstelling. Soms wordt dan de 817/818 genoemd. Hebben deze setjes niet hetzelfde probleem als de FT-897, namelijk dat je tijdens TX de zendfrequentie niet kan veranderen via CAT? Dat heb ik hier en daar gelezen namelijk...

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 2M/70cm all-mode TX voor sat-communicatie

#15 Bericht door pe1cmo »

Via de CAT weet ik niet, maar met de knop wel, ik gebruik de 897 en kan ook tijdens het zenden met de frequentie draaien.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie