LED TL buizen bij de buren

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: LED TL buizen bij de buren

#31 Bericht door PE0DNY »

PE5TT schreef:Ik had nog gevraagd hoe lang de buis is, 120cm kreeg ik als antwoord maar ook deze foto.

Ik twijfel er aan of dit wel LED buizen zijn, volgens mij zijn het normale gasontladings lampen. Wel raar dat ze meteen aan gingen, zonder de bekende plinkplink van de starter, telkens weer toen we teste

En dan ook de vraag hoe kan het dat deze zo storen ? ik heb zelf ook TL lampen en die storen niet.
TL.jpg
Als ze direct starten zitten er speciale starters in met een bak elektronica of het zijn hf armaturen, maar die hebben dan weer geen starter nodig.
Die "hf" ligt dacht ik tussen de 10 en 25 khz.

Ik hebt het allemaal gehad maar nooit last van extra storing gehad, het kan dus aan een defect liggen of een bepaalt type/merk.

Nu heb ik alles vervangen door Led TL, de bijgeleverde "starters" (is gewone doorverbinding) heb ik niet gebruikt, maar een draad in het armatuur omgelegd zodat ook het voorschakel apparaat niet meer op de spanning zit en dus ook geen stroom meer neemt.

Led TL's stralen niet rond zoals gewone TL's, maar alleen naar onderen, daarbij kun je kiezen tussen 180 of 240 graden.
De achterkant is dicht.

De opmerking dat een verzekeraar moeilijk zou kunnen doen heb ik eerder gehoord, maar geen van onze knutsels hebben CE, dan zou zelfbouw niet meer mogelijk zijn.
Het lijkt mij daarom een verzonnen verhaal wat rond echot.
Zonder CE is ook niet verboden, het geeft alleen aan dat het aan Europese richtlijnen voldoet.
Als ik iets uit de VS of China bestel heeft het ook geen CE.
Wel is het zo dat alles wat in de winkel hier verkocht wordt wel CE moet hebben.
73 Ynte

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: LED TL buizen bij de buren

#32 Bericht door deg1er »

Een verzekeraar kan en mag niet moeilijk doen MITS je het netjes en veilig doet. Anders zou je zelf ook geen kapotte WCD mogen vervangen van een verzekeraar, en dat mag ook gewoon.
Die 'zaak' van jou weet blijkbaar ook niet alles (en dat kun je een bedrijf in het algemeen ook niet kwalijk nemen).
der zijn mensen die denken alles te weten https://www.sbkopleidingen.nl/kennisban ... n-mag-dat/
lees maar is door kan geen kwaad denk ik :idea:

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: LED TL buizen bij de buren

#33 Bericht door ----- »

PA3HAW schreef:Kost wel een paar tientjes ,maar je hoeft er geen 20 keer meer heen om te proberen e.e.a. te ontstoren (waarschijnlijk)zonder resultaat.
Het is 2x een dubbele TL buis IP65 armatuur, als ik die wil vervangen ben ik 100 euro lichter.

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: LED TL buizen bij de buren

#34 Bericht door Snof »

Tja dan wordt het naar storingen luisteren :mrgreen:

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: LED TL buizen bij de buren

#35 Bericht door elsinga »

Laten we voorop stellen dat de veroorzaker van de storing de rekening zou moeten betalen. Maar ik zou eerder een buur voor 100 euro aan vervangende materialen doneren dan het handhavingstraject via AT in gaan. Want dan is de kans dat je relatie met die buur nog goed is niet heel groot. Maar uiteindelijk ligt ergens een grens, zou ik 3000 euro doneren voor een vervangende zonne-omvormer... ik denk het niet.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: LED TL buizen bij de buren

#36 Bericht door ----- »

elsinga schreef:Laten we voorop stellen dat de veroorzaker van de storing de rekening zou moeten betalen
Dat zou dan de Karwei moeten zijn, die verkopen de storende troep aan ter goede trouw zijnde mensen.

Het AT heb ik niet veel met op, die reageren alleen reactief bij problemen, proacatief optreden om de verkoop van deze rotzooi tegen te gaan doen niet.
Als ze al komen en mij gelijk geven en de buren de lampen moet vervangen gaan ze daarna echt niet naar de Karwei om de verkoop van dat type lamp te verbieden.
Ik vind het jammer dat ik ze tegenwoordig moet betalen om mijn hobby te kunnen uitoefenen, ipv geld had ik ze liever een trap onder d'r luie kont gegeven om in actie komen tegen het dichtslibbende spectrum en de wet te handhaven, ook voor de big buisness.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: LED TL buizen bij de buren

#37 Bericht door pa1bvm »

dat licht is toch niet dag en nacht aan ?? of toch wel ???

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: LED TL buizen bij de buren

#38 Bericht door PA3HAW »

PE5TT schreef:Het is 2x een dubbele TL buis IP65 armatuur, als ik die wil vervangen ben ik 100 euro lichter.
Dus 2 dubbele armaturen.

Misschien veroorzaakt 1 armatuur de storing en is de andere goed.
PA3HAW Nico 73

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: LED TL buizen bij de buren

#39 Bericht door PA3DJS »

deg1er schreef:
Een verzekeraar kan en mag niet moeilijk doen MITS je het netjes en veilig doet. Anders zou je zelf ook geen kapotte WCD mogen vervangen van een verzekeraar, en dat mag ook gewoon.
Die 'zaak' van jou weet blijkbaar ook niet alles (en dat kun je een bedrijf in het algemeen ook niet kwalijk nemen).
der zijn mensen die denken alles te weten https://www.sbkopleidingen.nl/kennisban ... n-mag-dat/
lees maar is door kan geen kwaad denk ik :idea:
Als je TL's gaat vervangen door LED, en tegelijkertijd gaat uitbreiden tot 16A/groep, dan gaat het mis t.g.v. de slechte power factor van veel LED verlichting. We zitten hier in een huisinstallatie met een paar lampen, daar gaat de nul het niet warm van krijgen.

De bekende merken (denk aan Osram, Philips, Sylvania, etc) hebben LED buizen (retrofit LED buizen) die je gewoon plaatst zonder ook maar iets aan de VSA te hoeven doen. Alleen bij blikpakket VSA's moet je een "LED-starter" plaatsen. Dit gewoon vervangen van de buis is niet voor niets. 0 (nul) kans op discussies m.b.t. CE en/of verzekering, want je hoeft niets om te bouwen.

Mijn kanttekening is wel dat bij blikpakket VSA's dan de condensator kleiner zou moeten worden.

Er hangt bij mij één TL armatuur dat nog zo nieuw is, dat het v.w.b. milieu in aanmerking komt om er een retrofit buis in te zetten.

In het andere geval (als de VSA eruit gaat), komt er denk ik wel een stikker in met "niet geschikt voor TL buis". Ik zie het al gebeuren, vader komt in de schuur, LED-TL-buis gaat toevallig kapot. Vader naar de meterkast om nog de laatste TL buis te pakken en te plaatsen.

De andere twee TL buizen staan zo weinig aan, dat het in mijn beleving niet loont om die nu te vervangen (tenzij er een va stuk gaat en ik de laatste gewone TL buis moet gaan gebruiken).

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: LED TL buizen bij de buren

#40 Bericht door ----- »

Van het weekend ging de lampen weer aan net tijdens de greyline met de USA en ik driftig aan de ARRL int CW contest aan het meedoen was.

Dus de knoop doorgehakt uiteindelijk voor 60.- twee dubbele buis IP65 armaturen met echte LED buizen gekocht en zojuist bij de buren afgeleverd (na ze eerst getest te hebben waarbij ze 0,0 storing produceerde)

Probleem opgelost ik blij, buren blij, iedereen blij.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: LED TL buizen bij de buren

#41 Bericht door PA1AIS »

Tja, dat heet dan het vrijkopen van je hobby. Technisch prima oplossing.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: LED TL buizen bij de buren

#42 Bericht door PA3HAW »

PE5TT schreef:Van het weekend ging de lampen weer aan net tijdens de greyline met de USA en ik driftig aan de ARRL int CW contest aan het meedoen was.

Dus de knoop doorgehakt uiteindelijk voor 60.- twee dubbele buis IP65 armaturen met echte LED buizen gekocht en zojuist bij de buren afgeleverd (na ze eerst getest te hebben waarbij ze 0,0 storing produceerde)

Probleem opgelost ik blij, buren blij, iedereen blij.
Ik ben gisteren ook eens bij mijn buurman geweest voor die led verlichting in zijn schuurtje.
Hij heeft daar 4 enkele led armaturen opgehangen van het huismerk praxis.
Ik hoef alleen maar de buizen te vervangen door Philips led buizen,
Ik hoop dan wel dat het opgelost is.
Die praxis led buizen van hem gebruik ik dan in mijn eigen schuurtje, Kan ik eens experimenteren of ik die storing van die led buizen weg krijg.
PA3HAW Nico 73

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: LED TL buizen bij de buren

#43 Bericht door ----- »

PA1AIS schreef:Tja, dat heet dan het vrijkopen van je hobby. Technisch prima oplossing.
Als je kijkt wat ik totaal aan de hobby heb uitgegeven en dat sommige mensen honderden euro's uitgeven aan noise-canceling devices, dan is €60.- euro niet eens veel en de storing bij de bron aanpakken is altijd de betere optie. Moeten de buren wel meewerken en dat doen ze gelukkig.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: LED TL buizen bij de buren

#44 Bericht door ----- »

PA3HAW schreef:Hij heeft daar 4 enkele led armaturen opgehangen van het huismerk praxis.
Ik hoef alleen maar de buizen te vervangen door Philips led buizen,
Ik hoop dan wel dat het opgelost is.
Die praxis led buizen van hem gebruik ik dan in mijn eigen schuurtje, Kan ik eens experimenteren of ik die storing van die led buizen weg krijg.
De armaturen die ik nu bij de buren heb gebracht zijn echte LED armaturen. m.a.w. er zit helemaal niets in, geen voorschakel apparaat en geen starters, niks.
De LED buizen worden zonder tussenkomst direct op 230V aangesloten.

Als de storing wordt veroorzaakt door een standaard gas-ontladings armatuur met retrofitted LED buizen hoeft de storing niet persé van de buizen te komen, het kan dan ook het voorschakel apparaat zijn of de starter.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: LED TL buizen bij de buren

#45 Bericht door PH2LB »

PE5TT schreef:
PA1AIS schreef:Tja, dat heet dan het vrijkopen van je hobby. Technisch prima oplossing.
Als je kijkt wat ik totaal aan de hobby heb uitgegeven en dat sommige mensen honderden euro's uitgeven aan noise-canceling devices, dan is €60.- euro niet eens veel en de storing bij de bron aanpakken is altijd de betere optie. Moeten de buren wel meewerken en dat doen ze gelukkig.
Vooral dat laatste is maar al te waar. Heb hier van die buren die niet mee willen werken, gewoon omdat ze het niet snappen wat er aan de hand is ondanks dat ik ze het in jip en janneke probeer uit te leggen. Dan is het snel afgelopen.

Maar idd, soms is het goedkoper om het probleem bij de bron aan te pakken. Dat hebben we ook gedaan bij de buurman van PA3GEG en beide partijen zijn tevreden met het resultaat.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie