Packet is weer in opmars ??

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: Packet is weer in opmars ??

#16 Bericht door pd0rh »

PD2NLX schreef:Inderdaad laatste jaren redelijke opmars met packet radio op 11 meter.

i.p.v. kanaal 1 en 34 t/m 40 in de jaren 90, word er nu gebruikt gemaakt van kanaal 24. (27.235 MHz) omdat er in Duitsland altijd al gebruik werd gemaakt van deze frequentie en uiteindelijk heel CB Europa nu verhuisd is naar dit kanaal. (erg leuk met openingen op 11 meter!)

Ik persoonlijk begon een aantal jaren geleden weer de AX25 kriebels te krijgen, en in plaats van 2 PC's 24/7 te draaien in de jaren 90 voor FBB en JNOS (met een 0modem kabel tussen beide), kan nu hetzelfde op een Raspberry PI draaien. dus van (totaal) 400 Watt per uur (in de jaren 90) naar 3 Watt per uur ;)

Eerst actief geweest op 144.850 MHz, maar al vrij snel verhuisd naar 11 meter ivm alle Dares stations op die frequentie..

Eigenlijk echt ontzettend zonde dat Dares het traditionele Packet Radio (Nodes, BBS'en etc) heeft overgenomen op die frequentie, en jammer dat daar nooit 2 verschillende frequenties voor bedacht zijn.
Of nog beter, Dat alle Dares stations (met ATOF) ook een Node ernaast draaien, want dan heeft iedereen er nog wat aan.

Maargoed, dat was voor mij de reden om 11 meter weer te activeren hier na 18 jaar.
En eerlijk gezegd heeft het echt wel wat. FM packet radio bovenin de HF band..

Er schijnt ook op 10 meter weer wat activiteiten te zijn met packet radio 1200 baud op 29.250 MHz in FM. alleen zelf nog niet kunnen checken.

gr PD2NLX / NL1ZZE ;)

Volgens mij is het nu juist zo dat niet DARES verkeer in de nachtelijke uren geforward wordt via de diverse digi's in NL. En ik dacht dat dat redelijke dekkend was zowel via RF als via het http://WWW....
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Packet is weer in opmars ??

#17 Bericht door sottezero »

ik zou packet radio over TCP/IP wel grappig vinden.
Gewoon 200.000.000bps ipv 1200bps.

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#18 Bericht door PD9FVH »

sottezero schreef:ik zou packet radio over TCP/IP wel grappig vinden.
Gewoon 200.000.000bps ipv 1200bps.
Kijk eens naar AX25IPD (onder Linux), zie ook RFC1226.
Wordt gebruikt op 27MHz om koppelingen te maken als door de lucht niet lukt.
Vraag me af of 't mag op 2m/70cm/etc

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#19 Bericht door PA0AA »

Ik heb er zelfs grof geld ( ruim € 180,- ) tegenaan gegooid, om een door het AT toegelaten digipeater op te tuigen.
Alleen is er bij ons in het zuiden nog wat weinig packet-activiteit op de aan mij toegewezen QRG op 70 cm, maar misschien komt dat nog ... :roll:
Voor de OM's die het interessant vinden, kijk maar eens op www.pi2zlb.com of op m'n mirror-page.
NB. De werkfrequentie is 438.0125 MHz.

73, Ruben, PA0AA.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Packet is weer in opmars ??

#20 Bericht door sottezero »

PD9FVH schreef:
sottezero schreef:ik zou packet radio over TCP/IP wel grappig vinden.
Gewoon 200.000.000bps ipv 1200bps.
Kijk eens naar AX25IPD (onder Linux), zie ook RFC1226.
Wordt gebruikt op 27MHz om koppelingen te maken als door de lucht niet lukt.
Vraag me af of 't mag op 2m/70cm/etc
Thanks!

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Packet is weer in opmars ??

#21 Bericht door sottezero »

PD9FVH schreef:Vraag me af of 't mag op 2m/70cm/etc
Ik heb als amateur geen vergunning/licentie/machtiging om op 850 nanometer uit te zenden met mijn roepletters...
Maar aangezien AT zich inmiddels ook bezig houdt met datacenters en IOT.... :roll:

Maar aangezien ik ook TCP verbindingen mag maken met voice gateways...

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Packet is weer in opmars ??

#22 Bericht door DC4CP »

PA0AA schreef:Ik heb er zelfs grof geld ( ruim € 180,- ) tegenaan gegooid, om een door het AT toegelaten digipeater op te tuigen.
Alleen is er bij ons in het zuiden nog wat weinig packet-activiteit op de aan mij toegewezen QRG op 70 cm, maar misschien komt dat nog ... :roll:
Voor de OM's die het interessant vinden, kijk maar eens op www.pi2zlb.com of op m'n mirror-page.
NB. De werkfrequentie is 438.0125 MHz.

73, Ruben, PA0AA.
Het werkt, ongeveer S7 hier op een vertikale antenne.

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#23 Bericht door PA0AA »

DC4CP schreef:
PA0AA schreef:Ik heb er zelfs grof geld ( ruim € 180,- ) tegenaan gegooid, om een door het AT toegelaten digipeater op te tuigen.
Alleen is er bij ons in het zuiden nog wat weinig packet-activiteit op de aan mij toegewezen QRG op 70 cm, maar misschien komt dat nog ... :roll:
Voor de OM's die het interessant vinden, kijk maar eens op www.pi2zlb.com of op m'n mirror-page.
NB. De werkfrequentie is 438.0125 MHz.

73, Ruben, PA0AA.
Het werkt, ongeveer S7 hier op een vertikale antenne.
Dank je. :)
De antenne is een vier elements 'beam' welke oost-zuid-oost staat gericht vanaf Brunssum-Noord.
Dus eigenlijk recht Duitsland in.
Dat is ook de reden, dat ik m'n website http://www.pi2zlb.com voorzien heb van ook een Duitse vertaling .... :wink:
73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Packet is weer in opmars ??

#24 Bericht door Thijzer »

Ruben, een paar weken geleden heb ik ook eens via je digi geconnect. Die komt hier in Hulsberg knuppelhard binnen. Maar met de IC-9700 moet ik toch nog eens zien dat het wat beter gaat werken want ik merk dat het niet lekker loopt omdat de toonhoogtes volgens mij niet kloppen. Maar dat is weer eens iets voor als ik veel tijd heb.

Heb je nog een link met een andere digi of kan ik alleen binnen de eigen digi connecten? Vroeger had je PI1LGR in Landgraaf, van daaruit ging ik naar JOP, EHV en dan de wijde wereld in. Heb ik het over 25 jaar geleden. Zijn zulke interlinks er nog?

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#25 Bericht door PA0AA »

Thijzer schreef:Vroeger had je PI1LGR in Landgraaf, van daaruit ging ik naar JOP, EHV en dan de wijde wereld in. Heb ik het over 25 jaar geleden..........
Zojuist lees ik op de site van de afd. Noord-en Midden Limburg, dat die digi in 2008 QRT is gegaan. Verder is er niets QRV op 438.0125 voor zover ik weet.
Ik zal de toontjes hier eens nameten, als ik weer aanwezig ben. Er zit gelukkig een 'CAL' commando op de betreffende TNC.
Misschien staat de boel hier per ongeluk op iets anders dan Bell 202 ( op CCITT ofzo ? )
Vraag; Welke TNC heb je daar achter de IC-9700 hangen ?
Misschien zou je kunnen kijken, of je met andere toontjes een beter resultaat krijgt. Ik zit nl. op dit moment op m'n 2e QTH in Amersfoort ( dat mag, als je een ATOF hebt ... :wink: )
Dank voor de feedback.
73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Packet is weer in opmars ??

#26 Bericht door Thijzer »

Ik heb de 9700 niet met een TNC verbonden maar met de PC en een virtuele TNC, weet even niet welke.

Ik herken een AX25 packet uit duizenden door mijn APRS avonturen en dit klinkt net iets anders en ik merk dat het tegenstation daar ook last van ondervindt. Ik moet het nog eens nazien en kijken wat er nu precies uit komt. En anders pak ik mijn good ol' Baycom modempje erbij!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#27 Bericht door PA0ETE »

Is er al iemand die packet via Hamnet doet?

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#28 Bericht door PD9FVH »

PA0ETE schreef:Is er al iemand die packet via Hamnet doet?
Interessant idee!
Is dat dan zo'n ax25-over-udp gebeuren?

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#29 Bericht door - PD2SKZ - »

PA0ETE schreef:Is er al iemand die packet via Hamnet doet?
Ja. Er zijn meerdere mensen die via hamnet het 44-net op gaan.

Groet,

Sven.

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Packet is weer in opmars ??

#30 Bericht door PA0AA »

Thijzer schreef: 03 mar 2021, 12:28.......want ik merk dat het niet lekker loopt omdat de toonhoogtes volgens mij niet kloppen.............
Zojuist heb ik een handige site ontdekt, om die toontjes eens goed na te lopen, klik HIER
Zodra ik in Brunssum terug ben, zal ik het controleren. :wink:
73 de Ruben, PA0AA / PJ4AA / PI2ZLB

Plaats reactie