novice cursus

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
NL9484 jol
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 jul 2013, 15:22
Locatie: zwolle

novice cursus

#1 Bericht door NL9484 jol »

Hallo allemaal.

Zijn er in of in de buurt van Zwolle nog mensen die leren voor een Novice licentie. Of mensen die naar een mede amateur gaan om de stof onder de knie te krijgen.
Ik heb eind maart het cursusboek aangeschaft maar door omstandigheden heb ik dit boek niet los gehad. Wel had ik mij direct opgegeven om examen te doen. Dit zou plaatsvinden op 4 november in Nieuwegein.
Hier ben ik heen geweest en had natuurlijk de helft fout, maar ik wilde de sfeer proeven.

Ik hoor het graag, kan wel een dagje duren dat ik reageer.
Groet Jol
Als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wil

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: novice cursus

#2 Bericht door PH7R »

Via DLZA nog wel steeds zelf (thuis) studie maar meer structuur https://www.dlza.nl/. Zowel DLZA en IWAB http://iwab.nu/ zijn er via Teamspeak docenten aanwezen voor uitleg / vragen.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: novice cursus

#3 Bericht door PG7VG »

Zelf heb ik via de DLZA eerst de Novice en vervolgens de Full behaalt. De lesmethode sprak mij hiervan aan en ligt me goed. De vrouw kijkt GTST en ik doe een klein uurtje “studeren”.
73, Peter.

NL9484 jol
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 jul 2013, 15:22
Locatie: zwolle

Re: novice cursus

#4 Bericht door NL9484 jol »

Peter en Et discite.

Ik zal eens bij DLZA kijken, lang geleden heb ik daar ook eens gekeken. Toen hadden ze het over een ticket kopen, nou als dat dan het begin van een cursus moet zijn ?
Maar goed ik heb mij verder ook niet in verdiept.
Het fijnste is een groepje van drie b.v. en als mondeling iets wordt uitgelegd komt het bij mij beter binnen. Maar goed daar zal ik niet de enige in zijn, ik ga kijken bij DLZA.

Dankjewel voor het reageren. Jol
Als het niet wil zoals het moet, dan moet het maar zoals het wil

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: novice cursus

#5 Bericht door PH7R »

Ticket waar jet het over hebt is een "borg" van euro 10. Deze kun je of schenken aan het einde van de cursus aan DLZA of terugkrijgen. Voor euro 10 is het een non brainer.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: novice cursus

#6 Bericht door PA3RIS »

NL9484 jol schreef:Peter en Et discite.

Ik zal eens bij DLZA kijken, lang geleden heb ik daar ook eens gekeken. Toen hadden ze het over een ticket kopen, nou als dat dan het begin van een cursus moet zijn ?
Maar goed ik heb mij verder ook niet in verdiept.
Het fijnste is een groepje van drie b.v. en als mondeling iets wordt uitgelegd komt het bij mij beter binnen. Maar goed daar zal ik niet de enige in zijn, ik ga kijken bij DLZA.

Dankjewel voor het reageren. Jol
Hallo Jol,

DLZA is inderdaad een uitstekende methode. En die 10 euro is peanuts en alleen bedoeld om gemotiveerde kandidaten te krijgen.

Indertijd heb ik samen met 3 anderen heel het novice deel doorgelezen via Skype. 1 van de 4 las voor en de andere 3 luisterden en lazen mee. Dit werkte voor ons prima. Ik heb mijn machtiging al heel wat jaren dus was er voor eventuele achtergrond-info. Misschien ook eens zoiets proberen?

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: novice cursus

#7 Bericht door PD0Q »

Mijn N ook via DLZA gehaald , al weer paar jaar terug . Beviel mij prima.Vriendelijke begeleiders en goed opgezet , leren wanneer het jou uitkomt ..ideaal :P

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: novice cursus

#8 Bericht door PA3HMP »

[mod] onnodig polariserende opmerking verwijderd, hou het positief! [/mod]

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: novice cursus

#9 Bericht door PH7R »

PA3HMP schreef: van de DUZ waar wel echte leekrachten aan meewerkte.
Wat is DUZ?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: novice cursus

#10 Bericht door elsinga »

Ik ben zelf begonnen bij de DLZA, maar de humor in de stof paste niet bij mij. Daarop het Veron boek gekocht en daar een uittreksel van gemaakt. Samen met het oefenen op historische examens (fout antwoord = stof weer bestuderen) ben ik in 1x voor F geslaagd met 4 fout. Uittreksel en examen zijn overigens op mijn site te vinden, zie signature.

Er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden: cursusboeken uit diverse bronnen, online trainingen bij verschillende organisaties en live trainingen bij diverse organisaties of individuele Elmers. Wat bij je past is voor iedereen verschillend. Kwestie van gewoon proberen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: novice cursus

#11 Bericht door PA3BAS »

Ik heb het helemaal via de dlza gedaan. Geleerd voor N, examen gedaan voor F. De humor van de dlza was aan mij ook niet besteed, wel in 1 keer geslaagd voor F. Doen ze wel iets goed ;)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: novice cursus

#12 Bericht door PA3DAT »

elsinga schreef:Daarop het Veron boek gekocht en daar een uittreksel van gemaakt. Samen met het oefenen op historische examens (fout antwoord = stof weer bestuderen) ben ik in 1x voor F geslaagd met 4 fout.
Precies zo als ik, zei het met het VRZA-boek (die was makkelijker).
Ik stond recentelijk (40 jaar later) nog met mijn uittreksel in de handen! :D Maar ja, dat is niet voor iedereen weggelegd. Ik was nog student in die tijd.

Wanneer je een uittreksel maakt, moet je de stof heel goed bestuderen. Je moet jezelf steeds weer afvragen: heb ik iets bijzonders gelezen? Moet ik hier iets van opschrijven? Zou dit belangrijk zijn?
Op die manier ben je zeer intensief met de stof bezig. Uiteindelijk is niet het uittreksel belangrijk, belangrijk is dat je die maakt, zo goed mogelijk. Wanneer je 'm af hebt zou je 'm in principe kunnen weggooien. Het zit al in je hoofd!

Heb je moeite met langere tijd geconcentreerd blijven, maak dan voor jezelf een uittreksel. Kun je je écht goed concentreren, dan is lezen misschien iets voor jou. Niet voor mij: ik kan pagina's "lezen" en tegelijkertijd terugdenken aan mijn laatste vakantie. Resultaat: ik weet écht niet meer wat ik heb gelezen!

Ik beschouw het maken van een uittreksel als één van de beste manieren van leren. Daarbij een waarschuwing: één van de slechtste manieren van leren is... het lezen van andermans uittreksel!! Die ander heeft namelijk ook een heleboel zaken NIET opgeschreven, maar hij/zij kent ze wel!

Nog een andere manier, die ik overigens NIET aanraad: mijn college heeft een "fotografisch geheugen". De avond voor het N-examen kijkt ie het boekje met de oude examens eens door, inclusief de goede antwoorden. Hij is in één keer geslaagd. Op mijn vraag of ie een verschil kon noemen tussen een weerstandje en een condensator, was zijn antwoord: "Geen idee!" Of hij wist hoe een transistor eruit zag? "Geen idee!" Tot slot wees ik hem op een examenvraag die hij goed had beantwoord. Vier schema's van een transistorversterker. Welke was de juiste? Hij keek er naar en zei: "C." Op mijn vraag waarom antwoordde hij: "Weet ik niet, maar kijk maar bij de antwoorden, C is juist..."
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: novice cursus

#13 Bericht door PA3HMP »

beter gewoon je lokale veron.vrza opzoeken,

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: novice cursus

#14 Bericht door PA3HMP »

dlza cursus is nagemaakt van de duz waar wel echte leerkrachten van een school in Den Bosch aan meewerkte

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: novice cursus

#15 Bericht door deg1er »

Ik heb het ook helemaal via de dlza gedaan eerst voor het N examen en toen voor de F
het fijne daarvan is je moet elk hoofstuk gedaan hebben anders kom je niet verder en de humor waar iedereen het over heeft is mij niet opgevallen :roll:
het fijne ervan is als je ff tijd heb kan je verder met leren over de hulp kan ik niet oordelen niet nodig gehad :mrgreen:

Plaats reactie