Zijn er nog radio piraten gekend?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Cappeken
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 nov 2020, 22:03

Zijn er nog radio piraten gekend?

#1 Bericht door Cappeken »

Hi,
Ik weet niet of mijn vraag mag, indien nee, dan wist u ze, en wil ik mij alvast verontschuldigen voer de overlast.
Vroegerr waren er radio piraten op 2,3 meter , en ook op bepaalde frequenties.
Zou dit anno 2020 nog gebeuren, dat mensen uitzenden zonder vergunning of zonder het examen afgelegd te hebben?
Ikzelf heb nog een gekend, en die is gepakt geweest. Was actief op de hf banden.
Hoe treed de nederlandse waakhond tegen radiopiraten, en het bipt?
Ik spreek het niet goed, maar vraag mij af,wie wel een weet, die zend zonder te magen.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#2 Bericht door Ton_O_E »

op 3m zijn ze er nog in overvloed hier in twente
Ik ken ook een AM piraat, die muziek draait
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#3 Bericht door PA5COR »

2 meter wordt nog wel eens misbruikt door delta vliegers met portofoons vanwege het bereik.
70 cm veel hoog vermogen lpdérs met 50 tot 200 watt en buitenantennes inclusief richt antennes op het dak, beetje uit de hand gelopen vind ik nu, inclusief taalgebruik en afblaffen amateurs die daar primair zitten.
Fm piraten minder als vroeger vanwege de hoge boetes, vaak tussen 1600khz en 1680khz am piraten met muziek.
Vroeger hoorde ik hier ook wel eens piraten op de 60 cm band 480 MHz maar nu eigenlijk niet veel meer in het Noorden.
Uiteraard buiten de normale vrijgegeven 27 MHz band eronder en erboven veel in SSB met condities is 10 meter vergeven met Russische taxi's...
Boven of onder de amateurbanden op de korte golf vind je KG piraten die daar hun netjes hebben opgezet.
genoeg te vinden met wat redelijke antennes en wat zoekwerk.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#4 Bericht door andre »

Voor deze vraag zit je eigenlijk op een verkeerd forum Cappeken.
Even zoeken met de juiste zoektermen op Google en je vind fora waarin je ziet, en kunt beleven dat er nog heel veel piratenbanden in gebruik zijn. FMN-FMW-AM en ook SSB.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#5 Bericht door PA0LMD »

Inderdaad, waarom geven we antwoord op zo'n vraag ??
Meten is (z)weten

Cappeken
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 nov 2020, 22:03

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#6 Bericht door Cappeken »

andre schreef:Voor deze vraag zit je eigenlijk op een verkeerd forum Cappeken.
Even zoeken met de juiste zoektermen op Google en je vind fora waarin je ziet, en kunt beleven dat er nog heel veel piratenbanden in gebruik zijn. FMN-FMW-AM en ook SSB.
Sorry, maar het is niet de bedoeling te pirateren of mensen ertoe aan te zetten.
Sorry voor mijn misplaatste vraag.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#7 Bericht door PA0ETE »

Even als moderator.

De vraag was inderdaad op het randje Cappeken. Op zich kan het op deze manier nog wel, maar je ziet dat er direct mensen zijn die zich eraan storen. Ik werd ook meteen aangetrokken door het woord 'piraten'.

Als je de vraag iets anders gesteld had, dan was hij helemaal wel in orde geweest. Sommige van de antwoorden gingen er denk ik ook vanuit dat je dat bedoelde met de vraag.

Als je gevraagd zou hebben: "Hebben de zendamateurs nog wel eens last van piratenuitzendingen?" dan was het wel relevant geweest.

De grens van wat mag is dat op het forum in elk geval geen hulp of adviezen mogen worden gegeven voor illegale dingen. Dat is niet omdat we zo'n hekel aan piraten hebben. Ik ben zelf met illegale uitzendingen begonnen heel lang geleden ooit. Ik begrijp dat het gebeurt, en ook dat mensen vaak eerst een tijdje piraat zijn voor ze zendamateur worden. Echter: dit forum gaat niet over illegale uitzendingen. ook niet over caravans of over vliegvissen :-)

Cappeken
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 nov 2020, 22:03

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#8 Bericht door Cappeken »

Ik zal 2X nadenken eer ik een vraag stel, en wil me even excuseren bij collega’s radio amateur die zich gepikkeerd voelde bij mijn vraag.
Illigale zaken mogen niet op fora, is het nu hier of op andere, dat begrijp ik ten zeerste.
En ja, mijn vraag kon geinterpreteerd worden, dat ik hulp vroeg voor illigaal uitzenden, wat nooit mijn bedoeling is geweest.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#9 Bericht door PA0ETE »

Ik snap dat het onbedoeld was hoor. Je zit hier nog maar kort, dus je moet de gebruiken nog leren. En bedankt dat je wilt oppassen!

Wel dingen blijven posten hoor, want je bent hier gewoon heel welkom! :D

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#10 Bericht door dr Mac »

PA0ETE schreef:Even als moderator.

Als je gevraagd zou hebben: "Hebben de zendamateurs nog wel eens last van piratenuitzendingen?" dan was het wel relevant geweest.
Het is dus een semantische kwestie of men op dit forum al dan niet afgebrand wordt. Goed om te weten voor nieuwelingen :roll:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#11 Bericht door PA0ETE »

dr Mac schreef:
PA0ETE schreef:Even als moderator.

Als je gevraagd zou hebben: "Hebben de zendamateurs nog wel eens last van piratenuitzendingen?" dan was het wel relevant geweest.
Het is dus een semantische kwestie of men op dit forum al dan niet afgebrand wordt. Goed om te weten voor nieuwelingen :roll:
Wil je dat ik daar een antwoord op geef?

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#12 Bericht door dr Mac »

PA0ETE schreef:
dr Mac schreef:
PA0ETE schreef:Even als moderator.

Als je gevraagd zou hebben: "Hebben de zendamateurs nog wel eens last van piratenuitzendingen?" dan was het wel relevant geweest.
Het is dus een semantische kwestie of men op dit forum al dan niet afgebrand wordt. Goed om te weten voor nieuwelingen :roll:
Wil je dat ik daar een antwoord op geef?
Nee.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#13 Bericht door PA0ETE »

Dank je!

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#14 Bericht door PA0MJM »

Over afbranden of niet.
Vooraf: ik vind het bovenstaande incident netjes gegaan, maarrr....

Het komt in het algemeen hard aan als iemand in het openbaar gecorrigeerd wordt. Bij betrokkene, maar soms ook bij de 'omstanders'.
Het genereert óf wegduiken in de loopgraven, óf in weglopen of andere heftige reacties.
Dit is een regelmatige constatering geweest in mijn meer dan 40jarige werkervaring.

Is het een idee dat zulke incidenten door de Moderators eerst via een PB aangekaart wordt bij de betrokkene?
Men is dan veelal meer bereid tot inzicht, overleg en bijstelling van gedrag.

Wil het na bijvoorbeeld 3x dan nog niet, dan kunnen andere stappen genomen worden binnen de mogelijkheden van de Moderators.


My 2 cents.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#15 Bericht door PA0ETE »

Ik doe dat meestal inderdaad, gewoonlijk met een mailtje. In dit geval was er al in het forum over de wenselijkheid van het onderwerp gesproken.

Ik vind het erg belangrijk dat het forum open staat voor iedereen die net met onze hobby begint. Ik denk dat ik ook namens de rest van het team spreek wat dat betreft. Hier kunnen mensen dan met amateurs die al verder zijn van gedachten wisselen en door te lezen zien wat er zoal speelt.

Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen die nieuw zijn op het forum zich welkom voelen, en ook de kans krijgen om een beetje te leren hoe het op het forum eraan toe gaat. Ik bedoel dat niet als kritiek op de reacties hierboven die kritisch waren. Het leek mij dat het onderwerp niet gekozen was om te provoceren of iets dergelijks. En Cappellen schrok sowieso al van de reacties (wat natuurlijk ook weer niet nodig was :-) )

Plaats reactie