Test met goedkoop chinees ferriet

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Test met goedkoop chinees ferriet

#1 Bericht door ----- »

Op eBay een assortiment met 4 verschillende maten ferriet clamps gekocht, zo goedkoop als ik ze kon vinden.

Om te kijken wat het spul doet een test gedaan met de VNA, met onderstaand resultaat.

ps. ik wou dat ik ook een goede had met bv type 43 materiaal om het te vergelijken, heeft iemand dat eens een keer geprobeerd ?
Bijlagen
ferriet.png

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Test met goedkoop chinees ferriet

#2 Bericht door Thom PA9T »

Heb je ook een meting uitgevoerd zonder ferriet? Dit is interessant om te plotten, want dan zie je het gedrag van je meetopstelling.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Test met goedkoop chinees ferriet

#3 Bericht door ----- »

De meetopstelling is gecalibreert zonder ferriet, dat zou dus een hele saaie plot zijn want die is 0dB demping over het complete frequentiebereik.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Test met goedkoop chinees ferriet

#4 Bericht door Goos »

Ik denk dat Thom PA9T de fixture bedoelt. Vooral op de hogere frequentie's is dit interessant.
Inderdaad als je plot vd de kalibratie set laat zien is het heel saai.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Test met goedkoop chinees ferriet

#5 Bericht door ----- »

Ik snap de vraag niet, ik kalibreer de complete opstelling inclusief de coax heen en terug en het ding wat je denk ik de fixture noemt incl de draadbrug, tijdens deze calibratie zit er geen ferriet clamp op de draadbrug.
Ik doen een SOL calibratie aan het einde van de coax die aan S1 zit, en een thru en match calibratie met de fixture incl de draadbrug tussen S1 en S2

Het resultaat van deze kalibratie is dat de demping van de complete opstelling met coax en fixture en draadbrug exacte 0.0dB plot over het gehele frequentie bereik.

Dan klem ik een ferriet clamp op de draadbrug en plot het verschil.

Het grote voordeel van een VNA is dat je alle onvolkomenheden weg kan kalibreren in tegenstelling tot de meeste antenne analyzers, dat betekend wel dat je constant (her)calibreren bent. Ander stuk coax eraan herkalibreren, lengte van de draadbrug veranderd herkalibreren enz.... vaak is het kalibreren meer werk dan het feitelijke meten.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Test met goedkoop chinees ferriet

#6 Bericht door PA9X »

Ook een interessant vergelijk tussen ferriet van eBay en een aantal ander aanbieders: https://qrm.guru/the-truth-about-ferrites/

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Test met goedkoop chinees ferriet

#7 Bericht door Thom PA9T »

PE5TT schreef:De meetopstelling is gecalibreert zonder ferriet, dat zou dus een hele saaie plot zijn want die is 0dB demping over het complete frequentiebereik.
Duidelijk!

Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Re: Test met goedkoop chinees ferriet

#8 Bericht door PA0LPS »

En wat zijn nou je conclusies?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Test met goedkoop chinees ferriet

#9 Bericht door ----- »

ik wist niet dat en conclusie verplicht was, maar vooruit dan.

conclusie 1 een VNA is een prachtig ding.
conclusie 2 echt slecht is het chinese spul niet, wordt ook gedeeld door qrm.guru in de link hierboven.
conclusie 3 voor 160,80,40 meter is dit materiaal onbruikbaar

Maar ik blijf ook nog zitten met een vraag, wat is nu slimmer duur ferriet kopen of goedkoop en dan een paar extra.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Test met goedkoop chinees ferriet

#10 Bericht door Goos »

Nu is het duidelijk , ik dacht dat je ook iets wilde roepen over de mu vh materiaal en de frequentie.
Mijn ervaring is dat er maar een paar materialen zijn en dat het per fabrikant elkaar niet zover ontloopt, tenzij de zaak bedot wordt natuurlijk.

Op het werk hadden we een autocal ( Ecal ) , dit scheelde enorm in tijd , het was niet helemaal zo nauwkeurig als een normale set , maar meestal was die ook niet nodig ( TSOM in ongeveer 3 seconden ).
Heel veel ( breedband) antennes mee gemeten , omdat deze ook een gated mode had kon je lekker binnen meten zonder last te hebben van reflecties.
Het grote voordeel van een VNA is dat je alle onvolkomenheden weg kan kalibreren
behalve de onnauwkeurigheid van je TSOM.

Goos

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Test met goedkoop chinees ferriet

#11 Bericht door PA3DJS »

PE5TT schreef:ik wist niet dat en conclusie verplicht was, maar vooruit dan.

conclusie 1 een VNA is een prachtig ding.
conclusie 2 echt slecht is het chinese spul niet, wordt ook gedeeld door qrm.guru in de link hierboven.
conclusie 3 voor 160,80,40 meter is dit materiaal onbruikbaar

Maar ik blijf ook nog zitten met een vraag, wat is nu slimmer duur ferriet kopen of goedkoop en dan een paar extra.
Heb je geen tijd om alles zelf uit te zoeken en/of ben je niet in staat om zelf de relevante parameters te bepalen, koop dan ferriet van de bekende merken.

Kun je meten en weet je wat je doet, dan kun je een gokje wagen met "goedkoop" ferriet. Blijkt het geschikt, dan kun je er meer van kopen.

Veel ferriet en inductieve componenten die ferriet bevatten van bekende merken wordt gewoon in China geproduceerd. Frits, PA0FRI heeft wat experimenten gedaan met NXO-100 (ur=100). Na de nodige heen en weer postings zijn we er achter gekomen dat wat hij geleverd heeft gekrengen klopt met de spec.

Er zit groot verschil tussen ferriet voor vermogenstoepassing en ferriet voor EMC toepassing. Ferriet voor EMC toepassing heeft in de regel over een breed frequentiegebied een relatief lage Q-factor. Ferriet voor vermogenstoepassing heeft beneden een zekere frequentie juist een hoge Q-factor (om de kernverliezen zo laag mogelijk te krijgen). Boven een zekere frequentie zakt de impedantie snel in.

Een hoge Q-factor wil je in bijvoorbeeld mantelstroomfilters niet hebben.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Test met goedkoop chinees ferriet

#12 Bericht door Goos »

Maar ik blijf ook nog zitten met een vraag, wat is nu slimmer duur ferriet kopen of goedkoop en dan een paar extra.
Koop alleen ferriet als je de specs weet.
Het ligt ook aan de oppervlakte , de lengte enz.
Als het ferriet bedoelt is voor EMC , dus om common mode te onderdrukken heb je meer aan de "Impedantie" , dus een S11 meting.
Als je kijkt bij Wurth bv dan zie je wat ik bedoel. Hier gaan ze uit van 1 wikkeling en dan geven ze bij 25 MHz en bij 100MHz de impedantie. Hiermee kun beter inschatten wat je ongeveer nodig zou kunnen hebben.

Als het even kan , geen split gebruiken , maar een gewone . Kun je leuk aantonen met de VNA , knijp het maar eens bij elkaar met de combinatie tang ( niet te hard ) en je ziet het verschil , conclusie voor de zekerheid altijd een altijd een bundelbandje erom.
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Re: Test met goedkoop chinees ferriet

#13 Bericht door PA0LPS »

PE5TT schreef:ik wist niet dat en conclusie verplicht was, maar vooruit dan.

conclusie 1 een VNA is een prachtig ding.
conclusie 2 echt slecht is het chinese spul niet, wordt ook gedeeld door qrm.guru in de link hierboven.
conclusie 3 voor 160,80,40 meter is dit materiaal onbruikbaar

Maar ik blijf ook nog zitten met een vraag, wat is nu slimmer duur ferriet kopen of goedkoop en dan een paar extra.

Nee, verplicht is het bepaald niet,
maar omdat ik totaal geen verstand van ferriet heb
vind ik het wel interessant om er hier wat wijzer van te worden...

Bedankt voor de info, dus!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Test met goedkoop chinees ferriet

#14 Bericht door pa0ejh »

De meting laat zien in hoeverre de kernen bruikbaar zijn als CM choke, als selectie middel..

Achterhalen welke soort ferriet het is zal onbegonnen werk zijn, maar als je veel tijd hebt.....?

De meeste klapkernen zijn 'slap ' oftewel pas bruikbaar vanaf 50Mhz en hoger...

Als je nog een klapkern extra om het snoer doet, dan verdubbelt de Impedantie
maar als je de kabel 2 x door de klapkern haalt, dan ver-viervoudigd de Impedantie
en 3 x wordt dan 9 x enzv, kwadratisch dus, dus liever een klapkern met een groter gat...

Afhankelijk van de kabeldikte, kun je die er meerdere keren doorhalen,

De groene kern is de beste qua onderdrukking, en begint ook eerder, maar door de kleine
opening minder toepasbaar....

De andere kernen zou je voor ontstoring kunnen gebruiken van Mic. en audio kabels door
er meerdere windingen door te halen....

Wikkel zo'n kern eens vol met kabel, en doe dan nog eens een meting, de lage kant zal
dan wat meer demping geven.....

Met de Formule: 10^((dB/20)-1)*1000 kun je de demping in K-ohm uitrekenen..

Als voorbeeld, 6dB is 200 Ohm en 20dB is 1 Kohm......
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie