Vergunning kokermast

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pe1pfh
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2018, 16:54

Vergunning kokermast

#1 Bericht door Pe1pfh »

Goedenavond forum leden,

Mijn naam in Marc en sind een poosje weer deze mooie hobby aan het oppakken. Nu heb ik vorig jaar een kokermast in de tuin gezet waar wat draad antennes in zitten. Ik ben helaas zo dom geweest om geen vergunning aante vragen. Nu raad je het al.. Gister lag er een brief op de mat. Nu moet ik allemaal tekeningen en constructie berekeningen aanleveren voor het aanvragen vaneen vergunning. Wie heeft hier ervaring mee? En zou mij kunnen helpen. Of is er iemand / bedrijf die dit tegen een vergoeding zou kunnen doen.

Mvg
Marc kok pe1pfh

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Vergunning kokermast

#2 Bericht door PH7R »

De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vergunning kokermast

#3 Bericht door PA1AIS »

Naar ik meen, als het een veredelde lantaarnpaal is dat je met een omgevingsvergunning kan volstaan...?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Vergunning kokermast

#4 Bericht door PH7R »

Tot 5 mtr toch gewoon vergunning vrij.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vergunning kokermast

#5 Bericht door PA0FRI »

Rustig aan, het doet zeker 6 maanden voordat de gemeente erachter komt dat je de omgevingsvergunning nog niet hebt ingediend.
Bij de gemeente Etten-Leur doet men er zelfs 2 jaar over om dat te ontdekken.
Kijk in je omgeving naar een vergelijkbare mast en de eigenaar heeft misschien alles van de aanvraag nog.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Vergunning kokermast

#6 Bericht door Thijzer »

Is het een inschuifbare mast?

Ik had namelijk een pompmast met daarop nog een stukje buis. Met de V-2000 erop was het krap 5m hoog ingeschoven en dus vergunningsvrij. Hij zat vast aan de muur van de garage dus feitelijk kon ik nog 2,5m hoger tot de punt van de antenne 5m boven het kruispunt met het dak uit kwam, maar goed.
Plots een meneer van de gemeente aan de deur. Er hadden zich mensen gemeld met zorgen over straling en storing. Ik uitleggen dat de gemeente daar geen partij in is (wel het RIVM en AT) en dat snapte hij gelukkig. Toen begon hij over een vergunning. Uitgeschoven was dat ding zo'n 15m hoog en dus vergunningsplichtig. Ik heb toen uitgelegd dat uitschuiven sporadisch gebeurde als ik in het weekend bezig was (de mast was die dag gelukkig en toevallig omlaag, stond bijna permanent uitgeschoven...) en dat hij ingeschoven voldeed aan de regels. Nou ja, beetje gebakkelei over handhaven en dat uitschuiven dus eigenlijk niet mocht maar dat je dat alleen kon handhaven op het moment dat het tóch gebeurde en dat zulks alleen in het weekend was en dat handhaving dan niet werkte. Maar toch vond hij een vergunning nodig. Ik heb toen aangeboden om aan de gevel een paal te bevestigen, zodanig dat het puntje van de antenne 5m boven de dakrand uit komt, altijd, alle dagen van het jaar. Dan is hij 2m korter dan als ik 'm sporadisch in het weekend uitschuif.
Dus ik hou rekening met de buurt door niet altijd de mast uitgeschoven te hebben maar als de gemeente het per se wil dan kan ik het zelfde uitzicht garanderen gedurende het hele jaar. Toen begreep de ambtenaar dat dit niet het gewenste resultaat zou zijn en toen suste hij het verhaal met de mededeling dat ik het tot een minimum moest beperken. Ik heb dat plechtig beloofd en hij vertrok weer. Nooit meer wat van gehoord.

Dus misschien kun je iets met het wel of niet uitschuiven van de mast. Officieel is dat vergunningsplichtig maar naar alle redelijk en billijkheid zou het misschien een (tijdelijke) oplossing zijn.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Vergunning kokermast

#7 Bericht door ----- »

Ik heb dit document ooit bij mijn aanvraag gedaan, samen met nog wat schetsen van de situatie. Nooit echte sterkte berekeningen geleverd, daar werd ook niet expliciet om gevraagd
Expres geen antennes ingetekend omdat dat kan veranderen na verloop van tijd.

Maar ik heb dat wel van te voren gedaan. Sterker nog, ik had al een gesprek/presentatie bij de welstands-commissie gedaan, die zeiden als de gemeente het goed vind vinden wij het ook prima.
Mijn contactpersoon bij de gemeente (die mij super heeft geholpen) heeft dat toen gepolst en ook daar leken geen bezwaren.

Pas toen heb ik de aanvraag ingediend (kosten gemaakt) en het verlenen van de vergunning was nog maar een formaliteit.
Bijlagen
Specificatie_mast.pdf
(209.34 KiB) 371 keer gedownload

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vergunning kokermast

#8 Bericht door PA0FRI »

Mooie mast, is er ook een kantelbare uitvoering?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Vergunning kokermast

#9 Bericht door ----- »

Ik heb geen idee Frits, dat zou je op de site van MSL kunnen zoeken. De mast die ik heb is door Arjan van http://www.kokermasten.nl in elkaar gezet maar die heeft daar geen documentatie bij, omdat de MSL mast exact gelijk is heb daarvan de documenten bijgevoegd, was voldoende voor de gemeente.

Nog even toegevoegd, in tegenstelling tot wat je vaak hoort/leest was de gemeente bijzonder meewerkend en dacht zelfs mee hoe dit het beste aan te pakken, zo kan het dus ook gaan.

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Vergunning kokermast

#10 Bericht door PE0DNY »

In mijn vorige woonplaats wou men voor een 16 meter schuifmast wel sterkte berekeningen.
Een collega heeft mij toen wat informatie en formules gegeven en daar heb ik een verhaal van gemaakt met wat berekeningen.
Voor de rest wat tekeningen zoals Marcel het heeft gedaan.
Geen idee of het klopte, maar ik kreeg mijn vergunning.

Toen ik vorig jaar verhuisde heb ik eerst de gemeente gevraagd of ik een mast kon plaatsen.
Ze hadden geen problemen met een mast tot 15 meter, maar ik moest wel een vergunning aanvragen.
Dat aldus gedaan met alleen tekeningen met paint gemaakt en wat maten erbij van de 4x4 meter schuifmast zonder sterkte berekeningen en hoeveel beton er in de grond ging.
Net als Marcel alles zonder antennes getekend, dat er nog een 5 meter lange Diamond spriet op kwam het heb ik er niet bij verteld.

De man is na gereed melding binnen een paar weken even komen kijken en vond het allemaal best, toen zat de antenne er overigens wel in.
73 Ynte

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Vergunning kokermast

#11 Bericht door PA1 »

Daar doen ze inderdaad niet zo moeilijk, sterker nog, ik heb 8 jaar gelden een kokermast (zelfbouw) in de grond gestoken zonder vergunning en er is nooit iemand wezen kijken. Op google earth beelden is hij niet te zien. Overigens heb ik toen ik mijn garage bouwde uiteraard wel een vergunning aangevraagd en toen is er iemand wezen kijken met een laser metertje, hij keek alleen naar de maten en zag niet eens dat ik een raam voor een deur had geruild. Maar toen ik de bestemming van die garage wilde veranderen vertelden ze mij dat ik een extra deur nodig had dus die moest gelegaliseerd worden inclusief nieuwe bouwtekening en leges a 90€.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: Vergunning kokermast

#12 Bericht door PA1RA »

Nog een leuke die ik laatst hoorde van iemand die constructietekeningen maakt voor (o.a. gsm)antennemasten:
Als je een vergunning aanvraagt voor een antennemast als 'bouwwerk' dan mag je daar bovenop nog zowiezo vergunningvrij een mast van 5 meter opzetten (analoog aan de 5 meter vergunningsvrij boven de dakdoorsnijding) ;-) :wink:

73,
Rene.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Vergunning kokermast

#13 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Hier een mastje tegen de achter gevel gehad geen 5 m boven dak doorsnijding wel 12m top hoogte
maar alleen voor draadjes 1mm rvs stealth techniek

Toen het bos in en uitgerend met een eiken takje v 10m die achter het huis tegen een oude eikenstam geplaatst v 160m inv L enzo

Die werd moe (nu brandhout) en vervangen door een mast die we in 1987 hadden gemaakt en hier al 20 jaar achter het huis lag
Maar er moest worden opgeruimd en verticaal neem een mast weinig ruimte in
Had nog een 6" boorbuis die van flens voorzien 3m diep gaatje boren en gepoot paar bielzen als kruis erom
0.5m diep als fundering
Alles leger groen meen ral 6014 schutkleurgeverfd en dat staat er nu al weer een tijdje en hoop er nog heellang plezier van te hebben
Heb er verder geen drukke ambtenaren mee lastig gevallen en hoop zij mij ook niet

grt suc6 gl
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Vergunning kokermast

#14 Bericht door PA9X »

Pe1pfh schreef:Goedenavond forum leden,

Mijn naam in Marc en sind een poosje weer deze mooie hobby aan het oppakken. Nu heb ik vorig jaar een kokermast in de tuin gezet waar wat draad antennes in zitten. Ik ben helaas zo dom geweest om geen vergunning aante vragen. Nu raad je het al.. Gister lag er een brief op de mat. Nu moet ik allemaal tekeningen en constructie berekeningen aanleveren voor het aanvragen vaneen vergunning. Wie heeft hier ervaring mee? En zou mij kunnen helpen. Of is er iemand / bedrijf die dit tegen een vergoeding zou kunnen doen.

Mvg
Marc kok pe1pfh
Ik ken verschillende mensen die voor een vergunningsaanvraag een sterkteberekening van de constructie moesten aanleveren Bij een al wat oudere (gebruikte) mast is die er vaker niet dan wel. Nu zou je denken dat er wel een ingenieursbureau te vinden is die een sterkteberekening wil maken, maar dat valt dus vies tegen. Heb zelf ook al eens her en der voor amateurs geïnformeerd, maar nergens medewerking.

In het verleden heb ik met andere studenten wel eens wat bijverdiend door een sterkteberekening te doen op een hijskraan van een jachtvereniging. Wie weet is er een MBO of HBO Wtb in de buurt te vinden waar studenten dit voor je willen doen in ruil voor wat kratten bier ;-).

Plaats reactie