pe1nil-cor schreef:
even nog een na brander RS-44 heeft geen stabilisatie systeem
73 Cor
Dan is het ontbrekende stukje in deze puzzel gelegd, alles duidelijk nu

.. Was even beetje onoverzichtelijk vanwege de uplink en downlink antennes apart beschouwd.
Dan toch nog een vraagje voor jou, ervaren met zelfbouw antennes hi.
Een kruisyagi is in feite een systeem met twee gekoppelde yagi antennes. Eens of niet mee eens ? Voor de aanpassing gebruiken we 0,25 lambda of oneven veelvoud, i.v.m. het heen maar niet terug transformeren ! Al of niet ( afhankelijk v.d. fysieke configuratie ) verlengd met een fasekabel aan een van de uiteinden. Eens of niet mee eens ?
1-Als ik nu twee yagi antennes tot een kruisyagi samenvoeg en de antennes t.o.v. elkaar in de lengte richting 90 graden in fase verschuif en bovendien t.o.v. elkaar ze ook 90 graden zet ( dus een antenne horizontaal en de andere verticaal ) dan begrijp ik dat je geen phase kabel van 90 graden zal gebruiken ? Eens of niet mee eens ?
2-Maar als ik nu eens in de lengte richting i.p.v. 90 graden b.v. 25 graden toepas ? De antennes zijn nog steeds de ene horizontaal en de andere verticaal geplaatst. Welke fase kabel zal ik dan gebruiken ?
3- En wat wordt het indien ik ook nog eens de verschillen in de lengte richting varieer ?
Verwijs me niet door naar een site want ik heb er echt te veel onzin aangetroffen hi. Het kan zijn dat jij dit zeer klaar en duidelijk kunt beantwoorden, gezien je ervaringen. Anders is het ook niet erg, je hebt dit : ik heb nog nooit van een zendamateur de juiste antwoorden op dergelijke vragen mogen zien hi.
Ik ga een experimentje doen op twee meter voor korte tijd waarbij ik twee yagi's met de boom tegen elkaar leg, het kleine beetje verschil tussen links en rechts is dan te verwaarlozen klein. Met de afstanden langs de boom en de onderlinge verschillen rond de lengte as kan ik alle kanten op.
73 Leo PC1L.