kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PI4ASD-L
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 feb 2020, 12:09

kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#1 Bericht door PI4ASD-L »

https://www.veron.nl/nieuws/tarieven-2021/

"Voor relaisstations is er een extra tarief ingevoerd van € 79,-. Dit werd nodig om de kosten te dekken van opsporingsonderzoek en toezicht vanwege het toegenomen illegale gebruik van de stations."

Vooral mailen wat betreft intruders naar AT, nou niet dus blijkbaar. Door intruders te melden, gooit AT de prijs omhoog. Nu krijgen beheerders van repeaters met extra kosten te maken dankzij vooral hetgeen te melden.

In Amsterdam was sprake van een intruder die al drie jaar actief was (ook op NOS) vanuit Amsterdam Zuid. De locatie was bekend en AT kwam niet opdagen en daarna hadden we met nog meer intruders te maken.

Er gebeurde dus niets met het uit de lucht halen van intruders, maar we mogen wel de portemonnee verder open trekken. Daarnaast zijn er ook stations die hun zendinrichting (niet in overleg met de beheerder) doorzetten op de repeater waardoor de beheerder kan worden aangesproken door AT voor signalen waar de beheerder niets aan kan doen. Vraag mij soms af waarom we nog repeaters in de lucht houden.

Nu zend UTR een tekst uit om 'x' tijd over de repeater '77,0 hz'. Zo help je intruders die niet bekend/slim zijn met ctcss ook een end op weg om een repeater te gebruiken. Ik weet dat het op websites staat vermeld, maar het omroep van 77.0 gaat vragen oproepen bij mensen die met een portofoon rondlopen om te luisteren.

Die extra kosten zal inhouden dat er zendamateurs zijn die niet zo snel een repeater zullen plaatsen in de toekomst, jammer.
Laatst gewijzigd door PI4ASD-L op 03 nov 2020, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#2 Bericht door PE1PQX »

Ik lees nogal een klaagzang in je redenatie over de extra kosten à €79,- (Als ik het fout lees, zeg het dan AUB)
Dit gaat dus over het jaar 2021, en mogelijk dat AT vanaf 1 januari a.s. haar toezichthoudende taken ten aanzien van (onbemande) relais stations gaat verscherpen.

Wacht eerst het jaar 2021 eens af en ga dan pas klagen over de extra kosten die gemaakt dienen te worden als AT haar beleid/werkwijze niet veranderd.
Laatst gewijzigd door PE1PQX op 03 nov 2020, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PI4ASD-L
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 feb 2020, 12:09

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#3 Bericht door PI4ASD-L »

PE1PQX schreef:Ik lees nogal een klaagzang in je redenatie over de extra kosten à €79,-
Dit gaat dus over het jaar 2021, en mogelijk dat AT vanaf 1 januari a.s. haar toezichthoudende taken ten aanzien van (onbemande) relais stations gaat verscherpen.

Wacht eerst het jaar 2021 eens af en ga dan pas klagen over de extra kosten die gemaakt dienen te worden als AT haar beleid/werkwijze niet veranderd.
Klagen?... Als beheerder weet ik exact waar ik het over heb. We hebben enkele jaren met intruders te maken, dat deze personen niet uit de lucht worden gehaald. Dat we zelf veel kosten moeten maken om te peilen en nu met extra kosten belast worden, waarvoor de beheerder mag opdraaien. Gebruikers kijken de andere kant op en pakken net zo snel een andere repeater als er sprake is van overlast. Daarmee is de beheerder niet verlost van intruders. Dit is niet klagen, dit is ergernis omdat de beheerders weer de klos zijn (want we doen al zoveel moeite...). Ik moet het nog mee maken dat AT serieus werk van gaat maken.

Daarnaast worden we nooit op de hoogte gehouden wat betreft de acties door AT. Zo goed is de communicatie tussen AT en beheerders.

Zolang je in Emmen woont, heb je gelukkig geen last van rottigheid op de repeaters in Amsterdam :)
Laatst gewijzigd door PI4ASD-L op 03 nov 2020, 12:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#4 Bericht door PE1PQX »

Dan nog, mogelijk dat per 1 januari a.s. het beleid hierover bij AT veranderd.
Eerst afwachten, dan pas klagen lijkt me.

En bovendien kun je ook AT vragen waarom zij dit bedrag gaan invoeren en óf ze ook strikter gaan handhaven t.a.v. intruders in Nederland.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#5 Bericht door PA2RU »

Zolang we nog te maken hebben met de covid-19 pandemie waag ik het te betwijfelen of AT volgend jaar strikter gaat handhaven.
Daarnaast zou ik die 79,- gewoon aftikken : je betaalt per slot van rekening ook al 31 eurie voor je eigen registratie.
73 René PA2RU

PI4ASD-L
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 feb 2020, 12:09

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#6 Bericht door PI4ASD-L »

PA2RU schreef:Zolang we nog te maken hebben met de covid-19 pandemie waag ik het te betwijfelen of AT volgend jaar strikter gaat handhaven.
Daarnaast zou ik die 79,- gewoon aftikken : je betaalt per slot van rekening ook al 31 euri voor je eigen registratie.
Sommige mensen kunnen met geld smijten, dat begrijp ik. Maar het is nog steeds een hobby en ook onder de zendamateurs is armoede, sommigen zitten echt niet met dure apparaten thuis, maar met een simpele Chinese portofoon. Ik weet er direct een aantal zendamateurs op te noemen in Amsterdam.

Ik kan je nu al vertellen dat we voor die 79 euro niets terug gaan zien. En waarom extra betalen? Illegale FM zenders betalen helemaal niets en ook 27mc gebruikers betalen niets voor toezicht en handhaving... En die 79 euro is EXTRA.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#7 Bericht door PA2RU »

Ik beweer niet dat ik met geld smijt..
En ongetwijfeld dat er armlastige zendamateurs onder ons zijn die slechts met een bamiporto werken..
Je hebt ze ook die kapitalen uitgeven aan koopdozen in de shack en buiten voor een paar knaken aan draadjes buiten hebben hangen , en ik wed dat deze groep de overhand heeft boven de armlastigen onder ons..
En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er weer een (zinloze?) discussie ontstaat over de kosten van een registratie..

Is sponsoring niet iets voor je repeater??
73 René PA2RU

PI4ASD-L
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 feb 2020, 12:09

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#8 Bericht door PI4ASD-L »

PA2RU schreef:Ik beweer niet dat ik met geld smijt..
En ongetwijfeld dat er armlastige zendamateurs onder ons zijn die slechts met een bamiporto werken..
Je hebt ze ook die kapitalen uitgeven aan koopdozen in de shack en buiten voor een paar knaken aan draadjes buiten hebben hangen , en ik wed dat deze groep de overhand heeft boven de armlastigen onder ons..
En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er weer een (zinloze?) discussie ontstaat over de kosten van een registratie..
Ik vraag mij af of NOS nog de lucht in komt als AT strenger gaat optreden.

Snap iets niet, waarom moeten de beheerders EXTRA geld betalen? Iemand die gepakt zal worden, die kan toch voor 'onderzoekskosten' opdraaien, dat kan men opvoeren in het dossier dat naar de rechter zal gaan. Volgens mij zijn de bedragen niet klein die een overtreder krijgt opgelegd. Ben benieuwd of het prijskaartje voor een intruder omhoog gaat in 2021.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#9 Bericht door PA2RU »

Blijkbaar heb je 2 dingen gemist : sponsoring en NOS..
Laatst genoemde is al actief ;)
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#10 Bericht door PE1PQX »

Daarnaast zal een 'normale' geregistreerde niet de extra nota à €79,- ontvangen, alleen de BT/ATOF (of hoe dat tegenwoordig ook heet) houders.

Nogmaals: wacht 2021 gewoon af, en als dan niets bij AT veranderd is (uitgezonderd COVID-19 gerelateerde zaken) DAN pas klagen. Niet nu al.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

Afgezien van alles.....................79 Euri is een hoop geld. Ik weet het sommige hier kopen als of het niks is de ene transceiver na de andere..............

En ik vraag mij inderdaad af of het ten goede komt aan "handhaving ten behoeve van ons".

t'Zal wel gewoon in de "algemene begroting" verdwijnen, net als in veel Gemeenten met de hondenbelasting.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#12 Bericht door PA0LMD »

PI4ASD-L schreef:
PA2RU schreef:Zolang we nog te maken hebben met de covid-19 pandemie waag ik het te betwijfelen of AT volgend jaar strikter gaat handhaven.
Daarnaast zou ik die 79,- gewoon aftikken : je betaalt per slot van rekening ook al 31 euri voor je eigen registratie.
Sommige mensen kunnen met geld smijten, dat begrijp ik. Maar het is nog steeds een hobby en ook onder de zendamateurs is armoede, sommigen zitten echt niet met dure apparaten thuis, maar met een simpele Chinese portofoon. Ik weet er direct een aantal zendamateurs op te noemen in Amsterdam.

Ik kan je nu al vertellen dat we voor die 79 euro niets terug gaan zien. En waarom extra betalen? Illegale FM zenders betalen helemaal niets en ook 27mc gebruikers betalen niets voor toezicht en handhaving... En die 79 euro is EXTRA.
Die E 79,- is volgens mij voor een periode van 3 jaar, valt allemaal wel mee dus.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#13 Bericht door PA0FRI »

"Voor relaisstations is er een extra tarief ingevoerd van € 79,-"
Zal wel meer bedoeld zijn om te controleren of wij zendamateurs zich aan de regels houden en niet voor opsporing van anderen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#14 Bericht door pc1mb »

Is er ook iemand in gesprék met het AT, of is die afstand zo groot dat je inderdaad niets anders kunt dan machteloos klagen? Constructief samenwerken is misschien een optie.

Gebruikersavatar
PD0RAF
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 mar 2011, 15:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: kosten vergunningen repeaters gaan weer omhoog!

#15 Bericht door PD0RAF »

Ik ga niet meewerken aan de oprichting van een repeater politie eenheid en zal maandag het AT vragen de vergunning in te trekken voor mijn repeater.

Buiten mijn principiële standpunt in deze kwestie wens ik de beheerders en repeater stichtingen veel sterkte met deze idioote verhogen die voor sommige enkele honderden euro's extra bedraagt bovenop de bestaande kosten. Ik hoop dat jullie donateurs verlichting brengt en de hobby voor iedereen toegankelijk blijft.

Plaats reactie