Ik werkte al jaren met een vertical van 7,5m op 9m hoogte met 3 radialen er onder van 7,5m en in het voedingspunt een CG3000 autotuner. De vertical word rechtstreeks gevoed dus niet via een balun. Uiteraard gebruik ik wel een mantelstroomfilter onder de tuner in de coaxkabel. Ik moet zeggen dat de resultaten niet tegenvielen.
De vertical is sinds de komst van mijn nieuwe mast afgebroken. Maar sinds vorige maand kreeg ik een idee en heb ik hem nu boven in de mast geplaatst op 16m hoog. De CG3000 weer in het voedingspunt en dit keer maar 1 radiaal van 7,5m, schuin weg gespannen naar de voorkant van mijn 10m LFA beam en weer terug aan de onderkant naar de mast (niet verbonden met de mast uiteraard). In feite werk ik nu dus met een verticale dipool voor 30m.
Foto's zie mijn blogpost:
https://pe4bas.blogspot.com/2019/10/pre-winter-antennawork-finished.htmlVooral de 2e foto is van belang om te zien hoe het zit. Je kan er op klikken voor een grotere versie.
De werking valt me niet tegen. Alleen de SWR op 12m en 20m wil niet lager als 1,8:1. Op zich niet schokkend. Op 80/40 en 60m werkt het niet geweldig. Op 160m echter werkt het zeer goed, boven verwachting. QSO met JA, geen probleem op FT8. Werkte zelfs vorige week JT1CO zonder problemen met goed rapporten.
Ik heb nu eens zitten lezen op de site van PA0FRI waar voor multiband toepassingen een 1:4 balun gebruikt word tussen antenne en autotuner. Uiteraard ook om van unbalanced van balanced te gaan. De vraag is nu, geeft dit veel verbetering? In feite heb ik een gebalanceerde antenne met 2x7,5m. Maar de tuner is natuurlijk niet gebalanceerd. Voor zover ik weet zit er geen 1:4 balun in de CG3000. Is het de moeite waard om een 1:4 balun tussen de antenne en de tuner te plaatsen, wat levert het op? En belangrijk, wat gaat 160m doen? Dat werkt nu goed en de baluns beschreven op PA0FRI's site zijn van 80-10m...
Laat de experts maar schrijven, ben benieuwd?