Vraag over storing op hf banden,met actieve antenne

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Vraag over storing op hf banden,met actieve antenne

#16 Bericht door PD0JSB »

Michiel schreef:Ik zou ook voor een loop gaan.
Zeer makkelijk te maken en voor nog minder dan 10€ .
Ik heb het over de YouLoop .
https://www.rtl-sdr.com/swling-blog-bui ... p-antenna/
Maak deze van een paar oude stukken rg213(of ander coax) en monteer dit hele spul buiten in een 16MM elektrobuis en koppel de boel samen in een t elektra doosje.
De ferriet kern is misschien het lastigste aan de komen.
Ik heb hier een BN73-202 voor gebruikt omdat ik die had liggen.
Deze werkt best goed, en staat naast mij op de hobby kamer.
DCF 60 77 kan ik hier zelfs mee ontvangen.
Google er eens op, zeker voor zo weinig geld zeker de moeite om te proberen.
Anders de MLA-30 uit china, werkt ook erg goed en kan ik ook prima de zonnepanelen storing van de buren mee uit nullen.
Dit verwoord voor mij het meest effectieve
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Vraag over storing op hf banden,met actieve antenne

#17 Bericht door PE4WJ »

Een loop als ontvangstantenne is, zeker voor de middengolf en het lage deel van HF een goede keuze.
Zelf heb ik erg goede ervaringen met deze antenne:

https://active-antenna.eu/amplifier-kit/

Bij deze antenne krijg je voor weinig geld + zelf wat knutselen om de daadwerkelijke loops te maken, 2 loop antennes die je bijvoorbeeld onder 90 graden ten opzichte van elkaar kunt zetten. Je kunt dan tussen de 2 loops kiezen, maar ook het signaal van beide loops bij elkaar optellen. Dit geeft je aardig wat "tools" om lokale storing te lijf te gaan.
Daarnaast zit er als bonus ook nog een apart circuit in om een actieve (E-veld) dipool mee te maken, en je kunt dan 1 van de loops gebruiken als 1 van de elementen in combinatie met een stukje draad voor het andere element, of 2 loops als je ze onder of naast elkaar zet. Kortom, legio mogelijkheden om mee te experimenteren. De geleverde elektronica is van zeer goede kwaliteit, en de specs liegen er ook niet om.

73,

Wouter Jan PE4WJ

Plaats reactie