SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#286 Bericht door PD2EW »

@PD0JDG
Mooi werk, Derk, ziet er goed uit! Hier ligt het Linuxgebruik weer stil, dus geen vorderingen van mijn kant.

Vanavond nog even met de RTL-USB stick op de VHF gespeeld (2m) en met verschillende rondes meegeluisterd.
Ook hoor ik de gebruikers van de Eibergen repeater (uitgang: 145.600 MHz) zeggen dat ze 'iets van storing' horen.
Ik hoor met de 'zuurstok'antenne (zijnde de X50) op 5 meter voethoogte icm. met een bos coaxkabel, veel verloopjes, een zelfbouw omschakelaar voor 2 antennes (F-ingang en -uitgang) en de RTL-USB stick toch duidelijk een andere NL repeater.
Aan het accent te horen moet dit Venlo zijn.. en zo doof blijken die RTL-USB stick en X50 antenne dan toch echt niet.

Toen pas viel mijn oog ook op andere piekjes en dat bleek weer eens de FOX-1D satelliet te zijn :wink:
Een klein stukje van wat ik in de gauwigheid nog kon opnemen heb ik bijgevoegd, want je moet daarvoor nog best veel handelingen achter elkaar doen:
- het Auto Screen Capture programma starten en instellen op 5 seconden
- terug naar SDR en de frequentie bijstellen
- RTL-AGC uitzetten (stond even ter test aan)
- zoom, contrast en range instellen
- Opera browser starten
- http://www.n2yo.com favoriet starten (duurt ook even)
- terug naar SDR-Sharp en Audio Recorder plugin starten
- de opname starten en na 15 seconden uitzetten
... en ineens, zo snel als 'ie verscheen... was'ie alweer weg...

Hij hing dus boven noord Noorwegen en dat was voor mij al bijna op het randje van 'zicht'.

Inmiddels heb ik het begin van mijn SDR-Sharp voorkeuzetoetsenproject ook inelkaargeknutseld.
Met 1 druk op een schakelaar (zelfbouw matrix) hop ik nu van de ene frequentie naar de andere.
Ik weet het, het kan ook met de Frequentiemanager plugins en de muis en die gebruik ik óók wel, maar dit drukken op knoppen maakt het extra leuk.
Zo ook het slingeren aan een afstemknop (van een Marantz sloop-receiver) in plaats van klikken op de muis, maar daar zit nog wat werk aan ivm af en toe wat fouten..
Die voorkeuzes heb ik nu 'hard coded' in de Arduino Leonardo geprogrammeerd en ik gebruik ze nu meteen ook voor het omschakelen van Band en Mode, alles in 1 klap.
De communicatie tussen met Edward MacDonald (van SDRplugins.com) en mij staat ook even op een laag pitje, waarschijnlijk ivm de C19 perikelen aan zijn zijde.

Opnieuw ook nog weer even de vraag: is er iemand anders toevallig ook al bezig met zoiets als ik, met mijn Arduino Leonardo bediening, en doe ik misschien dubbel werk..?
Bijlagen
21-54-40_FOX-1D_145,8796 MHz.gif

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

2020-05-26_21-56-41-875a (Small).jpg

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#287 Bericht door PD0JDG »

@PD2EW, om on topic te blijven en Linux maar even te laten wat het is ging het laatste stukje toch echt enkel over Windows. Als ik tijd heb zal ik ook eens proberen SDR# samen met HDSDR te laten draaien. Onder Windows dan wel te verstaan. Dan zou je met twee geluidskaarten de verstaanbaarheid kunnen vergelijken... :wink:

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#288 Bericht door PD2EW »

Dag mede-SDR gebruikers en geïnteresseerden.

Ik schreef er al eens over, ik ben bezig met een Arduino Leonardo module waarmee veel instellingen hardwarematig door schakelaars bediend kunnen worden.
Hierbij kom ik toch wat vraagtekens tegen en ben op zoek naar ervaringen van SDR gebruikers.

In de SDR-Sharp Accessibility Control plug-in is de Match Snap Step optie te vinden onder de Spectrum Stepper keuze.
Eenzelfde keuze is voor mijn gevoel ook te vinden bij de Radio plug-in, onder Snap to Grid.
Dan hebben we ook nog de Band Plan plug-in, met de Show on spectrum optie en de instellingen van deze lijst worden ook overal gebruikt.
Allen bepalen ze gevoelsmatig een stapgrootte bij het afstemmen, zoals ik het nu bekijk.

Wat mij alleen niet helemaal duidelijk is, is naar welke optie bijvoorbeeld als 1e, 2e of 3e wordt gekeken en welke wat zou kunnen vervangen of overruled.
Als ik ergens een optie aanvink, gaat die ergens anders niet aan en mijn idee is dat ze onafhankelijk toch hetzelfde doen.
Voor de luchtvaart is er ook nog de 8.33 channel selector, die rondt alles in die band af volgens het nieuwe 8.33 raster.

Ik ben dus op zoek naar welke wat doet en in welke volgorde ik ze kan gebruiken, omdat ik met de Arduino Leonardo 'voorkeuzezender'knoppen aan het maken ben. Op zijn beurt is dit misschien ook weer handig voor de mindervaliden onder ons.

Ondanks dat Edward een uitgebreide Accessibility Control plug-in heeft gemaakt (Chapeau, Chapeau!), heb ikzelf de Band Plan plug-in ook altijd aan staan.
En omdat ik die lijst aan het veranderen ben geweest, heb ik sterk het idee dat hier ook nog weer naar wordt gekeken.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#289 Bericht door PD2EW »

Het gebruiksgemak van SDR-Sharp doet zich ook voor bij het verkrijgen van een overzicht van het spectrum.
Mijn PC hapert nog net niet bij een bandbreedte van 2 MHz, in combinatie met de V3 stick, dus die instelling gebruik ik vaak.

Ik zag vanmiddag een vreemd signaal dat opkomt en weer wegvalt (uitdooft), gelijk een satelliet.
Alleen kan ik er geen passende bij vinden.. zie ook onderstaand plaatje.
Het signaal is regelmatig wederkerend en ik kan er nog geen verklaring bij vinden.

Dan nog eens wat...
Ineens zie ik vanmiddag ook toevallig een signaal dat buiten de bekende 2m band valt (146.425 MHz) en hoor ik een Twentse tongval.
Ook zit er iemand in een microfoon te fluiten en ernstig te vragen om aandacht... heel apart...
146.100MHz valt wel in de huurfrequenties maar 146.425MHz heeft daar niets mee van doen, zo begreep ik, en het is daar ook geen amateurband meer.
Voor het gemak noem ik de voorkeuze maar: Piraat Twente... ;-)
Bijlagen
2020-06-06_16-39-24-889 (Custom).jpeg
146.450MHz (Custom).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#290 Bericht door PD2EW »

Dag allen

Op zondag en doordeweekse avonden werkt het tegenwoordig allemaal primadeluxe, dat luisteren op de 2m band met een RTL USB stick!
Er is ook aanzienlijk meer activiteit (vanwege C19) en af en toe doe ik een beetje mee, om de motivatie hoog te houden.

De alternatieve Arduino Leonardo bediening is weer wat gevorderd, nu gaat het hard-coded omschakelen van voorkeuzes nog beter.
Een andere afstemsketch zorgt er nu ook voor dat er nog minder haperingen optreden als ik een slinger geef aan de verzwaarde afstemknop.
Ook het debouncen is daarmee nog wat beter onder controle, maar bij heel-heel erg snelle pulsen gaat hij toch nog een beetje in de stress (niet merkbaar, wel meetbaar).

Grappig dat met een paar simpele knoppen nu ook heel snel 3 rondes gevolgd kunnen worden (eigenlijk 2 op een repeater- en 1 op een simplexfrequentie).
Ik heb er meteen maar even een animated GIF van gemaakt: de verticale rode lijn in het spectrum (boven) geeft aan waar op dat moment naar geluisterd wordt.
Helemaal links is de ingang van de repeater zichtbaar op 145.000 MHz (Eibergen) en het is een lokaal station (PA3EPE) dat zich daarop meldt (ingang is immers 0,6 MHz lager).
Rechts zie je nog eens 3 stations: L: 145.550 MHz (Zutphen), M: 145.600 MHz (Eibergen, het zichtbare uitgaande signaal is diezelfde PA3EPE) en R: 145.725 MHz (Apeldoorn).
Even zo snel kan ik nu ook naar andere frequenties schakelen, bijvoorbeeld een radiozender (WFM) of iets op de vliegtuigband.
Omschakelen naar de HF/MF/LF banden gaat (nog) niet, omdat ik de shift functie die ik nodig heb vanwege het converteren naar 125 MHz hoger, niet kan schakelen.

Hieronder in het een animated GIFje, dus als hij niet werkt, even aanklikken..
Bijlagen
2020-0607_Rondes.gif

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#291 Bericht door PD2EW »

Weet niet of ik deze al had behandeld, maar hier komt'ie..

Knoppen tekort.. of functies teveel...?
SDR-Sharp heb ik bijna helemaal onder de knop, met optioneel ook nog een USB afstemwiel.
Integreren van die twee, dat wordt de volgende stap.
Grappig is ook, dat ik met een andere sketch de HDSDR software kan bedienen.
Leuke schakelaartjes (als je er tenminste genoeg van hebt, ik had er 4 tekort..).

Nadeel van de afstemknop is, dat je niet de lijst met voorkeuzes tegelijk aan moet hebben staan.
De snelheid van de computer is dan bepalend voor de afhandeling en bij mijn computer loopt dat dan niet echt soepel meer...
Als interface voor hotkeys bij SDR-Sharp gebruik ikzelf de Accessibility Plugin van Edward MacDonald.
HDSDR heeft uit zichzelf al hotkeys.

Ook is er nog dit: https://2xdsoft.de.tl/Keyboard-%26-Mouse-Simulator.htm
Er zijn ook nog veel alternatieven om dit te doen, maar ik heb me niet verdiept in die software.
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-06-09 at 14.28.50a.jpg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#292 Bericht door PD2EW »

Ik heb inmiddels al even gespeeld met de SDRuno software, icm de RTL-USB stick.
Ten opzichte van wat ik gewend ben met SDR-Sharp, SDR-Sharper en HDSDR heeft dit programma voor mij een iets steilere leer- en installatiecurve.
Maar... inmiddels komt er geluid uit en ik kan er al wat mee spelen.

Toevallig werd ik door Edward MacDonald (www.sdrplugins.com) hierop gewezen, hij is ook een bedieningplugin voor deze software aan het schrijven.
Ik vond dat ik er dus ook maar eens wat mee moest doen, want ik kende het programma wel maar had de combi met de de RTL-USB stick uit het oog verloren.
Met wat softwarematig ombouwen is de RTL-USB stick blijkbaar ook hierdoor aan te sturen en na wat inlezen op internet blijkt, dat er hiervoor verschillende ExtIOxxxxx.dll bestanden zijn.
De één kan/doet dit, de ander moet daar en daar in een map gezet worden, weer een ander moet hernoemd worden en bij een andere moet het weer wat anders.

Is er iemand die (meer) ervaring heeft met een bepaalde combi?
En welke ExtIO (liefst voor de RTL-USB stick) is het best te gebruiken bij welke SDRuno versie?
Hier blijkt verschil in te zitten, zegt men en er worden veel versies aangeboden.

Ben tussendoor ook bezig met de aansturing tussen de Arduino Leonardo en de Arduino Mega of Uno, want ik heb een ernstig knoppentekort :)
Dit heeft nogal wat voeten in de aarde, dus of het echt wat wordt..?

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#293 Bericht door PD2EW »

Vanavond was ik nog even bezig met het testen van een Arduino Leonardo sketch voor SDR-Sharp (8x5 hard coded voorkeuzes!) en ondertussen keek ik nog even of er hier-en-daar nog wat activiteit was op de banden (VHF)...

Het was erg magertjes, de meesten zullen hun set wel afgekoppeld hebben, maar de ontladingen in de lucht manifesteerden zich wel duidelijk op mijn SDR scherm.
Ze zijn hieronder zichtbaar als horizontale lijnen in de waterval en lieten zich mooi zien terwijl de NOAA 19 langzaam uit beeld verdween boven Groenland.
Helaas was ik te laat, dit was al te ver weg om nog een weersatellietplaatje te ontvangen van de atmosfeer boven ons.

Next time better.. :(
Bijlagen
2020-06-17_19-57-19-433 (Small).jpeg
2020-06-17_19-56-14-435 (Small).jpeg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#294 Bericht door PD2EW »

Gisteren heb ik op meerdere PC's de upgrade stap naar Windows 10 19041.329 gemaakt (vanaf de 1909...900 build).
Nadien werd er door oa. SDR-Sharp dus geen RTL-USB stick meer gevonden.

Het blijkt nodig om met behulp van Zadig (dit is inmiddels versie 2.5 geworden) de RTL-USB driver opnieuw te installeren.
De reeds door Windows 10 uit zichzelf geinstalleerde driver heet nu RTL2838UHIDIR en daar moet hij dus 'overheen' worden geinstalleerd.

Eventuele printproblemen heb ik (nog) geen last van, maar die komen wel heeeeel veel voor na installatie van de laatste 1909 of 2004 updates (juni). Verder kan ik nog geen problemen of nadelen is de werking van SDR-Sharp ontdekken, het lijkt allemaal stabiel en snel werkend.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#295 Bericht door PD2EW »

SDRuno, ook even mee gespeeld en biedt veel mogelijkheden.
Zal er ook eens wat 2m rondes mee volgen, eens zien hoe dat gaat.
Bijlagen
SDRuno (Small).png

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#296 Bericht door PE1RXU »

PD2EW schreef:SDRuno, ook even mee gespeeld en biedt veel mogelijkheden.
Zal er ook eens wat 2m rondes mee volgen, eens zien hoe dat gaat.

Ook al eens met SDR console gespeeld? ( https://www.sdr-radio.com/download

Het is even wennen en zoeken maar icm satellieten vind ik het een fijn programma.
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#297 Bericht door PD2EW »

@PE1RXU
Ik was met SDRuno begonnen omdat ik zag dat daarvoor ook een plugin ontwikkeld werd (zie ook een paar posts eerder).
Maar het houdt allemaal wel mijn aandacht... ;-)

Edward MacDonald (van SDRPlugins.com) had eerder ook al een Accessibility plugin ontworpen voor SDR-Sharp.
Deze zet veel toetsenbordcodes om in functies (hotkeys).
Helaas mis ik er nog wel wat, maar voorlopig is het al meer dan dat ik ooit had durven dromen.
Jammer dat Youssef dit nooit heeft meegenomen in zijn programma, HDSDR heeft deze functies wel (alleen squelch is daar weer een 'dingetje').

Met meerdere Arduino Leonardo modules kan ik nu de RTL-USB stick via het SDR-Sharp programma bedienen.
Ik wilde ze eerst allemaal serieel intern doorlussen, maar eenvoudiger ging het (voor mij althans) door ze voorlopig maar zelfstandig te houden.
Het wordt alleen wel een beetje een USB modulair bouwpakket (van links naar rechts):
- 1x module met 4 encoders (draaiknoppen) (zoom, volume, squelch, afstemmen)
- 1x encodermodule (draaiknop) voor het afstemmen
- 1x module met bedieningsfuncties (up/down functies)
- 1x module met 8 x 5 presets (hard coded)

Verder ook nog:
(onderaan):
- 1x encodermodule voor het testen
- 1x module voor het testen van bedieningsknoppen
(bovenaan)
- 1x de eerste testversie

Grappig ook, dat afstemmen (witte kleine schakelaartjesmatrix 5x8).. met 1 druk op de knop naar 145.600 MHz en met weer een druk op een andere knop naar 145.725 MHz.
Dan even luisteren op de ingang van de repeater, inzoomen met de encoder-draaiknop (links, oranje) op de focusfrequentie (60 stappen!) en met 1 druk op dezelfde draaiknop zie ik alles weer breed uitgezoomd (2,048 MHz breed).. en zo nog veel meer..
Audio-bandbreedte verbreden/versmallen is nog een beetje een 'dingetje'.., maar met drukknoppen (groen) is dit nu ook al redelijk te doen.
Ik heb voor SDR-Sharp (bijna) geen muis meer nodig en ik krijg ook geen muisarm meer.

Het bedienen van Windows gaat nu ook met aparte knoppen (geel):
- opstarten van het SDR-Sharpprogramma
- Windowsprogramma in 'focus' krijgen
- ALT+F4 (afsluiten van het programma)

De afstemstapgegevens van de Band plugin worden nu ook door de encoder-afstemknop (de grote zwarte draaiknop en de groene op de print van 4) meegenomen.

Zo komt er uit de afgelopen rustige tijd nog iets nuttigs.., maar er is nog veel werk aan de winkel.
De eerder al beschreven muis-afstemknop en de Eartoearoak versie zijn een leuke aanzet geweest, zo ook de Russische ietwat uitgebreidere versie die te koop is.

Inmiddels ben ik aan het denken over een grote layout, een soort van print (ongeveer 25x10cm) met een logische opstelling van knoppen.
Bijgaand een ontwerpje, dat misschien nog wel eens wat wordt... ;-)
Bijlagen
testboard (Small).png
2020-07-02(Small).jpeg

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#298 Bericht door pe1br »

Hallo PD2EW,

Ik ben wel bezig met een ander project wat je misschien interessant kunt vinden.
Aan de hand van de CAT data van SDR sharp (en SDR console) kan ik de frequentie van de software uitlezen.
Ik wil dit gaan gebruiken voor de Pluto SDR waar ik ook mee kan zenden.
Bij SDR sharp en de RTL stick heb je natuurlijk alleen maar RX.

Beide programma's kunnen CAT data lezen en schrijven volgens het kenwood TS2000 protocol (zeer duidelijk omschreven in de engelse manual van de TS2000).
Voor SDR sharp gebruik ik de Calico CAT plugin https://www.rtl-sdr.com/calicocat-new-s ... n-for-sdr/
In SDR Console zit standaard een optie voor cat sturing onder tools-options-cat.

Met een stukje arduino software kan ik de frequentie uitlezen en hier bijvoorbeeld coax relais mee schakelen:
Zie de code hieronder (ik weet dat er nog een paar schoonheidsfoutjes in zitten maar het werkt bij mij op breadboard).

RX en TX relais pins op een arduino uno (of nano).
Band1 tot band6 zijn de frequentie ranges waar tussen de bijbehorende relais schakelen.

Met Cat sturing kun je praktisch elke instelling in het programma uitlezen en sturen dus dit kan voor jou project ook interessant zijn.
Let wel op dat de timing erg nauwkeurig komt, delays in de software of interupt routines zorgen er voor dat de serial data volledig onleesbaar is.

Code: Selecteer alles

int rxrelaypin[] = {2, 3, 4, 5, 6, 7}; // 2meter, 70cm, 23cm, 13cm, 9cm, 6cm relay output pins
int txrelaypin[] = {12, 13, A0, A1, A2, A3}; // 2meter, 70cm, 23cm, 13cm, 9cm, 6cm relay output pins
int transmitrelaypin = 9;
int pttbutton = 10;

long band1[2] = {144000, 146000};
long band2[2] = {430000, 440000};
long band3[2] = {1240000, 1300000};
long band4[2] = {2300000, 2450000};
long band5[2] = {3400000, 3475000};
long band6[2] = {5650000, 5850000};

unsigned long prevMillis = 0;
const long interval = 100;
int timeout = 0;
int incommingdata = 0;
String incoming_Serial;
long rxfreq = -1;
int ptt = -1;
int oldptt = 0;
int tx = 0;

void askfordata() {
  long currentMillis = millis();
  if (currentMillis - prevMillis >= interval) {
    prevMillis = currentMillis;
    Serial.print("FA;IF;");
  }
}

void Sendptt() {
  if(ptt == 0 && tx == 0) oldptt = 0;
  ptt = (digitalRead(pttbutton));
  if (ptt == 0 && oldptt == 0) {
    Serial.print("TX;");
    oldptt = 1;
  }
  if (ptt == 1 && oldptt == 1) {
    Serial.print("RX;");
    oldptt = 0 ;
  }
}

void recievedata() {
  if (Serial.available() > 0) {
    incoming_Serial=Serial.readString();
    if (incoming_Serial.startsWith("FA")) { 
      int rxfreqpos = (incoming_Serial.indexOf('FA') +2);
      String rxfreqstring = (incoming_Serial.substring(rxfreqpos ,rxfreqpos + 7));
      rxfreq = rxfreqstring.toInt();
      int txpos = (incoming_Serial.indexOf('FA') +41);
      String txstring = incoming_Serial.substring(txpos, txpos + 1);
      tx = txstring.toInt();
      timeout = 0;
    }
  }
  else timeout ++;
  if (timeout > 500) rxfreq = -1;
}

void selectband() {
  if (tx == 0) {
    settxrelay(10);
    if (rxfreq >= band1[0] && rxfreq <= band1[1]) setrxrelay(0);
    else if (rxfreq >= band2[0] && rxfreq <= band2[1]) setrxrelay(1);
    else if (rxfreq >= band3[0] && rxfreq <= band3[1]) setrxrelay(2);
    else if (rxfreq >= band4[0] && rxfreq <= band4[1]) setrxrelay(3);
    else if (rxfreq >= band5[0] && rxfreq <= band5[1]) setrxrelay(4);
    else if (rxfreq >= band6[0] && rxfreq <= band6[1]) setrxrelay(5);
    else setrxrelay(10);
  }
  if (tx == 1) {
    setrxrelay(10);
    if (rxfreq >= band1[0] && rxfreq <= band1[1]) settxrelay(0);
    else if (rxfreq >= band2[0] && rxfreq <= band2[1]) settxrelay(1);
    else if (rxfreq >= band3[0] && rxfreq <= band3[1]) settxrelay(2);
    else if (rxfreq >= band4[0] && rxfreq <= band4[1]) settxrelay(3);
    else if (rxfreq >= band5[0] && rxfreq <= band5[1]) settxrelay(4);
    else if (rxfreq >= band6[0] && rxfreq <= band6[1]) settxrelay(5);
    else settxrelay(10);
  }    
}

void setrxrelay(int band) {
  for (int i =  0; i < 6;i++) {
    int relayoutput = 0;
    if ( i == band) relayoutput = 1;
    digitalWrite(rxrelaypin[i], relayoutput); 
  }
  digitalWrite(transmitrelaypin, tx);
}

void settxrelay(int band) {
  for (int i =  0; i < 6;i++) {
    int relayoutput = 0;
    if ( i == band) relayoutput = 1;
    digitalWrite(txrelaypin[i], relayoutput); 
  }
  digitalWrite(transmitrelaypin, tx);
}

void setup() {
  Serial.begin(19200);
  Serial.setTimeout(100);
  pinMode (transmitrelaypin, OUTPUT);
  pinMode (pttbutton, INPUT_PULLUP);
  for (int i =  0; i < 6;i++) pinMode (rxrelaypin[i], OUTPUT);
  for (int i =  0; i < 6;i++) pinMode (txrelaypin[i], OUTPUT);
}

void loop() {
  askfordata();
  recievedata();
  selectband();
  Sendptt();
}

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#299 Bericht door PD2EW »

Dag PE1BR,

Ik hoorde vorige week (in of na de Twenteronde of de Soldeerboutronde) je site voorbijkomen en had daar al een blik geworpen.
Weet niet meer van wie die tip kwam, maar dat maakt niet uit. Ik luister hier vaak op de achtergrond mee naar de Rondes en soms meld ik me ook wel eens in. Wel leuk om te lezen is dat er ook anderen bezig zijn met SDR bedieningsmogelijkheden via de Arduino/Leonardo.
Ik ken het Kenwood CAT protocol niet, het enige van Kenwood dat ik heb is een R2000 ontvanger en die kent het protocol waarschijnlijk ook nog niet.


Mijn idee is om de RTL-USB stick als een soort eenvoudige instap te gebruiken en daar wat leuke projectjes aan te hangen.
Handig voor de mindervalide gebruiker en leuk voor bij de JOTA (als die nog door kan gaan..).
Kost haast niks en iedereen kan er wat mee.., zo valt er ook een leuk en goedkoop projectje van te maken..

Jij schakelt dus aan de hand van de terugkoppeling, ik schakel vanuit de (hardcoded) voorkeuze. Tenminste, zo wil ik het, of het lukken gaat is een tweede..
Een mijn volgende stap is het ook om de PTT knop van de iCOM 706 eraan te koppelen: PTT aan -> SDR-Sharp uit en ook: PTT uit -> SDR-Sharp weer aan.
Dat is een optie die ik tot op heden nog nergens heb gezien, maar in ieder geval bij mij wel noodzakelijk is.
Dit zou ook met 'muting' kunnen, maar dan zie je me toch een portie chaos op het scherm omdat de ingang van de RTL stick dichtslaat... dat zie ik dus liever niet. Ook ben ik dan meteen van het rondzingeffect af, dat kan handig zijn..

Voor wat betreft de tekening van de layout, die ik hiervoor al postte: wat met een vaste lijn omkaderd is, is al gerealiseerd.
Dat met stippellijnen omkaderde (rechts) is nog een wens, want met een relaisboardje wil ik nog een antenneschakelaar maken.
Heb inmiddels verscheidene antennes voor ontvangst en dan hoef ik niet steeds om te pluggen.
Bandomschakeling, daar doe ik eigenlijk niet aan omdat mijn voorkeuzes in een betreffende band veel meer doen (daar zit die bandomschakeling dus ook al in). Alles schakelt dus mee, alleen de audiobandbreedte (nog) niet en de Shift (voor de Ham-It-Up Converter)

Die printjes met een blauw relais zijn wel voor HF te gebruiken, maar voor VHF is dat nog wel een 'dingetje'.
Heb wat oude relais uit de ATAS units (o.a. SEM25/35 GP antenne), maar die werken volgens mij allemaal op 24 Volt en dat is geen handige spanning.

Ik kreeg de vraag van enkele luitjes waar ik nog meer mijn informatie vandaan haal.
Dit is zomaar een klein lijstje...:

https://github.com/EarToEarOak/SDRSharp ... e/releases
http://ra4nal.qrz.ru/rsp_tm2.shtml
https://sdrgadgets.co.uk/vfo-controller ... er-v2.html
https://www.rtl-sdr.com/sdr-remote-a-ph ... b-for-sdr/
https://tysonpower.de/blog/reprogrammin ... r-vfo-knob
https://mega.nz/folder/WOhgiYjB#_V0Fr0eu3UxFWXzytAZsIA
https://forums.radioreference.com/threa ... 110/page-6
https://www.iz3mez.it/software/SDRSharp/
https://learn.adafruit.com/adabox007/sdr-tuning-knob

Het idee van de 'hard coded' presets is o.a. geïnspireerd op dit project:
https://rydepier.wordpress.com/2016/01/ ... d-display/

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#300 Bericht door pe1br »

Het Kenwood TS2000 CAT protocol is de standaard die gebruikt wordt.
Cat is normaal de standaard om te communiceren tussen je tranciever en je PC, in dit geval is je SDR programma dus je tranciever en de Arduino is de PC.
Waarschijnlijk hebben ze het protocol van de TS2000 gebruikt omdat hier heel veel opties al in zitten (HF, VHF UHF tanciever), ook is de TS2000 al wat ouder waardoor alle besturings software deze set kent (contest programmaś en standaard besturingsprogrammaś als ham radio deluxe).

Je hebt dus geen Kenwood tranciever nodig om dit protocol te gebruiken tussen een PC (arduino) en de SDR software.
Communicatie van CAT gaat standaard over een serial poort (de arduino heeft al een ingebouwde USB naar Serial interface dus kwa hardware heb je niet echt meer nodig).

Plaats reactie