FT8 met FT-1000MP en USB Digimode 3 (xggcomms)

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3CWI
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:34
Roepletters: pa3cwi
Locatie: Ritthem

FT8 met FT-1000MP en USB Digimode 3 (xggcomms)

#1 Bericht door PA3CWI »

LS
Ik wil graag mijn FT-1000MP inzetten voor gebruik met FT8 en heb daarvoor een USB Digimode 3 van xggcomms aangeschaft. Deze interface zou volgens de website compatible zijn met de set.
De interface is een externe geluidskaart met galvanische koppeling naar de trx.
De interface heb ik aangesloten op de packet connector aan de achterzijde van FT-1000MP.
Geluidskaart ingesteld en de Yaesu via het menu op 'packet usb' gezet.
Alles lijkt goed te werken, ontvangst en decoderen van signalen en met de MOX knop aan hoor ik ook een signaal.
Echter de ptt komt niet in en de set gaat niet zenden....
Ben er al een tijdje mee bezig maat kom er niet uit, misschien zie ik iets over het hoofd ??
Iemand ervaring met FT8 en een FT-1000MP met een dergelijke interface ?
Alvast bedankit voor de reacties.
73 de Kees, pa3cwi

PA0LMD
Berichten: 2263
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: FT8 met FT-1000MP en USB Digimode 3 (xggcomms)

#2 Bericht door PA0LMD »

Kees,

Pin 3 van de packet connector is de PTT aansluiting.
Zonder de interface aangesloten moet je op pin 3 een spanning meten die iets lager is dan op de PTT aansluiting op de achterwand.
Zo ja, sluit pin 3 kort naar massa, TX moet dan aan gaan.
Zo nee ....dan is er iets defect.
Je kunt dan een bypass maken door de anode van een diode aan de PTT aansluiting op de achterwand te koppelen en de kathode aan de PTT uitgang van de interface ( pin 3)
Met aangesloten interface ook controleren of de spanning op pin3 wel laag gaat als de TX aan zou moeten gaan.
Meten is (z)weten

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: FT8 met FT-1000MP en USB Digimode 3 (xggcomms)

#3 Bericht door PD0JDG »

Uit eigen ervaring met een soortgelijk interface van Signalink:

PTT met dit interface is op basis van een in de interface ingebouwde VOX (Voice Operated eXchange), PTT wordt actief als er geluid gedetecteerd wordt:
-Is de volume instelling van de geluidskaart voldoende om de VOX aan te spreken?
-Kun je de gevoeligheid van de VOX vergroten?

Gebruik je inderdaad de interface als geluidskaart en niet per ongeluk de standaard geluidskaart met een microfoon om te decoderen?

Indien Windows 10, zijn de privacy instellingen voor gebruik van microfoon vrijgegeven voor alle toepassingen?

PA3CWI
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:34
Roepletters: pa3cwi
Locatie: Ritthem

Re: FT8 met FT-1000MP en USB Digimode 3 (xggcomms)

#4 Bericht door PA3CWI »

@PA0LMD Leo, bedankt voor je reactie. Ik heb vandaag aan de connector van de interface gemeten, geen spanning tussen de ptt en aarde, na het aanzetten van de tune geen actie.
Stekker open gemaakt, bleek de soldeerverbinding van pin 2 (aarde) nauwelijks vast te zitten.
Deze vast gesoldeerd en nog steeds niets te meten op de punten ptt - aarde.
Komt er volgens mij op neer dat de interface defect is, ik heb inmiddels contact met G8XGG waar het ding vandaan komt.
73 de Kees, PA3CWI

PA3CWI
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:34
Roepletters: pa3cwi
Locatie: Ritthem

Re: FT8 met FT-1000MP en USB Digimode 3 (xggcomms)

#5 Bericht door PA3CWI »

@PD0JDG Jaap bedankt voor je reactie.
Klopt wat je schrijft, bij deze interface moet het signaal op beide kanalen worden gezet, waar bij het rechter kanaal wordt gebruikt voor het audiosignaal naar de trx en het linker kanaal om de vox te triggeren.
Ik heb deze signalen allebei op max gezet, evenals het signaal vanuit wsjt en jtdx.
Maar het maakt geen verschil, de ptt komt niet in.
Ik heb vandaag het kastje open gemaakt maar kon niet zo snel een potmeter om eventueel de vox gevoeligheid te in te stellen, vinden. In de connector vond ik een slecht gesoldeerd aardcontact, maar dat bracht na vast gesoldeerd te zijn geen verandering.
Ik gebruik de goede geluidskaart, want ik ontvang en decodeer signalen en bij het tunen met de mox van trx aan, hoor ik het geluid. In theorie kan dit signaal nog te zwak zijn om de vox te triggeren....
Ik heb inmiddels contact met G8XGG waar het apparaat vandaan komt.

73 de Kees, PA3CWI

PA3CWI
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:34
Roepletters: pa3cwi
Locatie: Ritthem

Re: FT8 met FT-1000MP en USB Digimode 3 (xggcomms)

#6 Bericht door PA3CWI »

Probleem opgelost ? Ja...
Na nog wat metingen gedaan te hebben aan de ptt van de interface bleek er toch iets te gebeuren: de weerstand ging van oneindig naar ongeveer 600 ohm.
Maar 600 ohm of 150 ohm, wat ik ook nog even geprobeerd heb, bleek niet voldoende om de ptt van de FT-1000MP te activeren.
Na overleg met G8XGG heeft hij me een CAT kabel toegestuurd om daarmee de ptt te activeren en dat bleek inderdaad te werken.... !

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: FT8 met FT-1000MP en USB Digimode 3 (xggcomms)

#7 Bericht door PD0JDG »

Top, dan kun je nu ook met de PC van frequentie veranderen!

PA3CWI
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:34
Roepletters: pa3cwi
Locatie: Ritthem

Re: FT8 met FT-1000MP en USB Digimode 3 (xggcomms)

#8 Bericht door PA3CWI »

PD0JDG schreef:Top, dan kun je nu ook met de PC van frequentie veranderen!
JA klopt Jaap, handig dus !

Plaats reactie