Vraag vertical in combinatie met CG3000

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Vraag vertical in combinatie met CG3000

#1 Bericht door PE4BAS »

Ik werkte al jaren met een vertical van 7,5m op 9m hoogte met 3 radialen er onder van 7,5m en in het voedingspunt een CG3000 autotuner. De vertical word rechtstreeks gevoed dus niet via een balun. Uiteraard gebruik ik wel een mantelstroomfilter onder de tuner in de coaxkabel. Ik moet zeggen dat de resultaten niet tegenvielen.

De vertical is sinds de komst van mijn nieuwe mast afgebroken. Maar sinds vorige maand kreeg ik een idee en heb ik hem nu boven in de mast geplaatst op 16m hoog. De CG3000 weer in het voedingspunt en dit keer maar 1 radiaal van 7,5m, schuin weg gespannen naar de voorkant van mijn 10m LFA beam en weer terug aan de onderkant naar de mast (niet verbonden met de mast uiteraard). In feite werk ik nu dus met een verticale dipool voor 30m.

Foto's zie mijn blogpost: https://pe4bas.blogspot.com/2019/10/pre ... ished.html

Vooral de 2e foto is van belang om te zien hoe het zit. Je kan er op klikken voor een grotere versie.

De werking valt me niet tegen. Alleen de SWR op 12m en 20m wil niet lager als 1,8:1. Op zich niet schokkend. Op 80/40 en 60m werkt het niet geweldig. Op 160m echter werkt het zeer goed, boven verwachting. QSO met JA, geen probleem op FT8. Werkte zelfs vorige week JT1CO zonder problemen met goed rapporten.

Ik heb nu eens zitten lezen op de site van PA0FRI waar voor multiband toepassingen een 1:4 balun gebruikt word tussen antenne en autotuner. Uiteraard ook om van unbalanced van balanced te gaan. De vraag is nu, geeft dit veel verbetering? In feite heb ik een gebalanceerde antenne met 2x7,5m. Maar de tuner is natuurlijk niet gebalanceerd. Voor zover ik weet zit er geen 1:4 balun in de CG3000. Is het de moeite waard om een 1:4 balun tussen de antenne en de tuner te plaatsen, wat levert het op? En belangrijk, wat gaat 160m doen? Dat werkt nu goed en de baluns beschreven op PA0FRI's site zijn van 80-10m...

Laat de experts maar schrijven, ben benieuwd?

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#2 Bericht door EA5JEX »

Waarschijnlijk werkt de GP in combinatie met de mast als een soort dipool.
De mast beïnvloed de werking van de GP.

Ik heb dit ook eens meegemaakt toen ik een GP op een zwiepmast zette.

(daarom doet 160 m het waarschijnlijk redelijk).

Misschien moet je de GP met de mast doorverbinden en dan met een gamma match de mast aansturen via je tuner.

(en dan kijken op welke banden hij het doet).

De radiaal boven weghalen en het beste is met een paar losse radialen op de gronden kijken wat het experiment oplevert.

Heb je een antenne analyser?

Kees

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#3 Bericht door on4avt »

Ik heb een tijd een 4:1 balun van LDG gebruikt toen de cg3000 niet werkte hier
De antenne is een omgekeerde L 10 m hoog, 13 m horizontaal. Ik had een dip van 1.2 swr op de 160 m
op de andere banden was de swr overal beneden de 2.5 en kon gemakkelijk met de ingebouwde tuner van de icom7300 bijtunen.
Zonder die 4:1 ging dat niet , daar de swr dan overal in het rood stond.
Ook een 1;9 unun ging niet beter.
Tot zover mijn ondervinding.
Een kameraad van mij werkt met een LDG rt 100 tuner boven in de mast, daar is een long wire aan verbonden, maar met een 9:1 balun tussen de tuner en de antenne.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#4 Bericht door PA0FRI »

De 1 ÷ 4 COAXbalun tussen een asymmetrische ATU en een symmetrisch antennesysteem moet je beschouwen als een bijna ideale omzetter van asymmetrisch naar symmetrisch.
Dat is omdat aan de secundaire kant de buitenmantels met elkaar verbonden en geaard zijn.
Bij 1 ÷ 4 zou men verwachten dat er omhoog getransformeerd wordt, maar het is zelfs mogelijk dat er onder bepaalde omstandigheden omlaag getransformeerd wordt.
PA0SE (SK) heeft dat vroeger uitgebreid in Electron beschreven.
Overigens 1 ÷ 4 geldt alleen als er 2 coaxkabels van 100 Ohm gebruikt worden en de belasting een reflectievrije weerstand van 200 Ohm is.
Als de coaxkabel tussen ATU en de balun kort is, dan zijn de verliezen door de kabel te verwaarlozen.
Zelf werk ik nog steeds met het systeem voor het voeden van een draaddipool.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#5 Bericht door PE4BAS »

@Kees, het verbinden van de 7,5m vertical met de mast en dan de mast/vertical als 1 antenne beschouwen is een goede optie als je alleen the lage banden wilt gebruiken. Echter deze antenne wil ik geschikt houden voor 160-6m. Natuurlijk is het altijd een compromis. Maar het is wel de moeite waard om er een experiment van de maken. Ik zal het overwegen...

@Frits, ik heb je 1:4 balun pagina uitvoerig gelezen en bestudeerd. Wat ik begrijp uit jouw uitleg hier is dat 160-10m prima kan met zo een coax balun. De coax tussen de tuner en de balun is er niet. De CG3000 heeft alleen een coax naar de radio, de ander kant komen gewoon draden aan de aansluitpunten. Tuner hangt rechtstreeks onder de antenne boven in de mast. Zie ook de foto...

Ik denk dat ik het gewoon uit moet proberen en dan zien of er verbetering is, of niet. Zo veel werk is het niet.

Ik kreeg in het verleden ook al eens de opmerking om de mast als tegencapaciteit te gebruiken. Dat kan. Maar eznec simulaties laten zien dat de opstralingshoeken boven zeg maar de 30m band dan erg omhoog gaan. De lagere banden zouden dan voor DX wel wat beter zijn. Ik zou dit ook in de praktijk moeten proberen. Ik wil nl. van 20-10m ook nog redelijk DX kunnen werken...

Een multiband antenne blijft natuurlijk altijd een compromis. Maar het is leuk om er mee te experimenteren :-)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#6 Bericht door PA0FRI »

"@Frits, ik heb je 1:4 balun pagina uitvoerig gelezen en bestudeerd. Wat ik begrijp uit jouw uitleg hier is dat 160-10m prima kan met zo een coax balun".
Bij mij is de impedantie aan het begin van de openlijn ongveer 6 Ohm op 160 m en dat wordt ook via de balun aangepast, alleen gaat er dan veel warmte in de ATU zitten.
"Ik denk dat ik het gewoon uit moet proberen en dan zien of er verbetering is, of niet. Zo veel werk is het niet."
Zo is dat, niet teveel op Eznec vertrouwen, want alle antennes en mast bij jou zitten qua invloed (nog) niet in het programma.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#7 Bericht door on4avt »

PA0FRI schreef:De 1 ÷ 4 COAXbalun tussen een asymmetrische ATU en een symmetrisch antennesysteem moet je beschouwen als een bijna ideale omzetter van asymmetrisch naar symmetrisch.
Dat is omdat aan de secundaire kant de buitenmantels met elkaar verbonden en geaard zijn.
Bij 1 ÷ 4 zou men verwachten dat er omhoog getransformeerd wordt, maar het is zelfs mogelijk dat er onder bepaalde omstandigheden omlaag getransformeerd wordt.
PA0SE (SK) heeft dat vroeger uitgebreid in Electron beschreven.
Overigens 1 ÷ 4 geldt alleen als er 2 coaxkabels van 100 Ohm gebruikt worden en de belasting een reflectievrije weerstand van 200 Ohm is.
Als de coaxkabel tussen ATU en de balun kort is, dan zijn de verliezen door de kabel te verwaarlozen.
Zelf werk ik nog steeds met het systeem voor het voeden van een draaddipool.
is geen 1:4 ! is een 4/1 LDG ( als het over mij gaat)


https://www.befr.ebay.be/itm/383054785894 zoiets

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#8 Bericht door PA4URK »

Ik werkte al jaren met een vertical van 7,5m op 9m hoogte met 3 radialen er onder van 7,5m en in het voedingspunt een CG3000 autotuner. De vertical word rechtstreeks gevoed dus niet via een balun. Uiteraard gebruik ik wel een mantelstroomfilter onder de tuner in de coaxkabel. Ik moet zeggen dat de resultaten niet tegenvielen.
Hoi Bas, ik zat een beetje te neuzen in alle draadjes die betrekking op de CG3000 hebben en kwam dit tegen. Ik heb alweer een jaar of zes een Comrod maritieme vertical van 8 meter lang - of hoog 8) - op een standpijpje van een paar meter lang staan. Stukje draad naar de CG3000 en vandaar een meter of tien coax naar de shack. Aan de CG3000 drie radialen van tussen de vijf en tien meter en dat werkt uitstekend voor mij. Ik heb de tuner er vandaag even afgepakt om hem eens goed schoon te maken en hem op een aluminium plaat van 30 x 45 te plaatsen. Ik las boven in jou quote dat je meteen onder de tuner een mantelstroomfilter hebt geplaatst. Heb jij daar enig effect van gemerkt? Want daar zit ik ook al een tijdje aan te denken en heb daarvoor nog een Hy-End line isolator liggen. De aluminiumplaat heb ik bewust zo groot gemaakt dat het mantelstroomfilter er ook nog op past.
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#9 Bericht door PE4BAS »

Hallo Rein, nee ik merk totaal geen effect van het mantelstroom filter. Ik heb het ook meer om evt. storingen te voorkomen door mantelstromen. Want die zullen er ongetwijfeld zijn. Maar bij mij staat de mast met antennes zo een 20m van het huis dus veel merk ik er niet van, althans van storingen dan. Je zou het gewoon uit moeten proberen. Net zoals ik nog steeds die 1:4 balun wil proberen tussen antenne en tuner.

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#10 Bericht door PA4URK »

Hallo Bas, ik ben van de week even aan het peinzen geslagen en heb het anders gedaan dan eerst bedacht. In de shack zelf had ik nog ruimte op de plaats waar tot voor enkele jaren terug een Sailor zender heeft gehangen. Aan deze aluminiumplaat heb ik nu de CG3000, het Hy-End mantelstroomfilter en een eigenbouw filter geplaatst. Alleen de doorvoer van de vertical naar binnen naar de tuner moet ik nog realiseren. Wat ik bedoelde met het effect van het mantelstroomfilter meteen onder de CG3000 was eigenlijk meer of je in de shack tijdens zenden merkt of het er wel of niet tussen zit. Ik heb in het verleden op 10 en 12 meter wel last van terugwerking gehad dat na het plaatsen van degelijke filtering verdween. Maar baat het niet, het zal zeker ook niet schaden!
Bijlagen
Nieuweuitvoering.jpg
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#11 Bericht door PA0FRI »

PA4URK schreef:Wat ik bedoelde met het effect van het mantelstroomfilter meteen onder de CG3000 was eigenlijk meer of je in de shack tijdens zenden merkt of het er wel of niet tussen zit. Ik heb in het verleden op 10 en 12 meter wel last van terugwerking gehad dat na het plaatsen van degelijke filtering verdween. Maar baat het niet, het zal zeker ook niet schaden!
Met 100 - 150 W merkt men niet altijd of filtering helpt, maar met meer vermogen is dat beter vast te stellen.
Bij mij werkt het goed met de filtering aan de ingang, zie de de tekening.
Bijlagen
Auto  ATU.gif
Auto ATU.gif (5.9 KiB) 4747 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#12 Bericht door PA4URK »

Hoi Frits, bedankt voor je toelichting. Ik heb je artikel over de JC4 tuner overigens met plezier en aandacht gelezen. Omdat mijn CG3000 het nog uitstekend doet na al die jaren buiten blijft ie nu nog maar even binnen van z'n ouwe dag genieten :wink: Bij mij komt er een enkele draad binnen vanaf de vertical maar ik zie dat jij daar dus ook nog een balun van ON7FU tussen geschakeld hebt. Aan de voedingskabel bij de ingang van de CG3000 heb ik overigens nu een ferrietclamp geplaatst, jij hebt daar een ringkern zitten?
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#13 Bericht door PA0FRI »

PA4URK schreef:Aan de voedingskabel bij de ingang van de CG3000 heb ik overigens nu een ferrietclamp geplaatst, jij hebt daar een ringkern zitten?
Dat klopt, een FT240-43.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#14 Bericht door PA1AIS »

Op het moment dat je maar voldoende ferriet in je coax en je stuurleiding hebt, isoleer je HF je tuner van de zender.
Eigenlijk zweeft de tuner HF los van de zender. Op dat moment kan je de tuner zelfs gebruiken voor symmetrische antennes.
De aarde is dat ook een pool die je in de lucht hangt. Dat werkt uitstekend met dipolen, deltaloops etc.
Ik heb dat al jaren en ook zo bij verschillende installaties op land, voor zeevaart scholen, zo gemaakt.

Er hangt dan dus géén HF aarde aan de installatie.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Vraag vertical in combinatie met CG3000

#15 Bericht door PA4URK »

Hoi Jugo en Frits, dat hebben jullie tot tevredenheid uitgelegd. Tussen de CG-3000 en de set heb ik nu dat mantelstroomfilter definitief geplaatst en in de DC kabel van de tuner een ferrietclamp. Maar daar wil ik nog meer ferriet tussen gooien. Het spul vanmiddag eindelijk aangesloten en vanavond getest. Alle banden tunen goed alleen tien meter is minder. Op 160 meter gaat het prima en zelfs een verbinding met EA3JE in Barcelona met 9+10 over en weer op 1849 kunnen maken. Tijdens de Army Radio Club ronde op 3720 signalen vergeleken met de 35 meter lange als sloper hangende eind gevoede draad en eigenlijk geen of nagenoeg geen signaalverschil kunnen merken. De andere banden volgen nog.
P.S. Jugo, heb je je boekje nog gekregen van Carla? :wink:
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Plaats reactie