Piezo speaker/pieper ..

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Piezo speaker/pieper ..

#1 Bericht door PA0CMU »

Om een circa 800Hz sidetone hoorbaar te maken uit een K1EL CW keyer chip (PIC12C509), voorziet het ontwerp in de aansturing van een piezo speaker/pieper o.i.d. De aansturing is rechtstreeks vanuit het IC zonder extra componenten. Dat werkt goed met een 32mm doorsnede piezo element. Voor gebruik in het veld is het echter erg zacht maar volstaat net. Het gaat mij om de piepjes die tijdens communicatie met de keyer hoorbaar zijn om instellingen te doen. De reguliere sidetone komt uit de zender.

Ik wil echter een nog compactere versie maken maar het volume van al die dingen is nogal laag. Op de K16 keyer kit van K1EL lijkt een pieper te zitten waar toch redelijk wat geluid uit komt (referentie: Youtube) maar de daarin toegepaste RDZ-RMT-1206 is niet (of erg lastig) verkrijgbaar. Toch lijkt de spec op veel van die dingen die in omloop zijn maar wat ik hier heb geeft nauwelijks geluid af. Hoorbaar als je er zowat bovenop zit maar verre van bruikbaar voor mijn doel.

Mijn voorraad betreft voornamelijk van die 12mm ronde exemplaren van het type KSQ-706P. Dat is zeer waarschijnlijk een exemplaar dat zelf een toon genereert als je er spanning op zet (er staan en '+' en '-' teken op) maar ze blijven allemaal stil als ik dat doe. Zo'n model zoek ik niet maar iets wat als speakertje fungeert. Uit de PIC komt een blokgolf toontje van 2,5Vtt. De keyer wordt gevoed met een CR2032 (3V).

Wie heeft ervaring met dergelijke piepertjes en waar zijn er te koop die redelijk volume maken? Of, hoe kan ik wellicht een KSQ-706P gebruiken?
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Piezo speaker/pieper ..

#2 Bericht door PA3CQN »

Ik had in Hoogkerk van die hele kleine speakertjes gekocht. Met stukje pvc-buis en
geknapte ballon een passief speakertje gemaakt die al behoorlijk veel geluid geeft.
Spelen met lengte voor de goede toon/resonantie .
Idee is dat je een klein drukkamertje krijgt, dat geeft veel meer geluid dan een losse speaker.
Bijlagen
minispkr.jpg
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Piezo speaker/pieper ..

#3 Bericht door PA0CMU »

Dat is een aardige oplossing zo.

Ik ben met dit soort spul aan de slag gegaan. Je ziet wel van die ontwerpjes die een redelijk toontje afgeven maar dit is maar erg weinig. Uiteraard geeft de PIC ook maar een circa 2,5Vtt signaal af en wellicht zijn de exemplaren die ik hier heb voor een hoger aangelegde spanning ontworpen. Eigenlijk wil ik zo'n klein ding zoals rechts op de foto (de KSQ-706P) maar dan een die ook redelijk volume maakt.
Bijlagen
20191025_165205.jpg
20191025_165205.jpg (22.93 KiB) 7670 keer bekeken
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Piezo speaker/pieper ..

#4 Bericht door pe1hzg »

Via Reichelt heb ik een aantal besteld: https://www.reichelt.de/geluidsomvormer ... 8931.html?

Dit is inderdaad een speaker en geen buzzer - je moet er AC opzetten.

Geluidsdruk is sterk afhankelijk van de frequentie - zie de specs. Piek ligt op 2400 Hz en niet op 800 Hz. Kinderen vonden de toon bij JOTA irritant dus geluidsdruk was wel goed.

Als je er eentje wilt hebben om te experimenteren dan graag een PM met je adres.

Ik zou het ding overigens ook eens aansluiten met een inverter zodat je uit 2.5V, een amplitude van 5V kan maken. Dan is de helft wel omgepoold, of dat echt werkt weet ik niet maar dat lezen we dan wel in het forum.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Piezo speaker/pieper ..

#5 Bericht door PA3CQN »

pe1hzg schreef:
Geluidsdruk is sterk afhankelijk van de frequentie - zie de specs. Piek ligt op 2400 Hz en niet op 800 Hz. Kinderen vonden de toon bij JOTA irritant dus geluidsdruk was wel goed.
Klopt precies. Heb hier verschillende liggen en allemaal ergens tussen de 2000 en 2300 Hz. Waarbij een verschil van 50 Hz al een enorm verschil in volume is.
Als je die met 800 Hz aanstuurt komt er nauwelijks geluid uit.
Als bevestigingspiepje voor de bediening kan ik met die ruim 2 kHz leven, maar als side-tone is het heel irritant.

(Trouwens: vaak worden ze verkocht als piezo maar er zit gewoon een spoeltje met een blikken plaatje in)
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Piezo speaker/pieper ..

#6 Bericht door pe1hzg »

PA0CMU schreef:Om een circa 800Hz sidetone hoorbaar te maken uit een K1EL CW keyer chip (PIC12C509), voorziet het ontwerp in de aansturing van een piezo speaker/pieper o.i.d. ... Voor gebruik in het veld is het echter erg zacht maar volstaat net. H
Nu er consensus lijkt te zijn over de ongeschiktheid van van die piezo dingen voor 800 Hz: Ons onvolprezen Jan Corver radiozendamateurmuseum museum heeft "Antiference luidspreker mobiel, model CS-100 (nieuw) ".
Die dingen hebben op spraakfrequenties een veel beter rendement en ik verwacht dat je met die dingen voldoende geluidsdruk op 800 Hz kan maken dat je klachten krijgt van de buren. Is wel wat groter maar ze voldoen ook uitstekend als "QSO speaker"

Is maar een idee,

Geert Jan

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Piezo speaker/pieper ..

#7 Bericht door PA0CMU »

Dank voor jullie reacties en het meedenken. Zo'n luidspreker is niet aan de orde Geert Jan. Ik wil een zo klein mogelijke doosje met PIC, een 2N7000 voor het schakelwerk, die pieper, een drukknopje en batterij en 3,5 mm chassisdeel voor de paddle. Ik wil het eenvoudig in mijn (jas)zak kunnen stoppen.

Ik ga nog eens opnieuw proberen op hogere frequenties. Heb dat al gedaan met een toongenerator maar vond niet echt een piek zo tussen de 2000-3500Hz. Als die er wel is met voldoende volume is dat ook prima want het gaat me inderdaad alleen om de controle piepjes bij wijziging van instellingen van de keyer. De frequentie van de 'sidetone' moet dan omhoog in de PIC chip. Geen probleem want ik programmeer hem zelf.

Met welke spanning stuurde jij die piepers aan tijdens de Jota Geert Jan? Daar zit natuurlijk ook een euvel, die 2,5Vtt uit de PIC is erg weinig. Ik heb wel van die piepertjes zien staan bij Hackerstore of Kiwi Electronics voor 3V~ die wellicht beter bruikbaar zijn.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Plaats reactie