Programmeren Tyt MD390

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Programmeren Tyt MD390

#1 Bericht door PA3RIS »

Ik heb hier een Tyt MD390 en die wil ik graag van een nieuwe codeplug voorzien. Helaas, de PC herkent 'm niet. Weet iemand hoe ik Windows 10 die porto laat herkennen? Er zit een origineel kabeltje bij en in het verleden heeft het ook (op een andere PC) gewerkt.

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Programmeren Tyt MD390

#2 Bericht door TomNL »

Als ik mij niet vergis is het een "dom" kabeltje, en zit alles wat nodig is voor de USB verbinding in de porto. Dus niet als bij oa de Baofeng kabeltjes, die een USB naar RS232 chip bevatten.

De juiste kabel moet dus ingeplugd zijn, en de porto moet (dacht ik) ingeschakeld zijn voor je het met de PC verbindt. Als je dat doet terwijl apparaatbeheer op je computer geopend is, zal je daar verandering moeten zien. De vervolgstappen hangen af van wat die verandering precies is.

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Programmeren Tyt MD390

#3 Bericht door PA3BZT »

Ik raad je aan om lid te worden van het dmrtechnoronde forum (indien je nog geen lid bent) en daar deze vraag te stellen. Er is vast wel iemand die je hiermee kan helpen.

Suc6, Fred

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Programmeren Tyt MD390

#4 Bericht door PD2B »

Ik ga ervan uit dat je programmeerkabelop de juiste manier hebt geinstalleerd?

Op welke PC (besturing) heb je de kabel eerder gehad?

Eerst de stuurprogramma voor de kabel installeren alvorens de kabel in de PC doen, doe je het omgekeerd dan gaat Windows zelfs iets installeren en om dat te herstellen...... succes!

Wanneer je de kabel hebt geinstalleerd dan de juiste software instaleren en daarna de kabel aansluiten op de PC, MD390 aansluiten aan de kabel en aanzetten.

In de software de juiste COM poort selecteren, dan zou het in principe moeten werken.

Het kan zijn dat de kabel niet goed is.


Ik waarschuw alvast, Windows 10 kan soms lastig zijn met de programmeerkabels. Ik heb hier een minilaptop waar ik heel vee kabels op aan kan sluiten maar heb ook nog een PC staan waar lang niet alle kabels op werken. Hoe het kan ? Geen idee!
Het beste werkt het op Windows 7.
Mvg,

Bert

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Programmeren Tyt MD390

#5 Bericht door TomNL »

PD2B schreef:Ik ga ervan uit dat je programmeerkabelop de juiste manier hebt geinstalleerd?

Op welke PC (besturing) heb je de kabel eerder gehad?

Eerst de stuurprogramma voor de kabel installeren alvorens de kabel in de PC doen, doe je het omgekeerd dan gaat Windows zelfs iets installeren en om dat te herstellen...... succes!

Wanneer je de kabel hebt geinstalleerd dan de juiste software instaleren en daarna de kabel aansluiten op de PC, MD390 aansluiten aan de kabel en aanzetten.

In de software de juiste COM poort selecteren, dan zou het in principe moeten werken.

Het kan zijn dat de kabel niet goed is.


Ik waarschuw alvast, Windows 10 kan soms lastig zijn met de programmeerkabels. Ik heb hier een minilaptop waar ik heel vee kabels op aan kan sluiten maar heb ook nog een PC staan waar lang niet alle kabels op werken. Hoe het kan ? Geen idee!
Het beste werkt het op Windows 7.
Je kunt die kabel niet installeren (want, zoals gezegd, een "domme" kabel), en je kunt in de software ook geen COM poort selecteren, want deze porto werkt niet volgens dat principe.

In Windows 10 heet het apparaat "STM Device in DFU Mode".

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: Programmeren Tyt MD390

#6 Bericht door PE1MBS »

Volgens mij is het belangrijkste dat je de bovenste twee toetsen indrukt bij inschakelen om de MD in DFU mode te zetten....

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Programmeren Tyt MD390

#7 Bericht door PE1PQX »

Vaak is dit een kwestie van de juiste drivers... Even bij de fabrikant de juiste opzoeken in installeren.
Hier met Win10 geen problemen. Programmeren kan zonder een toetsencombinatie op de porto in te drukken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Programmeren Tyt MD390

#8 Bericht door PA3RIS »

Het zal inderdaad een driver-kwestie zijn.

@PD2B Ik neem aan dat ik niet de juiste driver heb geïnstalleerd voordat ik de porto aansloot. Want hij doet het niet en ik krijg een ? in apparaatbeheer.

Iemand die de gouden tip voor me heeft voor de juiste driver? Mocht Win 10 lastig zijn, dan mag Windows 7 ook.

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Programmeren Tyt MD390

#9 Bericht door PD2B »

PA3RIS schreef:Het zal inderdaad een driver-kwestie zijn.

@PD2B Ik neem aan dat ik niet de juiste driver heb geïnstalleerd voordat ik de porto aansloot. Want hij doet het niet en ik krijg een ? in apparaatbeheer.

Iemand die de gouden tip voor me heeft voor de juiste driver? Mocht Win 10 lastig zijn, dan mag Windows 7 ook.

http://www.tyt888.com/?mod=download
Mvg,

Bert

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Programmeren Tyt MD390

#10 Bericht door PA3RIS »

Bedankt, ik zal er eens kijken

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Programmeren Tyt MD390

#11 Bericht door TomNL »

PA3RIS schreef: @PD2B Ik neem aan dat ik niet de juiste driver heb geïnstalleerd voordat ik de porto aansloot. Want hij doet het niet en ik krijg een ? in apparaatbeheer.
Wat is de "naam" van het apparaat dat bij het ? staat?

Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik een driver handmatig moest installeren. Volgens mij vond Windows die zelf.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Programmeren Tyt MD390

#12 Bericht door PE1PQX »

TomNL schreef: Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik een driver handmatig moest installeren. Volgens mij vond Windows die zelf.
Windows native drivers zijn vaak juist niet de besten. Vandaar dat de hardware leveranciers er 'betere' drivers bij leveren (hetzij op een cd, hetzij ter download)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: Programmeren Tyt MD390

#13 Bericht door pd0ejn »

wat ik heb gedaan:
windows 10 opgestart en daarna de portofoon aangezet en het twee pens kabeltje in de portofoon gestoken en als laatste pas het usb kabeltje in de computer gestoken.
Dan krijg je een melding dat er iets klaar is voor gebruik.
Dan het CPS programma opstarten en dan zonder enig knopje in te drukken op de porto want de md390 gaat vanzelf in de PC mode staan.
Doe je ding er mee en je bent klaar.

vorige week ben ik heel goed geholpen door de DMR mannen en ook via dmrtechnoronde.nl i vm met een Anytone d7878uv
succes.

groet van Rene
Luctor-Et-Emergo

Plaats reactie