Installatie antenne

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Installatie antenne

#16 Bericht door PA3DJS »

Als eerste hoop ik dat je het advies van PE2AAB opvolgt. Het brengt je ook direct in contact met de zendamateurgemeenschap.

Mocht je plannen hebben om geregistreerd zendamateur te worden, een zoekopdracht met: opleiding zendamateur, geeft je heel veel opties waarvan er wellicht meerdere aansluiten bij jouw wensen. Met wensen doel ik op: studietempo, tijdstippen, locaties (of online), etc.

"N" is te doen, ook als je geen elektro- of andere technische achtergrond hebt. De N-registratie heeft prima mogelijkheden om je uit te leven op diverse amateurbanden. Klein detail, de 70 cm zit er ook bij, dus je mag met een N-registratie ook op PI2NOS.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Installatie antenne

#17 Bericht door PE2AAB »

Hmmm. vreemd. Had een heel epistel geschreven en ik was tevens ook de laatst postende maar blijkbaar is het bericht niet blijven plakken.

In het kort;

Ik raad je ten zeerste af het boete bedrag te achterhalen. Breng het geduld op om te wachten tot je je examen hebt gedaan en je machtiging (of registratie) hebt behaald.
Hierboven zijn diverse optie aangedragen waarmee je prima uit de voeten kunt.
Je bent bezig met examentraining. Je zult dan ongetwijfeld voorbij hebben horen komen dat goed amateur schap vaak voortvloeit als men begonnen is met luisteren. Hoe doen anderen het (uiteraard de uitzonderingen daar gelaten).
Luister bijvoorbeeld via de een remote ontvanger als een WebSDR. (www.websdr.org)

Zoek maar eens naar een WebSDR in Japan of Amerika. Daar waar mensen nog echt respect voor elkaar kunnen opbrengen.

Boetes?
Om een indicatie te geven; AT neemt misbruik van amateur repeaters hoog op vanwege recente verstoringen (waaronder ook op NOS). Denk aan boetes in de viercijferige regionen.

Doe er je voordeel mee.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Installatie antenne

#18 Bericht door PA3DJS »

@PE2AAB:
Wat gisteren gebeurde was in nderdaad vreemd!

Ik zag jouw bericht wel in de weergave waarmee je een bericht opstelt, maar in de gewone weergave zag ik jouw bericht niet. Ik heb mijn bericht aangepast aan jouw bericht, en nog even gewacht.... Het fenomeen bleef. Jouw bericht was er wel in de "bericht opstelweergave", maar niet in de gewone weergave.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Installatie antenne

#19 Bericht door PE2AAB »

Ja je hebt gelijk Wim,

Vreemd verschijnsel. In ieder geval dekt mijn tweede bericht de lading ook ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Snorlax
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2019, 23:11

Re: Installatie antenne

#20 Bericht door Snorlax »

ik lees net op https://www.veron.nl/nieuws/pi2nos-ontmantelt/ dat die hele NOS repeater verdwijnt dus tja, da's slecht nieuws

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Installatie antenne

#21 Bericht door pa1bvm »

@snorlax,
Gelukkig zijn er andere manieren om deze fraaie hobby te bedrijven .
" Iets " met een repeater doen is slechts een van de zeer vele mogelijkheden.

ik kan zelfs wel stellen dat ik de afgelopen 45 jaar nog nooit een verbinding heb gemaakt via een repeater .

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Installatie antenne

#22 Bericht door PA3DAT »

Oei, dat is wel heel weinig! :D
Maar ook hier: de minst gebruikte antennes zijn de verticals voor VHF en UHF...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Installatie antenne

#23 Bericht door PE2AAB »

Snorlax schreef:ik lees net op https://www.veron.nl/nieuws/pi2nos-ontmantelt/ dat die hele NOS repeater verdwijnt dus tja, da's slecht nieuws
In Hilversum (waar de repeater origineel voor was bedoeld; snap je ook meteen de suffix NOS) blijft deze wel in de lucht) Hij veranderd van 'bovenregionaal' terug naar 'regionaal'.
Je hebt ook PI3UTR nog op VHF met een bovengemiddeld bereik.

Maar inderdaad; waarom beperken tot werken over repeaters? Met simpele antennes zijn er zoveel meer mogelijkheden.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie