DTR lijn van COM-poort

Hardware en software.
Bericht
Auteur
PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: DTR lijn van COM-poort

#16 Bericht door PA2S »

GE Carel,

Ja de 7600 emulatie COM poort (en audio) loopt via USB. De 'gewone' COM poort (DB9) gebruik ik voor een tweede TRX die alleen een CI-V (oudere Icom) interface heeft. Met een simpel schakelingetje is dat zo gemaakt. Moet ik alleen eens ontstoren, heeft op sommige banden wat last van de eigen HF. Staat op de agenda om het in een ander doosje te zetten en eens wat C'tjes zo hier en daar aan te brengen. Het moest erg klein (in de behuizing van de DB9 steker) en de C'tjes passen er niet meer bij.

De keying interface zit trouwens ook in de (DB25) connector.

De 7600 kan niet sleutelen via de USB poort, zoals bij nieuwere spullen wel mogelijk is. Dat is wel een beetje jammer, want dan kun je met een enkele kabel toe voor alles. Maar ik ben tevreden zo :-)

73, Henk

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: DTR lijn van COM-poort

#17 Bericht door PA0CMU »

Een vriend van me heeft ook een 7600 en gebruikt een Winkeyer van K1EL samen met een externe geluidskaart van Funk Amateur en ik zie dan diverse USB kabels.

Ik hou het graag simpel. Eén 4-aderig kabeltje tussen laptop COM- poort en Elecraft K2, dat is alles maar ik doe uitsluitend CW. De keying interface zit in de DB9 connector inclusief een 3mm ledje aan de zijkant voor controle doeleinden.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: DTR lijn van COM-poort

#18 Bericht door TomNL »

Voor de duidelijkheid even geknipt in de quote;
Geen belang schreef: dus zodra de computer bezig/klaar is met starten stuurt die een signaal (meermaals).
Want je gebruikt nu een lijn die aangeeft dat de computer-poort klaar is, vandaar de toggles die je veelvuldig krijgt.
Is dat wel zo? Dan zou de poort na het opstarten hoog moeten blijven, en dus continu blijven luisteren. Dat is tenminste wat het protocol zegt over DTR. Als je computer volledig opgestart is wordt er niet "geluisterd" naar je com poort. Tot je een programma start dat wel luistert (of dat nou het zoeken naar nieuwe hardware is of bijvoorbeeld een terminal applicatie).

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: DTR lijn van COM-poort

#19 Bericht door PA1FJ »

Ik ken dit probleem al heel lang maar zie dat niet als een probleem, 2 simpele oplossingen: Eerst PC aanzetten dan pas de TRX, of TRX in de SSB mode bij het opstarten van de PC, het enigste wat je dan hoort zijn 6 CW piepjes maar de set gaat niet zenden!

73 Fred PA1FJ

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: DTR lijn van COM-poort

#20 Bericht door PA0CMU »

Ja natuurlijk is dat een oplossing Fred en zo doe ik het ook meestal maar toch, waarom stuurt Windows de DTR lijn 6x hoog? Dat wil ik weten en ook of dat uit te schakelen valt!
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: DTR lijn van COM-poort

#21 Bericht door PA2EFR »


PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: DTR lijn van COM-poort

#22 Bericht door PA0CMU »

Die kende ik al en neemt het euvel niet weg.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Plaats reactie