Wie heeft ervaring met PropLab Pro?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Wie heeft ervaring met PropLab Pro?

#1 Bericht door PA3DJS »

Bij veel mensen is VOACAP wel bekend. PropLab is ook een ionosferisch propagatieprogramma, maar rekent op een heel andere manier (Ray Tracing) en kan daardoor van die mooie plaatjes genereren waarin je ziet hoe een straal uitbreidt in de ionosfeer.

Ik kan er weinig over het pakket vinden, en wat ik vind komt niet overtuigend op mij over (traag, hangen). Het zet in ieder geval de processor goed aan het werk.

Wie-o-wie heeft ervaring met dit pakket v.w.b. rekentijd en het wel of niet hangen van de applicatie?

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Wie heeft ervaring met PropLab Pro?

#2 Bericht door PA2S »

PA3DJS schreef:Wie-o-wie heeft ervaring met dit pakket v.w.b. rekentijd en het wel of niet hangen van de applicatie?
Na wel wat wikken en wegen heb ik het een tijd geleden "aangeschaft".

De samenvatting:

Is erg nukkig, gaat geregeld in de fout, heeft echt een speciale 'gebruiksaanwijzing' nodig om het niet telkens te laten crashen. Ik kom er wel mee uit de voeten, maar het geeft de indruk dat de code door de tijd heen nogal rommelig is geworden. Zover ik kan nagaan is het gemaakt in Borland Pascal en is de source code waarschijnlijk matig. Oudere versies waren misschien stabieler, maar ik kan dat niet nagaan. Qua nukkigheid dus zeker geen Pro. Operating systeem heeft daar geen invloed op, op alles tussen XP en Win 10/64 geprobeerd, snelheid, rare effecten en chrashes zijn overal hetzelfde.

De bedoeling ervan is zeker heel mooi en dat heeft me uiteindelijk toch doen besluiten om een licentie te bestellen en ondanks alle nukken heb ik er al veel plezier aan beleefd en een van de mooiste uitkomsten is dat ik de veronderstelde focussering bij de greyline kon 'aantonen'. Ik ben daarmee nog bezig, want: de 3D raytracing is ontzettend langzaam, hij kan uren bezig zijn. Dus laat ik het op weekenden en zo zijn ding doen, want je zet hem bij het ontbijt aan en rond de koffie ga je eens kijken wat er van gekomen is. Een handvol berekeningen op een dag is wel het maximum. Ik heb overigens wel de indruk dat de berekeningen qua formules e.d. wel serieus zijn. Er ligt ook een wat ouder IRI model onder, maar de dwarsprofielen komen realistisch over.

Wel jammer is dat de uitkomsten in (tijdelijke) binaire bestanden worden opgeslagen, die slechts deels te converteren zijn. Het betreffende programma miste ook nog een DLL, maar die heb ik (dank aan Google) kunnen vinden. Want wat ik echt mis, is de mogelijkheid om de gegevens die je tijdens het 3D tracen voorbij ziet komen, zoals momentane azimuth en elevatie, te analyseren. Je kunt wel een uitkomst opslaan en die later weer als 3D grafiek te voorschijn toveren, maar je weet dan niks meer van de onderliggende gegevens. In een aantal gevallen heb ik screenshots gemaakt om waarden te kunnen 'bewaren". Een van de 'verrassingen' is dat je bijvoorbeeld met een lage elevatie kunt vertrekken, maar de ionosfeer is veruit bepalend voor het verdere verloop en in veel gevallen zie je dat de elevatie na enkele hops al flink is toegenomen en dat het dus dan helemaal niet zo is dat signalen onder een lage hoek binnenkomen, maar juist erg steil 'omlaag kunnen vallen'.

Rond de ochtendschemering heb ik pieken in de signaalsterkten geobserveerd op 60 meter en het heeft er alles van weg dat dit ook samenhangt met de betrekkelijk hoge 'invalshoek' waardoor bijvoorbeeld (mijn) horizontale dipool onderdeel is van dit effect. Immers heeft een lage dipool (nog geen kwart golflengte hoog in mijn geval) de meeste gain omhoog en als de signalen uit de hoogte steil omlaag komen, dan is het pieken mede het gevolg van het stralingspatroon van de antenne.

Maar uit de traces bleek dat stralen samenvielen en dat de ionosfeer dus wel degelijk als een lens zou kunnen werken.

Ik kan je met plezier verdere toelichting geven, je kunt me het beste even een PB zenden, dan kunnen we even een 'belmoment' afspreken. Mailadres staat ook op QRZ.com. Bellen gaat wat sneller dan typen hi.

73, Henk

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met PropLab Pro?

#3 Bericht door PA3DJS »

Via de telefoon gaat inderdaad vaak efficienter dan een heel lange draad hier maken (waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet). Een PB is onderweg.

Ik wil er simulaties mee doen in de buurt van de evenaar waar je "last" kan hebben van die bobbel rond de magnetische evenaar. VOACAP/ICEPAC/ETC kan daar volgens mij niets mee.

pa3evz
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2019, 10:14
Roepletters: pa3evz

Re: Wie heeft ervaring met PropLab Pro?

#4 Bericht door pa3evz »

Hallo Wim en Henk,

Mijn naam is Jacques PA3EVZ, Ik zie dat jullie bezig zijn met Proplab pro.
Al een aantal jaren gebruik ik het programma, de eerste jaren met veel plezier maar sinds ik het onder windows 10
(moet) draaien is het een brok ellende. Continue hangen van het programma en zelfs het opstarten geeft problemen.
Alleen de eerste keer gebruik na (her)installatie gaat het even goed.

De fout welke optreedt bij het opstarten is de volgende "The internet refresh interval is set at zero or has no value specified"
klik je daarna op "ok" dan start het programma maar komt dan direct met de volgende fout melding "Invalid floating point operation" wat je verder ook
probeert de laatste fout melding "Invalid floating point operation" blijft zich herhalen. Resultaat, geen ray trace mogelijkheden.

Vraag me af of jullie dit herkennen?

Of zit er bij mijn computer/software iets fundamenteels fout.

73,
Jacques PA3EVZ

Plaats reactie