PD2R schreef:
André, afgelopen vakantie heb ik ook de 6 meter yagi aangesloten. Het lukte mij om 1 QSO te maken. Ik had hem aangesloten en zag op de scope dat er condities waren. Even CQ roepen en direct kwam er een G station voor mij terug. Locator uitgewisseld en weer QRT want we zouden met het gezin wat gaan ondernemen. In de week daarop diverse malen naar 6 meter geschakeld maar anders dan het baken een paar km verderop was er niets meer te horen. Er waren overigens wel openingen, alleen niet wanneer ik de mogelijkheid om er gebruik van te maken.
Op HF valt er, zoals je zelf terecht opmerkt, altijd wel wat te werken. Ook lange QSO’s zijn mogelijk terwijl het op VHF/UHF dikwijls kortere QSO’s zijn. Tenzij je lokaal op FM gaat zitten natuurlijk.
EME lijkt me best aardig alleen zo jammer dat veel tegenwoordig digitaal gaat. Een goede vriend van ons had een uitstekend EME 2 meter station maar heeft zijn grote VHF stacks vervangen door HF antennes. Er was voor hem simpelweg niets meer te werken in CW, alles zat digitaal en daar had hij geen trek in.
Satalieten, volledig onbekend voor mij. Binnenkort tijdens de JOTA ga ik daar als het goed is voor het eerst kennis mee maken.
Wij hebben nu eenmaal meer met HF, jij overduidelijk met VHF/UHF. Mooi dat onze hobby zoveel diversiteit kent zodat er voor iedereen wat te beleven valt.
Ik denk dat wij wat van mening verschillen kwa mogelijkheden op VHF/UHF, maar zoals je zelf terecht opmerkt is de diversiteit groots op ALLE amateurbanden.
Met relatief eenvoudige middelen is via EME toch leuke DX te werken, en zeker de 'BIG-GUNS' aan de andere kant van deze aardbol (USA, Rusland etc). Een DX-qso hoeft ook niet lang te zijn, kort en bondig is voldoende voor het log en QSL-bevestiging. (bijkomend voordeel is dat er meer OM's in het zelfde tijdsbestek een QSO kunnen maken)
Maar goed, NOGMAALS veel plezier en veel succes met de QSO's...!(PS.: In de eerste zin: jij als PD2 op 6mtr?? Leg eens uit hoe je dat legaal geregeld hebt?)