Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q7DX

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q7DX

#1 Bericht door PA1SVM »

Ook dit jaar, net zoals voorgaande jaren, gaan we weer en weekje op radiovakantie in Denemarken met vier amateurs. Dit jaar gaan mee:

Maarten PD2R & OV2T
Jan-Willem PA7JWC & 5Q7DX
Wino PA0ABM
Sven PA1SVM

We zitten in het plaatsje Saeby in het noord-oosten wat valt onder noord-Jutland IOTA EU-171. We hebben een mooi vakantiehuis met alles erop en eraan. Vrijdag 14 sept zullen we de eerste QSO's kunnen maken na het bouwen van de eerste antennes. De volgende antennes zullen worden gebouwd: 5 band spiderbeam (20m t/m 10m) op 19m hoogte, FB33 op 10m hoogte, 40m vertical, 30m delta loop, dipool met openlijn voor 80m t/m 30m en misschien 2x 4 el voor 6m. De volgende radio's nemen we mee: Elecraft K3, Icom 756 proII, Icom 7300 en Icom 7100. Ook gaan de nodige bandpass filters mee om elkaar niet in de weg te zitten. We zullen voornamelijk actief zijn op 80m t/m 6m op SSB en CW. Dit jaar gaan we ook iets extra aandacht schenken aan de amateurs in Nederland op 40m 7.050 - 7.100MHz en 20m tot 14.250 MHz. Hoop veel van jullie in het log te kunnen zetten.

73, Sven

Saeby
Saeby
5-band spiderbeam op 19m
5-band spiderbeam op 19m

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#2 Bericht door PA9CW »

Leuk joh. Hartstikke leuk om een week alleen maar met de radio te spelen. En af en toe een pile-up weg te werken.
Zeker met zo'n speciale call trek je wat meer aandacht.

Succes en vooral veel plezier gewenst. En wellicht tot werkens.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#3 Bericht door PA1SVM »

Hai Tonnie,

Leuk om te lezen dat jij ook erg actief bent om andere delen van het land/europa te activeren. Het is zekerweten erg leuk om een hele week lekker met de hobby bezig te zijn. We doen dit nu al heel wat jaartjes inmiddels en hebben een leuke vriendengroep opgebouwd bij de locale amateurs en hun club. De calls die we hebben helpen zekerweten, nu maar hopen dat de condities op HF een beetje gunstig zijn. We hebben dit jaar een echte naam uit de CW wereld bij ons dus die verbindingen moeten goed komen als SSB even niet wil lukken. Overigens ben ik de enige van de vier die meegaan die CW niet machtig is.......toch maar eens wat aan gaan doen ;) Wij hopen je zeker ergens op een band te kunnen werken.

73, Sven

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#4 Bericht door PA1SVM »

:D
Bijlagen
C95D2F3D-E2E5-400F-ABB5-AF9ECB658C77.jpeg

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#5 Bericht door PE1PQX »

Succes met deze expeditie!!

Wat ik best een beetje jammer vind is dat 2m en 70m 'vergeten' wordt, de uitdaging om daar leuke QSO's te maken is net even groter.
Aan de andere kant weet ik dat je keuzes moet maken in wat je allemaal wilt mee nemen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#6 Bericht door PA1SVM »

Dankjewel Andre. Vergeten is een groot woord idd, we moeten keuzes maken wat we meenemen. We hebben bij het vakantiehuis wel de beschikking over een 2m beam, mochten er leuke ontwikkelingen zijn dan kunnen we eventueel die band bijzetten met de Icom 7100. Voor 70cm hebben we simpelweg de spullen niet voor en als we eerlijk zijn heeft dat onze interesse niet echt. We hebben een grote auto vol met dakkoffer erop, genoeg bij ons iig.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#7 Bericht door PE1PQX »

PA1SVM schreef:Dankjewel Andre. Vergeten is een groot woord idd, we moeten keuzes maken wat we meenemen. We hebben bij het vakantiehuis wel de beschikking over een 2m beam, mochten er leuke ontwikkelingen zijn dan kunnen we eventueel die band bijzetten met de Icom 7100. Voor 70cm hebben we simpelweg de spullen niet voor en als we eerlijk zijn heeft dat onze interesse niet echt. We hebben een grote auto vol met dakkoffer erop, genoeg bij ons iig.
Doelend op het vet gedrukte: Jammer dat het jullie interesse niet heeft.

Ik bemerk dit bij veel meer OM's (en YL's) dat men erg opgewonden raakt van HF en de rest niet interessant gevonden wordt, erg jammer. Deze tendens valt mij al op sinds alle zendamateurs toegang hebben tot het HF spectrum, zo vanaf het veranderen van de A/B, C en D machtigingen naar de F en N registraties (vanaf Sept 2003 zo ongeveer).

VHF en hoger wordt vaak als 'moeilijk' gezien ten opzichte van HF, waarbij je met redelijke condities met een breinaald nog mooie DX kunt werken (even heel erg simpel gesteld!) terwijl VHF en hoger andere inzichten vergt en is een grotere uitdaging om dezelfde resultaten te kunnen halen (Ja, dat is met slimme technieken toch goed mogelijk!)

Nogmaals wil ik jullie plezier hierin niet drukken, en uiteraard veel succes met QSO's maken en als ik de tijd vinden kan zal ik op de banden ook naar jullie uitluisteren (zo eerlijk ben ik wel weer.. :wink: )
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#8 Bericht door PA1SVM »

Ik snap je verhaal zeker. Voor ons geldt wat we leuk vinden en waar onze interesse ligt, niet wat het makkelijkst is.
Het is maar goed dat we zo veel verschillende dingen kunnen doen met deze hobby. Iedereen op 70cm ATV is niets, iedereen op 160m CW is ook niets.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#9 Bericht door PE1PQX »

Nee, klopt helemaal.... maar ik gok dat meer dan 90% van onze (Nederlandse!!) OM's/YL's alleen HF interessant vinden en de rest (4m, 6m en hoger) links laten liggen. En dat vind ik heel erg jammer.

maar ja, wie ben ik..?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#10 Bericht door sottezero »

Ik neem op vakantie alleen 2m en 70cm mee :-) meer ruimte heb ik niet op het dak. :mrgreen:

verwijderd

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#11 Bericht door verwijderd »

Hallo Maarten, Jan willem en de rest

Zeer leuk dat jullie weer een week van jullie vrije tijd investeren om met onze geweldige hobby bezig te zijn en zoals eerder door jullie aan gegeven
moeten jullie lekker doen waar je zelf zin in heb en niets aan trekken van " .. oh wat is dit en dat jammer.. " anders kan ik nog wel wat andere dingen bedenken wat jammer is, enfin...

Ik hoop jullie zeker te kunnen werken op HF en een vraag van mijn zijde, gaan er ook nog wat amplifiers mee ?
Want zoals de bekende uitspraak al zegt, Life's too short for QRP !!

Nogmaals veel plezier en tot werkens

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#12 Bericht door PD2R »

I.v.m. de beschikbare ruimte in de auto gaat er dit jaar waarschijnlijk maar 1 Acom 1000 mee. Een tweede amp kunnen we eventueel lenen van een locale amateur, een SPE Expert 1.3k-fa.
Overigens hebben we niets tegen QRP, het lijkt mij in de toekomst geweldig om er met een QRP CW zendertje opuit te trekken. Dus laten we het zo stellen, “this holiday is to short for QRP” :wink:

Voor wat betreft VHF/UHF, er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden. Op HF valt nu eenmaal het meeste te beleven en dat heeft niets met moeilijk of makkelijk te maken. Als we de middelen tot onze beschikking zouden hebben om naast het HF antennepark ook nog wat VHF antennes op te zetten, dan zouden we dat zeker doen. Mogelijk kunnen we in 1 van de masten naast de 6 meter yagi ook nog een 2 meter yagi kwijt. De vraag is dan nog of we ook genoeg coax hebben om de antenne aan te kunnen sluiten.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#13 Bericht door PE1PQX »

PB5X schreef:...

en niets aan trekken van " .. oh wat is dit en dat jammer.. "

...
Erg jammer deze dood-doener! Een mening geven mag blijkbaar niet meer... :cry:
PD2R schreef: Op HF valt nu eenmaal het meeste te beleven en dat heeft niets met moeilijk of makkelijk te maken.
Da's onzin... Op VHF en UHF valt ook zat te beleven, als je er maar voor open staat. VHF, UHF en hoger is gewoon uitdagender dan HF.
Zoals ik al aangaf is op HF met de spreekwoordelijke breinaald nog een QSO te maken met heel ver weg mits de condities het mogelijk maken.
Op VHF en hoger kan dit ook, maar dan EME, MS enz... en in theorie zelfs nog eenvoudiger dan op HF. De maan 'is er altijd zodra boven de horizon', condities op HF niet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

verwijderd

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#14 Bericht door verwijderd »

Erg jammer deze dood-doener! Een mening geven mag blijkbaar niet meer... :cry:
Beste Andre

Het gaat niet om jouw mening en wat jij graag zou willen er word simpelweg verteld wat de heren in Denemarken gaan doen.
Dus laat het lekker daarbij.

Dus beste Andre i.p.v. 3000+ postings op dit forum stel ik voor dat u uw tijd beter besteed en zelf de wijde wereld in trekt om een VHF / UHF expeditie te organiseren zodat je heel veel plezier kan beleven op de door u gewenste banden.

Alvast veel plezier toe gewenst !

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Radiovakantie Denemarken 14 t/m 21 sept 2018 - OV2T & 5Q

#15 Bericht door PD2R »

André, afgelopen vakantie heb ik ook de 6 meter yagi aangesloten. Het lukte mij om 1 QSO te maken. Ik had hem aangesloten en zag op de scope dat er condities waren. Even CQ roepen en direct kwam er een G station voor mij terug. Locator uitgewisseld en weer QRT want we zouden met het gezin wat gaan ondernemen. In de week daarop diverse malen naar 6 meter geschakeld maar anders dan het baken een paar km verderop was er niets meer te horen. Er waren overigens wel openingen, alleen niet wanneer ik de mogelijkheid om er gebruik van te maken.
Op HF valt er, zoals je zelf terecht opmerkt, altijd wel wat te werken. Ook lange QSO’s zijn mogelijk terwijl het op VHF/UHF dikwijls kortere QSO’s zijn. Tenzij je lokaal op FM gaat zitten natuurlijk.
EME lijkt me best aardig alleen zo jammer dat veel tegenwoordig digitaal gaat. Een goede vriend van ons had een uitstekend EME 2 meter station maar heeft zijn grote VHF stacks vervangen door HF antennes. Er was voor hem simpelweg niets meer te werken in CW, alles zat digitaal en daar had hij geen trek in.
Satalieten, volledig onbekend voor mij. Binnenkort tijdens de JOTA ga ik daar als het goed is voor het eerst kennis mee maken.

Wij hebben nu eenmaal meer met HF, jij overduidelijk met VHF/UHF. Mooi dat onze hobby zoveel diversiteit kent zodat er voor iedereen wat te beleven valt.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie