Draad antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Draad antenne

#1 Bericht door Jarne »

De laatste dagen heb ik hier op dit forum (en internet) al veel gelezen over het zelf maken van een antenne.
Onder het kopje "ontvangers" heb ik voor mijn Sommerkamp FRG-7 al een aantal bruikbare tips van jullie gehad en heb nu een simpele enkele speaker draad van een meter of 15 tussen twee isolatoren (stukjes trespa!) hangen met het uiteinde hup, zo in de FRG gestopt.
Dit werkt zeker heel aardig en ik kan nu sommige stations bijna kraakhelder ontvangen.
Nu heb ik hier iets meer dan 50 meter 50ohm kabel liggen.
Zou ik hier iets mee kunnen doen??? Er is genoeg!
Ik heb o.a. al iets over een balun/unun gelezen dus zoiets wil ik wel proberen.
Voor de goede orde: ik doe alleen ontvangen en niet zenden.

Groeten, Jarne.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Draad antenne

#2 Bericht door PA0RAB »

Jarne
Of je wat kunt doen met die rol coax hangt af van
- ouderdom oa. van invloed op kabelmantelerosie en dielectrum zeg het binnen schuim inwerking van
vocht en oxidatie
-Type kabel van belang voor impedantie verkortingsfactor demping van de signalen dun gemakkelijker in
een bocht dan starre dikke
Laat ik het zo zeggen van een rol oude coax is een prima dummyload te maken
Je gebruikt dan de verliesfactor
Ook kun je de bekende pleepijp mantelstroom filter van slechte coax maken Komt het ook op ed
Je merkt ,ik weet te weinig over je oude kabel en ik ben daarom kritisch bij het gebruik van oude kabel
55 en 75 de Ruud PA0RAB

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: Draad antenne

#3 Bericht door Jarne »

Hoi Ruud,

Geen idee hoe oud (of jong!) mijn kabel is.
Het is een Siva cables Italy RG213/U 50 ohm
De kabel is buigzaam en heeft geen droogte scheurtjes.

Groet, Jarne.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Draad antenne

#4 Bericht door PA0RAB »

Klinkt gunstig Jarne
RG213 kan tot goede HF kabels worden gerekend die lang de specificaties houdt.
Verkleuringen zwart worden of groen van de buitenmantel onder het plastic duidt op vocht
Vocht kan ook via de pluggen binnenkomen en zo de binnenader en het diëlectricum vernielen
55 met je RG213
73 de Ruud PA0RAB

De RG213 raad ik niet aan om een mantelstroom filter te maken
De buigradius is te groot
Kleiner maken doet de binnenader dichter naar de buitenmantel drukken = impedantie verschil = slechte aanpassing

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Draad antenne

#5 Bericht door PA3DJS »

Goed dat je meldt dat het alleen om ontvangen gaat. Voor HF lopen de eisen aan de antenne-installatie voor RX en TX nogal uiteen.

Ik neem aan dat je met de ontvanger in een woonhuis/woonomgeving zit.

De eenvoudigste oplossing van "draad van buiten rechtstreeks naar de coaxiale ingang van de ontvanger" is meestal niet de beste. De kans dat de draad storing oppikt van allerlei elektronica die je binnen hebt staan, is groot.

De ontvanger buiten zetten is niet echt praktisch, dus gebruiken de meeste mensen een coaxiale kabel om de ingang van de ontvanger buitenshuis te krijgen.

Je hebt grofweg twee soorten antennes: de monopolen (zoals één draad zo op de ontvangeringang) en dipolen (veelal twee stukken even lang draad die m.b.v. een balun aan een coaxiale kabel gebonden wordt).

Gewoon vanaf de ontvanger een coaxiale kabel naar buiten voeren en aan de center conductor een stuk draad hangen, gaat niet altijd goed. Wat doe je met de afscherming buiten? Normaal knoop je de mantel (het koperhaar) aan een laagohmig punt (aardpen, hekwerk, groot stuk metaal, etc), eventueel als extra nog een "mantelstroomfilter" (=unun). Storing die van uit je huis op de kabelmantel instraalt, komt dan niet bij de antenne terecht.

Bij gebruik van een dipool (bijvoorbeeld 2 stukken draad van 5m) heb je officieel een balun (balanced to unbalanced) nodig. Je kunt van alles kopen waarbij duurder helaas meestal niet beter is. Zelf maken kan prima. Ook een UNUN (het mantelstroomfliter) kun je prima zelf maken.

Voordat het een erg lang XXXverhaal wordt:
Waar luister je vooral naar, of waar wil je naar luisteren (hoogste en laagste frequenties)?
Als je bijvoorbeeld naar de middengolf wilt luisteren, is een monopoolantenne (bijvoorbeeld draad welke een stuk verticaal loopt) wellicht beter dan een dipool.
Over hoeveel real estate kun je beschikken (lengte, breedte)?

De uitdaging in geval van RX is de optimale combinatie van antenne en plek te vinden die de beste signaal/ruis verhouding oplevert.

Oh ja, als het koper in die kabel er nog als koper uitziet (dus niet donker tot zwart geworden is), dan is hij doorgaans nog prima bruikbaar voor HF.

Het is nooit verkeerd om eens bij een VRZA of VERON afdeling te kijken. Je kunt hier ook prima tips krijgen, maar elkaar zien, en wat spullen aan elkaar laten zien, werkt vaak beter dan heel veeel letters op een computerscherm.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Draad antenne

#6 Bericht door ----- »

Zoals PA3DJS al zegt zorgt de afscherming van een stuk coax ervoor dat je weg bent bij lokale storings-bronnen (PC, TL-buizen, geschakelde voedingen, dimmers enz......) voordat je ontvangt.
De draad zelf hang je ze hoog mogelijk en zover als kan weg van storing bronnen.

Voor ontvangst is de MLB (Magnetic longwire balun) zeker het overwegen waard.

Je kan 'm zelf bouwen, dit is een topic daarover: http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 3&p=200624
Of je kan m ook kopen (link naar willekeurige handelaar): http://www.rys.nl/RF-Systems-MLB-Magnet ... wire-balun

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Draad antenne

#7 Bericht door sottezero »

zou ook de coax buitenmantel kunnen strippen en dan een multiband draad antenne kunnen maken.
wellicht zonde van de coax.. maar als je er toch niets anders mee doet...
de kern is de ene radiaal, de massa/buitenmantel is de andere radiaal...
ooit in een noodsituatie zo een antenne gemaakt voor 11m.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Draad antenne

#8 Bericht door PA0RAB »

OM's en meelezers
In een verwijzing naar de mlb trafo's zit een klein foutje de onder/bovenschriften bij de 1:4 en 1:9 trafo's is een verwisseling op getreden 1:4 heeft 2 gelijke wikkelimhen = 2x zovel = 2x2 impedantie
En die met 3 gelijke wikkelingen dus 3x zoveel wikkelingen =3x3=9x impedantie
Zelfmaken in best zelf te doen en nog leukl ook
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Draad antenne

#9 Bericht door PA3DJS »

De 1:9 transformator met foute benaming MLB (want het is geen balun), is voor ontvangst een leuke optie, mits het ontwerp deugt.

Een (te) korte draad (bijvoorbeeld 5m voor 3 MHz) is behoorlijk hoogohmig (kOhms), waardoor de signaaloverdracht van draad op 50 Ohm kabel niet zo best is. Met zo'n 1:9 (impedantie) autotransformator wordt de overdracht aanzienlijk minder slecht waardoor er meer signaal uitkomt (bij gelijke lengte draad). Met andere woorden door zo'n transformator te gebruiken, kun je met een kortere draad af. Ook hier geldt dat een of ander aardpunt (aardpen, hekwerk, etc) aan te raden is. De kans dat storing vanuit je huis via de kabel de antenne bereikt is dan kleiner.

Lengte van de draad?
Langer is niet automatisch beter. Een langere draad geeft meer signaal, maar net zoveel meer ruis. Zolang de ruis die uit de antenne komt de ontvangerruis overstemt, dan is het goed.

De FRG7 blinkt niet uit in grootsignaal gedrag. Het sterke signaal van een (te) lange draad overbelast de ingang van de ontvanger, waardoor de prestaties juist achteruit gaan. Langer is dus niet altijd beter.

Je kunt zelf uitproberen of de draadlengte goed is. Stem af op een frequentie waar geen zenders zitten (dus ook niet er vlak onder en boven). Haal de antenne los en luister naar de ruis. Sluit vervolgens de antenne weer aan. Je moet de ruis iets horen toenemen. Als de ruis sterk toeneemt, dan kun je wellicht met een wat kortere draad af waardoor de kans op overbelasting van de ontvanger minder is.

De impedantietranformatie truc werkt overigens ook in geval van een dipool antenne (bijvoorbeeld 2* 5m). De ontvangst op de lage HF banden wordt dan doorgaans beter.

Heb je echt veel real estate (afmeting weiland) tot je beschikking, dan kun je met veel draad wel winst bereiken, maar dan kom je in de lopende golf antennes terecht (bijv Beverage).

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: Draad antenne

#10 Bericht door Jarne »

Hallo,
Bedankt voor de heldere antwoorden daar heb ik zeker iets aan!
zou ik als antenne draad ook een rvs kabel van 2mm dik kunnen gebruiken?
Daar heb ik ook nog van liggen.
Het liefst zou ik over het gehele bereik van de frg7 willen uitluisteren.
In de handleiding van de frg word geadviseerd een dipool antenne te gebruiken.
Voorlopig wil ik het eerst een draad met een coax naar de ontvanger gaan maken met een balun van coax ertussen.
Een dipool van coax kabel is misschien ook nog een optie.
Groeten vanaf zee.
Jarne.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Draad antenne

#11 Bericht door PA3DJS »

RVS draad is prima (goed zelfs).

Uit mijn hoofd begint de FRG7 nogal laag, dus dan is je gewenste bereik van grofweg 100 kHz tot 30 MHz...

Wat voor "balun" ga je gebruiken met een enkele draad en een stuk coax? Dat balun tussen haakjes staat is vanwege dat je met een enkele draad doorgaans geen balun gebruikt, maar gewoon een impedantietransformator (dat ding wat in de volksmond MLB genoemd wordt).

Vergeet ook niet een "aard"puntje te zoeken. Maak anders een schetsje (met indicatie afmetingen) van wat je van plan bent, dan kunnen we wat gerichter reageren. We zitten nu nog een beetje in gokmodus.

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: Draad antenne

#12 Bericht door Jarne »

Hallo,

Ik dacht een Longwire te gebruiken met een ugly balun tussen de ontvanger en de draad.
http://www.hamuniverse.com/balun.html
Ik heb best veel 50 ohm coax vandaar.
Maar een dipole kan ik eventueel hier ook wel realiseren.
Intussen lees ik veel op dit forum en word langzaam duidelijk wat wat is....

Groeten, Jarne.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Draad antenne

#13 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Jarne,

The Ugly balun is bedoeld voor een dipool, niet voor een long wire.

Met deze 1:1 balun maak je symmetrisch asymmetrisch waardoor je de dipool op een coax aan kan sluiten.
Zoals Aloys al mooi verwoorde is dit voor alleen ontvangst niet zo kritisch.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Draad antenne

#14 Bericht door PA3DJS »

Jarne schreef:Hallo,

Ik dacht een Longwire te gebruiken met een ugly balun tussen de ontvanger en de draad.
http://www.hamuniverse.com/balun.html
Ik heb best veel 50 ohm coax vandaar.
Maar een dipole kan ik eventueel hier ook wel realiseren.
Intussen lees ik veel op dit forum en word langzaam duidelijk wat wat is....

Groeten, Jarne.
Doe even een plaatje van wat je van plan bent. Of het met zo'n bos opgerolde kabel gaat werken, hangt sterk af van hoe de antenne-installatie er uit komt te zien. Zo'n "ugly balun" is nogal kritisch in geval van breedband gebruik (en dat ben jij van plan).

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: Draad antenne

#15 Bericht door Jarne »

Heren wederom bedankt voor de info.
Ik heb nog geen duidelijk plan over hoe de draad gaat lopen, misschien tussen de bomen door zodat je hem niet ziet.
Ik moet madam ook een beetje te vriend houden.
Een balun valt dus af.
Misschien strip ik de coax dan wel om dat als litze te gebruiken.
Een tekening maak ik wel als ik een duidelijk plan heb.
Voorlopig eerst nog maar wat meer lezen :lol:

Groeten, Jarne.

Plaats reactie