Het zijn "Common mode" stromen, die voornamelijk, maar zeker niet alleen geïnduceerd worden in de draden/kabels.
Een manier om het te voorkomen is misschien afscherming en aarden.
Bij de MKII is er ook een modificatie geweest waarbij de afscherming van de USB gekoppeld wordt met aarde via een condensator.
Wellicht is dat bij de USB 3 ook een optie.
Echter, de veldsterkte kan dicht bij de antenne redelijk hoog zijn.
Wij zijn bij de scouting een eeuwigheid bezig geweest om common mode bij de brandmelders weg te krijgen, maar het is niet gelukt!
De onderlinge koppelingsdraden zijn heel lang, en de melders gaan bij het aller-kleinste spanningsverschil al af.
Afgeschermde kabel, condensators, varkensneusjes, noem maar op. Niks helpt.
Er is dus eventueel een heel pakket aan maatregelen nodig, zonder dat je garantie op succes hebt.
Ik neem aan dat de 5V stabilisator in de USB 3 zit.
Voor zo ver ik weet zijn alle Microham producten galvanisch gescheiden tussen radio/interface en de pc.
Ik zou dus kunnen bedenken dat er een te hoge spanning op de usb kabel heeft gestaan.
Om dat te voorkomen zou je misschien kunnen proberen te voorkomen dat in alle kabels van/naar de pc Common mode stromen de PC kunnen bereiken (Waarbij een “ferriet clamp” wellicht voldoende help als je de draden er een paar keer door doet.), en de afscherming van de USB kabel via een condensator met de massa van de USB te koppelen om een hoge HF spanning tussen kabel en interface te voorkomen.
Misschien....
http://www.murata.com/products/emc/knowhow/pdf/26to30.pdf