Hoe ben je het meest succesvol met 100W CQ40?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Hoe ben je het meest succesvol met 100W CQ40?

#1 Bericht door PD1ITZ »

Op het 40 meter band hoor ik veel mensen die met (veel) meer dan 100 watt zenden / CQ-roepen. Van buiten Centraal-Europa hoor ik er ook een paar met 1,2 kW - 1,6 kW. Ze komen bij mij binnen met R5 en S9 +5. Ik denk dat als ik antwoord geef op de CQ, het onwaarschijnlijk is dat ze me horen met mijn 100 watt of dat ze moeite willen doen om me/mijn antwoord uit het ruis te filteren.

Aan de andere kant, als ik iemand filter die met R3 S3 binnenkomt en moeilijk te verstaan is, is het meestal nog veel minder veelbelovend.

Hoe doe je dat? Hoe ben je het meest succesvol met 100 watt?

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 418
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Hoe ben je het meest succesvol met 100W CQ40?

#2 Bericht door pa3a »

Gewoon antwoord geven.
Je zult ervan versteld staan hoeveel je kunt werken met die 100W.
Alhoewel het vermogensverschil groot lijkt, als ze hard zijn kun je ze werken.
Wil je super succesvol zijn, dan heb je een grote antenne nodig, 3el beam of zo.
Maar met een dipool werk je ook bijna iedereen.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Hoe ben je het meest succesvol met 100W CQ40?

#3 Bericht door elsinga »

Ook je modulatie kan een groot verschil maken. Anekdote: op de 2019 WSJ in Amerika waren we het JOTA station aan het testen, vlak voordat de jeugddeelnemers zouden komen. Was er een special event ter gelegenheid van het zoveel jarig jubileum van de eerste maanlanding, met o.a. een station van Motorola (die veel zaken hadden gedaan voor die eerste maanlanding).

Ik met een IC7300 op 100W in een draaibare dipool en SM50 microfoon aanroepen onder de NA1WJ special call en gelijk antwoord. Een ex-Motorola medewerker wilde ook wel even onder de eigen call aanroepen, maar minimaal 10x geprobeerd en geen antwoord. Gevraagd of ik de aanroep onder zijn call mocht doen en ja, direct antwoord. Hij kon toen het QSO afronden en was heel blij. ;)

Kennelijk is mijn stem best wel handig tijdens pile-ups. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Hoe ben je het meest succesvol met 100W CQ40?

#4 Bericht door PA5COR »

ik heb een Heathkit SB-1000 maar als die 2 x er jaar gebruikt wordt is het veel, meestal dan ook nog op 10 meter.
Alle andere verbindingen met 100 watt in de Imax 2000 voor 10/12/15 of de Fritzel FD-4 op 11 meter hoog boven de grond, of de vertical voor 160 met autotuner.
1000 watt of 100 watt is 10 dB, S9 + 5 is dan S8+..... voo audioeen 45 jaar oude Yaesu MD-1 micro, met daarachter de EQplus met toonregeling, downwards expander en compressor/limitter.
Interne FT991 A equaliser niet gebruikt noch de compresssor ervan alles buitenboord.
Met 100 watt en goede modulatie kom ik meestal door de pile up's heen met de kilowatters :mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe ben je het meest succesvol met 100W CQ40?

#5 Bericht door PC8M »

PD1ITZ schreef: 10 jun 2023, 11:40 Op het 40 meter band hoor ik veel mensen die met (veel) meer dan 100 watt zenden / CQ-roepen. Van buiten Centraal-Europa hoor ik er ook een paar met 1,2 kW - 1,6 kW. Ze komen bij mij binnen met R5 en S9 +5. Ik denk dat als ik antwoord geef op de CQ, het onwaarschijnlijk is dat ze me horen met mijn 100 watt of dat ze moeite willen doen om me/mijn antwoord uit het ruis te filteren.

Aan de andere kant, als ik iemand filter die met R3 S3 binnenkomt en moeilijk te verstaan is, is het meestal nog veel minder veelbelovend.

Hoe doe je dat? Hoe ben je het meest succesvol met 100 watt?
Ik zou mij daar niet zo druk om maken en gewoon proberen die verbinding te maken. Propagatie, efficientie van je antenne en de opstraalhoek hebben veel meer invloed dan de power die je in je antenne stuurt. Vaak is een eindtrap net een beetje dat laatste stukje 'optimalisatie' wat je aan je station kan doen. Vaak is 100 Watt echt meer dan voldoende om mooie verbindingen te maken.

Tijdens een contest heb ik wel eens op 40m Brazillie gewerkt overdag in SSB. Ik zat met 100 Watt en 1/4 vertical met wat radialen. Omdat we beide nogal onder de indruk waren van de verbinding hebben we even kort nog wat informatie uitgewisseld over onze stations. Hij zat met eenzelfde setup, maar dan een dipole en 50 Watt.

Als een station in Europa S9 is en je wilt hem werken, roep hem gewoon aan. Met hoeveel power jij of het tegenstation zit is niet belangrijk.

Plaats reactie