Storing op HF

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Storing op HF

#16 Bericht door PA3DJS »

PD1A schreef:@ PE1RTC, ik gebruik een MFJ 1610T gewoon met een beugeltje aan het balkon, maar ik heb net zoveel last als ik hem als horizontale dipool opstel met een 2e MFJ T1610T.

Het ruisen is soms nauwelijks waarneembaar maar de S meter staat helemaal op 9+
Ik heb stations opgezocht die ik nog wel kan horen maar de S meter staat dan ook op 9+

Op mijn portofoon ICOM E 90 waar ik ook 10M op kan ontvangen hoor ik helemaal geen ruis en S meter blijft normaal.
Deze is dan wel op een accu dus ik heb het vermoeden dat er iets door het lichtnet gaat hier.

'73 PD1A Hans
Wellicht ver gezocht.
Als je nauwelijks ruis hoort, maar de meter staat op 9+ (even uitgaande van SSB gebruik, geen squelch die ingrijpt), is er niet iets aan de hand met de RF gain en/of S-meter circuit in je set? vooral omdat je op de porto (met dezelfde antenne??) geen hoog ruis-S-punt hebt.


Als het van het lichtnet komt, zou je op de porto ruis moeten krijgen als je die met de rubber duck antenne in de buurt van de voedingskabels houdt.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Storing op HF

#17 Bericht door PA1AIS »

De E90 kan alleen FM en AM. En er zit een verzwakker in, echter de S-meter balk lijkt meer een omslagpunt te hebben tussen volle schaal of niets.
Ik dacht dat de E90 ook een ferrietstaaf heeft???

Wat wel prima gaat voor VHF, ook met de E90, is een magnetisch loopje maken met afstem-C. Ik heb speciaal voor EMC tracking een loopje van ongeveer 10-15cm doorsnede op een BNC flens chassis en een koppellusje van 2cm. Bovenin een lucht-C van 10 of 25Pf en kunststof asje naar beneden. Het afstemknopje op de as zit dus onder de loop zodat je niet het veld verstoort als je met je hand tijdens afstemmen.

Voor HF kan je ook een grtotere loop maken of een ferrietstaaf met spoel gebruiken. Alles naar eigen fantasie.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

verwijderd_account

Re: Storing op HF

#18 Bericht door verwijderd_account »

Goedemorgen forumleden,

Ik heb precies dezelfde storing, op alle banden tot 10 meter volle bak ruis/storing op alle frequenties. Heb al vanalles getest en uit het stopcontact gehaald maar niks heeft invloed. Het is ook altijd en niet bepaalde tijdstippen. Het is wel eens wat minder maar niet veel. Ik gebruik een Winradio die aangestuurd wordt door de pc met een dipool draadantenne gespannen in de tuin. De dipool al op verschillende plekken geprobeerd, werkt niet. Wat kan het zijn? Het lijkt echt in de ether te zitten. Heb deze storing ook met een 27mc bakkie.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Storing op HF

#19 Bericht door Yannick PE2YSB »

Of het precies de zelfde storing is weten we natuurlijk nog niet, want ik lees nog niet wat nu precies de storing van PD1A nu precies was.

Maar ook voor jou de vraag, neem je storing eens op en laat eens kijken/luisteren.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

verwijderd_account

Re: Storing op HF

#20 Bericht door verwijderd_account »

Yannick PE2YSB schreef: 21 mei 2021, 07:55 Of het precies de zelfde storing is weten we natuurlijk nog niet, want ik lees nog niet wat nu precies de storing van PD1A nu precies was.

Maar ook voor jou de vraag, neem je storing eens op en laat eens kijken/luisteren.
Ik ga een opname maken. Alvast bedankt voor het meedenken.

73

Plaats reactie