De band is dood.... of toch niet?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: De band is dood.... of toch niet?

#16 Bericht door PA3BZT »

Ik heb sinds vorige week na jaren weer een HF antenne (Hyendfed 10/20/40) ter beschikking en het lijkt wel of mijn transceiver of de antenne niet goed werkt. Overdag is het stil op het ssb deel van 20 en 40m.
Van het weekend was er kennelijk weer een contest, dan komt er wel het e.a door. Reageren op een station tijdens een contest heeft geen zin want dan leg je het af t.o.v stations met 500w of meer en meervoudige elementen antennes die ze dan gebruiken. Ik heb 1 station kunnen werken puur om te kijken of ik na wat geduld er doorheen kom. Weet ook even niet meer hoe het tegenwoordig met de uitwisseling van punten gaat.

Maar heb ook de indruk dat het stiller is geworden. Alleen op 14.074 is er wel continu ft8 geluid te horen.
Wat ik ook zo vreemd vind is dat een station uit Engeland goed bij mij binnenkomt maar zijn tegenstation helemaal niet hoor en dat die Engelsman doorgeeft dat die 5-9+ doorkomt.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: De band is dood.... of toch niet?

#17 Bericht door PD2R »

Fred, mogelijk is er inderdaad iets mis is met de antenne of de TRX. Ik heb momenteel vakantie en bevind mij in Noord Denemarken. Vanwege de vakantie heb ik eindelijk weer eens tijd om doordeweeks met de radio te spelen. Ik heb de TRX nu aan staan en zie op de scope van de 7300 toch nog redelijk wat signalen op 20 en 40. Heb ook al enkele QSO's gemaakt en dat terwijl ik hier ook een heel eenvoudig station heb. De antenne is een kattensnor dipool in een vlaggenmast van slechts 8 meter hoog.
Afgelopen weekend tijdens de Islands On The Air (IOTA) contest heb ik zo'n 325 QSO's gemaakt. Toegegeven, verreweg het merendeel was in CW maar toch ook zo'n 25 Q's in phone gemaakt. Dat hadden er zeker meer kunnen zijn maar mijn voorkeur ging uit naar CW. In deze contest was "exchange" trouwens een opvolgend serie nummer en stations op een eiland geven ook het IOTA eiland nummer. De exchange verschilt per contest, het beste kun je dus even de contest regels bekijken om te achterhalen welke informatie uitgewisseld moet worden. Een goede manier om de starten is de contest kalender van WA7BNM. Daar kun je per contest snel zien wie er met wie mag werken en wat de exchange is.

Ik geef toe dat ik afgelopen weekend in het voordeel was omdat ik momenteel op een eiland verblijf (en dus extra punten waard ben) maar de QSO's in phone waren vrijwel allemaal search & pounce QSO's waarbij het eiland voordeel niet uitmaakt. Het tegenstation komt immers pas te weten dat ik mij op een eiland bevind als de verbinding al tot stand is gebracht.
Geregeld kreeg ik na één of twee keer aanroepen al antwoord. De uitzonderingen waren eiland stations die door velen tegelijk werden aangeroepen. Dan lukt het mij soms ook niet om er doorheen te komen.

Hoe ziet jou set-up er uit? Hoe is de End Fed antenne weggespannen?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: De band is dood.... of toch niet?

#18 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA3BZT schreef:Ik heb sinds vorige week na jaren weer een HF antenne (Hyendfed 10/20/40) ter beschikking en het lijkt wel of mijn transceiver of de antenne niet goed werkt. Overdag is het stil op het ssb deel van 20 en 40m.
Van het weekend was er kennelijk weer een contest, dan komt er wel het e.a door. Reageren op een station tijdens een contest heeft geen zin want dan leg je het af t.o.v stations met 500w of meer en meervoudige elementen antennes die ze dan gebruiken. Ik heb 1 station kunnen werken puur om te kijken of ik na wat geduld er doorheen kom. Weet ook even niet meer hoe het tegenwoordig met de uitwisseling van punten gaat.

Maar heb ook de indruk dat het stiller is geworden. Alleen op 14.074 is er wel continu ft8 geluid te horen.
Wat ik ook zo vreemd vind is dat een station uit Engeland goed bij mij binnenkomt maar zijn tegenstation helemaal niet hoor en dat die Engelsman doorgeeft dat die 5-9+ doorkomt.
Ik zou inderdaad even de antenne en transceiver nakijken. Er zijn altijd wel wat Italianen op 20m "CQ DX", "CQ North America" aan het schreeuwen.
Maar overdag is het vaak wat rustiger, 's avonds wordt het drukker. 10m alleen als de band open is.

Reageren tijdens een contest kan prima. Ik heb vorig weekend met 5 watt op een G5RV-Junior antenne (inverted-V) mee gedaan aan een contest en prima verbindingen gemaakt.

Hoe hoog boven de grond hangt je antenne? Als hij te laag hangt dan gaat al je vermogen recht omhoog, en daar zitten niet veel tegenstations.

Het tegenstation van de Engelsman is opzich niet gek, dat heb ik ook vaak. Het hangt er helemaal vanaf waar zijn tegenstation zit, het kan goed zijn dat jou antenne die kant op niet goed werkt door je omgeving. Of je net verkeerd zit en de skip recht over je hoofd heen gaat. Mijn antennes staan bijvoorbeeld in de achtertuin, maar komen niet boven het huis uit. Mijn tuin is op het oosten, naar het westen doet mijn antenne het ook niet zo goed dus.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: De band is dood.... of toch niet?

#19 Bericht door PA3BZT »

Hoe hoog boven de grond hangt je antenne? Als hij te laag hangt dan gaat al je vermogen recht omhoog, en daar zitten niet veel tegenstations.
Ik woon op de hoek van een rijtjes huis. Mijn tuin ligt praktisch op het zuiden. Aan de achterkant van mijn loopt een steeg en daarachter staat haaks weer een aantal rijtjes huizen. Mijn achtertuin is 11,4 meter diep dus net te kort voor deze endfed, vandaar maar schuin afgespannen
en hangt zo'n 5,5 meter boven de grond richting zuid-oost en komt niet boven het huis uit.
In de avond hoor ik op 20 en 40 meter meer stations.
Gebruik nu mijn 35 jaar oude Kenwood TS830S (met buizen eindtrap) om te kijken hoe de ontvangst op HF is met al die zonnepanelen die rondom mij heen zijn geplaatst. De S-meter slaat overdag zo'n S6 uit. Ik weet niet meer hoe dat 5-6 jaar geleden was toen ik een FB13 op 12 meter hoogte ter beschikking had en er van zonnepanelen totaal geen sprake was.
Ik overweeg de aanschaf van een Icom 7300 zodat ik bijv FT-8 kan bedrijven en niet steeds de set moet afstemmen zoals bij de TS830S
wanneer een tegenstation wil werken.
Ik weet niet hoe de moderne SDR transceiver kunnen omgaan met de invloed van de zonnepanelen om mij heen.

Fred

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: De band is dood.... of toch niet?

#20 Bericht door PD2R »

Ook moderne transceivers hebben last van de rommel op de banden. Sommige hebben goede Noise Reduction/Blankers waardoor het (afhankelijk van het soort storing) wel beter wordt maar een S6 storing blijft in beginsel een S6 storing. Een S3 station ga je ook met een goede Noise Reduction niet ineens uit de herrie toveren.

Ik zie om de bovenstaande reden steeds vaker mensen hun heil zoeken in een portable station. Met de auto naar een rustig plekje rijden en van daar de hobby bedrijven.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
robertbroekman
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:25
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: De band is dood.... of toch niet?

#21 Bericht door robertbroekman »

Misschien ook blij zijn dat gebruikers die er niet op thuis horen elders hun kunsten uitvoeren zodat de N-ers en F-ers er geen last van hebben en dat is natuurlijk ook goed toch lijkt mij.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: De band is dood.... of toch niet?

#22 Bericht door PA5COR »

Banden zijn echt niet dood, op de vertical op 160 S7 ruis, S3 op 80 met de FD-4 OCF, 40 een S1 a 2 op diezelfde antenne op 20 S0 net als de banden erboven aan de rand van de stad.
Gister op 40/20 nog wat stations in phone/FT8 gewerkt, allemaal S9 signalen met de OCF op 12 meter hoog.
Zelfs op 10 meter nog wat EU verbindingen gemaakt.(vertikale imax 2000) antenne op 11 meter boven de grond.
1n FT-8 verbinding op 2 meter met Meppel :mrgreen: , just for fun met de Diamond X 510N vetikale antenne op 12 meter boven de grond.
Op 160 meter Engeland gewerkt, S9+ met een goede bekende daar op de vertikale 23 meter antenne.
Mijn 25 watt FT-8 signalen gehoord op Antartica, USA, canada, heel Europa, Asie, zuid Amerika.
Als je overdag niks ontvangt op 20 meter is er wat loos met je antenne.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: De band is dood.... of toch niet?

#23 Bericht door ON5RKN »

Banden dood?

De laatste tijd regelmatig A25, VP8, YB0, 9V, A71 PY etc in het logbook..... Dode banden? Misschien luister je op verkeerde tijden,
gebruik je verkeerde antenne etc maar banden zijn zeker niet dood te noemen en sinds het opsteken van de corona nog veel meer activiteit waar te nemen.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: De band is dood.... of toch niet?

#24 Bericht door EA5JEX »

Ik lees allemaal verhalen over slechte condities, maar als ik dan leest dat bijna iedereen high- endfed of dipolen gebruiken dan is dat ook logisch

Jaren geleden wilde iedereen een Beam hebben, maar daar hoor je bijna niemand meer over.

Ik weet nog dat ik mijn eerste 3 elements minivans beam voor 20m klaar had. De band leek dood maar ik hoorde wel bakens. Na cq gegeven te hebben kwam kh6 terug, ik kreeg 599. Daarna riep een station uit de buurt hem aan met een 3 bandenbeam maar die werd niet gehoord. Zo werkt het ook bij contest stations, hogere en betere Beam doen die extra hop waardoor je wel DX werkt.
Dat is denk ik een beetje vergeten door het"succes" van de end-fed.

Kees

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: De band is dood.... of toch niet?

#25 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik wil nog steeds een beam hoor. Maar gaat niet op dit huis. Dus dat moet nog even een jaartje of 10 wachten.
Gelukkig heb ik nog een kleine 30 jaar te gaan voordat ik de gemiddelde leeftijd van een zendamateur bereik ;)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: De band is dood.... of toch niet?

#26 Bericht door ON5RKN »

Yannick PE2YSB schreef:Ik wil nog steeds een beam hoor. Maar gaat niet op dit huis. Dus dat moet nog even een jaartje of 10 wachten.
Gelukkig heb ik nog een kleine 30 jaar te gaan voordat ik de gemiddelde leeftijd van een zendamateur bereik ;)
Goh aan Uw leeftijd had ik de volledige 101ZD lijn van Yeasu, een mast van 18 meter en een 7 el voor 3 banden ..... :-)

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: De band is dood.... of toch niet?

#27 Bericht door on4avt »

Ik werkte op 80m 150 landen met een WDZZ , jaren geleden, meer dan 30 terug. rapporten waren allemaal 5/9 en werkelijk ook zo; probeer dat nu eens?
De banden zaten vol, van 80 tot 10m,Niks te horen nu, alleen tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu ft 8.
Voor mij is dat geen propagatie.
Ben op de qo100 gestapt, en wat is daar te horen. tuuuuuuuuuuuuuu en DL en F.
Waar zijn al die amateurs dan? Ja hier op dit forum met hun pc. :(

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: De band is dood.... of toch niet?

#28 Bericht door ex-F0NVA »

Nogmaals, er zijn zo goed als elke dag high MUF openingen (17, 15, 12 en 10 m). Om van de dagelijkse Es op 6 m maar te zwijgen. Maar daar zullen de forumtijgers wel niet veel van gemerkt hebben.
À bois noueux, hache affilée.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: De band is dood.... of toch niet?

#29 Bericht door PA5COR »

Jammer voor je maar dagelijks ben ik op de hoogst mogelijk open band bezig.
Ondertussen al weer 30+ verbindingen gemaakt.
Next. :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: De band is dood.... of toch niet?

#30 Bericht door PD0Y »

Mensen mensen... het was sarcastisch bedoeld.
Natuurlijk zijn de banden niet dood. Ik wilde een punt maken dat het rustig lijkt maar als er een contest is je geen vrije plek meer kunt vinden.
Dus als die contesters gewoon ook eens de micro pakken voor een kwebbeltje dan is het opeens veel drukker.
Wat mij betreft mag deze op slot.

Plaats reactie