Voor wie de schoen past.....

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Voor wie de schoen past.....

#1 Bericht door nanko »

Vandaag wederom een hoop gemopper op KST over met name de Nederlandse N gelicenseerden.
Als een station CQ DX of CQ ES roept zit hij niet te wachten op stations die op < 1000 km afstand zitten.
Want tegen de tijd dat alle "lokale" stations gewerkt zijn is de kans groot dat DX verdwenen is.
Niet aanroepen onder deze omstandigheden dus !

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Voor wie de schoen past.....

#2 Bericht door PD2R »

KST?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Voor wie de schoen past.....

#3 Bericht door ex-F0NVA »

PD2R schreef:KST?
ON4KST. Hollanders hebben écht geen monopolie op afkortingen! Ik heb dat ook gelezen hoe Hollandse novices met 25 W (??????) zaten te roepen op double hop Es stations. Met 25 W kan een novice wel een double hop Es station horen maar nooit werken!
À bois noueux, hache affilée.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Voor wie de schoen past.....

#4 Bericht door pa3kc »

F0NVA schreef:
PD2R schreef:KST?
Ik heb dat ook gelezen hoe Hollandse novices met 25 W (??????) zaten te roepen op double hop Es stations. Met 25 W kan een novice wel een double hop Es station horen maar nooit werken!
Eeuh wat?

En waarom dan niet?

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Voor wie de schoen past.....

#5 Bericht door ex-F0NVA »

Eeuh! Omdat er op 144 MHz iets meer EIRP nodig is om DH Es verbindingen te maken over > 1000 Km.
À bois noueux, hache affilée.

pd4r
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 okt 2009, 09:35

Re: Voor wie de schoen past.....

#6 Bericht door pd4r »

F0NVA schreef:
PD2R schreef:KST?
ON4KST. Hollanders hebben écht geen monopolie op afkortingen! Ik heb dat ook gelezen hoe Hollandse novices met 25 W (??????) zaten te roepen op double hop Es stations. Met 25 W kan een novice wel een double hop Es station horen maar nooit werken!
o hoe kan hij mij dan zien
IMG-20200528-WA0009.jpg
en nee geen dikke eindtrappen 25 watt uit een ft991a

:D groet Dennis

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Voor wie de schoen past.....

#7 Bericht door ex-F0NVA »

pd4r schreef: en nee geen dikke eindtrappen 25 watt uit een ft991a
"se non è vero, è ben trovato" :mrgreen:
À bois noueux, hache affilée.

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Voor wie de schoen past.....

#8 Bericht door - PD2SKZ - »

Als je dan toch iemand voor leugenaar uit maakt, doe dat dan gewoon in het Nederlands. Kan iedereen het gewoon lezen. En nee met die smiley red je je, in mijn ogen, er niet uit. Ik heb meerdere +1k km op vhf EN uhf gemaakt met gewoon 25 watt. En dat was in SSB. Uren en uren wachten tot ze uit de ruis kwamen. Je schopt mensen tegen een been. Denk eens na man.

Ook novice amateurs kunnen antennes stacken, hoge antennes hebben, preamplifers, cellflex coax, sequencers, coax-relais en separate RX-TX lijnen gebruiken.

Enig idee wat je met 4x10 element 3wl in een H configuratie uitstraalt met 25 watt ? Vast wel.

Dan zullen we het maar niet hebben over al die F amateurs die nog nooit van de DX-code of conduct gehoord hebben.

Fijne avond nog.

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Voor wie de schoen past.....

#9 Bericht door ex-F0NVA »

- PD2SKZ - schreef: Enig idee wat je met 4x10 element 3wl in een H configuratie uitstraalt met 25 watt ? Vast wel.
Yep! Ik weet sinds zestig (60) jaar 'vast wel' wat men, in mijn geval met 4 X 16 el. 144 MHz, 4 X 23 el. 432 MHz en 4 X 52 el. 1296 MHz, zo allemaal kan doen. En ik weet uit eigen ervaring, sinds zestig (60) jaar, dat er héél weinig novices zijn die met 25 (in woorden vijfentwintig) Watt zulke configuraties gebruiken.
Als je dan toch iemand voor leugenaar uit maakt
Dat was een héél bekend Italiaans spreekwoord en heeft niets met 'leugenaars' te maken. Als men op dit forum constant stonecoal English mag gebruiken mag ik dan, bij uitzondering, eens een beschaafde taal gebruiken?
À bois noueux, hache affilée.

pd4r
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 okt 2009, 09:35

Re: Voor wie de schoen past.....

#10 Bericht door pd4r »

F0NVA schreef:
dat er héél weinig novices zijn die met 25 (in woorden vijfentwintig) Watt zulke configuraties gebruiken.
ook daar heb ik een foto van
pd4r.jpg
pd4r.jpg (14.87 KiB) 6010 keer bekeken
wel een beetje klein maar is ook al weer een tijd geleden

ik voel ook niet aangesproken door je spreuk ...prima zelfs
wil alleen maar aangeven dat ondanks alles onze hobby verrassend is zelfs voor iemand met 25 watt of met 60 jaar ervaring.

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Voor wie de schoen past.....

#11 Bericht door ex-F0NVA »

pd4r schreef: wil alleen maar aangeven dat ondanks alles onze hobby verrassend is zelfs voor iemand met 25 watt of met 60 jaar ervaring.
Ik ken nog een oud spreekwoord, een Vlaams: "ge moet een ouwe aap geen smoelen leren trekken". Succes verder :D
À bois noueux, hache affilée.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Voor wie de schoen past.....

#12 Bericht door pa1bvm »

maar goed de topic starter had het niet over wat je allemaal met 25 watt kunt werken op VHF


Het is simpel... iemand uit jo21 roept CQ DX of CQ ES ( dat is dus E-skip) .. of CQ EA , CQ LZ of welk dxcc dan ook.
dan is dat station dus niet opzoek naar een qso met iemand op 50 of 500 km afstand ..
Roep hem dan ook gewoon niet aan....
het maakt niet uit of dat met FT8 is of in ssb of in FM .. hij wil DX werken ..

ik riep vandaag een EA7 station aan ( 17 elementen en 150 watt ) en dan komen er toch nog amateurs die
mij gaan aanroepen ( niet alleen nederlanders , zat ON en F stations ).. verbinding met EA7 dus niet gelukt ..
als ze nou ff 10 minuten wachten .. vaak is dan de E-skip al voorbij ..


dan probeer je zo iemand nog te waarschuwen .. QSY ssb .210 of USE 2ND of tnx qrm
jammer ..ook zo veel stations die maar in de eerste periode blijven zenden ..

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Voor wie de schoen past.....

#13 Bericht door Frankyboy »

F0NVA schreef:
Ik ken nog een oud spreekwoord, een Vlaams: "ge moet een ouwe aap geen smoelen leren trekken". Succes verder :D
Wat een dedain elke keer, zo komen we er wel.

Oud Nederlands spreekwoord: "geen ding betert door ouderdom"

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Voor wie de schoen past.....

#14 Bericht door Frankyboy »

pa1bvm schreef:maar goed de topic starter had het niet over wat je allemaal met 25 watt kunt werken op VHF


Het is simpel... iemand uit jo21 roept CQ DX of CQ ES ( dat is dus E-skip) .. of CQ EA , CQ LZ of welk dxcc dan ook.
dan is dat station dus niet opzoek naar een qso met iemand op 50 of 500 km afstand ..
Roep hem dan ook gewoon niet aan....
het maakt niet uit of dat met FT8 is of in ssb of in FM .. hij wil DX werken ..

ik riep vandaag een EA7 station aan ( 17 elementen en 150 watt ) en dan komen er toch nog amateurs die
mij gaan aanroepen ( niet alleen nederlanders , zat ON en F stations ).. verbinding met EA7 dus niet gelukt ..
als ze nou ff 10 minuten wachten .. vaak is dan de E-skip al voorbij ..


dan probeer je zo iemand nog te waarschuwen .. QSY ssb .210 of USE 2ND of tnx qrm
jammer ..ook zo veel stations die maar in de eerste periode blijven zenden ..
Helder en mooi antwoord.
Oorzaak - gevolg en hoe er mee om te gaan.

Iemand die dat gewoon niet weet heeft hier tenminste wat aan, beter dan afbranden, dat werkt sowieso niet.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Voor wie de schoen past.....

#15 Bericht door PD2R »

De berichten van F0NVA worden bij mij niet meer getoond, een handige functie van dit forum :wink:
Maar nu ben ik nog steeds nieuwsgierig waar KST nu voor staat. Het zal vast heel simpel zijn maar ik kom er niet op.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie