Voor wie de schoen past.....

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Voor wie de schoen past.....

#61 Bericht door pa1bvm »

en nog een variant ..

ik roep met msk144 op 144.360 CQ PA1BVM in richting oost periode 30 seconden

ik krijg terug
091900 6 15.7 1503 & PA1BVM F5UMP JO10
091900 7 15.7 1503 & PA1BVM F5UMP JO10

een station uit jo10 met 15 seconden periode .. dat is dus geen meteor scatter ..

wat een narigheid allemaal

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Voor wie de schoen past.....

#62 Bericht door nanko »

Die 15 seconden is de defaultwaarde bij MSK, als je dat door gebrek aan kennis gewoon laat staan gaat het mis.
Over de "verkeerde" periode gesproken, als Denemarken met duitsland wil werken, en niemand die ze dat kan/zal
verbieden ,dan kan ik de boel ook wel uitzetten.
Onderlinge storing is onvermijdelijk als we met zijn allen op een aanroep frequentie gaat zitten.

-Verwijderd account

Re: Voor wie de schoen past.....

#63 Bericht door -Verwijderd account »

Onlangs ben ik op bezoek geweest bij een zendamateur hier in de buurt. Ik had geen idee wat ik daar zou kunnen verwachten. Behalve dan iets ophalen aldaar :) Blijkt het een zelfbouwende zendamateur zijn, die geen moeite heeft dat de onderdelen zo klein zijn als een speldeknop. Leuk, maar ook verrassend, om te zien dat zelfbouw beslist niet dood is onder zendamateurs. Natuurlijk, hij heeft ook de benodigde gereedschap en meetapparatuur daar staan. De zolder daar is groot zat.
En in de shack een mengpaneel waarmee hij de transceivers bediend, vergelijkbaar met een radiostudio. En in de antennemast heeft hij een webcam gehangen zodat hij in de shack kan zien in welke richting de antenne's kijken :mrgreen:

En wat exameneisen en examenvragen betreft, ik zie geen vragen meer staan over buizentechniek. Toch worden die nog altijd gebruikt door zendamateurs, niet door alle zendamateurs. Vragen over kleurcodes is m.i. ook nu nog altijd relevant. Overigens, als ik NU het novice-examen zou moeten doen (zònder voorbereiding daarop) dan zak ik daarvoor :oops:
Zal vast en zeker komen omdat ik een zogenoemde stekkeramateur danwel koopdoosamateur ben :lol:

Tja, dan de clubavonden/verenigingsavonden. Ik heb het idee dat de verschillen tussen de afdelingen en de verenigingen groot is. Hier in Den Haag heeft het meer weg van een bejaardensoos waar praktisch iedereen aan de bar hangt. En de technische ruimte staat vol oude meuk dat er amper ruimte is voor twee personen. Lijkt erop dat daar de tijd heeft stilgestaan sinds de jaren 70...
Ik ben ook een keer in Hilversum op een verenigingsavond geweest en zag daar een duidelijk jonger publiek. Maar ook een goed ingerichte werkplaats met voldoende werkplekken. Had meer weg van een praktijklokaal van een technische school.

En bij weer een andere afdeling huurt men eens per maand een zaal(tje) voor de afdelingsbijeenkomsten. Daar zijn de mogelijkheden ook weer beperkt. Wat vaardigheden betreft en het aanleren daarvan ben je dan ook wel behoorlijk afhankelijk hoe de clubavonden zijn georganiseerd en welke mogelijkheden daar geboden worden.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Voor wie de schoen past.....

#64 Bericht door Yannick PE2YSB »

Wat voegt het uit je hoofd kennen van een kleurcode toe?

Al mijn weerstanden zitten netjes gesorteerd in bakjes met een sticker er op. Als er één in het verkeerde bakje ligt valt het wel op.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Voor wie de schoen past.....

#65 Bericht door pa1bvm »

vaardigheden op de band leren .. dat gaat maar op een manier ...
luisteren luisteren en luisteren .. en dan lezen ... en dan vragen en vragen
en dan eens met iemand proberen ...

een qso verstoren is toch het laatste wat je wil doen ..

doet mij altijd denken aan een rij vissers langs het kanaal..
komt er iemand een steen bij je dobber gooien ..
of een motorboot komt langs met 20 km per uur .. of knopen dan ..

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 975
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Voor wie de schoen past.....

#66 Bericht door PA0BAK »

PE2CH schreef:Hier in Den Haag heeft het meer weg van een bejaardensoos waar praktisch iedereen aan de bar hangt. En de technische ruimte staat vol oude meuk dat er amper ruimte is voor twee personen. Lijkt erop dat daar de tijd heeft stilgestaan sinds de jaren 70...
Heb je het dan over de VERON, bij jou om de hoek, of over de VRZA?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

-Verwijderd account

Re: Voor wie de schoen past.....

#67 Bericht door -Verwijderd account »

Alle drie door mij gegeven voorbeelden hebben betrekking op afdelingen van de VERON. Ik blijf me verbazen over deze grote verschillen, omdat iedere afdeling dezelfde bijdrage ontvangt voor activiteiten binnen de eigen afdeling.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Voor wie de schoen past.....

#68 Bericht door Yannick PE2YSB »

pa1bvm schreef:vaardigheden op de band leren .. dat gaat maar op een manier ...
luisteren luisteren en luisteren .. en dan lezen ... en dan vragen en vragen
en dan eens met iemand proberen ...

een qso verstoren is toch het laatste wat je wil doen ..

doet mij altijd denken aan een rij vissers langs het kanaal..
komt er iemand een steen bij je dobber gooien ..
of een motorboot komt langs met 20 km per uur .. of knopen dan ..
Helemaal mee eens, en daar zie ik dus die taak voor de verenigingen.
Die kunnen ons als en nieuw bloed bij elkaar brengen en zorgen dat je iemand hebt om het aan te vragen.
Daarnaast kunnen ze ook helpen in het lezen. De ARRL heeft een hele lijn prachtige boeken met juist die dingen er in:
-ARRL Operating Manual
-ARRL Amateur Radio Contesting for Beginners
-Amateur Radio Satellites for Beginners
-Low Bands Ham Radio: Special 2020 international edition
-VHF, Summits and More

Het is jammer dat we dat hier niet hebben. Of dat die ARRL boeken niet goed hier te verkrijgen zijn. Verenigingen zouden hier wellicht in kunnen helpen door ze in bulk in te kopen of wellicht te ondersteunen bij het uitbrengen van soortgelijke Nederlandse boeken.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Voor wie de schoen past.....

#69 Bericht door elsinga »

Ah, de club in Hilversum! Ja, ook eens geweest en het is dat het een uur rijden is, maar anders... dat is wel een club waar ik me thuis zou kunnen voelen. De eigen club huurt elke maar een zaaltje, daar kom ik dus alleen op de jaarlijkse radiomarkt (en zelfs dat kan niet altijd).

Maar goed, ik ben zelf meer van het type stekkeramateur, kan prima connectoren aan coax solderen of wat Powerpoles fabrieken, maar ik heb de fijne motoriek en de apparatuur niet voor fijn soldeerwerk. Mijn kennis zit meer aan de digitale kant en dat is niet erg. Dat ik geen morse beheers vind ik soms wel jammer, maar morse leren is me gewoon teveel werk. Aan de andere kant heb ik wel veel tijd gestoken in DMR begrijpen en uitleggen. Het is maar net de interesse heeft dus.

Ik bewonder soms wel de bouwtechniek van anderen, zou ik graag kunnen. Aan de andere kant zijn er ook voldoende zelfbouwers die morse beheersen, maar van DMR geen kaas hebben gegeten.

Mijn mening: er zitten heel veel facetten aan onze hobby. Van zelfbouw tot koopdoos, van antennepark tot hotspot en van FT8 tot AM. En dan mis ik er nog een hele stapel. ;) En elke amateur kiest uit alles wat kan iets wat 'ie wil. Dat is nou net het mooie aan onze hobby! Dus laten we elkaar niet afrekenen op wat we niet kunnen, maar op wat we wel kunnen. En als we elkaar kunnen helpen de kennis en vaardigheden uit te breiden is het alleen maar mooi!

Laten we trouwens ook niet vergeten dat we allemaal ooit (kort of langer geleden) zonder ervaring begonnen zijn. En dat zelfs ervaren amateurs wel eens een minder goede dag hebben. En gaat het dan eens wat minder, dan is een vriendelijk advies prima en dat kan met respect voor beide partijen. Zo leren we allemaal wat.

Oh, dat DX... ook daarin kunnen de meningen (en dus het reageren op een CQ DX) verschillen. Ikzelf hanteer op HF "DX" als "not my continent", dus als een Europeaan CQ DX roept reageer ik niet. Nou ja, als 'ie geen reactie krijgt na veel CQ dan wel, als het mij uitkomt. Want wellicht denkt'ie dat z'n station het niet doet. Of is de propagatie gewoon even wat minder. Maar dat is mijn interpretatie, die van een ander kan heel anders zijn. Bijvoorbeeld als de antennesituatie niet echt optimaal is, dan is Nederland Spanje al DX. En dat is okay.

Operating practise zit niet in ons examen (nou ja, 1 vraag geloof ik), maar komt vanzelf. Of door veel luisteren of door fouten maken. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Voor wie de schoen past.....

#70 Bericht door Yannick PE2YSB »

Wat mij opvalt is dat bijna iedereen die op de HF CQ roept, ook CQ DX roept. Ik hoor in verhouding weinig gewone CQ's.

Zelf werk ik zo veel mogelijk QRP, en ik antwoord ook op stations binnen Europa die CQ DX roepen, want zeker in de huidige condities hoef ik met QRP niet veel intercontinentale verbindingen in SSB te verwachten.
Ik denk echter wel dat ik "beleefd" antwoord. Ik geef gewoon 1x mijn call, herhaal hem niet eindeloos en blijf ook niet proberen. Ik hoor aan de reactie van het tegenstation onmiddelijk:
-Of hij mij gehoord heeft en antwoord. Dat is mooi natuurlijk.
-Of hij mij niet gehoord heeft en ook niemand anders gehoord heeft, dan herhaalt hij zijn CQ riedel, en probeer ik het nog eens.
-Mij wel gehoord heeft, niemand anders hoort, maar er voor kiest mij te negeren. (dan hoor ik een twijfel, klopt de timing waarop hij begint CQ te roepen te goed met het einde van mijn bericht. Dan laat ik deze persoon ook gewoon met rust en ga ik verder naar het volgende station.
-Mij gehoord heeft en netjes aangeeft dat hij niet geïnteresseerd is een QSO met mij te maken. (Dan krijg je een antwoord als, "outside europe only") Oke even goede vrienden, zoek ik weer verder naar de volgende.
-Meerdere stations gehoord heeft, dan kiest hij iemand, en gaat het de volgde ronde weer verder :D

Als ik op voorhand al die stations zou overslaan omdat ze CQ dx roepen, dan maak ik op een avond misschien 1 QSO....
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Voor wie de schoen past.....

#71 Bericht door pa1bvm »

en toch is het issue met FT-8 en msk144 op vhf anders dan een "normaal" cq dx roepende amateur ...
1) de amateur die cq dx roept in SSB/cw zal een lege frequentie zoeken waar hij zelf niet veel qrm heeft
2) hij kan kiezen wanneer hij begint te roepen ( er is geen vast rx/tx schedule)
3) hij kan een stukje omhoog of omlaag gaan storing / gesplatter desnoods split
4) hij kan zeggen "hela" ik roep CQ usa of finland of belgie of DX laat mij even ik werk je straks
5) hij kan je werken in 15 seconden is het s9 rapport er en dan nog 73 klaar .. locater .. fff die zoek ik wel op ..

en dat kan dus NIET bij ft-8 op vhf .. dat is fixed op 144.174 ( 144.360 voor METEORSCATTER in MSK144)
er is een vast ritme rx/tx je zend 30 seconden ( MS) of 15 seconden ( FT-8) .
Je kan zeer beperkt een opmerking maken .. iets van QRM BVM stop of tx 2nd of USE 30 sec
1 FT-8 QSO duurt minimaal 4 x 15 seconden ..1 meteor scatter qso kan wel een uur duren ..

het FT-8 of MSK144 station dat "in de fout gaat" kan dit uren volhouden .. de computer wordt echt niet moe ..
uren en uren achter elkaar cq roepen .. ( dat zijn vaak geen DX jagers met veel QRO want de meeste eindtrappen kunnen daar echt niet goed tegen :lol: :lol: )

veel amateurs kijken wellicht wel in de DX-cluster .. daar kan je dan ook wat opmerkingen in kwijt ..
ja en of via een chat functie ..

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Voor wie de schoen past.....

#72 Bericht door pc1mb »

Grote verschillen tussen afdelingen is me ook opgevallen ja. Dat verander je ook maar niet zomaar. Als je eenmaal een kring barhangers hebt en niets anders, trek je niet zomaar actieve knutselaars aan, ook niet als je opeens een paar soldeerbouten neerzet. Die blijven dan gewoon in de hoek staan, zoiets moet echt groeien.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Voor wie de schoen past.....

#73 Bericht door pa1bvm »

krijg het idee dat er twee items door elkaar aan het lopen zijn ..
iets met soldeerbouten ,oude mannen en kleurcodes en iets met hoe reageer je op CQ DX

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Voor wie de schoen past.....

#74 Bericht door pc1mb »

Ingewikkeld hè :wink:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voor wie de schoen past.....

#75 Bericht door PA3DAT »

pa1bvm schreef:Je kan zeer beperkt een opmerking maken .. iets van QRM BVM stop of tx 2nd of USE 30 sec
1 FT-8 QSO duurt minimaal 4 x 15 seconden ..1 meteor scatter qso kan wel een uur duren ..
Ik doe FT8 met WSJT-X én JTAlert op 144.174 MHz. Woensdagavond werd ik via JTAlert-chat
aangeroepen door een EME-station uit Zuid-Duitsland, die vroeg of ik hem kon horen. Anders
zou hij een PA bijschakelen, die stond al op te warmen...

Het werd geen QSO maar ik bedoel: dat kan dus ook nog. JTAlert heeft een ingebouwde private
chat. Mits het tegenstation ook JTAlert gebruikt.
Misschien een goed bewaard geheim?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie