on4avt schreef: ↑29 apr 2024, 09:33
Ik ga nu al 7 jaar naar Senegal.
We hadden het over Italië en dat deze hier ....
Waarop ik zeg als je daar bent, dan zijn de Nederlanders zo ........
Senegal weet ik niets van af, maar dat zal 40 jaar geleden ook al wel zo zijn geweest.
Europa wordt al jaren gezien als ongedisciplineerd en ik weet niet beter dat hoe verder naar het zuiden hoe erger het wordt.
Maar das niets nieuws onder de zon
Laat ik nou gedacht hebben dat Italië vanuit NL op HF lekker dichtbij is. Die signalen zijn dus lekker hard .
Zit je in Afrika, dan ligt Italië ook lekker dichtbij vergeleken met andere EU landen.
Dus weer lekker harde signalen.
Tja, die Italianen toch.
73,
Arie Kleingeld PA3A https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW
PA3FBO schreef: ↑28 apr 2024, 09:35
Suffixen zijn wel verplicht, anders hou je alleen de prefix over en dan zijn er heel veel het zelfde
Beetje lezen, hij bedoeld de /P etc... groen ventje!
Beetje vriendelijker mag ook wel.... Een suffix komt na de prefix (ON4... PE1... PA0...) en vormt samen met de prefix de gehele call.
/P, /M, /A etc. is GEEN suffix! Ik zou het een aanvullende identifier willen noemen.
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
Suffixen zijn wel verplicht, anders hou je alleen de prefix over en dan zijn er heel veel het zelfde
Beetje vriendelijker mag ook wel.... Een suffix komt na de prefix (ON4... PE1... PA0...) en vormt samen met de prefix de gehele call.
/P, /M, /A etc. is GEEN suffix! Ik zou het een aanvullende identifier willen noemen.
Bekijk dan maar even de bijdrage #15 van ON4AVT van 27/04/2024 en lees de onderstaande bijgevoegde pdf maar even aandachtig.
Dat is een document van het BIPT, de Belgische wetgever & controleorgaan. Lees daar dan maar even wat zij schrijven i.v.m. suffix. Dit is de wet dus, /P /A, /M, /MM en /AM zijn dus wel degelijk suffixen en geen aanvullende identifiers.
In de wetgeving wordt nergens gesproken van een aanvullende identifier. 't Is maar dat ge het weet.
on4avt schreef: ↑29 apr 2024, 06:20
/P betekend dat je een minder goed antenne hebt,minder goede opstelling.
Vandaar het minder goede signaal. Idem voor /M.
Que?!
Ik ga juist op pad, zodat ik een betere setup kan neerzetten dan thuis.
Dat is werkelijk voor iedereen verschillend.
pa3a schreef: ↑30 apr 2024, 07:55
Laten we ophouden met deze zinloze discussie. Belgische wetgeving is anders dan Nederlandse. Accepteer dat nou gewoon. Ik in ieder geval wel.
Klopt.
[mod]Bericht aangepast op veler verzoek. Laten we het netjes houden.[/mod]
Voor zover ik weet komt /M /P en /A al sinds de jaren 80 niet meer in de Nederlandse regels voor. Het is dus iets wat de amateur zelf kan bepalen. Dat is in een aantal andere landen ook zo.
De varianten die volgens mij in de regels voorkwamen waren /P /M en /A, en later ook /MM. In die tijd moest je dat afzonderlijk aanvragen. Je mocht in die jaren niet standaard mobiel gaan als amateur (NL) en moest dus eerst een vergunning daarvoor aanvragen. /P stond niet voor portabel werken met een portofoon, maar voor wat het nu op HF bij de velddag ook nog meestal is: het werken onafhankelijk van netstroom. Vanaf dat portofoons ingeburgerd raakten werd ook vaak /P gebruikt, maar toen de regels zich hier nog mee bemoeiden was je met een portofoon nog gewoon mobiel dus /M.
Nu is het (opnieuw in Nederland) gewoon vrij. Net als de toevoegingen bij packet en aprs en sommige digitale spraakmodes. PA0ETE-8 op packet, mijn D-STAR-repeater is PI3XDV-B, en mijn 2m-repeater die op EchoLink zit meldde in het verleden PI3XDV-Link en meldt nu PI3XDV-Repeater.
Volgens mij was toen mobiel uit een vliegtuig in NL werd toegestaan de wettelijke regeling hierover al afgeschaft, ik weet dat niet helemaal zeker. /AM wordt wel gebruikt, maar meestal wordt er dan toch Auronautical Mobile of zoiets gezegd.
Een vrij nieuwe is /PM. Pedestrian Mobile. Die is er gekomen omdat portabel op HF gewoonlijk iets anders betekent dan op VHF en hoger.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
Vandaag mijn eerste portabel dagje mogen ervaren (molenactivatie samen met wat leden van onze Veron afdeling) en het "/P" effect al gelijk kunnen merken.
Nu waren de condities vandaag zacht uitgedrukt "best uitdagend" maar toch maar QRP op 20m (FT8) gegaan.
Een hele poos aan de gang geweest maar helaas geen reacties.
Toen besloten om eens /P aan mijn call toe te voegen en bij de eerste keer "CQ" schieten was het gelijk prijs, twee reacties tegelijk.
Mensen lijken ook geduldiger te zijn en blijven langer proberen als het even niet lukt.
Eenmaal thuis kwam ik er wel achter dat het online (automatisch) loggen niet helemaal goed was gegaan, hierop heb ik bij EQSL en QRZ.com (heel eenvoudig) een extra /P call aan kunnen maken en een aangepaste ADIF log ( kopie van het huidige log met de niet /P contacten er uit gegooid) geüpload naar de nieuwe accounts.
Ook merk ik dat het wel leuk is onderscheid te maken tussen het werken op de thuisbasis en het op route werken.
Voelt toch allemaal net iets anders met een stoeltje in het gras na het opbouwen van een tijdelijke zendbasis, dat verdient in mijn ogen ook wel zijn eigen registratie.
Al met al is de /P voor werkelijk portabel dus een blijvertje voor mij en is het loggen met de dubbele accounts ook geen probleem meer en zelfs meer een aanvulling.
PD7BOR schreef: ↑11 mei 2024, 19:24
Vandaag mijn eerste portabel dagje mogen ervaren (molenactivatie samen met wat leden van onze Veron afdeling) en het "/P" effect al gelijk kunnen merken.
Nu waren de condities vandaag zacht uitgedrukt "best uitdagend" maar toch maar QRP op 20m (FT8) gegaan.
Een hele poos aan de gang geweest maar helaas geen reacties.
Toen besloten om eens /P aan mijn call toe te voegen en bij de eerste keer "CQ" schieten was het gelijk prijs, twee reacties tegelijk.
Mensen lijken ook geduldiger te zijn en blijven langer proberen als het even niet lukt.
Eenmaal thuis kwam ik er wel achter dat het online (automatisch) loggen niet helemaal goed was gegaan, hierop heb ik bij EQSL en QRZ.com (heel eenvoudig) een extra /P call aan kunnen maken en een aangepaste ADIF log ( kopie van het huidige log met de niet /P contacten er uit gegooid) geüpload naar de nieuwe accounts.
Ook merk ik dat het wel leuk is onderscheid te maken tussen het werken op de thuisbasis en het op route werken.
Voelt toch allemaal net iets anders met een stoeltje in het gras na het opbouwen van een tijdelijke zendbasis, dat verdient in mijn ogen ook wel zijn eigen registratie.
Al met al is de /P voor werkelijk portabel dus een blijvertje voor mij en is het loggen met de dubbele accounts ook geen probleem meer en zelfs meer een aanvulling.