Digitale QSL kaarten

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Digitale QSL kaarten

#1 Bericht door PD4M »

Met nieuwe zender en nieuw logboekprogramma (Log4OM) ben ik weer wat actiever geworden. Het versturen van fysieke QSL kaarten lijkt tanende. Ik zag dat er meerdere e-qsl diensten zijn. Bij welke zijn jullie aangesloten? Het lijkt mij makkelijk vanuit het logboekprogramma die kaarten ook direct digitaal te versturen.
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Digitale QSL kaarten

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Maarten,

- Je hebt e-qsl. Hier zie je een elektronische qsl.
- LOTW, dit is meer een registratiesysteem waarbij logboeken worden gekoppeld. Er is geen spraken van een QSL afbeelding. Via LOTW is o.a. DXCC aan te vragen. Wel prijzig.
- Clublog, geen QSL afbeelding.

Er zijn tegenwoordig veel stations die het logboek voor iedereen ter inzage online zetten.
Ik heb wel eens gelezen als je dit volledig doet je niet in aanmerking kan komen voor bepaalde awards. Ik kan niet meer achterhalen waar ik dit gelezen heb.
Mogelijk kunnen andere lezers hier wat over zeggen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Digitale QSL kaarten

#3 Bericht door PE2AAB »

Zelf heb ik ooit een silver membership gehad bij eQsl. Helaas is het een beetje verouderde en in mijn ogen, onoverzichtelijke database waardoor ik nu weer regular, niet betalende member ben. ''Vroeger'' kon je een geaccepteerde QSL kaart eenvoudig accorderen. Daar is nu het invullen van het tijdstip van het QSO voor nodig. Dat maakt het accorderen omslachtiger, tijdrovender en (ik spreek even voor mijzelf) ik heb er geen zin meer in om te doen. Er staan nog zo'n 150 verbindingen open dus ik moet ze binnenkort maar weer eens allemaal handmatig langsgaan :(
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Digitale QSL kaarten

#4 Bericht door PE0DNY »

Ik gebruik voor qsl LOTW en e-QSL, die worden ook door de meeste buitenlandse stations gebruikt.
E-QSL wordt ook door luisteramateurs gebruikt wat bij LOTW niet kan.
Dat zijn dan vaak ook de qsl's die je met de hand moet bijwerken.
Voor mijn lijst met bevestigde verbindingen is LOTW voor mij wel de standaard.
De overigen zoals qrz.com, clublog en hrdlog zie ik meer als een elektronisch logboek, maar minder als qsl voor een verbinding en dat elektronisch logboek heb je ook al in Log4OM.
Maar elke site heeft zijn eigen voor en nadelen, hrdlog geeft een mooi overzicht op een kaart van de verbindingen en clublog een mooie matrix van nog openstaande en gewerkte dx.

De logs worden bij mij wel allemaal automatisch geüpload, maar synchroniseren van bevestigde verbindingen met Log4om doe ik alleen bij LOTW en e-QSL.
73 Ynte

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Digitale QSL kaarten

#5 Bericht door elsinga »

Ik log bij alle diensten waar dat automatisch kan en bij LOTW. Allemaal vanuit Log4OM. Zie ook https://pc5e.nl/equipment/setup voor de details en een plaatje.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Digitale QSL kaarten

#6 Bericht door PE2AAB »

Top! Plaatjes; hiermee 'acknowledge' je dan ook automatisch de ontvangen eQSL's Robert?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Digitale QSL kaarten

#7 Bericht door elsinga »

Klopt, als ik log bij bijvoorbeeld eQSL en mijn QSO matcht met de log van mijn tegenstation, dan is dat klaar. En de match is best intelligent, dus niet alles hoeft op exact dezelfde tijd te staan bijvoorbeeld.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Digitale QSL kaarten

#8 Bericht door PD4M »

Dank voor alle reacties. Ik zie dat eQSL en LOTW de meest gangbare diensten zijn waarbij een privacy kanttekening werd geplaatst bij eQSL. LOTW heb je weer nodig als je certificaten wilt behalen.

Ik kreeg ook de indruk dat jullie bij zowel eQSL als LOTW een account hebben. Sturen jullie de complete logs dan naar beide diensten (redundant) of juist heel selectief de ene QSO naar eQSL en de andere naar LOTW voor een of ander certificaat?
Maarten
PD4M

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Digitale QSL kaarten

#9 Bericht door pe5t »

Ik krijg sinds enige tijd af en toe een e-mail met een QSL kaart. Overkomt dat anderen ook? Ik kan er niets mee, dus verdwijnen ze meteen in de prullenbak.
Ik maak uitsluitend nog gebruik van clublog en Lotw.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Digitale QSL kaarten

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pe5t schreef: 20 jan 2022, 10:11 Ik krijg sinds enige tijd af en toe een e-mail met een QSL kaart. Overkomt dat anderen ook? Ik kan er niets mee, dus verdwijnen ze meteen in de prullenbak.
Ik maak uitsluitend nog gebruik van clublog en Lotw.
Ja, ik kreeg van de week een e-mail met een jpg QSL. Notabene van een NL station die een FT8 "qso" met mij op 2M had gemaakt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Digitale QSL kaarten

#11 Bericht door pa3a »

@Tjeerd, leuk dat je het "qso" noemt 🤣 , dus niet een echte?

Ik ben overigens nog steeds van de papieren kaarten. Soms krijg ik een leuke of interessante. Die komt dan te hangen in de huiskamer. Mooi gespreksonderwerp als je bezoekers hebt om een deel van mijn hobby uit te leggen.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Digitale QSL kaarten

#12 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pa3a schreef: 20 jan 2022, 15:21 @Tjeerd, leuk dat je het "qso" noemt 🤣 , dus niet een echte?
Die discussie is al meer gevoerd. Het gaat nu over QSL kaarten.

Ik heb ook graag een papieren kaart. Ondanks dat ze niet allemaal aan de muur komen. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Digitale QSL kaarten

#13 Bericht door elsinga »

PD4M schreef: 20 jan 2022, 08:09 Dank voor alle reacties. Ik zie dat eQSL en LOTW de meest gangbare diensten zijn waarbij een privacy kanttekening werd geplaatst bij eQSL. LOTW heb je weer nodig als je certificaten wilt behalen.

Ik kreeg ook de indruk dat jullie bij zowel eQSL als LOTW een account hebben. Sturen jullie de complete logs dan naar beide diensten (redundant) of juist heel selectief de ene QSO naar eQSL en de andere naar LOTW voor een of ander certificaat?
Ik stuur gewoon alles naar alles. En dan zie ik wel waar het gematcht wordt door een tegenstation.

Overigens heb je bij eQSL ook certificaten, je hoeft er alleen niet voor te betalen. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA8L
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 okt 2021, 07:55
Roepletters: PA8L
Locatie: JO21rl (Eindhoven)
Contacteer:

Re: Digitale QSL kaarten

#14 Bericht door PA8L »

Ik gebruik qrz.com en heb betaald (€ 30 voor 1 jaar) om ADIF files te kunnen exporteren voor bijv. eQSL en clublog en ook rechtstreeks de data naar LoTW over te sturen. Bijna alle log-programma's (zoals Log4OM) zijn alleen maar voor Windows geschikt, met qrz.com kan ik een log bijhouden op alles wat een browser heeft, in mijn geval dus ook op een iPad.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Digitale QSL kaarten

#15 Bericht door PE2AAB »

Ik ken het logboek van QRZ.com inderdaad ook maar daar moeten meerdere zaken overeenstemmen om een QSO daadwerkelijk te kunnen bevestigen.
Als je zelf ook netjes logt komt dat vaak wel goed. Tijd mag zo eens 15 minuten afwijken +/- en de frequentie ook (makkelijk als je met een mini CW zendertje werkt waar b.v. geen afstemschaal op zit) maar toch wel strenge criteria.

Als ik /AM werk (geen officiële term maar goed; QRV vanuit het vliegtuig) dan kan ik geen QSO data bij gaan houden. Daarom staat op mijn /AM QRZ pagina ook het verzoek om de diverse parameters in de comment te plaatsen zodat ik het QSO later alsnog kan bevestigen. Beetje omslachtig maar ik heb het op de pagina geplaatst en ga nu eens zien of dat werkt ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie