on4avt schreef:
Op 60 m online staat een EA8 met meer dan 100 landen. Hoe doen ie dat hè?
Fernando EA8AK is heel fanatiek, is gepensioneerd en heeft een goede neus voor DX. Wat ook zeker helpt is de locatie. Wij hebben veel vaker te maken met paden die het poolgebied kruisen en dat is een lastige hindernis.
In de subtropische zones is de ionisatiegraad van de F2 laag ook wat hoger en dat helpt ook wel mee. Als je ziet welke rapporten stations uit het Middellandse Zee gebied soms krijgen, daar kunnen wij alleen maar van dromen.
Uiteraard is de gouden regel dat je station niet beter is dan je antenne. Met een dipool kom je al een heel eind. Ook loont het zeer de moeite om te experimenteren met ontvangantennes.
De condities zijn lang niet altijd het zelfde. Er zijn wel vaste patronen, maar van dag tot dag zijn er aanzienlijke verschillen. Een voorbeeld is 5W1SA. Ik lag al weken op de loer en baalde er gigantisch van de anderen hem goed ontvingen, maar ik niets hoorde (nou ja, zag, er werd toen met JT65 gewerkt). Tot die ene zaterdag in april. Opeens op het scherm, geroepen en verbinding gemaakt. Hoe de propagatie er precies uitzag, is lastig te bepalen, maar een van de verklaringen is dat er Auroral Es was in het poolgebied, waardoor de radiogolven vanaf de F2 laag aan de bovenkant van de E laag reflecteerden en niet omlaag gingen waardoor de D demping er niet was. Op dat moment was er een Aurora gaande en normaliter is er dan juist veel demping door de D-laag.
Op dit moment is een station vanaf Vanuatu actief. Helaas nog niets kunnen decoderen. Ik wacht op die ene zaterdag...
Mijn station: doublet (dipool) met symmetrische tuner, een korte Beverage N/Z die ik via een fasebox kan samenvoegen met de doublet, waardoor de ontvangst soms iets te verbeteren is. Maar het grootste probleem hier is de man made noise, waardoor ik een stuk slechter ontvang dan de stations op rustige locaties. Henry PGoDX heeft enkele Beverages en hoorde bijvoorbeeld vanmiddag DU1GM met maximaal -5. Hier niets te zien. Mijn signaal kwam bij DU1GM zwak door. Mijn grootste frustratie is dan ook dat ik stations niet kan horen. Op die manier QSO's gemist met Hawaii en Tuvalu bijvoorbeeld. Beide stations ontvingen mij goed, maar omgekeerd...ho maar.
Er is een bandplan, maar zoals Henry al schreef, is de praktijk dat digimodes (99% FT8) op 5357 zitten, ook omdat die frequentie de enige is waar vrijwel iedereen mag zenden. Steeds meer landen hebben de WRC-15 (15 kHz en 15W) toewijzing geaccepteerd.
Veel succes!