Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 30 nov 2020, 04:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Storing op HF
BerichtGeplaatst: 21 nov 2020, 00:27 

PD1A schreef:
@ PE1RTC, ik gebruik een MFJ 1610T gewoon met een beugeltje aan het balkon, maar ik heb net zoveel last als ik hem als horizontale dipool opstel met een 2e MFJ T1610T.

Het ruisen is soms nauwelijks waarneembaar maar de S meter staat helemaal op 9+
Ik heb stations opgezocht die ik nog wel kan horen maar de S meter staat dan ook op 9+

Op mijn portofoon ICOM E 90 waar ik ook 10M op kan ontvangen hoor ik helemaal geen ruis en S meter blijft normaal.
Deze is dan wel op een accu dus ik heb het vermoeden dat er iets door het lichtnet gaat hier.

'73 PD1A Hans

Wellicht ver gezocht.
Als je nauwelijks ruis hoort, maar de meter staat op 9+ (even uitgaande van SSB gebruik, geen squelch die ingrijpt), is er niet iets aan de hand met de RF gain en/of S-meter circuit in je set? vooral omdat je op de porto (met dezelfde antenne??) geen hoog ruis-S-punt hebt.

Als het van het lichtnet komt, zou je op de porto ruis moeten krijgen als je die met de rubber duck antenne in de buurt van de voedingskabels houdt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Storing op HF
BerichtGeplaatst: 21 nov 2020, 08:49 

De E90 kan alleen FM en AM. En er zit een verzwakker in, echter de S-meter balk lijkt meer een omslagpunt te hebben tussen volle schaal of niets.
Ik dacht dat de E90 ook een ferrietstaaf heeft???

Wat wel prima gaat voor VHF, ook met de E90, is een magnetisch loopje maken met afstem-C. Ik heb speciaal voor EMC tracking een loopje van ongeveer 10-15cm doorsnede op een BNC flens chassis en een koppellusje van 2cm. Bovenin een lucht-C van 10 of 25Pf en kunststof asje naar beneden. Het afstemknopje op de as zit dus onder de loop zodat je niet het veld verstoort als je met je hand tijdens afstemmen.

Voor HF kan je ook een grtotere loop maken of een ferrietstaaf met spoel gebruiken. Alles naar eigen fantasie.

http://www.giyf.com/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AISJO23ta

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur